Поетизація високого почуття, розкриття його сутності у поезії К.М. Симонова «Жди мене…»

Про матеріал
Мета: навчальна: ознайомити учнів з біографією К. М. Симонова, проаналізувати зміст та художню своєрідність вірша К.М. Симонова «Жди мене…»; вдосконалювати навички виразного читання; розвивальна: розвивати вміння бачити та аналізувати деталі в художньому тексті; виховна: виховувати повагу до загальнолюдських цінностей. Обладнання: тексти поезії; аудіозапис авторського виконання поезії. Мы оба с тобою из племени, Где если дружить – так дружить, Где смело прошедшего времени Не терпят в глаголе «любить». К. М. Симонов
Перегляд файлу

Зарубіжна література 7 клас

___________________________________

Урок № 42

Тема: Поетизація високого почуття, розкриття його сутності у поезії К.М.  Симонова  «Жди мене…»

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з біографією К. М. Симонова, проаналізувати зміст та художню своєрідність вірша  К.М. Симонова  «Жди мене…»; вдосконалювати навички виразного читання;

розвивальна: розвивати вміння бачити та аналізувати деталі в художньому тексті;

виховна: виховувати повагу до загальнолюдських  цінностей.

Обладнання: тексти поезії; аудіозапис авторського виконання поезії.

Мы оба с тобою из племени,

Где если дружить – так дружить,

Где смело прошедшего времени

Не терпят в глаголе «любить».

К. М. Симонов

Хід уроку

1.Актуалізація опорних знань

1.1.Бесіда

  •                   Чи любите ви писати вірші (листи) про кохання?
  •                   Що повинна відчувати людина отримуючи такі повідомлення?
  •                   На що спроможне кохання?

 

2. Оголошення теми, мети уроку

Ми познайомимось з творчістю поета-фронтовика Костянтина Михайловича Симонова й спробуємо зрозуміти, яку ж «магію слів» приховує у собі його твір .

(Запис теми у зошит)

 

3.  Мотивація навчальної діяльності

3.1. Робота з епіграфом

 

  •                    Як ви розумієте слова  К. М. Симонова «…прошедшего времени\\

Не терпят в глаголе «любить»?

  •                    Чи погоджуєтесь ви із твердженням поета про те, що дружба та кохання не мають минулого часу?
  •                    Як ви вважаєте, яке випробування для закоханих найвідповідальніше? (вміння чекати і залишатися вірними).
  •                    Як події у світовій літературі ХХ століття стали важкими випробуваннями для багатьох людей? (Події Другої світової війни).

3.2. Слово вчителя

Війна – страшна руйнівна сила, яка не жалієнікого…Як вижити на війні та не втратитипри цьому найдорогоціннішоговсобі – людяності, вірності, кохання? Вірш К. М. Симонова «Жди мене» розповість нам, що робило воїнів міцнішими за сталь у часи жорстоких випробувань.

3.3. Проблемне питання.

  •                   Що надає ліричному герою сили, щоб вижити? При яких умовах солдати повертаються з війни?

 

4. Формування нових знань, умінь та навичок

4.1. Повідомлення про К. М. Симонова

Російський поет вірменського походження Костянтин Михайлович Симонов народився 28 листопада 1915 р. в м. Санкт-Петербурзі (Росія). Самостійне життя почав із заводу, де працював токарем, а свою головну мрію здійснив пізніше, вступивши до Літературного інституту імені М. Горького в м. Москві. Перші вірші почав писати ще студентом.

З 1939 р., тобто від початку Другої світової війни, К. Симонов працював військовим кореспондентом. Він воював на різних фронтах проти фашизму, завершивши війну в Берліні. Під час війни писав не тільки статті в газети, а й вірші, повісті та п’єси. Костянтин Симонов створив великий роман про війну «Живі і мертві» (1959), за його сценарієм знімали кінофільми й ставили п’єси. Найпопулярнішим з усієї творчості поета є вірш «Жди мене», написаний у перші роки війни, який дуже любили солдати та їхні далекі кохані.

Костянтин Симонов помер у 1979р., його поховали згідно із заповітом, на Буйничівському полі (Білорусь), де в червні 1941 р. він брав участь у бою з фашистами.

 

4.2. Історія створення вірша. Повідомлення учнів

Вірш присвячений відомій російській актрисі Валентині Сєровій — дружині поета. У 1941 р. К. Симонов прочитав вірш лише найближчим друзям і не збирався його друкувати. Проте пізніше поет змінив рішення, коли один із друзів назвав цей вірш «ліками від туги за коханою». Уперше твір з’явився в газеті «Правда» на початку 1942 р. У 1943 р. за сценарієм К. Симонова був знятий фільм з однойменною назвою «Жди мене» (режисер О. Стоплер), де головну героїню зіграла Валентина Сєрова.

 

4.3. Слухання поезії «Жди меня» у виконанні автора

4.4. Виразне читання поезії.

4.5. Робота з текстом.

Вірш К. М. Симонова знали напам’ять, інколи його знаходили в карманах солдатських гімнастерок.

