Урок “Я (Романтика)” Миколи Хвильового - новела про добро і зло в житті та душі.

Про матеріал
Це розробка уроку української літератури в 11 класі за твором Миколи Хвильового "Я (Романтика)" з використанням стратегій критичного мислення, зокрема стратегії "Спрямоване читання".
Перегляд файлу

“Я (Романтика)” Миколи Хвильового  - новела про добро і зло в житті та душі. Проблема внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і фанатичною відданістю революції, між загальнолюдськими цінностями і політичною кон’юнктурою. Реальне та уявне у творі. Образ ліричного “Я”. Роль присвяти. Образ матері, його символічність.

 

Мета уроку

Учні повинні: розуміти ідеологічні чинники, які вплинули на головного героя новели й призвели до трагічного роздвоєння «Я»; характеризувати ідеологічну заангажованість, світоглядні й психологічні особливості персонажів; висловлювати власну думку про неприпустимість перемоги зла в людині; визначати жанр твору, основні риси індивідуального стилю; пояснювати смислову й настроєву значущість образів у новелі.

 

Ключові компетентності

Учні повинні: розуміти специфіку жанрової форми твору; уміти знаходити необхідну інформацію; творчо використовути  довідкові матеріали, словники для поглиблення знань із певної теми; сприймати і розуміти естетику образного слова, його значення для розвитку естетичного смаку.

НЗЛ - “Громадянська відповідальність”, “Здоров’я та безпека”

Емоційно-ціннісне ставлення

Відстоювання гуманістичних цінностей, критичне мислення, усвідомлення переваг гуманізму над ідеологіями, уміння передбачати наслідки власних помилок і виправляти їх.

 

1.  Зачин уроку. Асоціативний кущ до слова “Романтика” - дошка https://jamboard.google.com

Романтика - емоції, героїзм, казка, любов, піднесеність, мрії.

А з якими почуттями у вас асоціюється Я? Любити себе, своє Я - це добре? Яку людину називають цільною? (яка має внутрішню єдність, прямий, стійкий, сильний характер).

 

2. Оголошення теми й мети уроку

А тепер я прошу вас подумати над такими образами: мрія, революційний трибунал, мати, пістолет. Складіть речення, де б фігурували всі ці образи (на онлайн-дошці). Ми повернемося до цієї дошки в кінці уроку.

Але образи ці були не випадковими, бо ми зустрінемося з ними у творі М. Хвильового “Я (Романтика)”, над яким сьогодні будемо працювати. Наше завдання - зрозуміти суть змісту новели М. Хвильового. Новела написана 1924 року. Складається із прологу й трьох розділів. Ми ж будемо читати уривки із твору, які приведуть нас до конкретних висновків, закладених письменником в сюжеті та образах новели. Перед читанням кожної наступної частини я буду ставити вам випереджувальне питання, відповідь на яке ви або шукатимете прямо в тексті, або складатимете узагальнено як висновок з прочитаного. Важливо: не читайте уривки наперед самостійно, а рухайтеся разом зі мною і з питаннями.

 

3. Освоєння теми й мети уроку, формування ключових компетентностей

Стратегія “Спрямоване читання”

Присвята “Цвітові яблуні”. Хто з українських письменників є автором цього твору? Чому саме така присвята? З’ясуємо в кінці уроку.

  1. Читання першого уривка. Попереднє питання: Якими є стосунки між матір’ю й героєм новели? Чи свідчить щось про тривожні очікування?

З далекого туману, з тихих озер загірної комуни шелестить шелест: то йде Марія. Я виходжу на безгранні поля, проходжу перевали і там, де жевріють кургани, похиляюсь на самотню пустельну скелю. Я дивлюсь в даль.— Тоді дума за думою, як амазонянки, джигітують навколо мене. Тоді все пропадає... Таємні вершники летять, ритмічно похитуючись, до отрогів, і гасне день; біжить у могилах дорога, а за нею — мовчазний степ... Я одкидаю вії і згадую... воістину моя мати — втілений прообраз тієї надзвичайної Марії, що стоїть на гранях невідомих віків. Моя мати — наївність, тиха жура і добрість безмежна. (Це я добре пам'ятаю!). І мій неможливий біль, і моя незносна мука тепліють у лампаді фанатизму перед цим прекрасним печальним образом.

Мати каже, що я (її м'ятежний син) зовсім замучив себе... Тоді я беру її милу голову з нальотом сріблястої сивини і тихо кладу на свої груди... За вікном ішли росяні ранки і падали перламутри. Проходили неможливі дні. В далі з темного лісу брели подорожники й біля синьої криниці, де розлетілись дороги, де розбійний хрест, зупинялись. То — молоде загір'я.

