Розробка містить матеріали для проведення уроку-інсценізації з теми " "Зимонька-снігуронька". (Текст – розповідь «Птахи – наші друзі». П.Воронько «Сніжинки», В.Сухомлинський «Як синичка будить мене», В.Заєць «Шипшинові ліхтарі»)". Включає загадки, ігри для удосконалення навичок читання, картки для творчої індивідуальної роботи, кросворд.
1.Урок- гра
Тема : Зимонька- снігуронька .
Аудіювання тексту.
Текст – розповідь «Птахи – наші друзі».
П.Воронько «Сніжинки», В.Сухомлинський «Як синичка будить мене», В.Заєць «Шипшинові ліхтарі».
Мета : Розширити уявлення учнів про картини зими та їхнє зображення в літературних творах, пробудити захоплення красою цієї пори року, навчати спостерігати її красу.
Удосконалювати навички швидкого мовчазного та виразного читання вголос.
Поповнити лексичний запас учнів.
Розвивати образне та логічне мислення, зв’язне монологічне мовлення.
Виховувати бажання бути небайдужим до навколишнього світу, допомагати пернатим друзям у скрутні зимові дні.
Обладнання : костюми для дівчинки-Зими та братів-Місяців, Сніжинок; малюнки до вірша П. Воронька «Сніжинки»; музичний запис п’єси Т. Попатенко « Танець сніжинок», малюнок синички.
Тип уроку : урок засвоєння знань і вмінь.
Хід уроку
Всі веселі і здорові ?
До уроку всі готові?
Залишаємо забави
і разом мерщій до справи.
Поважну ми гостю сьогодні стрічаємо
І з нею всім класом в дорогу рушаємо
Білі коси, біле личко,
Кожушок і рукавички,
Чобітки і шапки білі.
Дружать з нею заметілі,
Хуги, віхоли, завії,
Ще морози й вітровії. (Зима)
( До класу входить дівчинка-Зима).
-Добрий день, діти!Сьогодні ви мене запросили в гості. Я дуже цьому рада. Але мені дуже хотілось, щоб ви виконали з успіхом всі запропоновані на уроці завдання і більше дізналися про мене та про моїх друзів.
1 учень: На подвір’ї випав сніг,
На доріжку тихо ліг.
Знов до нас прийшла вона –
Білогрудонько – зима!
2 учень: Прийшла зима з бадьорістю,
З морозною прозорістю,
З прогулянками лижними
І ще з святами різними!
Вчитель:
-Чи залишає наша гостя-зима когось з вас байдужими?
-Чим вам подобається ця чарівна пора?
-Розкрийте підручник, подивіться на малюнок та дайте відповідь: які розваги приносить вона з собою?
-Яких братів має наша сестриця-чарівниця?
Відповідь на це питання ви дасте, відгадавши загадки:
1. Який місяць рік кінчає, а зиму починає?(Грудень.)
2. Пухнастий сніг усе вкриває,
Різдвяна зірка в небі сяє.
Повсюди радість, щастя, сміх -
Цей місяць перший із усіх. (Січень)
3. Другий він в календарі,
Холодно у цій порі.
Снігопади, завірюха,
Всі ховають в шапки вуха. (Лютий)
( До класу заходять місяці та пропонують учням пограти в гру «Хто це? Що це?»)
-Пригадайте ознаки зими та закінчіть рядок прикметників словом-іменником, користуючись малюнком підручника.
Білий, холодний, скрипучий … (сніг)
Чорна, замерзла, засніжена … (земля)
Сильний, тріскучий, безжалісний … (мороз)
Веселі, безтурботні, грайливі … (діти)
Маленькі, голодні, замерзлі … (пташки)
Ніжні, мережані, пухкі … (сніжинки)
1. Аудіювання. Ознайомлення з віршем П. Воронька «Сніжинки». (Вірш читає учениця, яка виконує роль гості-Зими).
-Слухайте зміст вірша уважно з метою подальшого створення діафільму.
2. Гра «Розташуй малюнки за змістом вірша» або «Створи діафільм». (Гру проводить дівчинка-Зима).
3.Мовчазне читання вірша П. Воронька «Сніжинки» з метою поповнення словникового запасу учнів.
Словникова робота.
-Поєднай стрілочками українські та російські слова:
діамантові первый снег
у високості бриллиантовые
пороша в вышине
-Як інакше можна назвати діамантові сніжинки? (Кришталеві квіточки,дівчатка-балеринки…)
4. Закріплення навичок читання вірша. Гра «Так чи ні».
( Учень читає текст вірша. Якщо вірш прочитано без помилок, то учні за сигналом вчителя кажуть «Так», якщо припущені помилки, кажуть «Ні».
5. Конкурс читачів. Вправляння у виразному читанні вірша.
(Звертається увага на інтонацію читання, темп, тембр.)
6. Бесіда за змістом :
-Хто радіє сніжинкам?
-З яким проханням звертаються вікна до сніжинок?
-Чи можуть сніжинки виконати це прохання?
Вчитель: Гей, сніжиночки до мене,
Святкувати вже пора!
Закружляйте, хай радіє
В нашім класі дітвора!
( Звучить п’єса Т.Попатенко «Танець сніжинок», дівчата-сніжинки показують рухи для фізхвилинки, учні їх повторюють)
Дівчинка-Зима:
-Діти, а чи знаєте ви, що коли у мене поганий настрій, я кличу свого найкращого друга-Морозця. Його лютого характеру бояться, майже, всі навкруги.
-Чи подобається вам зимовий морозець?
-Кому він шкодить взимку?
7. Творча робота.
Складання тексту- розповіді «Птахи - наші друзі» на основі проведення гри
« Чи зможеш ти відшукати зв'язок між двома, на перший погляд, не пов’язаними між собою подіями».
Вітер січе в обличчя. Намело кучугури снігу.
………………………………………………………………………
………………………………………………………………………
………………………………………………………………………
Прилітайте, дорогі гості, поласувати коноплею, просом, льняним насінням, ягодами горобини, калиною, журавлиною.
Слова для довідок: важко жити, зграйка красенів – щигликів, чижів, коноплянок, червоногрудих снігурів, зимові гості, дітлахи, годівнички, весело цвірінькають.
9. Самостійне мовчазне читання оповідання В.Сухомлинського
« Як синичка будить мене».
10. Бесіда за змістом:
-Чи подобається вам хлопчик, який підгодовує пташку? Чому?
-Як ви допомагаєте пернатим друзям взимку?
11. Гра на удосконалення темпу мовчазного читання «Блискавка».
Вчитель:
- Діти, зараз ми пограємо в гру, яка нам допоможе удосконалити навички мовчазного читання. Називається вона «Блискавка». Зміст гри: ви читаєте текст у звичайному для себе темпі. По команді « Блискавка» ви прискорюєте темп читання. Намагаєтесь читати якнайшвидше. «Блискавка» триває 20-30 секунд. ( Гра повторюється 3-5 разів для кращого запам’ятовування прочитаного).
Вчитель:
-Знайдідь образні вислови в тексті та додайте слово в
запису на дошці.
Чорно-оксамитова ( шапочка) ;
біляві (щічки);
пір’їнки ніби (пензликом намальовані);
агатове (оченятко).
(Після проведення гри діти намагаються переказати прочитане за допомогою малюнка синички.)
12. Знайомство з віршем В. Зайця «Шипшинові ліхтарі»:
-Із чим автор порівняв шипшину? Чому?
-Чому від неї посвітлішало в гаях?
-Чому сперечалися пташки?
-Як їх помирила шипшина?
в) Гра «Чого не вистачає?». (Домалювати малюнок за змістом вірша «Шипшинові ліхтарі»).
Вчитель:
-Над якою темою ми сьогодні працювали?
-Відгайте кросворд, який допоможе пригадати
вивчений матеріал на уроці.
Кросворд
1
З |
|||||||
С |
Н |
І |
Ж |
И |
Н |
К |
И |
Д |
О |
П |
О |
М |
О |
Г |
А |
3 |
П |
Т |
А |
Х |
И |
|
|
1. Знов до нас прийшла вона - білогрудонька … (зима).
2. Зіроньки красиві, білі
На долоньку тихо сіли.
Поки ми їх розглядали,
Зірки крапельками стали.
(Сніжинки)
-Хто написав вірш «Сніжинки»?
3. –Яка тема оповідання В. Сухомлинського «Як синичка будить мене?» та вірша В. Зайця «Шипшинові ліхтарі»? (Птахи)
4.Яке слово є ключовим у визначені головної думки оповідання
В. Сухомлинського «Як синичка будить мене?»:
До дошки виходять казкові герої, дякують учням за активну працю на уроці, нагороджують найбільш успішних учнів сніжинками, оцінюють відповіді.
1. Скласти за власними спостереженнями текст «Чарівниця-зима».
2. Читати вірш П. Воронька «Сніжинки» інтонаційно виразно та правильно. Вивчити вірш за власним бажанням.
1