Урок творчості. Тема: «Історії Сніжинки»
Мета: навчити дітей мовному спілкуванню з використанням віршованої і прозової форм мови; організація діяльності учнів, спрямованої на збагачення їх словникового запасу; розвиток творчих здібностей дітей за допомогою творів, оповідань і віршів; закріплення знань з теорії літератури; виховання художнього смаку і любові до літературного слова.
Обладнання: ноутбук, музичні записи, ілюстративний матеріал, опорні картки.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЦІЛІ УРОКУ. ПРОГНОСТИЧНА САМООЦІНКА
Учитель. Урок творчості – це завжди складно, але дуже цікаво. Яким ви хочете його побачити?
– Якими ви бачите себе на уроці?
– Як ви думаєте, на цьому уроці завдання будуть незвичайними або простими?
– Мені теж хочеться, щоб урок вийшов цікавим і корисним. Ви мені в цьому допоможете?
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Діти читають на дошці тему уроку. Вона «зашифрована» у вигляді окремих «розкиданих» складів.
ТО СНІ ІС РІЇ КИ ЖИН (Історії Сніжинки)
– Звідки візьмуться ці історії?
– Це будуть оповідання чи казки? Чому?
Запрошую вас на прогулянку – фантазію в казковий ліс. Прогуляйтеся і спробуйте уявити живу Сніжинку.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Прогулянка – фантазія. В якості звукового фону можна використовувати тиху класичну музику. В її супроводі вчитель продовжує бесіду.
Учитель. На красивій лісовій галявині збираються сніжинки, щоб розповісти один одному свої історії. Вони багато політали по світу, багато бачили. Сніжинки кружляють в повітрі, сідають на гілки дерев, на кущики, просто на галявинку. Одна навіть приземлилася на вушко зайчика, який спав під ялинкою. Той навіть і не помітив цього – вона ж така маленька і така легка ...
– Звичайно, кожен з вас побачив свою Сніжинку. Яка вона?
Уявіть, що це крихітна дівчинка... А далі допишіть потрібні слова в опорну картку, і ми дізнаємося, якою ви її побачили.
2. Складання опису Сніжинки. Діти працюють під цей самий акомпанемент. Після закінчення роботи діти читають свої описи (2–3 варіанти). Потім учитель пояснює, що діти склали текст – опис.
3. Читання вчителем тексту – опису Сніжинки (після того як діти озвучили свої варіанти).
– Це була крихітна істота, схожа на маленьку дівчинку в білому пишному платтячку. Волосся її пишне, блакитні кучері розсипалися по плечах. Вії, оздоблюють величезні небесного кольору очі, теж були блакитними. Пухнасті рукавиці на маленьких ручках здавалися іграшковими. Срібні чобітки були на тоненькому каблучку, але вони не стукали, а м’яко переступали по теплому для неї снігу. Личко було добрим і усміхненим. І мені подумалося: «Сніжинки – це подружки Снігуроньки».
4. Робота над складанням розповіді.
– А тепер, після опису зовнішності Сніжинки, ми спробуємо придумати і розповісти якусь історію, яка могла б статися з нею.
– До якого літературного жанру можна віднести цю роботу? (Казка, розповідь.)
– Подумайте, як буде будуватися сюжет?
Етапи побудови сюжету:
– Наші діти вже чули одну з таких історій ...
а) Інсценування (одна з учениць в костюмі Сніжинки розповідає історію).
Учениця. Привіт, мене звати Іскорка. Чому? Та тому, що раніше я була крапелька. Одного разу я сиділа на листочку дуба, там і познайомилася з Сонячним промінчиком. Він весь час грав зі мною, а я від задоволення просто іскрилася. І дубовий листок назвав мене Іскорка. Тільки велика сіра Хмара закрила Сонечко, і Промінчик більше не з’являвся. Мене колючий Мороз перетворив в Сніжинку, а вітер приніс сюди. А я думаю: коли вигляне Сонце, чи знайде мене мій друг Промінчик?... Чи дізнається?...
Учитель. Чи сподобалася вам історія? Що сподобалось? Кому захотілося придумати свою історію?
б) Робота в групах. Діти об’єднуються у групи і колективно вигадують свої історії. Учитель і учні слухають отримані розповіді, обговорюють. Вдома дітям пропонується придумати і записати свої історії.
5. Робота над засобами художньої виразності. Словникова робота.
– Щоб історії вийшли красивими, не забувайте про засоби художньої виразності. Які з них ви знаєте? (Епітети, порівняння.)
Дітям пропонується підібрати епітети і порівняння до слова «сніжинка». Завдання виконується за варіантами або в групах. Одні учні підбирають епітети до слова «сніжинка», інші – порівняння. Діти записують слова на смужках паперу і наклеюють на приготовлені листи.
Епітети |
Порівняння |
Ніжна |
Пушинка |
Пухнаста |
Іскорка |
Срібляста |
Біла мушка |
Весела |
Замерзла сльозинка |
Добра |
Біла зірочка |
Іскриста |
Кристал щастя |
Пухова |
Снігова квітка |
Біла пташка |
|
– Дивіться, якими красивими стали ваші звичайні сніжинки! Навіть захотілося написати вірш. Спробуємо?
6. Літературна гра «Буріме». Для гри використовуються рими: сніжинки – пушинки; сніжинка – картинка; вітерець – бігунець.
Після обмірковування завдання вчитель надає учням можливість прочитати свої вірші.
ІV. ПІСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Учитель. Вийшли у нас історії «Сніжинки»?
– Що здалося для вас головним на уроці? Цікавим?
– Який з видів діяльності вам особливо сподобався?
– Який настрій у вас? Чи не заморозили вас сніжинки?
Колективне складання синквейна (сенкана).
Слово «синквейн» походить від французького слова «п’ять» і означає «вірш, що складається з п’яти рядків». 1 рядок – заголовок, в який виноситься ключове слово, поняття, тема синквейна, виражене у формі іменника. 2 рядок – два прикметники. 3 рядок – три дієслова. 4 рядок – фраза, що несе певний зміст. 5 рядок – висновок, одне слово (може бути два), іменник.
Історія
Снігова, чарівна
Придумуємо, уявляємо, розповідаємо
Історія повинна бути цікавою
Творчість
Приклад синквейна, придуманого учнями по темі уроку.
Сніжинка
Легка, пухнаста
Літає, крутиться, дивиться
Сніжинка може розповісти історію
Чари
– Навколо нас так багато красивого, цікавого і чарівного. Треба тільки придивитися. Дивіться самі і показуйте іншим, тому що краса робить людей добрішими.
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. (на вибір).
1) Придумати і записати історію Сніжинки, використовуючи художні засоби виразності.
2) Знайти вірш про сніг, сніжинки, навчитися його виразно читати. Знайти і виписати з цих віршів епітети, порівняння.
3) Виконати малюнок до своєї історії або знайденого вірша.