— Але минають ночі, шелестять вечори біля тополь, тополі відходять у шосейну безвість, а за ними — літа, роки і моя буйна юність. Тоді дні перед грозою. Там, за отрогами сизого боку, спалахують блискавиці і накипають, і піняться гори. Важкий душний грім ніяк не прорветься з Індії, зі сходу. І томиться природа в передгроззі. А втім, за хмарним накипом чути й інший гул — ...глуха канонада. Насуваються дві грози.

— Тривога! — Мати каже, що вона поливала сьогодні м'яту, м'ята вмирає в тузі. Мати каже: "Надходить гроза!" І я бачу: в її очах стоять дві хрустальні росинки.

Учитель ще раз ставить те ж питання: Якими є стосунки між матір’ю й героєм новели? Чи свідчить щось про тривожні очікування? У чому, на вашу думку, може виявитися щось недобре?

 

  1. Читання другого уривка. Попереднє питання: Ким насправді є син “Я”?

День і ніч я пропадаю в "чека".

Помешкання наше — фантастичний палац: це будинок розстріляного шляхтича. Химерні портьєри, древні візерунки, портрети княжої фамілії. Все це дивиться на мене з усіх кінців мойого випадкового кабінету.

Десь апарат військового телефону тягне свою печальну тривожну мелодію, що нагадує дальній вокзальний ріжок.

На розкішній канапі сидить, підклавши під себе ноги, озброєний татарин і монотонне наспівує азіятське: "ала-ла-ла".

Я дивлюсь на портрети: князь хмурить брови, княгиня — надменна зневага, княжата — в темряві столітніх дубів.

І в цій надзвичайній суворості я відчуваю весь древній світ, всю безсилу грандіозність і красу третьої молодости минулих шляхетних літ.

Це чіткий перламутр на бенкеті дикої голодної країни.

І я, зовсім чужа людина, бандит — за одною термінологією, інсургент — за другою, я просто і ясно дивлюсь на ці портрети і в моїй душі нема й не буде гніву. І це зрозуміло:

— я — чекіст, але і людина.

  • Ким же насправді є син “Я”? Наскільки, за вашими відчуттями, він у цей момент відчуває себе людиною?

 

  1. Читання третього уривка. Попереднє питання: Чим займається, на вашу думку, чорний трибунал комуни?

Темної ночі, коли за вікном проходять міські вечори (маєток злетів на гору й царить над містом), коли сині димки здіймаються над цегельнею й обивателі, як миші,— за підворіття, у канареєчний замок, темної ночі в мойому надзвичайному кабінеті збираються мої товариші. Це новий синедріон, це чорний трибунал комуни.

Тоді з кожного закутка дивиться справжня й воістину жахна смерть. Обиватель:

— Тут засідає садизм!

Я:

— ...(мовчу).

На міській башті за перевалом тривожно дзвенить мідь. То б'є годинник. З темного степу доноситься глуха канонада.

Мої товариші сидять за широким столом, що з чорного дерева. Тиша. Тільки дальній вокзальний ріжок телефонного апарату знов тягне свою печальну, тривожну мелодію. Зрідка за вікном проходять інсургенти.

Моїх товаришів легко пізнати:

доктор Тагабат,

Андрюша,

третій — дегенерат (вірний вартовий на чатах).

Чорний трибунал у повному складі.

  • Чим же займається чорний трибунал комуни? (Далі коментар учителя щодо діяльності цього так званого “суду” й про сумніви головного героя щодо правильності прийнятих рішень про розстріл невинних людей. Мати зажурено дивиться (уявляється), доктор Тагабат - злий геній, зла воля, дегенерат - палач - це три сутності самого “Я”.
  • Хто з цих образів відображає людське в душі героя, а хто фанатичну відданість революційній ідеї?

 

  1. Читання четвертого уривка. Попереднє питання: Як ви думаєте, після вчинених нічних масових розстрілів яка частина душі “Я” - людина чи чекіст - буде кріпнути?

..Я гублюсь у переулках. І нарешті виходжу до самотнього домика, де живе моя мати. У дворі пахне м'ятою. За сараєм палахкотять блискавиці й чути гуркіт задушеного грому.

Тьма!

Я йду в кімнату, знімаю мавзера й запалюю свічу.

...— Ти спиш?

Але мати не спала.

Вона підходить до мене, бере моє стомлене обличчя в свої сухі старечі долоні й схиляє свою голову на мої груди. Вона знову каже, що я, її м'ятежний син, зовсім замучив себе.

І я чую на своїх руках її хрустальні росинки.

Я:

— Ах, як я втомився, мамо!

Вона підводить мене до свічі й дивиться на моє зморене обличчя. Потім становиться біля тусклої лампади й зажурено дивиться на образ Марії.— Я знаю: моя мати і завтра піде в манастир: їй незносні наші тривоги й хиже навколо.

Але тут же, дійшовши до ліжка, здригнув:

— Хиже навколо? Хіба мати сміє думати так? Так думають тільки версальці!

І тоді, збентежений, запевняю себе, що це неправда, що ніякої матері нема переді мною, що це не більше, як фантом.

— Фантом? — знову здригнув я.

Ні, саме це — неправда! Тут, у тихій кімнаті, моя мати не фантом, а частина мого власного злочинного "я", якому я даю волю.

Тут, у глухому закутку, на краю города, я ховаю від гільйотини один кінець своєї душі.

І тоді в тваринній екстазі я заплющую очі і, як самець напровесні, захлинаюсь і шепочу.

— Кому потрібно знати деталі моїх переживань? Я справжній комунар. Хто посміє сказати інакше? Невже я не маю права відпочити одну хвилину?

Тускло горить лампада перед образом Марії. Перед лампадою, як різьблення, стоїть моя зажурна мати. Але я вже нічого не думаю. Мою голову гладить тихий голубий сон.

  • Яка ж частина душі “Я” - людина чи чекіст - почала укріплятися? (Сприймає матір як частину свого “злочинного “я”, якому герой дає волю. А деталі почуттів нікому знати не потрібно, бо він справжній комунар).

 

  1. Читання п’ятого уривка. Попереднє питання: Чорний трибунал продовжує свою страшну справу. “Я” разом з товаришами переживає справжній екстаз. Заарештовують і розстрілюють усіх, кого можуть знайти в місті. Як ви думаєте, чи може опинитися мати головного героя серед арештантів?

Але мені треба спішити! За моєю спиною група черниць! Ну да, мені треба спішити: в підвалі битком набито. Я рішуче повертаюсь і хочу сказати безвихідне:

— Роз-стрі-лять!

але я повертаюсь і бачу — прямо переді мною стоїть моя мати, моя печальна мати з очима Марії.

Я в тривозі метнувся вбік: що це — галюцинація? Я в тривозі метнувся вбік і скрикнув:

— Ти?

І чую з натовпу женщин зажурне:

— Сину! мій м'ятежний сину!

Я почуваю, що от-от упаду. Мені дурно, я схопився рукою за крісло й похилився.

Але в той же момент регіт грохотом покотився, бухнувся об стелю й пропав. То доктор Тагабат:

— "Мамо"?! Ах ти, чортова кукло! Сісі захотів? "Мамо"?!! Я вмить опам'ятався й схопився рукою за мавзер. '

— Чорт! — і кинувся на доктора.

Але той холодно подивився на мене й сказав:

— Ну, ну, тихше, зраднику комуни! Зумій розправитись і з "мамою" (він підкреслив "з мамою"), як умів розправлятися з іншими.

І мовчки одійшов.

...Я остовпів. Блідий, майже мертвий, стояв перед мовчазним натовпом черниць із розгубленими очима, як зацькований вовк (Це ,я бачив у гігантське трюмо, що висіло напроти).

Так! — схопили нарешті й другий кінець моєї душі! Вже не піду я на край города злочинне ховати себе. І тепер я маю одно тільки право:

— нікому, ніколи й нічого не говорити, як розкололось моє власне "я".

І я голови не загубив.

Мислі різали мій мозок. Що я мушу робити? Невже я, солдат революції, схиблю в цей відповідальний момент? Невже я покину чати й ганебно зраджу комуну?

...Я здавив щелепи, похмуро подивився на матір і сказав різко:

— Всіх у підвал. Я зараз буду тут.

Але не встиг я цього промовити, як знову кабінет задрижав од реготу.

Тоді я повернувся до доктора й кинув чітко:

— Докторе Тагабат! Ви, очевидно, забули, з ким маєте діло? Чи не хочете й ви в штаб Духоніна... з цією сволоччю! — я махнув рукою в бік, де стояла моя мати, і мовчки вийшов із кабінету.

...Я за собою нічого не почув.

...Від маєтку я пішов, мов п'яний, в нікуди по сутінках передгрозового душного вечора. Канонада росла. Знову спалахували димки над дальньою цегельнею. За курганом грохотали панцерники: то йшла між ними рішуча дуель. Ворожі полки яро насідали на інсургентів. Пахло розстрілами.

Я йшов у нікуди. Повз мене проходили обози, пролітали кавалеристи, грохотали по мостові тачанки. Город стояв у пилу, і вечір не розрядив заряду передгроззя. і

Я йшов у нікуди. Без мислі, з тупою пустотою, з важкою вагою на своїх погорблених плечах.

Я йшов у нікуди.

  • Як же зреагував “Я” на арешт матері?
  • Перед яким вибором він тепер стоїть?
  • Чому слова “Я йшов у нікуди” повторено тричі?
  • Що ж перемагає зараз в душі героя - людське чи фанатичне?

 

  1. Читання шостого уривка. Попереднє питання: Як ви думаєте, яке ж рішення прийняв “Я” щодо своєї матері?

...Так, це були неможливі хвилини. Це була мука.— Але я вже знав, як я зроблю.

Я знав і тоді, коли покинув маєток. Інакше я не вийшов би так швидко з кабінету.

...Ну да, я мушу бути послідовним!

...І цілу ніч я розбирав діла.

Тоді на протязі кількох темних годин періодично спалахували короткі й чіткі постріли:

я, главковерх чорного трибуналу комуни, виконував свої обов'язки перед революцією.

...І хіба то моя вина, що образ моєї матері не покидав мене в цю ніч ні на хвилину?

Хіба то моя вина?

...В обід прийшов Андрюша й кинув похмуро:

— Слухай! Дозволь її випустити!

Я:

— Кого?

— Твою матір!

Я:

(мовчу).

Потім почуваю, що мені до болю хочеться сміятись. Я не витримую й регочу на всі кімнати. (До кого уподібнюється герой?)

Андрюша суворо дивиться на мене.

Його рішуче не можна пізнати.

— Слухай. Навіщо ця мелодрама?

Мій наївний Андрюша хотів бути на цей раз проникливим. Але він помилився.

Я (грубо):

— Провалівай!

Андрюша й на цей раз зблід.

Ах, цей наївний комунар остаточно нічого не розуміє. Він буквально не знає, навіщо ця безглузда звіряча жорстокість. Він нічого не бачить за моїм холодним дерев'яним обличчям.

  • То яке ж рішення прийняв “Я” щодо заарештованої матері? Які слова з цього уривка свідчать про це?
  • Чому він не скористався шансом врятувати матір?

 

  1. Читання сьомого уривка. Попереднє питання: Чи поведе врешті решт син матір на розстріл?

Вартовий увійшов і доложив:

— Партію вивели. Розстріл призначено за містом: початок бору.

Я ніколи не забуду цієї мовчазної процесії — темного натовпу на розстріл.

Позаду рипіли тачанки.

Авангардом — конвойні комунари, далі — натовп черниць, в авангарді — я, ще конвойні комунари й доктор Тагабат.

Я йшов по дорозі, як тоді — в нікуди, а збоку мене брели сторожі моєї душі: доктор і дегенерат. Я дивився в натовп, але я там нічого не бачив.

Зате я відчував:

— там ішла моя мати

з похиленою головою. Я відчував: пахне м'ятою.

Я гладив її милу голову з нальотом сріблястої сивини.

Але раптом переді мною виростала загірна даль. Тоді мені знову до болю хотілося впасти на коліна й молитовне дивитися на волохатий силует чорного трибуналу комуни.

...Я здавив голову й пішов по мертвій дорозі, а позаду мене рипіли тачанки.

Я раптом відкинувсь: що це? галюцинація? Невже це голос моєї матері?

І знову я пізнаю себе нікчемною людиною й пізнаю: десь під серцем нудить. І не ридати, а плакати дрібненькими сльозами хотілось мені — так, як у дитинстві, на теплих грудях.

І спалахнуло:

— невже я веду її на розстріл?

Що це: дійсність чи галюцинація?

Але це була дійсність: справжня життьова дійсність — хижа й жорстока, як зграя голодних вовків. Це була дійсність безвихідна, неминуча, як сама смерть.

...Але, може, це помилка? '

Може, треба інакше зробити?

—Ах, це ж боюнство, легкодухість. Єсть же певне життьове правило: еrrаrе humanum est (людині властиво помилятися). Чого ж тобі? Помиляйся! і помиляйся саме так, а не так!.. І які можуть бути помилки?

