Літературні диктанти, які пропонуються, можуть бути використані вчителями української літератури як з метою поточного контролю знань, так і для підсумкового контролю.
Літературні диктанти з української літератури
(до розділу «Усна народна творчість»). 9 клас
Диктант 1. «Чи правда, що….» (за статтею підручника)
1. Усна народна творчість – це твори, що виникли в сиву давнину? (Так)
2. Автори фольклорних творів здебільшого відомі? (Ні)
3. Фольклорні твори побутують лише в одному варіанті? (Ні)
4. Ознаки народних творів – це: усна форма творення, колективність, анонімність? (Так)
5. Козацькі пісні належать до родинно-побутових пісень? (Ні)
6. Пісні про кохання належать до народної лірики? (Так)
7. До ліро-епічних творів належать думи, балади, історичні пісні? (Так)
8. Найчисленніша група серед родинно-побутових творів – це пісні про кохання? (Так)
9. Поетика – це художнє означення (Ні)
10. До особливостей художньої форми народних ліричних пісень належать стислість викладу, проста мелодія, повтори? (Так)
11. Золоті руки, червона калина, сизий орел – це порівняння? (Ні)
12. Художній паралелізм – це паралельне зображення явищ природи і почуттів? (Так)
Диктант 2. «Встав пропущене слово»
1. «Місяць на небі, _______ сяють»
2. «В човні ______ пісню співає»
3. «А козак чує, ________ мре»
4. «Пісня та мила, пісня та ______»
5. «Тепер ______ зійшлися знов»
6. «Темні, як ______, ясні, як день»
Відповіді: 1. Зіроньки. 2. Дівчина. 3. Серденько. 4. Люба 5. Навіки. 6. Нічка
Диктант 3. «Цитатний». З яких творів ці рядки?
1. «Моя хустина шовками шита,
Утремось, серденько, хоч буду бита».
2. «Летять три зозуленьки,
І всі три рябенькі».
3. «Пісня та мила, пісня та люба —
Все про кохання, все про любов».
4. «Хто в любові не знається,
Той горя не знає».
5. «Не плач, мати, не журися:
Та вже ж твій син оженився».
6. «Через річеньку, через болото
Подай рученьку, моє золото!»
Відповіді: 1. «Сонце низенько». 2. «Ой летіла стріла». 3. «Місяць на небі».
4. «Цвіте терен» . 5. «Ой на горі вогонь горить». 6. «Сонце низенько»
Диктант 4. «Термінологічний»
1. Слова, які вживаються тільки на певній території.
2. Особливості художньої форми фольклорних і літературних творів (будова, художні засоби, римування та ін.).
3. Художнє означення.
4. Паралельне зображення явищ природи й почуттів.
5. Зіставлення одного предмета чи явища з іншим, чимось подібним до нього.
6. Ліро-епічний пісенний твір легендарно-історичного або родинно-побутового змісту з описами незвичайних ситуацій, людей і вчинків.
Відповіді: 1.Діалектизми. 2. Поетика. 3. Епітет. 4. Паралелізм. 5. Порівняння.
6. Балада.
Диктант 5. «Незакінчене речення» (за статтею підручника)
1. Терміном «балада» (з фр. танцювальна пісня) у середньовічній Франції називали… (любовну пісню, під яку виконували танці).
2. Балада — це ліро-епічний пісенний твір легендарно-історичного
або родинно-побутового змісту… (з описами незвичайних ситуацій, людей
і вчинків).
3. Балада має спільні ознаки з … (ліричною піснею, казкою, міфом, леген-
дою й думою).
4. Умовно балади поділяють на такі тематичні групи… (міфологічні; історичні; соціально-побутові; родинно-побутові).
5. Основні мотиви балад… ( зрада й помста; туга нареченої за коханим;
зневажені почуття довірливої дівчини; прокльони свекрухи, звернені
до невістки; наруга пана над простою дівчиною; загибель на війні
козака).
6. У баладі «Ой летіла стріла» використано … (трикратність, гіперболу)