Міністерство освіти і науки України
Кам’янець-Подільський фаховий коледж індустрії, бізнесу та інформаційних технологій
У методичній розробці запропоновано перелiк лiтературних диктантів для перевірки навчальних досягнень із зарубіжної літератури для студентів перших курсів усіх спеціальностей. Тексти літературних диктантів мають відповідi до запропонованих запитань. Запитання до них складено із урахуванням вiкової категорiї студентів. Виконання такого виду роботи потребує не тільки знань навчального матеріалу (тексту художнього твору або відомостей про життєвий шлях письменника), а й логiчного мислення студентів.
Матеріали методичної розробки можуть бути використані в практичній роботі викладачами-фiлологами.
Підготувала: викладач філологічних дисциплін Ю.В. Трачук
Рецензент: голова циклової комісії,
викладач філологічних дисциплін Н.М. Ярема
Розглянуто і схвалено на засіданні циклової
комісії філологічних дисциплін
Протокол № 4 від 22 грудня 2023 р.
Голова циклової комісії ______Наталя ЯРЕМА
2023
ВСТУП
У роботі сучасного викладача значне місце посідають інтерактивні методи навчання, які спонукають студентів до навчання та творчої співпраці. Вони урізноманітнюють форми навчання. Одна з найактуальніших вимог реформи сучасної освіти – компетентнісний підхід до викладання навчальних предметів, що сьогодні активно впроваджує Міністерство освіти і науки України.
Серед низки інтерактивних методів навчання на заняттях зарубіжної літератури велика увага приділяється такому виду роботи як літературний диктант.
Літературний диктант - це система запитань, які дозволяють швидко та якісно перевірити засвоєння студентами змісту теми.
Літературний диктант – це вид роботи, який дає змогу швидко і різнобічно перевірити знання студентів з теми, а саме: тексту твору чи біографічні відомості про письменника.
Літературні диктанти подібні до тестових завдань тому, що також можна одразу ж проконтролювати правильність виконання роботи. Проте на відміну від тестів, де потрібно вибрати одну правильну відповідь, пропонований вид роботи вимагає дати відповідь самостійно. Літературні диктанти можна проводити під час будь-якого етапу заняття.
Зазвичай, такий тип роботи, проводиться на початку заняття (перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань) чи в кінці (підсумок, узагальнення). Вони активізують мислення і пам'ять, за короткий термін часу можна опитати всіх студентів. Бліц - диктанти дають можливість зрозуміти чи працював студент із текстом художнього твору.
Літературні диктанти дають змогу оцінити практично всіх студентів, економно використавши при цьому час на занятті.
Цей тип роботи є також способом підвищення читацької активності студентів на заняттях зарубіжної літератури.
ЗРАЗКИ ЛІТЕРАТУРНИХ ДИКТАНТІВ
Гомер. Поема «Одіссея»
Данте Аліг’єрі. «Божественна комедія»
Вільям Шекспір «Гамлет»
Ернст Теодор Амадей Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»
Волт Вітмен. Життя і творчість
Волт Вітмен «Листя трави»
Ф.Стендаль. Життя і творчість
(23 січня 1783 року в невеличкому містечку Греноблі, йому дали імена духовних батьків Анрі та Марі)
Ф. Стендаль «Червоне і чорне»
1. Де народився Жульєн Сорель і в якій родині? (У Вер’єрі, родина тесляра)
2. Як родичі ставилися до Жульєна? (Зневажали)
3. Xто був таємним кумиром Сореля? (Наполеон)
4. Про що просила пані де Реналь вихователя своїх дітей? (Щоб він їх не бив)
5. Чим були для пані де Реналь її почуття до Жульєна? (Справжнім першим коханням)
6. Як Жульєн спочатку ставився до пані де Реналь? (Сприймав її кохання до себе як перемогу над нею та над суспільством, яке ненавидів)
7. Що пані де Реналь вважала покаранням собі за гріх зради чоловікові?
(Хворобу сина)
8. З якою метою Жульєн їде до Безансона? (Стати священиком)
9. За що семінаристи ненавиділи Жульєна Сореля? (Мав вигляд мислячої людини.)
10. Xто рекомендував маркізові де Ла-Молю взяти Жульєна Сореля за особистого секретаря? (Абат Пірар)
11.Що приваблювало знатну Матильду де Ла-Моль у простолюдинові Жульєнові Сорелі? (Гордість, тонкий розум)
12.«Батько її не може жити без неї, а вона без мене». Чиї це слова й про що вони? (Це слова Сореля про згоду маркіза віддати за нього дочку Матильду де Ла-Моль.)
Ф. Стендаль «Червоне і чорне»
Оскар Уайльд «Портрет Доріана Грея»
Ґустав Флобер "Пані Боварі"
1. Скільки років Ґюстав Флобер працював над створенням роману "Пані Боварі"? (Близько п'яти років)
2. Завдяки чому Шарль Боварі, навчаючись у коледжі, "завжди був у числі середніх учнів, а одного разу навіть вийшов на перше місце з природознавства"? (Завдяки старанності.)
3. Як хотіла вінчатися Емма? Про що це свідчить? ("Обов'язково опівночі, з факелами". Про романтичність та екзальтованість Емми)
4. Яким проханням до Шарля його дружина Елоїза завжди закінчувала "свої гіркі жалі"? (Просила "якихось солодких ліків і хоч трошки більше ласки")
5. Яке питання ставила перед собою Емма, одружившись зі Шарлем Боварі? ("І навіщо я вийшла заміж?")
6. Як прозвали ("ославили") Емму йонвільські пані, хоча вони ніколи не бачили Емму веселою? (Вітрогонкою)
7. Про кого з персонажів роману "Пані Боварі" йдеться у такому уривку: "Брутальний на вдачу і бистрий на розум, він мав чимало любовних пригод і досконало розумівся на жінках. Пані Боварі впала йому в око..."? (Про пана Рудольфа Булане)
8. Яка думка гнітила Емму, коли Шарль, провівши невдалу операцію конюхові Іполиту, "не насмілювався виткнутися з дому"? (Як могла вона раніше думати, що Шарль на щось здатен)
9. Коли Рудольф у стосунках з Еммою "став недбалим, і його манери помітно змінилися"? (Коли пересвідчився, що Емма його кохає)
10. Як ставився Рудольф до подарунків (печатка, кашне, портсигар) Емми? (Вважав, що вони принижували його гідність)
11. Кого з героїв роману "Пані Боварі" Ґ. Флобер характеризує так: "...це була істота сумирна, як ягниця, і найкраща дружина на всю Нормандію... Вона була така вайлувата в рухах, така нудна в розмові, така вульгарна на вигляд і така убога духом..."? (Пані Оме, дружину аптекаря)
12. Кого саме Емма Боварі інколи називала дитинкою і запитувала: "Дитинко, ти мене любиш?"? (Леона)
Моріс Метерлінк «Синій птах»
Йоганн Вольфганг Гете «Фауст»
1. На кого, як на взірець людини, вказує Бог Мефістофелеві? (На Фауста)
2. Що врятувало Фауста від самогубства (що зупинило його)? (Найкраща, сповнена життя і свята, мелодія дитинства – великодні дзвони в супроводі хору ангелів)
3. За що простий люд вдячний Фаустові? (За те, що його батько і він сам лікували людей від небезпечних хвороб; їх не лякала чума: вони сміливо заходили до заражених будинків)
4. Чому Фауст вважає, що не заслуговує на цю вдячність? (Йому краще відомо, як він разом із батьком варив «чудовий» еліксир; вони з батьком не намагалися дізнатися, чи допомогло людині лікування і чи вижила вона; можливо, від їхніх «ліків» померло багато людей)
5. В якому образі Мефістофель вперше представ перед Фаустом? (В образі собаки – чорного пуделя)
6. За якої умови Фауст згодний віддати свою душу Мефістофелю? (Якщо запропонована насолода захопить Фауста настільки, що він попросить зупинити цю мить)
7. Куди Мефістофель переніс Фауста після укладання угоди? (В Авербахів склеп (погрібець, шинок Авербаха) у Лейпцигу)
8. Яку пісню (про кого) співає Мефістофель у погрібці Авербаха? (Пісню про блоху).
9. Що зробили Маргарита та її мати з коштовним подарунком Фауста? (Віддали священику: пожертвували церкві)
10. Хто така Марта? (Подруга Маргарити)
11. Як загинув Валентин? (Його заколює Фауст за допомогою Мефістофеля)
12. Чому Маргарита відмовилася від порятунку, що його пропонував Фауст? (Вона не хоче жити у страху і з хворою совістю; хоче покоритися Божому суду, спокутувати свій гріх)
Франц Кафка «Перевтілення»
1.Ким працював Грегор Замза? (Комівояжером)
2. Чому Грегор виконує роботу, яка ненависна йому? (Щоб виплатити борг батька)
3. Яким було хобі Грегора? (Випилювання лобзиком)
4. Як звали сестру Грегора? (Грета)
5. Які плани стосовно сестри були у Грегора до його метаморфози? (Хотів послати її до консерваторії)
6. Що найбільше турбувало Грегора у перші дні після перевтілення? (Що він не зможе більше утримувати сім’ю; що в родини не стане грошей)
7. Чому саме сестра доглядає за Грегором? (Їй жаль брата; хоче довести свою значущість, піднятися в очах батьків, адже раніше вони не раз говорили, що з неї нема ніякої користі)
8. Чому з кімнати Грегора виносять меблі? (Щоб звільнити йому місце для повзання; тим більше, що меблями він вже не користується)
9. Яку річ Грегор хотів урятувати (залишити в кімнаті), коли мати та сестра виносили меблі? (Портрет дами в хутрах)
10. Доведіть, що Грегор, перетворившись зовнішньо на комаху, залишився в душі людиною? (Він не втратив почуття прекрасного: рятує картину на стіні, слухає і розуміє музику; розуміє людську мову, його хвилюють проблеми родини)
11. Хто першим з родини відрікся від Грегора як від людини? (Сестра)