Воістину: це була дійсність, як зграя голодних вовків. Але це була й єдина дорога до загірних озер невідомої прекрасної комуни.

...І тоді я горів у вогні фанатизму й чітко відбивав кроки по північній дорозі.

...Мовчазна процесія підходила до бору. Я не пам'ятаю, як розставляли черниць, я пам'ятаю:

до мене підійшов доктор і положив мені руку на плече:

— Ваша мати там! Робіть, що хочете!

  • Отже, син веде матір на розстріл. Чим виправдовує він свій учинок? (тим, що він людина, а значить може помилятися)
  • Чи достатньо такого виправдання для такого рішення?

 

  1. Читання восьмого уривка. Попереднє питання: Навіть доктор Тагабат - втілення зла - дає шанс головному героєві врятувати матір. Чи скористається “Я” цим шансом?

...Напирають ворожі полки. Треба спішити. Ах, треба спішити!

Але я йду і йду, а одинока постать моєї матері все там же. Вона стоїть, звівши руки, і зажурно дивиться на мене. Я поспішаю на це зачароване неможливе узлісся, а одинока постать усе там же, все там же.

Навкруги — пусто. Тільки місяць ллє зелений світ з пронизаного зеніту. Я держу в руці мавзера, але моя рука слабіє, і я от-от заплачу дрібненькими сльозами, як у дитинстві на теплих грудях. Я пориваюся крикнути:

— Мати! Кажу тобі: іди до мене! Я мушу вбити тебе. І ріже мій мозок невеселий голос. Я знову чую, як мати говорить, що я (її м'ятежний син) зовсім замучив себе.

...Що це? невже знову галюцинація?

Я відкидаю голову.

Так, це була галюцинація: я давно вже стояв на порожнім узліссі напроти своєї матері й дивився на неї.

Вона мовчала.

...Тоді я у млості, охоплений пожаром якоїсь неможливої радости, закинув руку за шию своєї матері й притиснув її голову до своїх грудей. Потім підвів мавзера й нажав спуск на скроню.

Як зрізаний колос, похилилася вона на мене.

Я положив її на землю й дико озирнувся.—— Навкруги було порожньо. Тільки збоку темніли теплі трупи черниць.— Недалеко грохотіли орудія.

Ну да, мені треба спішити до свойого батальйону! — І я кинувся на дорогу.

Але не зробив я й трьох кроків, як мене щось зупинило.

Я здригнув і побіг до трупа матері.

Я став перед ним на коліна й пильно вдивлявся в обличчя. Але воно було мертве. По щоці, пам'ятаю, текла темним струменем кров.

Тоді я звів цю безвихідну голову й пожадливо впився устами в білий лоб.— Тьма.

І раптом чую:

— Ну, комунаре, підводься!

Пора до батальйону!

Я зиркнув і побачив:

— переді мною знову стояв дегенерат.

Ага, я зараз. Я зараз. Так, мені давно пора! — Тоді я поправив ремінь свого мавзера й знову кинувся на дорогу.

...В степу, як дальні богатирі, стояли кінні інсургенти. Я біг туди, здавивши голову.

...Ішла гроза. Десь пробивалися досвітні плями. Тихо вмирав місяць у пронизаному зеніті. З заходу насувалися хмари. Ішла чітка, рясна перестрілка.

...Я зупинився серед мертвого степу:

— там, в дальній безвісті, невідомо горіли тихі озера загірної комуни

  • Що ж остаточно переважило в душі “Я”?
  • Як ви думаєте, чому він ще раз повертається до вже мертвої матері?
  • Який епізод із цього уривка свідчить про те, що герой безповоротно  ввергнув себе в прірву зла і став нелюдом в людській подобі?

 

4. Консолідація. Узагальнення щодо образу головного героя в схемі

 

  • Розгляньте схему. Що ви можете сказати про головного героя?
  • Ми говорили про цільну людину. Чи можна його таким назвати? Що з ним не так?
  • Кажуть, що революції роблять романтики. Про що мріє головний герой?
  • Чи здійсниться його мрія про “загірну комуну”?

 

 

 

 

 

5. Висновки. Завершення уроку. Повернення до асоціативного куща, до присвяти.

  • Чи здатний головний герой на вияв романтики хоч в якомусь із запропонованих виражень? Чи може така людина побудувати майбутнє?

 

Домашнє завдання: із хмари слів записати якнайбільше цитат із новели “Я (Романтика)”.

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
17 січня 2023
Переглядів
513
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку