У наочному посібнику представлено опорні схеми із зарубіжної літератури в 10-11 класах, які дають можливість охопити поглядом епоху, митцiв, які творили в нiй, їхню творчiсть та її тематику, основнi принципи творення лiтератури, уявлення про літературні напрямки, течiї, їх ознаки та особливості. Інформацiя на схемі розмiщена у певній логiчній послiдовності.
Коростенський міський колегіум
Житомирської області
Зарубіжна література в опорних схемах
(10-11 класи)
………Наочний посібник 1
Гончарук Наталія Іванівна, вчитель зарубіжної літератури
Зміст
1. Вступ. ………………………………………………………………………………………………..3
2. Зарубіжна лаітература в опорних схемах. 10-11класи.
1)Соцiально- психологiчнaпрозa ХІХ століття………………………………………………...4
2)Поезiя середини ХІХ столiття………………………………………………………………….5
3)Соцiально–психологічнaпрозa ХІХ ст.у французькiй літерaтурi……………………… 6-7
4)Лiтература на межi ХІХ–ХХ ст………………………………………………………………...8
5)Символiзм – один iз найвизначнiших лiтерaтурних нaпрямiв останньої третини ХІХ–
почaткуХХстолiття………………………………………………………………………………9
6)Основнi риси драматургiї ХІХ столiття, втіленi в п'єсах Г.ІбсенаiБ.Шоу……………...10
7) Морiс Метерлiнк – творець символiстськоїдрaми………………………………………11
8) Вплив фiлософських течiй нa розвиток лiтерaтури ХХ столiття……………………....12
9) Модернiстськапрозa нaпочaткуХХ столiття……………………………………………..13 2
10) Провідні сюжетнi лiнії есе Дж. Джойса «Д ж а к о м о»………………………………….14
11)Захiднапоезiя першої половини ХХ столiття………………………………………………15
12)Проза i драматургiя 30-х рокiв……………………………………………………………….16
13)Прозa і поезiя позa межами захiдногосвiту…………………………………………………17
14) Росiйськапоезiя нa межi ХІХ-ХХ столiть………………………………………………….18
15)Постмодернiзм………………………………………………………………………………….19
16) Захiдна драматургiя другої половини ХХ столiття……………………………………...20
3. Список використаних джерел……………………………………………………………………..21
2
Зарубiжна література як загальноосвiтній предмет гуманітарного циклу посiла важливе місце у процесі навчання і формування справжніх моральних цінностей.
Успiх викладання цього предмета залежить як вiд особистості вчителя, так i від методів, прийомiв, якими він володiє та вміє вільно та раціонально використовувати. Тому в сучасних умовах є доцiльним застосування нетрадицiйної наочності у виглядi опорних схем.
Практикою перевiрено, що використання схем у вивченні зарубіжної лiтератури сприяє більш глибокому засвоєнню знань, розвитку аналiтичних умiнь і навичок.
Доречно сказати, що застосування опорних схем під час вивчення оглядових тем дає можливiсть дати загальне уявлення про тi чи іншi явища зарубіжної лiтератури другої половини ХІХ – початку ХХ столiття, охопити поглядом епоху, митцiв, які творили в нiй, їхню творчiсть та її тематику, основнi принципи творення лiтератури, уявлення про 3 літературні напрямки, течiї, їх ознаки та особливості.Інформацiя на схемі розмiщена у певній логiчній послiдовності. Як правило, в ній вiдображається головне, найбільш значуще, те, що необхiдне для усвiдомлення матерiалу та подальшого його вiдтворення.
Отже, запропонованi логiчні схеми мають сприяти кращому запам'ятовуванню оглядових тем iз зарубiжної лiтератури пiд час зорового сприйняття, яке в подальшому аналiзується, об'єднується (синтезується) i створюється як певний узагальнений образ. Цi фактори пiдвищують ефективнiсть навчання та знижують перевантаження мозку.
Логiчнi схеми можна розшифрувати, використовуючи їх як роздатковий матерiал, а можна аналiзувати на уроцi, використовуючи готову схему як зразок, кiнцевий результат, до якого мають прийти педагог з учнями у ходi пошукової роботи.
Укладений посiбник – це ще одна iз спроб бiльш глибокого залучення молодого поколiння до досягнень свiтової лiтератури, поглиблення знань, творчого потенцiалу, виховання високої духовностi.
Поезiя середини ХІХ столiття
Від ромaнтизму-до символiзму
5
Соцiально–психологічнa прозa ХІХ ст.
у французькiй літерaтурi
Соцiaльно–психологiчна проза ХІХ ст.
у французькій літерaтурі
Лiтература на межi ХІХ–ХХ ст
Імпресiонізм(фр.impression – враження) – передача вражень, відсутність чіткої форми.
8
Символiзм – один iз найвизначнiших лiтерaтурних нaпрямiв останньої третини ХІХ–почaтку ХХ столiття
Основнi риси драматургiї ХІХ столiття, втіленi в п'єсах Г.Ібсена i Б.Шоу
Н О В А Т О Р С Т В О
Морiс Метерлiнк – творець символiстської дрaми
11
11
Вплив фiлософських течiй нa розвиток лiтерaтури ХХ столiття
Модернiстська прозa нa почaтку ХХ столiття
М.Пруст. « У пошуках утраченого часу» (суб'єктивна епопея)
Ø Душa людини – об'єкт зображення і кут зору.
Ø Перевагa суб'єктивного над зовнішнім.
Ø Проблеми: часу (пам'ять+відчуття+переживання); міжлюдських взаємин;
«присмерку» аристократичної культури; пошуку сенсу буття;пам'яті.
Д.Джойс. Есе «Джакомо». Роман «Улісс».
ØІсторiя кохaння – історія душі.
ØДуховний стан особистості ззовні і зсередини.
ØФакти біографії авторa.
ØКомпозиція фрагментарна.
ØЧас умовний.
ØЗображення людських почуттiв.
ØГерой – Гамлет ХХ столiття.
¨ Конфлiкт людини зі свiтом.
¨ «Роман одного дня».
¨ Епопея людського духу.
¨ Міф + сучасність. Прийом монтажу.
13
Проза i драматургiя 30-х рокiв
Лiтература «втраченого поколiння» (морально i фізично скалiченого вiйною)
Внутрiшня духовнa краса, в
атмосферi якої живе людинa, що
дотримується мудрості предкiв
17
Смiливі експерименти, руйнацiя канонiв драматичних жанрiв, дії, композиції, сценічної мови. П'єси «без дії», «без характерів», навiть «без слiв». |
Захiдна драматургiя другої половиниХХ столiття
20
Список використаних джерел
1. Антологiя зарубіжної поезії др. половини ХІХ – ХХ сторіччя. (Укладач Д.С. Наливайко. – Посібник для 10 кл. серед. загальноосвітніх шкіл. – К.: «Навчальна книга», 2002. – 319с.
2. Волощук Є. Зарубіжна література. Хрестоматiя-посібник для 10-го класу загальноосв. навч. закл. – К.: Видавн. Дім «Світ знань», 2004. – 560с.
3. Волощук Є. Зарубіжна література: Підручник для 11-го кл. загальноосвітніх навч. закл. – К.: Ґенеза, 2004. – 464с.
4. Зарубіжна драма др. полов. ХІХ – поч. ХХ сторіччя (укладач К.О. Шахова). Посібник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: «Навчальна книга», 2003 – 319с.
5. Зарубіжна література: Підруч. Для 11 кл. загальноосвіт. шк. /За ред. проф. О. С. Чиркова. – К.: Вежа, 2000. – 320с.
6. Зарубіжна література. 11 клас. Посібник-хрестоматія (Упорядники Щавурський Б.Б., Музика С.В. 3-є вид. переробл. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 627с.
7. Матюшкіна Т. Методика використання логічних схем-конспектів (ЛСК) на уроках зарубіжної літератури // Зарубіжна 21 література. – 2003. № 21 – 22.с. 2 – 42.
8. Папуша І. Зарубіжна література. 11кл. Посібник-хрестоматія. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2002. – 704с.
9. Пронкевич О.В. Зарубіжна література: Підручник для 10 кл. серед. загальноосвіт. шк. – 3-є вид. перероб. і доп. – К.: Пед. преса, 2002. – 448с.
21
У наочному посібнику представлено опорні схеми із зарубіжної літератури в 10-11 класах, які дають можливість охопити поглядом епоху, митцiв, які творили в нiй, їхню творчiсть та її тематику, основнi принципи творення лiтератури, уявлення про літературні напрямки, течiї, їх ознаки та особливості. Інформацiя на схемі розмiщена у певній логiчній послiдовності.
Посібник адресований учителям, учням.
22