12. Як провели день члени родини Грегора після його смерті? (Поїхали на природу, за місто)
Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер) «Скотоферма»
1. Де відбуваються події твору? (на фермі Манор недалеко від містечка Віллінгдон в Англії)
2. Хто є господарем ферми? (містер Джонс)
3. Що сказав старий борів Майор, зібравши вночі всіх тварин ферми? (він сказав їм, що вони живуть в рабстві і убогості через те, що людина привласнює плоди їхньої праці, і закликає до повстання: потрібно звільнитися від людини, і тварини відразу стануть вільними і багатими)
4. До чого він їх закликає? (закликає до повстання: потрібно звільнитися від людини, і тварини відразу стануть вільними і багатими)
5. Хто бере на себе підготовку до повстання? (свині, які вважаються найрозумнішими тваринами)
6. Назвіть імена їхніх ватажків. (Наполеон, Сніжок і Верескун)
7. Як вони назвали свою філософську систему? (Анімалізм)
8. Хто стає їх найвірнішими учнями? (ломові коні Боксер і Кловер)
9. Чому повстання відбулося раніше строку? (їхній господар Джонс п’є, а його працівники зовсім закинули ферму і перестали годувати худобу)
10. Чим закінчилося повстання тварин? (вони накидаються на своїх мучителів і проганяють їх. Тепер ферма Манор належать тваринам)
11. Що вони зробили після перемоги? (вони знищують все, що нагадує їм про господаря, а будинок його залишають як музей, але ніхто з них ніколи не повинен там жити. Садибі дають нову назву: “Скотний двір”)
12. В чому суть Анімалізму? (Принципи Анімалізму свині зводять до Семи Заповідей і пишуть їх на стіні комори. За ними відтепер і назавжди зобов’язані жити на “Фермі” тварини)
Бертольт Брехт «Матінка Кураж та її діти»
1. За фахом Б.Брехт був... (медиком)
2. Досвід Першої світової війни він узагальнив у вірші... («Легенда про мертвого солдата»)
3. Письменник покинув Німеччину... (1933року)
4. 1935 року його було позбавлено... (німецького громадянства)
5. Драматург провів у еміграції…(15років)
6. У Берліні автор очолював театр під назвою... («Берлінер ансамбль»)
7. Брехт створив теорію нового «неаристотелівського» театру, що дістав назву...
(«епічного»).
8. Одним із найяскравіших відкриттів новаторського театру був «ефект…
(очуження)»
9. Брехтівські п’єси спрямовані не на почуття публіки, а на її... (інтелект)
10. П’єса «Матінка Кураж та її діти» з’явилася... (1939 року).
11. В її основу покладені події… (Тридцятилітньої війни).
12. За задумом автора, твір «Матінка Кураж та її діти мав прозвучати як... (пересторога напередодні Другої світової війни).
Генріх Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
1. Яка провідна думка твору? (Війна протиприродна й антигуманна, і автор засуджує війну в оповіданні)
2. Який принцип використовує автор, щоб показати антигуманну й протиприродну сутність війни? (Принцип контрастів: зображення довоєнного і воєнного життя, мерці – вниз, а живі східцями нагору, світло – затемнення, мир – війна, крик – тиша, минуле – сьогодення)
4. Коли мерців залишили внизу, інших понесли до зали малювання. Цих інших назвали…(рештою). Чому саме таке слово використано у творі?
5. Поки пораненого юнака несли сходами нагору про що він думав? (Невже потрапив у свою школу?)
6. Скільки часу пройшло, як він залишив школу? (Три місяці)
7. Скільки років він тут навчався? (Вісім)
8. Чому ж він не хотів вірити, що це його гімназія? (По-перше, «я весь горів, усе в мене боліло – голова, руки, ноги, й серце калаталось, мов несамовите. Чого лишень не привидиться у гарячці! По-друге, думав, що у кожній гімназії так все обладнано, бо є єдині правила, де сказано, що саме там вони мають висіти)
9. Як почував себе поранений? («Дуже кепсько», «Я виплюнув сигарету й закричав: коли кричиш, легшає, треба тільки кричати дужче, кричати було так добре, я кричав, як навіжени.»)
10. Як називалося місто, де жив і навчався поранений юнак? (Бендорф)
11. Чому юнак не впізнавав рідної гімназії і тепер, знаючи, що він у своєму місті, про що йому ще раз підтвердив сусід по кімнаті? (Не впізнавав, бо його хвилювало два питання: де він і як його поранено; всі ці переживання відсунули на другий план дитячі спогади. Не знав як сприймати побачене, як дійсність чи марення від поранення, болю).
12. Якими іменами називалися гімназії? (Фрідріха Великого, Альберта й Адольфа Гітлера)
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