Літературний проєкт "Весна"

Про матеріал
Метою літературного проєкту є вчити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах; вчити розуміти красу художніх творів, збагатити знаннями про художників-пейзажистів, ознайомити дітей із факторами, які згубно впливають на природу; викликати інтерес до читання, пошукової діяльності; розвивати творчі здібності, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і шанобливе ставлення до природи рідного краю, вміння у майбутньому економно використовувати її ресурси.
Перегляд файлу

 

Літературний проект «Весна»

(паспорт навчально-виховного проекту)

Мета: вчити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах; вчити розуміти красу художніх творів, збагатити знаннями про художників-пейзажистів, ознайомити дітей із факторами, які згубно впливають на природу; викликати інтерес до читання, пошукової діяльності; розвивати творчі здібності, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і шанобливе ставлення до природи рідного краю, вміння у майбутньому економно використовувати її ресурси.

Навчальні предмети: позакласне читання, уроки літературного читання, образотворче мистецтво, виховна година

Організація проекту. Визначення теми, мети проекту, його тривалості, формулювання проблеми, вибір навчальних предметів.

Планування проектної діяльності. Визначення джерел інформації

( художні книги, дитячі журнали, Інтернет, підручники).

Об'єднання дітей у творчі групи: «журналісти» - шукають вірші, в яких описано красу весняної природи, легенди,казки та оповідання про весну; «художники» шукають інформацію про художників – пейзажистів та репродукції їхніх картин, організовують виставку малюнків; «екологи» - з'ясовують значення слова «екологія», шукають інформацію про наслідки шкідливого впливу людини на довкілля; «літератори» - під керівництвом вчителя і за допомогою батьків складають вірші про красу природи, бережливе використання її ресурсів.

Результати. Оформлення результатів: організація виставки малюнків, створення міні-збірки дитячих віршів,загадок,прикмет, презентація робіт на уроці позакласного читання та на виховній годині.

Представлення проекту на виховній годині.

 

 

 

ТЕМА. Зустрічаймо весну-красну!

МЕТА: показати, як поети і письменники засобами художнього слова розкривають багатство і красу навколишнього світу;формувати уміння робити посильні висновки з прочитаного, побаченого, почутого; формувати відповідальне ставлення до навколишнього світу; збагачувати лексичний словник учнів; виховувати почуття прекрасного та любов до природи.

Дидактично-методичне забезпечення: тематична виставка книг, ілюстрації; репродукції картин; малюнки із зображенням весни, птахів, що повернулися із вирію; весняних квітів, малюнок сонечка, малюнки дітей з весняними пейзажами;  «Пори року» А. Вівальді.

 

                              ХІД УРОКУ

  1. Створення емоційного фону уроку.
  • Слухання музики Антоніо  Вівальді «Весна» . 
  • Читання вчителем вірша про весну.

                                    Весна в усі шпаринки рветься,

                                    Зчорніли  клаптики снігів.

                                    Веселе сонечко  сміється,

                                    І вийшла річка з берегів.

                                    Не взнати стежечку знайому-

                                    Там первоцвіт рясний зацвів.

                                   Вертаються пташки додому,

                                   До рідних місць: садів,лісів…

-Що ми можемо    «побачити», а що –почути в цих рядках? 

Побачити                                                                почути

Зчорніли  клаптики снігів.                   І вийшла річка з берегів.

  Веселе сонечко  сміється,

                                                                           Весна в усі шпаринки                   рветься,

                                                                                Вертаються пташки додому,

 

І вийшла річка з берегів.

Там первоцвіт рясний зацвів.

Вертаються пташки додому,

 

 

 

3.Дихальні вправи.

-Як  дме весняний вітерець?(Діти імітують,видихаючи повітря через рот).

- Як пахнуть весняні квіти?(Діти вдихають повітря носом).

-Як гудуть бджілки,вилетівши із гнізда?( Діти гудуть, як бджілки: «Дзу-дзу»).

Психологічний тренінг.

Колективне декламування вірша-веснянки разом з вчителем:

              Йде Весна-красна

              В зеленій хустинці,

              Несе Весна-красна

              У скриньці гостинці:

              Ягнятам – травицю,

              Гусенятам – водицю,

              Каченятам – ряску,

              А малятам – ласку.

            - Доброго ранку! –

              травам росистим,

                  - Доброго ранку! –

 квітам барвистим,

                  - Доброго ранку! –

 Сонечку ясному,

 Людям усім і всьому прекрасному!

 Комунікативна вправа « очікування»

Діти  я чекаю від нашої зустрічі багато приємного, а ви  що очікуєте від нашої зустрічі?

  Оголошення теми і завдань 

Проблемна ситуація. «Мозковий штурм».

Гра «Добре-погано»- визначення позитивних і негативних сторін весни (групова робота, працює дві команди «Сонечко» і«Хмаринка».

Команда «Сонечко» добирає слова, що характеризують весну з позитивної сторони,наприклад: тепло,сонячно,прилітають птахи,зеленіють листочки. 

Команда «Хмаринка»- з негативної сторони:дощ,холодно, калюжі.)

Наші пращури були  прибічниками природи. Все навколишнє життя було пов’язане  з нею. Ось і сьогодні ми  зустрічаємо весну, аби допомогти їй прикрасити  навколишній світ не тільки зеленню трав, а і  радістю, любов’ю до своєї рідної землі

УРИВОК З ЛЕГЕНДИ

  …Були часи, коли люди вірили в те, що саме навесні відкривалися Небесні ворота  і на Землю спускалася щаслива дорога. Саме тією дорогою і приходила весела, щедра богиня весни – Лада – богиня радості, краси, щастя. Приходила у супроводі теплих вітрів, громів та блискавиць, дрібненького дощику та пташиних співів…

  • Давайте і ми перенесемося у ті часи. Уявимо себе на зеленій галявині серед квітів та пташок і піснями та хороводами будемо закликати весну.
  1. Музична частина.

Звучать веснянки(підготував учень)

Учні водять хороводи, співають веснянки, гаївки. У центрі хороводу -  богиня Лада, дівчинка у весняному вінку.

Дівчинка Я – весна
             Я  з любов’ю дарую сонце і тепло,
             радість усьому живому, що прокинулось від зимового сну.
             Я— зеленцвіт і пахощі квітів.
             Я— це світлі надії, радість і краса української землі.

  1. Веснянки та гаївки (презентація збірки,підготував  учень)
  2. Весняні свята( презентація збірки учениці)

ВЧИТЕЛЬ

14 березня- святкують день Явдохи. У цей день кличуть весну. Для малечі випікали печиво у формі пташок-«жайворонків» з тіста. З ним дітлахи бігали на світанку гукати весну. А ще закопували в землю горщик з кашею. В народі вважали,що за зиму земля зголодніла, її потрібно нагодувати.

  Саме цей день знаменує пробудження весни.

22 березня – Сорок святих – вважається,що з цього дня має розпочатися справжня весна, а тому матері випікали з тіста по 40 жайворонків дітям, щоб вони, ходячи вулицями закликали птахів.                

Остаточним утвердженням весни вважається Благовіщення яке припадае на 7 квітня

Це свято воскреслої землі, пробудження життєвої сили природи.У ці дні дорослі і діти співають заклички, гаївки, веснянки.

  Ранньої весни, розпускаються квіти верби. Українці вірили, що дерево, яке одним із перших викидає бруньки, прокидається до життя, передає   людині силу та здоров’я, оберігає її. 

 

 

  1. Презентація про вербу та розповідь вчителя

Згідно з християнським ученням, у цей день, у Вербну неділю, Спаситель їхав на ослику і миряни устеляли перед ним дорогу пальмовими гілочками. А оскільки в Україні пальми не ростуть, то їх замінили вербовими пагонами. Тільки-но священик скроплював

гілочки свяченою водою, як діти першими намагалися вхопити найбільшу вербову гілку і з’їсти «котика», щоб горло не боліло. Той, кому дістанеться найбільша гілочка, буде найщасливішим, а якщо гілочка без листя і суха — в господарстві не вестимуться вівці.

— Ці слова ми з вами зараз вивчимо:

Не я б’ю — верба б’є:

Будь великий, як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий, як земля!

На Вербну неділю Христос во здравії їхав на ослику, і йому встеляли путівець гілками дерев, а в четвер опівночі один із його учнів на ймення Іуда за тридцять срібних зрадив свого вчителя.

Останній тиждень Великого посту пов’язаний із багатьма обрядодіями. По- чинаючи з понеділка, кожен день мав своє призначення. Понеділок починався для жінок ще до сходу сонця. Зранку починали білити стіни та стелю, фарбувати мисник, двері, підвіконня, мити та прибирати хату.

У вівторок жіноцтво золило, прало й прасувало білизну. У середу завершували всю хатню роботу. А з четвергом, що ще називається чистим, пов’язано чи не найбільше обрядів і дійств.

У четвер готували жовті паски, що призначалися сонцю й небу.

Крім жовтих, в Україні відомі й інші сорти — білі, котрі випікали в п’ятницю і призначалися покійникам — «щоб не приносили лиха й смерті», та чорні, які випікалися у суботу, та призначалися господарям і людям, себто родючій землі.

Саджаючи паски на черінь, господиня читала спеціальну молитву.

У цей же день треба було нести в церкву свічку на Страсть. А потім по дорозі додому оберігати «живий вогонь».

У великодню п’ятницю родинне життя набувало особливого настрою. Люди розмовляли між собою пошепки, намагалися не кричати, не лаятися, не встрявати в суперечки. У цей день не вживали їжі до вносу Плащаниці, не дзвонили дзвони. Нарешті надходила Велика субота. У цей день жінки фарбували крашанки. Перевагу віддавали червоному кольору — «бо він нагадує кров Спасителя».

 

  1. Екологічна стежка.

           Ми сьогодні отримали телеграму від весняних квітів .      

       Учень зачитує  текст телеграми.

                                           Телеграма.

Допоможіть! Зупиніть людей! Нас стає все менше і менше. Нас зривають для забави і ми гинемо.                

Так, це плачуть  квітки, які зривають люди для забави, а потім викидають їх на смітник. Цих квіток залишилося дуже мало і якщо їх постійно зривати, то вони зникнуть з нашої планети взагалі. Деякі види квіток держава  взяла під охорону і включила їх до Червоної книги. В Червону книгу вчені занесли світ неповторний та чудесний, що поступово вимирає, давно рятунку в нас благає.

Так давайте і ми не будемо ображати цих чудових квіток, а будемо милуватися їх красою у природі і оберігати їх.

  • Про які квіти йде мова в телеграмі?
  1. Презентації дітей
  2.  Весна в загадках(презентація)

(Учень презентує збірку загадок)

  1. Весна у прикметах
  2. Весна у віршах, казках, оповіданнях (Представляють діти)
  3.             Конкурс – аукціон «Комплімент весні».

Ми вже багато прекрасних слів сказали про весну, а тепер проведемо конкурс-аукціон «Комплімент весні».

Пропоную подумати і по черзі сказати свій комплімент весні.

(гарна, чарівна, весела, чудова, прекрасна, заворожуюча,  квітуча, духмяна, барвиста… всі компліменти записали на ватман, розмалювали)

ПІДСУМОК

Створення «Асоціативного куща» (де зустрічається весна)

  • В поезії
  • В казках
  • В оповіданнях
  • Загадках
  • Прикметах
  • Святах
  • Піснях
  • хороводах
  •  музиці
  • В прильоті птахів

(Все зображено на ватмані у малюнках)

  Сьогодні на виховній годині ми прослухали вірші, музику,переглянули ілюстрації про весну. На уроках позакласного читання звертали увагу на майстерність змалювання краси рідної  землі навесні,визначали художні засоби   використані письменниками, поетами у творах.

 Все почуте і побачене допоможе нам  ще більше любити природу та гарно до неї ставитися.

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Мандзик Тетяна
Додано
30 липня 2021
Переглядів
829
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку