«Хочеш довго жити – не починай курити»
Складносурядне речення
Урок української мови в 9 класі підготувала учитель української мови
та літератури Гаєвська Світлана Анатоліївна
Мета: ознайомити учнів з поняттям «складносурядне речення», повторити сполучники сурядності; закріпити вміння знаходити в тексті складне речення, визначати способи зв’язку його компонентів, пояснювати пунктограми; удосконалювати навички синтаксичного розбору речень, складання схем речень; продовжувати роботу над збагаченням словникового запасу учнів, підвищувати рівень культури мовлення та навики грамотного письма; використати дидактичні можливості текстів для виховання свідомого здорового способу життя.
Обладнання: підручник, «Тлумачний словник української мови», таблиці-опори.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хочеш довго жити – не починай курити
(Народна мудрість).
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.
Списати, розставляючи розділові знаки. Вмотивувати вживання та невживання коми між частинами складносурядного речення. Підкреслити граматичні основи, створити схеми речень.
Замолоду багато хто хапається за цигарку і думка про наслідки не дуже непокоїть курців. На їх думку, цигарка додає солідності і дорослості. Тільки ось батьки переживають і вчителі гніваються. Будь-які перестороги відскакують від курців як від стінки горох і поступово паління перетворюється на звичку на хворобливу пристрасть.
ІV. Застосування отриманих знань, умінь і навичок.
1) Гра «Я – учитель».
Доведіть, що речення належать до складносурядних, складіть схему кожного з них.
Здавна паління вважали за шкідливу звичку, проте останні досягнення біології цю думку спростували. Паління – небезпечна, важко виліковна хвороба, така ж, як алкоголізм чи наркотики.
У період формування юнацького «я» людина схильна всотувати не тільки позитивні, а й негативні риси і паління цілком може стати фальшивим, помилковим засобом самоствердження.
2) «Мозковий штурм»
- У чому полягає особливість аналізованих вище речень?
- Що їх об’єднує?
3) Робота в групах. З кожної пари простих речень утворити складносурядне. Вмотивувати вживання коми в утворених реченнях.
Одне речення (за вибором) розібрати синтаксично.
Нікотин – сильна рослинна отрута. У минулі століття він був улюбленою зброєю придворних інтриганів.
Не лишаючи жодного сліду, нікотин швидко знищує свої жертви. Усі зовнішні ознаки – як при недузі серця.
Викурюючи щодня пачку цигарок, людина протягом року отримує дозу опромінення близько 500 рентген. Почуваєшся такий самогубця дуже погано.
4) Творча робота в групах.
І група. Користуючись поданим «Лексичним словничком» (на картках) скласти міні-твір на культурологічну тему уроку. За необхідністю користуватися «Тлумачним словником».
«Лексичний словничок»
Звичка, допінг, діагноз,пульс, легені, реанімація, культура.
ІІ група. Скласти діалог на культурологічну тему уроку, використовуючи складносурядні речення.
ІІІ група. (Учні початкового рівня). Робота з підручником : вправа 247, списати 4 речення (за вибором), розставити розділові знаки.
V. Оцінювання навчальних досягнень.
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Пояснення домашнього завдання.