Літературно-мовний брейн-ринг

Про матеріал
Цікаві та творчі завдання дозволять розвивати пізнавальний інтерес учнів, кмітливість, спостережливість, творчі здібності; допоможуть виховувати, почуття поваги до історичного минулого нашої країни, почуття національної свідомості та нерозривного зв’язку зі своїми предками, зможуть сформувати естетичні почуття до української пісенної творчості , патріотичні почуття та усвідомлення української приналежності.
Перегляд файлу

 

Літературно-мовознавчий брейн-ринг  «Світ українського слова» 

 

 

Івасенко Олександра Степанівна   2015-2016 н.р.

 

 

 

 


Літературно-мовознавчий брейн-ринг

«Світ українського слова»

(сценарій)

На дошці вислів: « Слова росли із грунту, мов жита. Добірним зерном колосилась мова. Вона як хліб. Вона мені свята» Ліна Костенко. 

МЕТА : розвивати пізнавальний інтерес учнів, кмітливість, спостережливість, творчі здібності; виховувати, почуття поваги до історичного минулого нашої країни, почуття національної свідомості та нерозривного зв’язку зі своїми предками, естетичні почуття до української пісенної творчості , патріотичні почуття та усвідомлення української приналежності. 

Слово вчителя

Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом,
з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Перш ніж розпочати, давайте з’ясуємо лексичне значення слова «брейн-ринг»:
«брейн» – блискуча думка, ідея;
«ринг» – майданчик для змагання, арена.

Сьогодні за звання кращих знавців рідного слова позмагаються дві команди: команда учнів 8 класу «Юні філологи» та команда учнів 9 класу «Один в полі не воїн». Оцінювати їх буде журі, яке сьогодні складається з семикласників. 
Запрошую для привітання команди учнів 8 класу - «Юні філологи» та учнів 9 класу -«Один в полі не воїн». 

1 конкурс - «Візитівка» - знайомство команд 
2. Другий конкурс - це розминка, що має назву  «Держава та її символи. Мова та все про мову».
Вам потрібно правильно і на швидкість дати відповідь одним словом.
1) Країна, а також місцевість, де людина народилася, рідний край.(Батьківщина, Вітчизна)
2)Урочиста пісня, що є символом державної єдності. (Гімн)
3) Палиця з кулястим потовщенням на кінці, що була у козаків символом влади
і яку утримує на інавгурації президент України.(Булава)
4) Символічний знак держави,міста чи роду, зображуваний на прапорах, монетках,печатках.(Герб)
5) Умовне позначення якогось предмета або поняття.(Символ)
6) У Київській Русі – збройний загін,що становив постійну військову силу
князя і брав участь у управлінні князівством.(Дружина)

1. Державна мова України? (українська) 
2. Слова з протилежним значенням. (антоніми) 
3. Частина мови про ознаку предмета. (прикметник) 
4. Найменша одиниця мови? (звук) 
5. Знак у кінці питального речення. (знак питання) 
6. Остання частина слова. (закінчення) 
7. Перша буква у власній назві. (велика) 
8. Наука про звуки мови. (фонетика) 
9. Розмальоване яйце. (писанка) 
10. Головні члени речення. (підмет і присудок) 
11. Частина слова перед коренем. (префікс). 
12. Словниковий склад мови. (лексика) 
13. Знак у слові В’ячеслав. (апостроф) 
14. Символ українців, що оберігає. (оберіг) 
15. Займенник з однієї букви. (я) 
16. Список літер установленого порядку. (алфавіт) 
17. Нема України без верби і … (калини) 
18. Розділ науки про правопис. (орфографія) 
19. Стиль художньої літератури. (художній) 
20. Речення з однією граматичною основою. (просте). 

Запитання для команди № 2 

1. Народна назва Пасхи. (Великдень) 
2. Найбільша одиниця мови. ( текст) 
3. У що береться пряма мова? (у лапки) 
4. Без якої святині зникає народ? (без мови) 
5. Знак у кінці розповідного речення. (крапка) 
6. Буква без звука. (м’який знак) 
7. Правила спілкування. (етикет) 
8. Сьомий відмінок нашої мови. (кличний) 
9. Стиль у науці. (науковий) 
10. Розмова двох осіб. (діалог) 
11. Чим починається діалог? (тире) 
12. Частина мови про кількість. (числівник) 
13. Опис природи. (пейзаж) 
14. Слова з близьким значенням. (синоніми) 
15. Слова спільного кореня. (спільнокореневі) 
16. Речення з двома і більше граматичними основами. (складне) 
17. Зміна букв у корені. (чергування) 
18. Другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина) 
19. Частина мови що діє (дієслово) 
20. Документ про середню освіту. (атестат) 
                                              

Просимо журі виставити бали кожній із команд.

3. Третій конкурс має назву "Підбери синоніми". Доберіть синоніми до поданих слів. Яка команда швидше і більше підбере синонімів, та і переможець. Листочки з відповідями здаються журі.
Прикрашати. (Оздоблювати, квітчати, заквітчувати)
Гарний. (Хороший, красний, славний, прегарний, прехороший, прекрасний, чудовий, чудесний, чарівний, вродливий, гожий, красивий)
Думати. (Гадати, міркувати, роздумувати)
Іти. (Ходити, простувати, крокувати, прямувати, чимчикувати, сту-пати, шкандибати)
Поважний. (Серйозний, солідний, статечний, важний, величний).
 

4.Наступний конкурс "Хто більше?".
1.Вам потрібно передати одним словом значення фразеологічних зворотів.
І команда. Кури не клюють. (Багато) Ведмідь на вухо наступив. (Глухий) Запахло смаленим.
(Небезпечно) Вітер у голові. (Легковажний) Сім п'ятниць на тиждень. (Непостійний)
Допекти до живого. (Схвилювати) До розуму довести. (Виростити) 3 відкритим серцем.
(Відверто) 3 одного маху. (Миттю) Мов заціпило. (Замовкнути)
ІІ команда. На сміх брати. (Кепкувати) Наче муха в окропі. (Метатись) Повним ходом.
(Успішно) Скорчитися в три погибелі. (Згорбитися)
Слізьми вмиватися. (Плакати) Ставити на карту. (Ризикувати) Втоптати в болото.
(Принижувати) Хоч око вийми. (Темно) Шкірити зуби. (Сміятися) Як в'юн. (Верткий).
 

5.ЗАГАДКИ \для уболівальників\
1. Яке місто ширяє над головами? /Орел/.
2.З якого крана не набереш води ?/З підйомного/.
3. Яку річку можна зрізати ножем? /Прут/.
4.Яку державу влітку можна носити на голові? /Панама/.
5.Хмара сива все село вкрила. /Туман/.
6. Узимку вранці білим цвітом
Сад зацвів, неначе літом. /Іній/.
7.Годуєш - живе,
Напоїш - помре. /Вогонь/.
8.Усе життя ходить, а з місця не сходить. /Годинник/.
9.Що не робить ні печалі, ні болю,
А наплачешся з нею вволю ? / Цибуля/.
10. У воді росте, та води боїться. /Сіль/
 

6.Конкурс капітанів 

Вчитель: Охарактеризуйте прослухану пісню. Гарна характеристика добавить 10 балів до вашої суми. 

Юні філологи: Світлана Весна «Рідний край». 
Один у полі не воїн : Наталя Май «На нашій Україні». 

7. Конкурс юних поетів. 

Скласти вірш за поданими закінченнями рядків: 

…………погоду – 
…………воду. 
…………чотири, 
…………відпочили. 
…………на п’ять, 
…………погулять. 

8. Конкурс юних художників. 

Командам треба намалювати прислів’я, які подані на картках. 
1.Язик до Києва доведе. 
2. За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш. 
 

9. Конкурс «Ти і думай, і читай, лиш язик  не поламай». Вимов скоромовку:
• Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом. Дуб пригнув до чуба бука - буде букові наука.
• Сидів горобець на сосні, -- заснув - і упав уві сні, якби не упав уві сні, сидів би він ще на сосні.
 

10.Конкурс «Життєвий шлях Т.Шевченка»
Провіснику волі, великий титане!
Справдилися думи пророчі твої!
Приймай же данину любові і шани
Од вольних нащадків нової сім’ї.
1. Що в перекладі з грецької означає імя Тарас? (НЕСПОКІЙНИЙ).
2. Чому імя Катерина було подвійно дороге поетові? ( МАТИ І СЕСТРА).
3. Як було звати батька Тараса? (ГРИГОРІЙ).
4. Скільки дітей було в сімї Шевченка? (ШЕСТЕРО).
5. Де похований поет? (НА ЧЕРНЕЧІЙ ГОРІ У КАНЕВІ).
6. Яка річка протікає біля могили поета? (ДНІПРО).
7. Яка найвідоміша збірка його творів? («КОБЗАР»)
8. Який найвідоміший вірш Шевченка? («ЗАПОВІТ»)
 

«НАЗВИ ІМ’Я»
1. Село, в якому малий Тарасик провів дитячі роки. (КИРИЛІВКА).
2. Діда, від якого Тарас багато почув про гайдамаків. (ІВАН).
3. Майстра живописних справ, у якого Тарас учився малювати. (ШИРЯЄВ).
4. Сестри, яка була сліпою. (МАРІЯ).
5.  Дяка, в якого хлопець був учнем-наймитом. (ПЕТРО БОГОРСЬКИЙ).
6. Художника-земляка, який брав участь у викупі талановитого кріпака. (СОШЕНКО).
7. Професора Академії мистецтв, який відіграв велику роль у визволенні юнака з неволі.
(КАРЛ БРЮЛЛОВ).
8.Автора оповідання «Тарасові шляхи» (ОКСАНА ІВАНЕНКО).
9. Твір Шевченка, який має однакову назву з твором О. С. Пушкіна. («ПРОРОК»).
10. Видатного російського актора, друга поета. (ІВАН ЩЕПКІН).
11. Автора повісті «Дитинство Тараса». (СТЕПАН ВАСИЛЬЧЕНКО).
12. Пана, в якого Шевченко служив козачком. (ЕНГЕЛЬГАРДТ).
13. Кобзаря, якому Тарас Григорович надіслав збірку «Кобзар» з творчим надписом. (ОСТАП ВЕРЕСАЙ).
14. Дівчини, подруги дитячих літ Тараса. (ОКСАНА КОВАЛЕНКО).
15. Так званої «хрещеної літературної» доньки поета. (МАРКО ВОВЧОК).

                                        Підведення підсумків гри, нагородження переможців. 

 


Заключне слово вчителя: 
Вчімося, друзі, слово любити, 
Слово до слова – й думка сповита 
Люди без думки – птиці безкрилі, 
З думкою люди мудрі й щасливі. 
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі, 
Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва, 
Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші – 
Мелодійні, дзвінкі, українські слова. 
Говоріть про любов і про віру у щастя, 
Уникайте мовчання, нудьги і ниття, 
Говоріть, хай в розмові слова веселяться, 
Говоріть і продовжуйте мові життя!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 серпня 2019
Переглядів
1099
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку