Подана розробка уроку допоможе вчити дітей читати швидко і виразно; усвідомлювати зміст прочитаного; аналізувати та узагальнювати отриману інформацію; працювати в групах; розвивати творчу уяву, образне та критичне мислення; виховувати відповідальність за доручену справу, добре ставлення до своїх товаришів, взаємоповагу, уміння працювати в команді.
ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ. 3 КЛАС
ТЕМА. В.О. СУХОМЛИНСЬКИЙ «ОЦЕ ЗАДАЧА!»
Мета: вчити дітей читати швидко і виразно; усвідомлювати зміст прочитаного; аналізувати та узагальнювати отриману інформацію; працювати в групах ; розвивати творчу уяву, образне та критичне мислення; виховувати відповідальність за доручену справу, товариськість, добре ставлення до своїх товаришів, взаємоповагу, уміння працювати в команді.
Обладнання: картки зі завданнями для групової роботи, портрет В.О.Сухомлинського, таблиці для розчитування, алгоритм роботи в групі, стрічка зашифрованого вислову, підручник «Літературне читання».
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці
Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Повні відповіді дати.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Чого ви чекаєте сьогодні на уроці?
2.Стратегія «Незакінчені речення».
Продовжити думку:
• Я хочу навчатись, тому що...
• Я не хочу навчатись, тому що...
Висновок. Навчання — це обов'язок кожної людини, це дорога у майбутнє, це життя.
— Яким би ви хотіли бачити наш урок?
• Цікавим
• Продуктивним
• Творчим
— Щоб наш урок таким був, я сподіваюсь, що ви будете мені допомагати і на уроці будете:
• уважними;
• дисциплінованими;
• активними.
II. Оголошення теми та мети уроку.
— Перед тим, як оголосити тему уроку, давайте попрацюємо в групах над висловом, який зашифрований.
КРИВІДВАЙ ЧІО АН ДЕЙЛЮ І ЧИСЬВ ЇХ ЧИТИБА ОП-ШОІНМУ.
(Відкривай очі на людей і вчись їх бачити по-іншому.)
(Робота в групах. Обговорення.)
— Отже, ми будемо сьогодні працювати над текстом В. О. Сухомлинського «Оце задача!»
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Розчитування.
— Але обов'язково перед початком проведемо розчитування.
• Читання за таблицями.
• Читання на швидкість
• Повторення скоромовки (промовити швидко, дуже швидко, з питальною інтонацією, весело, сумно).
2. Інтерактивна вправа «Ажурна пилка».
Словникова робота.
— Значення яких слів ви можете пояснити? (Фронтальна робота)
На показ Попарно
Втіха Примусити
Виставляв Ковдра
Мандрувати Журитися
3. Робота в групах.
Алгоритм роботи
Крок 1 — текст читає спікер.
Крок 2 — самостійне читання членами групи.
Крок З — дати письмові відповіді одним словом.
Крок 4 — перевірка.
ОЦЕ ЗАДАЧА!
Група № 1
Був собі Геник. У четвертому класі навчався. Що тільки вчителька його запитає, усе відповість і має «дванадцять». Писав Геник краще за всіх, розв'язував задачі швидше за всіх.
Але не любили в класі Геника. Надто вже виставляв він на показ свій розум. Відповість на запитання вчительки — так і гляне на всіх, наче каже: «Я найрозумніший».
Група № 2
Навесні зібрався весь клас у похід. Раділи діти: яка то втіха — мандрувати, ще й ночувати в лісі! Думали-гадали, які речі брати в похід, як обід варити, як ночівлю влаштувати. І вирішили: брати в ліс на двох одну ковдру, одну миску. Швидко розділились попарно. З Геником ніхто не хоче ні ковдри однієї брати, ні з однієї миски їсти.
Група № З
Заплакав Геник, підійшов до учительки й каже:
— Я ж нікому слова поганого не сказав... За що ж мене не злюбили?
Учителька йому: «Нелегко примусити себе говорити. А ще важче примусити себе мовчати. І ще важче прилучити себе думати. Але найважче — це примусити себе відчувати».
Група № 4
— Як же примусити себе відчувати? — питає Геник.
— Треба бачити, чому людина стає одинокою серед людей, іншими очима. Ти радієш, що розумніший за всіх. А слід журитися, що немає розумніших за тебе. Адже кожен, що вважає себе «най-най»..., врешті-решт стає одиноким.
— Дякую за науку,— сказав Геник.— А як же мені в ліс іти з товаришами?
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Письмове завдання для груп
Група № 1
1. Як вчився Геник?
2. Як писав і розв'язував задачі?
3. За що не злюбили в класі Геника?
4. Як дивився на всіх однокласників?
Група № 2
1. Куди зібрався навесні весь клас?
2. Які речі вирішили взяти з собою?
3. Як розділилися діти між собою?
4. Чому з Геником ніхто не хотів бути?
Група № З
1. Що запитав Геник учительку?
2. Що вона відповіла йому?
3. Чи зрозумів хлопчик слова вчительки?
4. Чи шкода вам Геника?
Група № 4
1. То чому людина стає одинокою?
2. Що порадила вчителька Геникові?
3. Що б порадили йому ви?
4. Як би ви вчинили на його місці?
2. Звіт груп. Відповіді на питання.
V. Фізкультхвилинка
3. Переказ тексту (одна дитина з кожної групи виходить і розповідає свою частину)
4. Читання тексту учнями за особами.
5. Обговорення тексту.
Гра «Добре — погано».
Добре |
Погано |
Що гарного було в поведінці Геника? |
Що поганого було в поведінці Геника? |
• Розумний; • гарно писав; • швидко розв'язував задачі; • зрозумів свою помилку; • прислухався до поради вчителя |
• Зверхньо дивився на своїх товаришів; • вважав себе найрозумнішим; • зневажав їх; • не був вихованим... |
Висновок. Ніколи не зневажай людей, а стався до кожної людини так, якби ти хотів, щоб ставилися до тебе.
— Які прислів'я ви знаєте, що відповідають темі нашого уроку?
• Не плюй у криницю, бо доведеться з неї напитися.
• Хто на кого яму копає, сам туди потрапляє.
VI. Підсумок уроку.
— Чи виконали ми завдання уроку?
— Що б ви змінили в нашому уроці?
— Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?
Самооцінювання.
(Учні самі собі виставляють бали у спеціальні таблиці.)
VII. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати за особами, скласти сенкан до слова навчання.