  •                    Як вигадаєте, чому поезія знайшла такий відгук у серцях мільйонів людей?(Вірш нагадує лист)
  •                    Які художні світинампоказані? (свій - чужий,далекий – близький, війна – смерть).
  •                    Визначтерольліричного героя в тексті?Що придає тексту автобіографічний характер? (Герой-автор. Займенник – «мене»).
  •                    Чи є в тексті час? (Нема. Воно було написане в 1941році).
  •                    Простежте, скільки разів повторюється «жди мене»(І - 6, ІІ – 3, ІІІ -  2).

( робота зі схемами)

Построфове читання тексту. Читання І строфи.

  •                    Яке символічне значення числа 6 в І строфі? (Число диявола, страх  смерті).
  •                    Чому на початку війни герой-автор знаходиться у такому пригніченому стані? (Симонов почав війну в 1939 році кореспондентом на Халгін-Голі, мав уявлення що несе війна).
  •                    Як герой просить чекати його? (Коли інших не чекають).
  •                    Яке значення в І строфі  словосполучення «жди мене»? (Це крик душі, молитва).

Читання ІІ строфи.

  •                    Як помінялась інтонація звернення ліричного героя до коханої?  (він наказує).
  •                    Чому вино гірке? (від сліз; він наказує не оплакувати, не хоронити раніше часу).
  •                    Яке символічне значення числа 3 у ІІ строфі? (Божий початок, а значить життя).

Читання ІІІ строфи.

  •                    Чи помінявся внутрішній світ героя? ( він перестав боятися смерті).
  •                    Чому люди говорять, що солдату «повезло»? (вони не чекали його, не вірили у повернення).
  •                    При яких умовах солдати повертаються з війни? («Просто ты умела ждать, как никто другой»).
  •                    Яке смисловезначеннямає число 2? (Це кохання, яке спроможне творити дива – врятувати, захистити воїна від куль).

 

5. Узагальнення набутих знань, умінь та навичок

5.1. Коментар вчителя

Вірш К. Симонова «Жди мене» — один із найвідоміших творів Другої світової війни. Його вчили напам’ять, переписували, носили біля серця ті, хто воював, і ті, хто чекав із війни своїх коханих. За своєю композицією твір нагадує молитву, звернення під час важких випробувань до близької людини. Слово жди, ждати повторюється майже в кожному рядку вірша, часом відлунюючись звуками [ж] або [жд] в інших словах . Поетичне слово у творі К. Симонова набуло такої великої сили, що кожен, хто читав вірш у роки війни, вірив, що його почуття обов’язково врятують рідну людину від смерті. Цей твір і після війни не втратив свого значення.

 

З одного боку, думка проста й зрозуміла, з іншого, словосполучення «жди мене» звучить як заклинання «Амінь»в молитві в І строфі, наказ – ІІ строфі, в ІІІ – як гімн коханню. Гармонію душі герой знаходить у поєднанні природного (чекати, значить вірити, сподіватися, любити) та божественного початку (вірі надії, любові), що й дає цілісність всьомухудожньоготвору.

5.2. УЗАГАЛЬНЮЮЧА ЗМІСТОВА ТАБЛИЦЯ

«ЖДИ МЕНЕ» - ЦЕ  МАГІЯ СЛІВ…

І СТРОФА

«ЖДИ» (6 разів)

 

ІІ СТРОФА

«ЖДИ» (3 рази)

 

ІІІ СТРОФА

«ЖДИ» (2 рази)

 

СМЕРТЬ

ЖИТТЯ

ЛЮБОВ

минуле

теперішнє

майбутнє

«желтые дожди»,

«снега метут»,

«жара»;

«других не ждут»,

«писем не придет»,

«надоест всем…»

«не желай добра всем, кто знает наизусть,

что забыть пора»,

«пусть поверят

сын и мать»,

«пусть друзья устанут…»,

«сядут у огня, выпьют горькое вино на помин души…»,

«выпить не спеши»

«я вернусь всем смертям назло»,

«ожиданием своим ты спасла меня»

 

«Просто ты

умела ждать,

как никто другой.»

 

МОЛИТВА

НАКАЗ

ГІМН

ВІРА - НАДІЯ- ЛЮБОВ

 

5.3. Слово вчителя

Вже понад десять років існує соціальний інтернаціональний телевізійний проект пошуку людей під назвою «Жди мене» (в Україні з 07. 02. 2007 року), за допомогою якого було знайдено більш ніж  150000 людей. Як на вашу думку, чому проект назвали саме так?

  •                    Порівняйте оригінальний текст з перекладом  Юрія Гончаренка. Чи можна вважати переклад близьким до оригіналу? Чому?  Слайд 13
  •                    Чому в 2014 році вірш К. М. Симонова пережив нову хвилю популярності у нашій країні?

 

6. Підсумок уроку

6.1. Бесіда

 - Що надало ліричному герою сили, щоб вижити?

- Чому  епіграфом стали саме ці слова?

Вірш Симонова відомий не тільки в Україні, а й за кордоном . Він перекладений різними мовами.

 

7. Домашнє завдання та інструктаж до нього

Підготувати виразне читання напам’ять одного звивчених віршів на тему дружби і кохання.

 

8. Оцінювання

 

 

Картинки по запросу константин симонов урок 7 класКОНСТАНТИН СИМОНОВ

1915-1979

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
28 липня 2019
Переглядів
5395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку