Зарубіжна література 7 клас
___________________________________
Урок № 42
Тема: Поетизація високого почуття, розкриття його сутності у поезії К.М. Симонова «Жди мене…»
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з біографією К. М. Симонова, проаналізувати зміст та художню своєрідність вірша К.М. Симонова «Жди мене…»; вдосконалювати навички виразного читання;
розвивальна: розвивати вміння бачити та аналізувати деталі в художньому тексті;
виховна: виховувати повагу до загальнолюдських цінностей.
Обладнання: тексти поезії; аудіозапис авторського виконання поезії.
Мы оба с тобою из племени,
Где если дружить – так дружить,
Где смело прошедшего времени
Не терпят в глаголе «любить».
К. М. Симонов
Хід уроку
1.Актуалізація опорних знань
1.1.Бесіда
2. Оголошення теми, мети уроку
Ми познайомимось з творчістю поета-фронтовика Костянтина Михайловича Симонова й спробуємо зрозуміти, яку ж «магію слів» приховує у собі його твір .
(Запис теми у зошит)
3. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Робота з епіграфом
Не терпят в глаголе «любить»?
3.2. Слово вчителя
Війна – страшна руйнівна сила, яка не жалієнікого…Як вижити на війні та не втратитипри цьому найдорогоціннішоговсобі – людяності, вірності, кохання? Вірш К. М. Симонова «Жди мене» розповість нам, що робило воїнів міцнішими за сталь у часи жорстоких випробувань.
3.3. Проблемне питання.
4. Формування нових знань, умінь та навичок
4.1. Повідомлення про К. М. Симонова
Російський поет вірменського походження Костянтин Михайлович Симонов народився 28 листопада 1915 р. в м. Санкт-Петербурзі (Росія). Самостійне життя почав із заводу, де працював токарем, а свою головну мрію здійснив пізніше, вступивши до Літературного інституту імені М. Горького в м. Москві. Перші вірші почав писати ще студентом.
З 1939 р., тобто від початку Другої світової війни, К. Симонов працював військовим кореспондентом. Він воював на різних фронтах проти фашизму, завершивши війну в Берліні. Під час війни писав не тільки статті в газети, а й вірші, повісті та п’єси. Костянтин Симонов створив великий роман про війну «Живі і мертві» (1959), за його сценарієм знімали кінофільми й ставили п’єси. Найпопулярнішим з усієї творчості поета є вірш «Жди мене», написаний у перші роки війни, який дуже любили солдати та їхні далекі кохані.
Костянтин Симонов помер у 1979р., його поховали згідно із заповітом, на Буйничівському полі (Білорусь), де в червні 1941 р. він брав участь у бою з фашистами.
4.2. Історія створення вірша. Повідомлення учнів
Вірш присвячений відомій російській актрисі Валентині Сєровій — дружині поета. У 1941 р. К. Симонов прочитав вірш лише найближчим друзям і не збирався його друкувати. Проте пізніше поет змінив рішення, коли один із друзів назвав цей вірш «ліками від туги за коханою». Уперше твір з’явився в газеті «Правда» на початку 1942 р. У 1943 р. за сценарієм К. Симонова був знятий фільм з однойменною назвою «Жди мене» (режисер О. Стоплер), де головну героїню зіграла Валентина Сєрова.
4.3. Слухання поезії «Жди меня» у виконанні автора
4.4. Виразне читання поезії.
4.5. Робота з текстом.
Вірш К. М. Симонова знали напам’ять, інколи його знаходили в карманах солдатських гімнастерок.
( робота зі схемами)
Построфове читання тексту. Читання І строфи.
Читання ІІ строфи.
Читання ІІІ строфи.
5. Узагальнення набутих знань, умінь та навичок
5.1. Коментар вчителя
Вірш К. Симонова «Жди мене» — один із найвідоміших творів Другої світової війни. Його вчили напам’ять, переписували, носили біля серця ті, хто воював, і ті, хто чекав із війни своїх коханих. За своєю композицією твір нагадує молитву, звернення під час важких випробувань до близької людини. Слово жди, ждати повторюється майже в кожному рядку вірша, часом відлунюючись звуками [ж] або [жд] в інших словах . Поетичне слово у творі К. Симонова набуло такої великої сили, що кожен, хто читав вірш у роки війни, вірив, що його почуття обов’язково врятують рідну людину від смерті. Цей твір і після війни не втратив свого значення.
З одного боку, думка проста й зрозуміла, з іншого, словосполучення «жди мене» звучить як заклинання «Амінь»в молитві в І строфі, наказ – ІІ строфі, в ІІІ – як гімн коханню. Гармонію душі герой знаходить у поєднанні природного (чекати, значить вірити, сподіватися, любити) та божественного початку (вірі надії, любові), що й дає цілісність всьомухудожньоготвору.
5.2. УЗАГАЛЬНЮЮЧА ЗМІСТОВА ТАБЛИЦЯ
«ЖДИ МЕНЕ» - ЦЕ МАГІЯ СЛІВ… |
||
І СТРОФА «ЖДИ» (6 разів)
|
ІІ СТРОФА «ЖДИ» (3 рази)
|
ІІІ СТРОФА «ЖДИ» (2 рази)
|
СМЕРТЬ |
ЖИТТЯ |
ЛЮБОВ |
минуле |
теперішнє |
майбутнє |
«желтые дожди», «снега метут», «жара»; «других не ждут», «писем не придет», «надоест всем…» |
«не желай добра всем, кто знает наизусть, что забыть пора», «пусть поверят сын и мать», «пусть друзья устанут…», «сядут у огня, выпьют горькое вино на помин души…», «выпить не спеши» |
«я вернусь всем смертям назло», «ожиданием своим ты спасла меня»
«Просто ты умела ждать, как никто другой.»
|
МОЛИТВА |
НАКАЗ |
ГІМН |
ВІРА - НАДІЯ- ЛЮБОВ |
5.3. Слово вчителя
Вже понад десять років існує соціальний інтернаціональний телевізійний проект пошуку людей під назвою «Жди мене» (в Україні з 07. 02. 2007 року), за допомогою якого було знайдено більш ніж 150000 людей. Як на вашу думку, чому проект назвали саме так?
6. Підсумок уроку
6.1. Бесіда
- Що надало ліричному герою сили, щоб вижити?
- Чому епіграфом стали саме ці слова?
Вірш Симонова відомий не тільки в Україні, а й за кордоном . Він перекладений різними мовами.
7. Домашнє завдання та інструктаж до нього
Підготувати виразне читання напам’ять одного звивчених віршів на тему дружби і кохання.
8. Оцінювання
КОНСТАНТИН СИМОНОВ
1915-1979