Конспект логопедичного заняття для дітей старшої групи ЗДО
Тема: Складання описової розповіді за предметною картинкою «Ластівка»
Мета: Навчати складати описову розповідь за предметною картинкою (за планом, схемою) шляхом промовляння та поширення речень.
Закріпити вимову свистячих та шиплячих звуків у словах складної структури в зв'язному мовленні.
Вправляти дітей у використанні зменшувально-пестливих іменників, прикметників та в практичному використанні синонімів.
Розвивати увагу, пам'ять, спостережливість.
Виховувати бережливе ставлення та любов до природи.
Заклад дошкільної освіти № 23 м. Сміла, Черкаська обл.
Вчитель-логопед С.Пономаренко.
Тема: Складання описової розповіді за предметною картинкою «Ластівка»
Мета: Навчати складати описову розповідь за предметною картинкою (за планом, схемою) шляхом промовляння та поширення речень.
Закріпити вимову свистячих та шиплячих звуків у словах складної структури в зв’язному мовленні.
Вправляти дітей у використанні зменшувально-пестливих іменників, прикметників та в практичному використанні синонімів.
Розвивати увагу, пам’ять, спостережливість.
Виховувати бережливе ставлення та любов до природи.
Матеріал: предметна картинка « Ластівка», план-схема опису пташки, предметні картинки з зображенням перелітних птахів (журавель, шпак, дрізд, зозуля, ластівка, лелека, чорногуз), аудиозапис пташиних голосів, зображення силуетів пташок, м’яч, слайди.
Хід проведення:
Вчитель – логопед: Діти, вже настала весна, а ще немає багатьох пташок навколо нас. Вам сумно без них? ( Відповіді дітей). А уявіть, що мої руки сьогодні чарівні і, коли я когось торкнусь, ви перетворитесь у якогось перелітного птаха.( Логопед торкається дітей). Скажіть, у кого ви перетворились? (Діти називають, наприклад: грак, шпак, жайворонок, зозуля, дрізд, журавель, ластівка, лелека, чорногуз).
Слайди № 1,2,3,4,5,6.
Вчитель – логопед : А ви всі добре знаєте, які птахи перелітні, а які – зимуючі? Давайте пограємо в гру та перевіримо, чи це так.
Дидактична вправа «Що зайве».
Снігур, ластівка, жайворонок, шпак.
Чорногуз, лелека, синичка, журавель.
Горобець, ворона, голуб, ластівка.
Вчитель – логопед навмисно називає тільки перелітних птахів:
ластівка, дрізд, жайворонок, лелека;
тільки зимуючих птахів : синиця, голуб, горобець, ворона. Діти повинні довести, що серед цих птахів зайвих немає.
Слайди № 7,8,9,10.
Вчитель – логопед : Молодці! Ви були дуже уважними!
Вчитель – логопед : Діти, вчора я побачила, що над моїм вікном з’явилось гніздечко.
Співає, щебече пісні весняні
І весело в’ється вгорі над вікном
Й махає привітно стрілчатим крилом.
- Ви здогадались, що це за пташечка? (Відповіді дітей).
Слайд № 11.
Вчитель – логопед : А може, хтось з вас знає іншу загадку про ластівку? (Відповіді дітей). А давайте придумаємо загадку разом! Цей птах швидко чи повільно літає? (Швидко). Де він літає? ( Скрізь). А чим він харчується? (Мушками). Скільки він їх з’їдає? (Багато). А як сказати інакше – багато? (Безліч). А де цей птах будує гніздо? ( Над вікном). А ця пташка в нас зимує чи відлітає в теплі краї? ( Не зимує).
Вчитель – логопед : Ось і вийшла в нас загадка:
Швидко срізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
Хто це? ( Ластівка). Вчитель – логопед : А що ви ще знаєте про ластівку? ( Ластівки першими відлітають у теплі краї, а повертаються у рідні краї останніми).
А давайте скажемо, яка ластівка, з’єднавши два слова в одне.
- Якщо вона любить тепло , яка вона? ( Теплолюбива ).
- Якщо в неї швидкі крила , яка вона?(Швидкокрила).
- Якщо в неї дзвінкий голос, яка вона?(Дзвінкоголоса).
А чи можна сказати інакше про те, як вона співає? (Щебече, заливається).
А як ластівка ставиться до своїх пташенят? (Турбується, захищає, вчить літати, годує).
Слайд № 12, 13.
Вчитель – логопед : Діти, ви такі розумні! Я бачу, ви багато знаєте про ластівку. А давайте пограємо в гру « Відповідай швидко» ( гра з м’ячем).
« Ластівка яка?» « Ластівка що робить?»
- Маленька - Літає
- швидка - співає
- легка - хапає
- гарна - будує
- дзвінкоголоса - щебече
- швидкокрила. - заливається
- теплолюбива - вчить
- турботлива - годує
Фізкультхвилинка.
Вчитель – логопед : Діти, уявіть, що дехто з вас ластівки, а дехто - пташенята. Ластівки літають, шукають мушок, годують своїх пташенят. (Діти – “ластівки” під запис пташиних голосів, щебетання «літають», імітують годування пташенят. Потім «ластівки» з «пташенятами» міняються ролями ). Вчитель – логопед : Діти, давайте ще раз розглянемо ластівку. Вона така маленька, ніжна, тендітна.Спробуйте сказати про неї лагідно, пестливо.
Слайд № 14.
Дидактична вправа «Назви лагідно».
Чорна голова – чорненька голівка
Чорна спина – чорненька спинка
Чорні крила – чорненькі крильця
Чорний хвіст – чорненький хвостик
Чорне пір’я – чорненьке пір’ячко
Біла грудка – біленька грудочка
Білий пух – біленький пушок
Краватка на шиї – краваточка на шийці
Очі – оченята
Дзьоб – дзьобик
Кігті – кігтики
Язик – язичок.
Слайд № 15.
Дидактична вправа «Впізнай птаха за тінню».
Вчитель – логопед: Діти, подивіться на цю огорожу. За нею сховалися різні пташки. Але , бачите, ось видно їх тіні. ( Вчитель – логопед показує розкладені силуети птахів). Ви можете за тінню впізнати, які це птахи? (Відповіді дітей).
Чи є серед них тінь ластівки? ( Відповіді дітей). Давайте подивимось, чи є там ластівка?(Діти знаходять силует ластівки). Так, ось вона!
Вчитель – логопед: Діти, які ви кмітливі! Ви мені так багато сьогодні розповіли про ластівку. А я теж знаю про неї щось цікаве. Ви хочете узнати, що саме? (Відповіді дітей). Ластівки перед дощем низько літають над землею. Знаєте, чому? ( Міркувіння дітей). Якщо не знаєте, спитайте мене. Може ви ще мене хочете щось спитати про ластівку. ( Діти задають запитання, вчитель – логопед відповідає, заохочує до відповіді інших дітей).
Вчитель – логопед : Молодці, діти! Ви багато чого знаєте про ластівку. А давайте зробимо для малят ясельної групи книжечку про цю пташку. ( Робота в групах : діти за допомогою схеми складають розповіді , вчитель – логопед записує їх , складає їх разом з картинками, скріпляє все разом у вигляді книжечки. Діти дарують книжечку малюкам).