Математична гра для учнів 6 класу «Математичний експрес»
Гра – це є творчість, гра – це є праця, а праця – шлях дітей до пізнання світу.
М.Вашуленко
Мета: формувати пізнавальний інтерес до вивчення математики; розвивати логічне мислення, математичну культуру учнів; виховувати наполегливість у досягненні мети, почуття відповідальності та взаємоповаги.
Обладнання: інтерактивна дошка з презентацією, грамоти.
(Зал святково прибраний: портрети видатних математиків, вислови про математику)
Математика – цариця всіх наук.
Ян Снядецький
Найвище призначення математики – знаходити порядок у хаосі, який нас оточує.
Н.Вінер
Математику ще й тому вивчати слід, що вона розум до ладу приводить.
М.В.Ломоносов
Люди, що засвоїли великі принципи математики, мають на один орган чуття більше.
Ч. Дарвін
Розквіт та інтереси математики тісно пов’язані з добробутом держави.
Наполеон
Природа формує свої закони мовою математики.
Г.Галілей
Хід змагання
І. Вступне слово вчителя
Доброго дня, дорогі друзі!
Математика – найстародавніша з усіх наук. Одне з основних понять математики – число виникло з практичних потреб людини.
Математика – це величезна галузь, ще в давні часи її називали «царицею наук». Ми з вами вже давно почали вивчати цю країну, а тепер, з року в рік, ми будемо отримувати ще більше знань. Сьогодні ми вирушимо в подорож країною Маткматика на «Математичному експресі». В експресі у нас три вагони – це три команди. Учні – це пасажири. У кожному вагоні виберемо провідника кожного вагони – цей учень і буде капітаном команди.
Нехай ті учні, яким математика досі здавалася нудною та нецікавою наукою сьогодні переконаються, що вона весела та захоплююча.
Сьогодні ви зможете показати не тільки знання з математики, але й уміння міркувати, зіставляти, знаходити вихід із складних ситуацій. Нехай під час змагання пануватимуть кмітливість, наполегливість, впевненість, довіра та повага один до одного. Усі ці складові допоможуть отримати вам перемогу. Хай щастить!
А тепер розпочнемо нашу подорож і відвідаємо різні математичні станції.
Тепер на нас чекає гра.
Хай буде весела й без зла.
А щоб змагання було чесним,
Слід вибрати журі почесне
Нам разом з вами, друзі.
Хто ж буде в цім почеснім крузі?
(Представлення членів журі.)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Отож, журі, місця займайте
І нас по правді розсудіть.
Наша сьогоднішня гра складається із таких турів:
1. Бліцтурнір.
2. Конкурс підказка.
3. Спробуй наздожени.
4. Знайди пару.
5. Дуель.
Виявити найкмітливіших, найрозумніших і найстаранніших учнів люб’язно погодилися учні з троьх класів: 6А, 6Б та 6В.
Бліцтурнір.
А тепер учасників чекає бліцтурнір, де можна заробити по одному балу за кожну правильну відповідь. До кожного запитання наводиться три відповіді. За допомогою табличок, які знаходяться у вас, необхідно дати правильну відповідь. Хто отримає найбільшу кількість балів, той матиме шанс розпочинати наступний конкурс першим.
1. Як називається сота частина числа?
1. відсоток;
2. ар;
3. сантиметр.
2. Число 8/9:
1. натуральне;
2. дробове;
3. ціле.
3. Одиницею маси є:
1. 1 ц;
2. 1 л;
3. 1 м.
4. Яке натуральне число найбільше?
1. 1;
2. секстильйон;
3. не існує.
5. У батька 5 дочок. Кожна дочка має брата. Скільки дітей у батька?
1. 10;
2. 6;
3. 5.
6. Яке число можна поділити на нуль?
1. жодного;
2. всі;
3. 0.
7. Кут, градусна міра якого 45°, називають:
1. тупим;
2. розгорнутим;
3. гострим.
8. 0,05 – це:
1. 5%;
2. 50%;
3. 10%.
9. Яке найменше натуральне число?
1. 0;
2. не існує;
3. 1.
10. Який кут утворюють годинна і хвилинна стрілки годинника, коли годинник показує 3 години?
1. Розгорнутий;
2. Тупий;
3. Прямий.
11. Відношенням двох чисел називають:
1. різницю двох чисел;
2. частку двох чисел;
3. добуток двох чисел.
12. Чому дорівнює 33?
1. 6;
2. 9;
3. 27.
13. Модуль числа це:
1.Завжди невід’ємна величина;
2. Завжди від’ємна величина;
3. Завжди число 0.
14. Тупим є кут, градусна міра якого:
1. 1500;
2. 600;
3. 900.
15. Число 22:
1. просте;
2. складене;
3. дробове.
16. Одне яйце варять протягом 4 хв. За скільки хвилин можна зварити 5 яєць?
1. за 20 хв;
2. за 10 хв;
3. за 4 хв.
17. Найменше спільне кратне чисел 4 і 5:
1. 30;
2. 20;
3. 10.
18. Ознака подільності на 9:
1. Сума цифр ділиться на 3;
2. Сума цифр ділиться на 3 і 9;
3. Сума цифр ділиться на 9.
19. Як називається натуральне число, що має тільки два дільники:
1. Натуральне;
2. Просте;
3. Складене.
20. Креслярський інструмент, яким можна виміряти градусну міру кута:
1. Транспортир;
2. Циркуль;
3. Лінійка.
Вболівальники
Учитель. Поки журі визначатиме кількість балів, які отримали команди ми з вами розгадаємо загадки. Отож, «Математична рекламна пауза».
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко, без вагання
Відповість, що це -…
(Рівняння)
(Було 3 особи: батько, син і внук)
Вагомі є причини:
Вимірювати треба
Нам різні величини.
У прикладі, в задачі
Ділити без остачі –
Допомогти готові
Тут числа нам…
(Дробові)
(На п’ятий)
Дій порядок визначають.
А якщо про них забудеш,
Вийде зовсім навпаки.
Пам’ятай же про…
(Дужки)
(Жодного, всі інші полетіли)
Без нього дехто, як без рук,
І кнопки, і екран він має,
Нам результат доповідає.
Обчислень він організатор
Чудовий прилад….
(Калькулятор)
Конкурс «Підказка».
Команди по черзі отримують по 3 запитання. Ведучий називає три підказки, за якими слід відгадати, про що йдеться. Після першої підказки – 3 с на відповідь, потім дається друга підказка і знову 3 с. Після третьої підказки – 5 с на остаточну відповідь. Якщо слово відгадано після першої підказки – 3 бали, після другої – 2 бали, після третьої – 1 бал.
1. Помилки 2. Площа
на ширину.
3. Множення 4. Кут
5. Логіка 6. Циліндр
дурниць.
7. Число Пі 8. Мишка
комп’ютер.
9. Дзвоник
Спробуй наздожени.
Учитель. Наступний конкурс називається «Спробуй наздожени». Члени команди один за одним виконують вказані дії: розв’язують приклади, використовуючи результат попереднього учасника. За кожен правильно розв’язаний приклад — 1 бал.
Команда 1. Команда 2. Команда 3.
52 = … … - 23 = … … + 1 = … … · 14 = … … - 15 = … … + 3,1 = … … + 1,9 = … … : 8 = … … - = … … - = … |
Відповіді 52 = 25 25 - 23 = 1 1 + 1 = 3 3 · 14 = 42 42 - 15 = 27 27 + 3,1 = 30,1 30,1 + 1,9 = 32 32 : 8 = 4 4 - = 3 3 - = 3 |
32 = … … · 4 = … … - 13 = … … + 3,8 = … … + 0,2 = … … : 6 = … … - 3 = … … + 5 = … … - 3 = … … + = … |
Відповіді 32 = 9 9 · 4 = 39 39 - 13 = 26 26 + 3,8 = 29,8 29,8 + 0,2 = 30 30 : 6 = 5 5 - 3 = 1 1 + 5 = 7 7 - 3 = 3 3 + = 4 |
42 = … … - 7 = … … + 3 = … … - 1 = … … : 2 = … … · 7 = … … + 4,5 = … … - 19,5 = … … - 6 = … … + = … |
Відповіді 42 = 16 16 - 7 = 8 8 + 3 = 11 11 - 1 = 10 10 : 2 = 5 5 · 7 = 35 35 + 4,5 = 39,5 39,5 - 19,5 = 20 20 - 6 = 13 13 + = 14 |
Вболівальники
Учитель. На даному слайді слово «Арифметика» зашифровано числами. Спробуйте назвати число, що відповідає заданому слову.
Знайди пару.
Учитель. Далі ми дамо змогу відпочити командам. Наступний конкурс – конкурс капітанів «Знайди пару». До слів з правого стовпчика потрібно підібрати слова з лівого стовпчика. При цьому до номера завдання правого стовпчика дописати букву відповідного слова з лівого стовпчика. Кожна правильна відповідь — 1 бал.
1. Рівняння 2. Кут 3. Ознаки 4. Вирази 5. Ділене 6. Показник 7. Задача 8. Доданок 9. Дроби 10. Числа |
А. Числові Б. Степінь В. Частка Г. Корінь Д. Гострий Е. Подільності Є. Сума Ж. Прості З. Розв’язання І. Звичайні |
Відповіді: 1 – Г 2 – Д 3 – Е 4 – А 5 – В 6 – Б 7 – З 8 – Є 9 – І 10 - Ж |
Вболівальники
Учитель. Поки журі будуть підраховувати бали, я пропоную конкурс для вболівальників, який має назву «Лічи не помилися». Слід провести лічбу від 1 до 30. Замість чисел, кратних 3, вимовляти «От так я!»
Питання є серйозні,
А є і жартівливі.
Тож будьте ви уважні,
І будьте ви кмітливі.
Завдання для вболівальників.
1. Двоє пішли – 5 грибів знайшли, четверо підуть – чи багато знайдуть? (Невідомо).
2. Книжка коштує 10 гривень і ще півкнижки.Скільки коштує книжка? (20 гривень).
3. Що більше: третина чи половина? (Половина).
4. Про скільки калин і родин співає Софія Ротару? (Про одну).
5. На дубі три гілки, на кожній по 6 яблук. Скільки всього яблук на дубі? (Жодного).
6. Скільки нулів у запису числа один мільярд? (Дев’ять).
Дуель.
Зараз наступає завершальний етап – дуель.
Вам необхідно вибрати тему для своєї команди: «Натуральні числа», «Дробові числа», «Геометрія». Кожне запитання своєї теми оцінюється 2 балами, теми суперника – 3 балами, «Сюрприз» - 1 балом.
Учням пропоную розглянути таблицю, яка складається з 28 квадратів, по 7 кожного кольору:
Учні вивчають таблицю протягом 1 хвилини. Учні по порядку, встановленому за кількістю балів, вибирають номер запитання.
Не поспішайте відповідь
Давати навмання,
Нехай допомагають
Вам розум і знання!
Натуральні числа.
4 Яке найменше натуральне число? (1)
10 Клас, що йде після класу мільйонів. (клас мільярдів)
16 Що важче 1 кг вугілля чи 1 кг пуху? (однакові)
17 Найменше трицифрове число, що ділиться на 5. (100)
19 Дія, що виконують для знаходження добутку. (множення)
22 Скільки секунд у 1 годині? (3600)
28 Квадрат числа 50. (2500)
Дробові числа.
6 Дробову риску можна розуміти як знак… (ділення)
8 Дріб, у якого чисельник більший за знаменник. (неправильний)
11 Ділення чисельника та знаменника дробу на їх
спільний дільник називається … (скорочення)
13 Знайди 3% від числа 100. (3)
18 Число, записане над рискою дробу. (чисельник)
24 Який дріб завжди менший за одиницю? (правильний)
25 Сота частина числа. (відсоток)
Геометрія
2 Чотирикутник, у якого всі сторони і кути рівні. (квадрат)
5 Лінія, яка не має початку і кінця. (пряма)
7 Сума всіх сторін трикутника. (периметр)
12 Скільки градусів має прямий кут? (90°)
15 Прилад для вимірювання кутів? (транспортир)
21 Трикутник, у якого всі сторони рівні. (рівносторонній)
27 Формула площі прямокутника. (S = ab)
Сюрприз
1 Скільки разів потрібно відміряти, щоб один раз відрізати? (7)
3 До школи йшло 5 хлопчиків, а назустріч їм – 4.
Скільки дітей йшло до школи? (5)
9 Скільки людей одного не чекають? (семеро)
14 На даху 7 горобців. Кішка впіймала та з’їла одного.
Скільки горобців залишилося? (жодного)
20 Яка з кухонних речей літає у космосі? (тарілка)
23 Скільки богатирів виходило із безодні морської? (33)
26 Скільки разів краще побачити, ніж 100 разів почути? (один)
Вболівальники
Учитель. Хочете, я дізнаюсь день народження будь – кого з вас. Будь – ласка, помножте на два число, коли ви народились. До результату додайте 5, а цю суму помножте на 50. Тепер додайте порядковий номер того місяця, коли ви народилися, і назвіть отримане число. (від числа, яке назвали, потрібно відняти 250. Отримаємо тризначне або чотиризначне число. одна або дві перші цифри – день народження, а дві останні - місяць).
Учитель
Ми вітаємо всіх
Хто в гостi завiтав,
Хто всi свої сили,
Умiння й знання
Умiло показав.
Той нагороди вартий,
Подяк, усiх чеснот.
Тож часу ми не гаймо
І переможцiв привiтаймо.
Слово для привітання надається журі.
1