Святкова літературно-музична композиція, присвячена вшануванню пам’яті Т. Г. Шевченка
Ведуча: Є на світі одна Україна, як тільки одна є в нас мати, і їй наша найсвятіша дитинна любов!
Ведуча: Є одна Україна, як одна Мати Божа, покровителька і захисниця України.
Ведучий: Стоїмо на майданах, у концертних залах, у церквах і соборах, стоїмо як діти перед мамою. І перед образом святої Матері повторимо заповітне Тарасове слово:
Ведуча: Свою Україну любіть.
Любіть її… во время люте, В остатню, тяжкую мінуту За неї Господа моліть.
Прийми, Боже, молитву своїх дітей. Бо ми просимо за Україну.
Ведуча: Україно, щире серце твого сина
Я кладу тобі до ніг.
Музична вставка
Мати-Україна: Стоїть на вершині двох тисячоліть Мати і молиться за свій народ, як дві тисячі літ тому на Голгофі стояла на колінах перед розп’ятим на хресті сином Ісусом Мати Божа.
Мій син Тарас дав розіп’яти себе за народ і Україну як Христос. Він карався, мучився, але не каявся, хоч знав, що може воскреснути хіба тільки його дух. А воскреслий дух воскресить Україну.
Ведучий: Його ім’я – грецьке Тарактикос, перекладається так: здатний на непокору, безстрашний, бунтар. Пророцтво, закладене в імені. З роками виправдалось.
Ведуча: Слово поета росло з глибинного кореня народу і первісної чистоти духу. І заяскріло воно на верховинах світової слави мудрістю пророків і поетичним ясновидством.
Ведучий: Маленька громадка проводжала холодного березневого дня 1861 року свого Тараса на Смоленський цвинтар, а за два місяці ішла за своїм Кобзарем уся Україна.
Ведуча: Нині ж шляхи до могили на Дніпровій кручі пролягли з усього світу, і не буде цьому вселюдському походу кінця-краю, поки є Україна і світить сонце.
Музична вставка
Ведучий: Року 1814 з 26 на 27 лютого старого стилю, темної ночі, перед святом в селі Моринцях на Звенигородщені, в хаті Григорія Шевченка, кріпака Енгельгардта , блиснув єдиний на все село вогник, народилася нова панові кріпацька душа, а Україні – її великий співець Тарас Григорович Шевченко.
(на лавці сидить з повитою дитиною на руках мати Тараса; в кімнату заходить баба-повитуха)
Баба: Ну що, заспокоївся?
Мати: Бодай уже ті діти не плодилися, що мають рости в неволі.
Баба: Не можна так казати, дочко – гріх! Може, доля якраз талант твоїй дитині готує…
Мати: Нам усі – один талант – і дідові, і батькові, і дитині – довічне панське ярмо.
Баба: А ти не клич на дитину недолю; краще ось послухай, що я тобі буду говорити. У нас, у бабів, є така приміта, коли перш ніж зайти до породилиці в хату, то заглянь на дворі у вікно, то в хаті побачиш долю народженого. Коли я заглянула у ваше вікно, то аж обімліла. Скільки я бабую – не доводилось бачити такого, не знаю чи й казати.
Мати: І що ж ви, бабусю, побачили?
Баба: А побачила я – сидить за столом всякого панства, поміж панством – мужик, стоїть вичитує щось із паперів. А вони на нього кулаками махають, а підійти бояться. Коли це, де не візьмись, щось таке, як цар у короні, та як схопиться з цим мужиком за барки, той за груди, а той за шию…
То бач, що виходить, виросте твій син неабияка людина – буде змагатися з панами та царями…
А за що – сама здогадайся.
Кажуть, що народиться такий, що волю у панів одніме… Хто знає, може, це й він.
Мати: Волю?! Мій синочку! Рости й набирайся сили.
Баба: Дивись, посміхнувся. Ич який, крекче. Давай покладемо його в колиску. І сама спочинь. Пішли.
( виходять обоє за лаштунки)
Ведуча: Йдуть роки, Підростає Тарас. Не відчуває кріпацького свого стану, проте все бачить – і щодалі, то більше: як тяжко працюють батько з матір’ю, як гнітить їх бідність, бачить, що навколо така ж голота, як і їх родина. А поки що йому шість: голодних, босих, але все ж безтурботних.
( на сцену вибігають Тарас і Оксана)
Тарас: Оксанко, а чи знаєш ти, що там, в далині, десь на обрії, небо стовпи залізні підпирають?
Оксана: Ніколи не чула.
Тарас: Отам за горою, як іти цим шляхом , так можна і до стовпів добрести, що за тими стовпами.
Оксана: А як на могилу, що за селом, залізти, то, може, й видно? Могила висока-висока.
Тарас: Мій дід Іван казав – там поховані славні козаки. Вночі страшно дивитись на неї.
Оксана: А може твій старший брат бачив уже ті стовпи? Батько ж його брав із собою до Одеси, як чумакував.
Тарас: Ні, краще не питати Микиту, краще самому піти й подивитися.
Оксана: То ходімо туди. Тарас: Ходімо.
(з’являється дід)
Дід: Куди це малеча зібралася?
Тарас: (до Оксани) - Мовчи… Ми тут просто гуляємо.
Дід: Оксано, а тебе мати шукала. Ох і лаятиме. (Оксана вибігає)
Тарас: (сідає дідові на коліна) – Дідусю, а чому чумаки завжди знаходять дорогу додому?
Дід: Бачиш, на небі ото чумацький шлях. Їдуть, їдуть чумаки степом, навколо тиша. Глянуть на зорі – ото їм і дорога.
Тарас: А повз наше село, біля самісінької хати, проходить Чорний шлях. Чого він Чорний? Бо чумаки чорні?
Дід: А того він чорний, що страшний.
Тарас: Дивно мені. Значить цей шлях аж на небо веде і на небі вже Чумацьким зветься?
Дід: Тарасе, а ну глянь, хтось на волах їде, чи не батько твій з Одеси повертається?
Тарас: Ні, то чумаки з сусіднього села.
(з піснею підходять чумаки)
Чумак: А чи не дасте води напитися?
Тарас: Ходімо, у нас на вулиці колодязь є, там вода добра.
Виконується «Чумаче, чумаче»
Уривок з вірша «Мені тринадцятий минало»
Ведучий: І знову, як колись, закинув Тарас торбину за плечі і пішов шукати щастя. Він шукав не далеко. Тарас потрапив до свого пана Енгельгардта.
(виходить Тарас із свічкою і паперами, на яких його малюнки. Сідає на підлогу і малює. З’являється сонний у нічному одязі пан Енгельгардт. Він, розлючений, хапає хлопця за чуба).
Пан: - Що це? Нікчема проклятий!
(бере папір в руки і б’є Тараса)
- Вигадав таке! Палиш мою свічку! Пожежі хочеш наробити?
(гасить свічку)
- Не чуєш, як пан підійшов? Бидло! На стайню!
(виштовхує хлопця з кімнати)
- От уперте, мовчить і не кричить!
(роздивляється малюнки)
- Пхе! А в мене, хе-хе, вже свій власний художник росте… (вражений, виходить).
Ведуча: Минають роки. У хлопця міцніють крила. Доля не жалує його. Більшість років він живе на чужині. Зустрічається з художником Сошенком. У 1838 році здійснюється викуп з кріпацтва. Вступає і навчається в академії мистецтв. Талант помічено.
Ведучий: Талант багатогранний. Тарас не тільки малює. А й пише. Шедевром його творчості стає знаний усьому світу «Кобзар», якому виповнилось 167 років.
Ведуча: Цю книгу формувало саме поетове життя. Програмним твором
«Кобзаря» були «Думи, мої думи».
Пісня «Думи, мої думи»
Ведучий: Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену святого Бога, За неї душу погублю!
Саме з цієї любові виросла правдива вогненна поезія «Кобзаря», саме це ніякими стужами не остуджене синівське почуття й жило дух поета.
Ведуча: Улюблений герой Шевченківських поезій – витязь народний. Повстанець-гайдамака. Козак-запорожець, що виступає оборонцем рідного краю, носієм народної правди і честі.
Уривок з поеми «Гайдамаки»
Ведучий: Поет прагнув писати так « …Щоб слово пломенем взялось, щоб людям серце розтопило…»
Дуже багато творів присвячено трагічні долі дівчини, матері, жінки, покритки. Які весь свій вік горюють в самотині і яким навіть краса молодості збільшує страждання, бо привертає увагу або пана, або багатого нелюба, або проїжджого офіцера.
(на сцену виходить дівчина Катерина і її мати) Уривок з поеми «Катерина»
Ведуча: На період 1843-47 років припадає золота пора творчої діяльності Т. Шевченка. Першим твором нового періоду стала «Тризна». Поема про декабриста, який в уяві малює фантастичну картину:
О. если б мог он шар земной
Схватить озлобленной рукой Со всеми гадами земными. Схватить. Измять и бросить в ад!
Ведучий: На всю імперію пролунало запитання. Яке активізувало національну свідомість народу:
…Моя Україно!
За що тебе сплюндровано,
За що, мамо, гинеш?
Уривок з вірша «І виріс я на чужині»
Ведуча: Не склалося і інтимне, особисте життя Шевченка. Хоч йому багато зустрічалося жінок. Але доля розпорядилася по своєму. Сімейне вогнище так і не розгорілося яскраво.
Ведучий: … Чого я плачу? Мабуть, шкода,
Що без пригоди, мов негода Минула молодість моя!
Ведуча: У світовій ліриці немає митця, який би з такою любов’ю і таким сумом оспівував жінку-матір, сестру, кохану, дружину.
«Гора за горою» укр. нар пісня
Ведучий: Холодної зими, в лютневі за старим стилем морози помирав у Петербурзі великий син України і на автопортреті написав олівцем останнього вірша – прощання зі світом.
І з думою про Україну. З надією на її воскресіння. Відійшов Шевченко у вічність:
Дніпро, Україну згадаєм,
Веселі селища в гаях,
Могили-гори на степах – І веселенько заспіваєм.
Ведуча: Обірвалася пісня Поета, обірвалась на веселій ноті, щоб ніколи не вмерти і не скласти крил, а зростити на материнській землі і підняти в отче небо крилатий пісенний хор, в якому чути на весь світ одне найрідніше слово – Україна!
Заключна пісня
Голубнича Наталія Геннадіївна – вчитель музичного мистецтва Булахівської гімназії