Літературні ігри
з використанням стратегій методичної системи « ЧПКМ»
Гра «Хто найуважніший»
На дошці прикріплюються пронумеровані картки, на яких зображено героїв оповідань В. О. Сухомлинського . Учитель зачитує фрагменти з цих оповідань, а діти піднімають табличку із цифрою, яка відповідає нумерації оповідання. Той, хто правильно відповів, отримує бал.
Гра « Лото»
Клас поділяється на 4 команди. Кожна отримує однакові картки. Перша група карток містить назви творів В. О. Сухомлинського. Друга – фрагменти з творів, а третя - назви дійових осіб. Завдання учнів вибрати із загальної кількості карток ті, що стосуються одного твору. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
Гра « П’ятий зайвий»
Учням зачитуються ключові слова одного твору. Завдання дітей впізнати зайве слово та назвати твір.
* лялька, мама, блискавка, Зіна, тато ( «Лялька під дощем»)
* Оля, Ніна, яблуко, груша, мама ( «Яблуко в осінньому саду»)
* Федько, футбол, батько, домашнє завдання, мама ( «Як Федько робив уроки»)
* Соловей, жук, хлопчик, квітучий сад, дівчинка (« Соловей і жук»)
Гра « Якого кольору слова»
Дітям роздаються твори В. О. Сухомлинського та вказується ключове слово. Завдання учнів знайти колір слова в тексті..
Сніг – сліпучо – білий , синюватий, сірий, фіолетовий ( « Якого кольору сніг?»)
Листочки – світло - жовті, багряні, червоні , рожеві, зелені ( « Осінній день у лісі», « Чому опадає листя з дерев »)
Гра «Перевтілення»
Учитель читає початок оповідання: « Як їжачок до зими готувався»/ Чиста криниця, с. 104 : « Був собі в лісі їжачок. Знайшов він кімнатку в дуплі старої липи. Тепло в ній і сухо. От він там і живе.
Настала осінь. Падає жовте листя з дерев. Скоро зима й зима настане..»
Дітям необхідно продовжити оповідання від імені різних персонажів: від імені їжачка; старої липи; жовтих листочків; зими, яка скоро настане.
Гра «Один, два, чотири, всі разом».
- Прочитайте текст.
Як бджілка знаходить квітку конвалії
Вилетіла з вулика бджілка. Літає над пасікою й дослухається. Чує, десь далеко-далеко дзвенять дзвіночки. Летять бджілки на музику дзвіночків. Прилітає до лісу. А то дзвенять квіти конвалії. Кожна квітка – маленький срібний дзвіночок. У середині золотий молоточок. Б'є молоточок по сріблу –лунає дзвін, аж до пасіки лине. Ото так конвалія кличе бджілку.
I етап
Назвати, на які квіти ще сідають бджілки? (Діти по одному називають квітку).
II етап
Назвати, на які квіти ще сідають бджілки? (Робота в парах. Діти добирають прикметники до іменників).
Повідомити учням, що всі, хто любить квіти, поїде до Квіткової країни. Кожен вагон має свою назву:
I — Лісові квіти (дзвіночок, конвалія, ...).
II — Весняні квіти (тюльпан, піони, ...).
III — Лугові квіти (ромашка, мак, ...).
IV— Осінні квіти (жоржини, хризантеми, ...).
V — Літні квіти (матіола, мальва, ...).
VI — Лікарські квіти (горицвіт, деревій, ...).
Діти об’єднуються в групи.
III етап
Складання твору за аналогією
Як бджілка знаходить квітку ... (робота проводиться четвірками).
IV етап
Прослуховування складених творів.
Гра « Літературна вікторина»
- Яку таємницю відкрив дідусь маленькій Яринці в оповіданні «Ледача подушка»?
- З якого твору слова: «...Він собі й подумав: «Учора ж поливав яблуньку Юрко... Нічого їй не станеться, як один день не полити...»
- Який день вважається втраченим? (за оповіданням «Втрачений день»).
- За допомогою чого мама нагадувала Ніні про роботу, яку необхідно виконати?
- Чому такими солодкими здалися Яшкові мамині пампушки?
- В якому з оповідань В. Сухомлинського мати мала сім дочок?
Гра « Знавці творів В. О. Сухомлинського»
Пригадати назву твору В. Сухомлинського, в якому головну думку відображає одне із народних висловлювань.
Гра « Слова загубились»
Прочитати уважно текст. Вставити пропущені слова.
Чого вишня зацвіла восени?
Стоїть у саду стара....... кострубаті, ... лущиться, відстає цілими
стьожками. Весною стара вишня зазеленіла, але не зацвіла. А прийшла ... –прокинулась.
– Чого це вона зацвіла восени? – питаюся .... А вона мені .... Стара ...
занедужала. Весною проти ... заснула та й не почула, як загримів перший
весняний ....
Слова для довідок: вишня, гілки, кора, осінь, бабусі, казку, вишня, сонечка, грім.
Гра "Портрет ".
Прочитати твір. Скласти схему та дібрати характеристику героям цього твору.
— Ім'я героя,
— зовнішність,
— вчинки,
— стосунки з іншими персонажами,
— моє ставлення до героя.
Гра "Співавтор»
Прочитати твір, придумати продовження.
— Що могло б трапитися з героєм у майбутньому?
— Який кінець вам подобається більше: той, що придумали ви, чи той, що написав автор? Чому?
Гра "Заміни героя"
Поміняти героїв твору місцями.
— Чи змінився сюжет?
— Як розвиватимуться події?
— Хто має вплив на розвиток подій у творі?
Гра «Машина часу»
Учні вчаться визначати залежність між сюжетом та часом, у якому відбуваються події. Працюють в групах. Перемагає та група, яка найшвидше, найцікавіше складе найкоротший новий твір за відомим сюжетом. Попередньо учні знайомляться з оповіданням «Як Ніна не злякалась гусака».
Гра «Намалюємо мультфільм»
Учні вчаться визначати головні події, які вплітаються в основний сюжет оповідання «Мишкові купили велосипед», розрізняти головне та другорядне. Діти об’єднуються в групи, отримують завдання на картках, виконують його, обмінюються думками. У результаті виконання завдань має вийти мультфільм. Завдання:
Гра «Співавтори»
Виконуючи завдання цієї гри, учні вчаться визначати залежність між елементами сюжету, запам’ятовувати їх. Учитель читає вголос оповідання «Чому голуби до Олега прилетіли?», або діти самостійно ознайомлюються з ним. Завдання: