Літературне читання на тему " Вступ до теми. Життя і творчість великого Кобзаря. Т. Шевченко «Про себе»."

Про матеріал

Мета. Розширювати знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, збагачувати словниковий запас школярів, вчити аналізувати прочитане; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов та повагу до творчості великого поета.

Перегляд файлу

      Тема.  Вступ до теми. Життя і творчість великого Кобзаря. Т. Шевченко «Про себе».

      Мета. Розширювати знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, збагачувати словниковий запас школярів, вчити аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов та повагу до творчості великого поета.

          Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка, книга „ Кобзар”, картки зі словами, презентація про Т. Г. Шевченка, підручник «Літературне читання:підруч.для 4 кл./О.Я.Савченко. – К: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 192с.: іл.»

          Тип уроку.  Вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Вправи на розвиток читацьких навичок.

Артикуляційна розминка

- «Смачне варення».

Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10–15 разів.

- «Змійка».

Рот широко відкрити. Язик сильно висунути вперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висунути вперед та заховати у глиб рота. Рухати язиком у повільному темпі (10–15 разів).

- «Маляр».

Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім — нижню губу по колу. Виконати 10–15 разів, змінюючи напрям.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

1.  Підготовка до вивчення нового розділу.

— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.

     - Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, ми звемося українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей Землі.

     А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають у світі ? Яких ви знаєте людей, що принесли славу Україні у світі ?

     Добре відомі в усьому світі й імена таких визнаних майстрів поетичного слова як Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, Максима Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.

     У розділі „ Поетична світлиця” ви зможете ближче ознайомитися із чудовими творами цих та інших поетів.

2. Гра «Продовж речення» .

- Вивчаючи твори цього розділу, я навчуся...

- Я дізнаюся...

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Дата 9 березня 1814 року пам’ятна в історії української літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком, у селі Моринці на Звенигородщині, у хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув єдиний на все село вогник: народилася нова кріпацька душа для пана, а для України — її великий співець — Т. Шевченко.

— Що ви знаєте про життя і творчість великого Кобзаря?

Перегляд презентації та розповіді дітей, підготовлені заздалегідь .

     - Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.

     На 12 році Тараса спіткало нове горе - раптово, простудившись у дорозі, помер батько.

     - Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.

     - 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.

     - Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді,

     „Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.

     - За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали - 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря - йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати - писав і малював, ховаючи у „ захалявні книжечки”.

     - Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.

     - Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санки-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня - День пам’яті поета, день національного трауру України.

     Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори - могили великого Кобзаря - став національною святинею.

2. Гра «Рибки».

Самостійне мовчазне читання статті «Тарас Шевченко» учнями

- Що розкриває поет у своїх творах?

- Які провідні музеї, пов’язані з ім’ям Тараса Шевченка, є в Україні?

3. Фізкультхвилинка.

4. Опрацювання оповідання Тараса Шевченка «Про себе»

1) Гра «Передбачення».

— Прочитайте заголовок оповідання.

— Хто є його автором?

— Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні?

2) Виразне читання оповідання вчителем.

— Чи сподобалося вам оповідання?

— Які картини ви уявляли, слухаючи його?

— Які почуття переживали?

— Назвіть головного героя твору.

— Чому оповідання має таку назву?

— Яких ще дійових осіб ви можете назвати?

3) Словникова робота.

Читання колонок слів учнями в парах

Шаг                     батіг

мажа                     череда

царина                 перелаз

неборак                барильце

— Знайдіть тлумачення слів першої колонки у підручнику.

— Доберіть тлумачення до слів другої колонки. (Запис на картках або на дошці.)

- Прикріплений до держака мотузок або ремінець, яким поганяють тварин; канчук, пуга. (Батіг)

- Певним чином обладнана частина огорожі; місце, де перелазять або переступають, перескакують і т. ін. через неї. (Перелаз)

- Гурт свійських тварин (перев. великої рогатої худоби), які утримуються, пасуться разом. (Череда)

- Невелика посудина для рідини (найчастіше з дерева) з двома днищами й опуклими стінками, стягнутими обручами. (Барильце)

4) Виразне читання оповідання учнями різними способами.

5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

— З яким почуттям Тарас Шевченко згадує своє село?

— Якою була хата, де виріс майбутній поет?

— Якими словами поет передає захоплення садом?

— З чим його порівнює?

— Чому рідний сад для нього наймиліший?

— Які рядки тексту свідчать про те, що малий Тарас був допитливим хлопцем?

— Куди він помандрував?

— Чому вирішив повернутися додому?

    — Куди він насправді пішов? 

    — Хто довіз Тараса додому?

   — Як чумаки поставилися до хлопця?

   — Прочитайте розмову Тараса з чумаками.

   — Кого Тарас побачив на подвір’ї?

   — Хто найбільше зрадів поверненню Тараса? Чому?

  — Хто така Катерина?

  — Якою ви її уявляєте?

  — Знайдіть і прочитайте уривок, у якому описуються риси характеру   Катерини.

 — Чому малий Тарас довго не міг заснути?

6) Гра «Упізнай предмет за його ознакою».

Вбога, стара, біла... (хата).

Стара, розлога... (верба).

Густий, темний, тихий... (сад).

Кубічний, білявий... (хлопчик).

Терпляча, ніжна... (сестра Катерина).

7) Переказ оповідання.

— Уявіть, що ви опинилися на місці Тараса. Вам потрібно розповісти про свою подорож. Як би ви себе називали під час розповіді?

8) Бліцтурнір.

1. Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)

2. Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.)

3. Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4. Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний.)

5. Як називається перша збірка віршів поета? («Кобзар»)

6. Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)

7. У якому селі минуло дитинство Т. Г. Шевченка? (У с. Кирилівка)

8. Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)

9. Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка назива- ється Тарасовою)

10. Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47 років)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися про життя і творчість Тараса Григоровича Шевченка?

— Що вас найбільше зацікавило? Що вразило?

— Що б ще хотіли дізнатися про життя і творчість великого Кобзаря?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати оповідання (с. 79–84).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олексіівна Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Максунова Ольга
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
9 січня 2018
Переглядів
12495
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку