Вчити учнів розуміти текст, виділяти головне, аналізувати, правильно оцінювати вчинки дійових осіб, аргументувати свою позицію у дискусії; збагачувати словник дітей, продовжувати формувати уявлення про доброту; з'ясувати сутність понять добрий, милосердний, співчутливий; учити робити правильний моральний вибір. Довести дітям, що бути милосердними, співчутливими, робити добрі справи – це бути красивим.
План-конспект інтегрованого уроку
з «Я у світі» та «Літературного читання» у 3 класі
Тема: Людина має творити добро.
Анатолій Дімаров «Для чого людині серце»
Вчитель початкових класів
Коломоєць Л. М.
Тема: Людина має творити добро.
Анатолій Дімаров «Для чого людині серце»
Мета: вчити учнів розуміти текст, виділяти головне, аналізувати, правильно оцінювати вчинки дійових осіб, аргументувати свою позицію у дискусії; збагачувати словник дітей, продовжувати формувати уявлення про доброту; з’ясувати сутність понять добрий, милосердний, співчутливий; учити робити правильний моральний вибір. Довести дітям, що бути милосердними, співчутливими, робити добрі справи – це бути красивим.
Тип уроку. комбінований (змішаний) урок.
Обладнання. Аркуші з літерами, смайлики, пам'ятки доброти, прислів'я.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Етап орієнтації.
1. Вправа «Сонечко».
- Добро починається з маленького.
- Поділіться часточкою свого тепла з товаришем.
- Відчуйте в собі тепло.
- Потріть долоні одне об одну протягом хвилини, щоб відчути тепло.
- «Зліпіть» уявну кульку з вашого тепла і доброти та відправте з долоньки (подувши комусь з однокласників.
ІIІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Гра «Складіть з літер слова».
(літери розміщені вроздріб. Доброта. Милосердя.)
-Сьогодні на уроці ми поговоримо про доброту і милосердя, вчитимемось виділяти головне в тексті, давати оцінку вчинкам, вирішимо, що потрібно робити, щоб бути красивим. А зараз послухайте казку Анатолія Дімарова «Для чого людині серце».
2. Опрацювання казки Анатолія Дімарова «Для чого людині серце»
1) Комбіноване читання тексту вголос (учитель — учні).
2) Словникова робота.
Довідкове бюро
Дошкулити — завдати шкоди; тут: заморозити.
Ринуться — кинуться.
Володіння — частина території, на якій жили чоловічки і мали на неї найбільше прав.
3) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Де відбувалися описані події?
— Чому дерев’яні чоловічки не знали ніяких почуттів?
— Чим відрізнялися чоловічки від нас, людей? Як зустріли вони незнайому людину?
— Що хотіли знати дерев’яні чоловічки?
— Як ти зрозумів слова лікаря про те, що люди мають різні серця?
— Як змінилося життя дерев’яного чоловічка, коли лікар уставив йому серце доброї людини?
— Якої думки ви про дерев’яних чоловічків?
4). Робота над прислів’ями. — Яке прислів’я найбільше відповідає змісту казки?
Хто людям добра бажає, той і сам добро має.
Зробиш добро не кайся; вдієш лихо - начувайся.
Доброго держись, а злого стережись.
Від доброго слова і лід розтане.
Добрий завжди прийде на допомогу.
Фізкультхвилинка.
3. Бесіда «Людина має творити добро»
- У світі разом із любов'ю, добротою, милосердям, на жаль, ще є багато зла. Свідомо чи ні, але чимало людей, дітей зокрема, чинять зло бездумно, не замислюючись про наслідки своїх дій.
Словом, протилежним до «милосердний» (тобто миле, добре серце), є слово «безсердечний». Так говорять про людину, у якої серце сліпе і глухе до чужого болю.
Немилосердно проходити повз чужу біду, наче це тебе не стосується, не простягнути руку тому, кому ти можеш допомогти.
Запам'ятай! Милосердя людини не тільки в тому, що вона не чинить зла. Людина має творити добро.
У доброму світі буде краще всім.
4. Створення дерева доброти.
-Запишіть на заготовлених листочках доброзичливі слова. Прикріпіть їх до дерева.
5. Мовна гра «У якому вчинку живе добро?»
- Діти, в мене в кошику теж є багато смайликів, ось вони які маленькі, погляньте, які вони (веселі і сумні). Давайте з ними пограємо (вчитель роздає смайлики, потім по черзі показує ілюстрації, а діти оцінюють смайликами вчинки людей, дітей, пояснюють).
6. Робота в групах.
- Прочитайте. Позначте правильні відповіді. Доповніть приклади милосердя.
Милосердя
І група
• Любов і турбота про батьків.
• Бійка з друзями.
• Добрі стосунки з братом або сестрою.
- Що ви вважаєте милосердним?
ІІ група
• Допомога бабусі та дідусеві.
• Жорстоке поводження з тваринами, рослинами.
• Будь уважним до інших.
- Що можна віднести до милосердя?
- А що ви вважаєте немилосердним?
ІІІ група
• Будь привітним. Завжди намагайся зробити іншому приємне.
• Відібрати іграшку у молодшого за віком.
• Допомога товаришеві, якщо він чимось заклопотаний.
- Які приклади, на ваш погляд, можна назвати милосердними?
- А немилосердними?
IV. Підсумок уроку.
Пам'ятайте правила доброти:
( Діти отримують пам'ятки доброти)
V. Домашнє завдання.
- Напишіть, що може зробити добре серце.