Літературні ігри з використанням методичної системи " ЧПКМ" за творами В. О. Сухомлинського

Про матеріал
Літературні ігри розроблені за змістом оповідань В. О. Сухомлинського. Василь Олександрович пропонував таку пораду : " Учити так, щоб знання добувалися за допомогою уже наявних знань..."Саме ця порада використана у підборі ігрового матеріалу, який перегукується із думкою поета : " Навчайте граючись, а граючи навчайте".
Перегляд файлу

Літературні ігри

з використанням  стратегій методичної системи « ЧПКМ»

Гра «Хто найуважніший»

На дошці прикріплюються пронумеровані картки, на яких зображено героїв оповідань  В. О. Сухомлинського . Учитель зачитує фрагменти з цих оповідань, а діти піднімають табличку із цифрою, яка відповідає нумерації оповідання. Той, хто правильно відповів, отримує бал.

Гра « Лото»

Клас поділяється на 4 команди. Кожна отримує однакові картки. Перша група карток містить назви творів В. О. Сухомлинського. Друга – фрагменти з творів, а третя -  назви дійових осіб. Завдання учнів вибрати із загальної кількості карток ті, що стосуються одного твору. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.

Гра « П’ятий зайвий»

Учням зачитуються ключові слова одного твору. Завдання  дітей впізнати зайве слово та назвати твір.

* лялька, мама, блискавка, Зіна, тато ( «Лялька під дощем»)

* Оля, Ніна, яблуко, груша, мама  ( «Яблуко в осінньому саду»)

* Федько, футбол, батько, домашнє завдання, мама ( «Як Федько робив уроки»)

* Соловей, жук, хлопчик, квітучий сад, дівчинка (« Соловей і жук»)

Гра « Якого кольору слова»

Дітям роздаються твори В. О. Сухомлинського та вказується ключове слово. Завдання учнів знайти колір слова в тексті..

Сніг – сліпучо – білий , синюватий, сірий, фіолетовий ( « Якого кольору сніг?»)

Листочки – світло - жовті, багряні, червоні , рожеві, зелені ( « Осінній день у лісі», « Чому опадає листя з дерев  »)

 

                              

Гра «Перевтілення»

  Учитель читає початок оповідання: « Як їжачок до зими готувався»/ Чиста криниця, с. 104 : « Був собі в лісі їжачок. Знайшов він кімнатку в дуплі старої липи. Тепло в ній і сухо. От він там і живе.

  Настала осінь. Падає жовте листя з дерев. Скоро зима й зима настане..»

Дітям необхідно продовжити оповідання від імені різних персонажів: від імені їжачка; старої липи; жовтих листочків; зими, яка скоро настане.

                    Гра  «Один, два, чотири, всі разом».

- Прочитайте текст.

                 Як бджілка знаходить квітку конвалії

Вилетіла з вулика бджілка. Літає над пасікою й дослухається. Чує, десь далеко-далеко дзвенять дзвіночки. Летять бджілки на музику дзвіночків. Прилітає до лісу. А то дзвенять квіти конвалії. Кожна квітка – маленький срібний дзвіночок. У середині золотий молоточок. Б'є молоточок по сріблу –лунає дзвін, аж до пасіки лине. Ото так конвалія кличе бджілку.

                                               I етап

Назвати, на які квіти ще сідають бджілки? (Діти по одному називають квітку).

                                             II етап

Назвати, на які квіти ще сідають бджілки? (Робота в парах. Діти добирають прикметники до іменників).

Повідомити учням, що всі, хто любить квіти, поїде до Квіткової країни. Кожен вагон має свою назву:

I — Лісові квіти (дзвіночок, конвалія, ...).

II — Весняні квіти (тюльпан, піони, ...).

III — Лугові квіти (ромашка, мак, ...).

IV— Осінні квіти (жоржини, хризантеми, ...).

V — Літні квіти (матіола, мальва, ...).

VI — Лікарські квіти (горицвіт, деревій, ...).
Діти об’єднуються в групи.

III етап
Складання твору за аналогією

Як бджілка знаходить квітку ... (робота проводиться четвірками).

IV етап
Прослуховування складених творів.

                  Гра « Літературна вікторина»

- Яку таємницю відкрив дідусь маленькій Яринці в оповіданні «Ледача подушка»?

- З якого твору слова: «...Він собі й подумав: «Учора ж поливав яблуньку Юрко... Нічого їй не станеться, як один день не полити...»

- Який день вважається втраченим? (за оповіданням «Втрачений день»).

- За допомогою чого мама нагадувала Ніні про роботу, яку необхідно виконати?

- Чому такими солодкими здалися Яшкові мамині пампушки?

- В якому з оповідань В. Сухомлинського мати мала сім дочок?

                   Гра « Знавці творів В. О. Сухомлинського»

Пригадати назву твору В. Сухомлинського, в якому головну думку відображає одне із народних висловлювань.

  • За добре слово не платять грошей, а скажеш – усім приємно.
  • Все добре переймай, а зла уникай.
  • Не одежа красить людину, а добрі діла.
  • До доброї криниці дорога втоптана.
  • Хто людям добра бажає, той і сам собі має.
  • Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.
  • Добро далеко розходитися, а зло – ще далі.
  • З добрим поживеш – добре переймеш, а з лихим зійдешся – й свого позбудешся.
  • З добрим дружи, а лихого стережись.

 

 

         Гра  « Слова загубились»

Прочитати уважно текст. Вставити пропущені слова.

Чого вишня зацвіла восени?

Стоїть у саду стара.......  кострубаті,  ...  лущиться, відстає цілими

стьожками. Весною стара вишня зазеленіла, але не зацвіла. А прийшла ... –прокинулась.

 Чого це вона зацвіла восени? – питаюся .... А вона мені .... Стара ...
занедужала. Весною проти ... заснула та й не почула, як загримів перший
весняний ....

Слова для довідок: вишня, гілки, кора, осінь, бабусі, казку, вишня, сонечка, грім.

                                     Гра "Портрет ".

Прочитати твір. Скласти схему та дібрати характеристику героям цього твору.

— Ім'я героя,

— зовнішність,

— вчинки,

— стосунки з іншими персонажами,

— моє ставлення до героя.

                                 Гра "Співавтор»

Прочитати твір, придумати продовження.

— Що могло б трапитися з героєм у майбутньому?

— Який кінець вам подобається більше: той, що придумали ви, чи той, що написав автор? Чому?

                                 Гра "Заміни героя"

Поміняти героїв твору місцями.

— Чи змінився сюжет?

— Як розвиватимуться події?

— Хто має вплив на розвиток подій у творі?

                          

    Гра «Машина часу»

Учні вчаться визначати залежність між сюжетом та часом, у якому відбуваються події. Працюють в групах. Перемагає та група, яка найшвидше, найцікавіше складе найкоротший новий твір за відомим сюжетом. Попередньо учні знайомляться з оповіданням «Як Ніна не злякалась гусака».

                           Гра «Намалюємо мультфільм»

Учні вчаться визначати головні події, які вплітаються в основний сюжет оповідання «Мишкові купили велосипед», розрізняти головне та другорядне. Діти обєднуються в групи, отримують завдання на картках, виконують його, обмінюються думками. У результаті виконання завдань має вийти мультфільм. Завдання:

  • які малюнки можна намалювати до оповідання «Мишкові купили велосипед», щоб діти, які його не читали, зрозуміли зміст?
  • виберіть серед поданих ілюстрацій найменшу кількість тих, за якими можна відтворити зміст оповідання;
  • виберіть з твору або придумайте підписи до ілюстрацій.

                           Гра «Співавтори»

Виконуючи завдання цієї гри, учні вчаться визначати залежність між елементами сюжету, запамятовувати їх. Учитель читає вголос оповідання «Чому голуби до Олега прилетіли?», або діти самостійно ознайомлюються з ним. Завдання:

  • придумати продовження твору;
  • які події могли б відбутися в майбутньому?
  • хто з героїв мав сильніший вплив на події?
  • якщо з твору забрати Олега, як зміниться сюжет твору?
  • яка з подій вплинула на подальший розвиток сюжету?

                    

 

 

 

docx
Додано
23 серпня 2020
Переглядів
921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку