Математичний брейн-ринг " Найрозумніші"

Про матеріал
Підібраний матеріал можна використати для проведення брейн-рингу "Найрозумніші" з учнями 8 або 9 класу. Гра передбачає змагання двох команд. Матеріал містить завдання теоретичного змісту, логічні вправи , алгебраїчні та геометричні задачі, запитання по історії математики, знання математичної термінології та українських прислів'їв. У матеріалі передбачено ігри для вболівальників.
Перегляд файлу

Математичний брейн-ринг «Найрозумніші» для учнів 8 класу

Мета: навчати учнів застосовувати набуті знання, уміння та навички з математики у нестандартних ситуаціях; розвивати пам’ять, логічне та абстрактне мислення, мову, вміння логічно та послідовно висловлювати свої думки; виховувати любов до математики, старанність, наполегливість, комунікативність, колективізм.

Обладнання: епіграф, два комплекти карток з цифрами 0, 1, 2, 3, 4; картки із завданнями до етапів; папір та олівці для малювання; картки для жеребкування; 6 склянок (3 порожні, 3 з водою); проектор; атрибути, необхідні для сценки.

                                        Хід гри:

                                                Епіграф до гри:

                                                            «Хай кожен день і кожен час

                                                Всім Вам нове добуде.

                                                           Хай добрим буде розум Ваш,

                                                А серце мудрим буде».

                                                                                          С. Маршак

1. Організаційна частина.

Ведучий. Розпочинаємо наш математичний брейн-ринг. Сьогодні ви будете свідками найцікавішої боротьби юних винахідників – математиків з двох команд (назви команд), які будуть змагатись за титул «найрозумніші».

Багато в чому змагання буде залежати від вас, шановні вболівальники. Від того, наскільки активними ви будете. Правильно розв’язуючи завдання, ви також зможете принести бали команді. Але в нашому змаганні не можна вигукувати, шепотіти, свистіти, підказувати. Журі має право зняти бали з команди, якщо її члени або вболівальники порушуватимуть порядок змагання.

У спортивному змаганні першими на арену виходять судді. А наш брейн-ринг – це інтелектуальний спорт.

Ось ми і представляємо вам склад журі – раду наймудріших.

2. І етап «Розминка».

Зачитуються запитання. Відповідає та команда, яка швидше піднімає руку. За правильну відповідь 1 бал. Якщо відповідь неправильна – слово надається другій команді. Оцінюється і швидкість, і правильність.

Запитання:

1. Як називається перпендикуляр, опущений із вершини трикутника на протилежну сторону? (висота)

2. Кут більший за , але менший за (тупий).

3. Кут, промені якого є доповняльними (розгорнутий).

4. Промінь, який ділить кут пополам (бісектриса).

5. Які числа називаються цілими? (натуральні, протилежні і 0)

6. Розділ геометрії, у якому вивчаються фігури на площині (планіметрія).

7. Фігура, яка складається з двох променів, що виходять з однієї точки (кут).

8. Найпростіша геометрична фігура (точка).

9. Частина площини, обмежена колом (круг).

10. Відрізок, що з’єднує дві точки кола (хорда).

11. Сторона трикутника, яка лежить навпроти прямого кута (гіпотенуза).

12. Відстань від довільної точки кола до центру (радіус).

13. Назва графіка оберненої пропорційності (гіпербола).

14. Фігура, яка складається з усіх точок площини, рівновіддалених від даної точки (коло).

15. Як називається третя степінь числа? (куб)

16. Число, обернене до 1 (1).

17. Як називається відрізок, що з’єднує середини двох сторін трикутника? (середня лінія)

18. Чи рівні у ромба діагоналі? (ні)

19. Твердження, яке приймається без доведення (аксіома).

20. Чи може ? (так, коли )

21. Число 1 просте чи складене? (ні те, ні те)

22. Півсотні поділили на половину. Скільки отримали? (100)

23. Які числа в минулому вважали абсурдними, фіктивними, числа від сатани? (від’ємні)

 3. Хвилина відпочинку для команд. Гра з вболівальниками «Хто швидше».

Із кожної команди вболівальників запрошується по 6 чоловік. У кожного по одній картці: 0, 1, 2, 3, 4, 5. Ведучий називає шестицифрове число. Яка команда стане першою, щоб утворилося дане число, та і переможе. Наприклад, 502341; 215340; 320415; 123405; 412053.

Бали нараховуються тій команді, вболівальники якої їх отримали.

4. ІІ етап «Логічний».

По одному представнику з команд підходять до столу і по черзі виймають картки із завданням для команди-суперниці. Якщо відповідь правильна – команді, яка відповідала зараховується 1 бал. Якщо неправильна, то дати правильну відповідь і отримати додатковий бал має право інша команда. Серед карток є так звана «щаслива» картка, тобто без завдання. Команда, для якої цю картку витягнуть, автоматично отримує 1 бал.

Завдання:

1. Пиріг розрізали на 3 частини. Скільки зробили розрізів? (2)

2. Скільки пальців на 10 руках? (50)

3. Яка речовина складає 70-80% організму людини? (вода)

4. Яка геометрична фігура має форму кастрюлі? (циліндр)

5. Як називається плата за використання кредиту? (відсоток)

6. Діда звуть Павлом Івановичем, його внука – Михайлом Миколайовичем. Як звуть онукового батька? (Микола Павлович)

7. Назвати 5 днів підряд, не називаючи ні числа, ні дня, ні місяця? (позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)

8. Що спільного між рівнянням, що має розв’язок і деревом? (корінь)

9. Якої величини кут в побачимо в лупу, що дає збільшення в 3 рази? ()

10. Два хлопчики зустрілися у вагоні.

- Я завжди іду в 5 вагоні від хвоста, - сказав перший.

- А я у 5 від голови, - сказав другий.

Скільки вагонів у потязі? (9)

11. Рибалка ловив рибу. На запитання: «Скільки ти впіймав?» він відповів: «Половину 8, 6 без голови, 9 без хвоста». Скільки риби впіймав рибалка? (0)

12. Скільки землі в ямі, довжина якої 30 м, ширина – 40 м, висота – 50 м? (0)

13. На озері ростуть лілії. Кожного дня їх число подвоюється, а на 20 день заросло все озеро. На який день заросла половина озера? (19)

5. Хвилина відпочинку. Гра із вболівальниками «6 склянок».

На столі стоїть 6 склянок. Три з них порожні, а три – наповнені водою. Необхідно зробити так, щоб порожні та повні склянки чергувалися. Брати в руки можна тільки одну склянку.

Після гри вболівальників оголошується конкурс «Художник». Умови конкурсу: намалювати картину, використовуючи тільки цифри та математичні знаки.

 6. ІІІ етап «Історичний».

І. Розгадати математичний софізм (проектується на дошку).

;

;

;

;

.

Яка команда швидше знайде помилку і пояснить її – отримує 2 бали. Наступні 6 запитань командам пропонуються по черзі, на 7 запитання дає відповідь та команда, яка швидше підніме руку.

ІІ. Запитання:

1. Хто із вчених, довівши свою знамениту теорему, приніс у жертву богам бичка?  (Піфагор)

2. Найдавніший прилад для лічби (пальці).

3. Який французький математик та філософ вперше запропонував позначати у формулах невідомі величини та та ввів прямокутну систему координат? (Рене Декарт)

4. Хто був автором першого підручника з геометрії? (Евклід)

5. Якими словами Евклід закінчував кожне доведення? (Що й треба було довести)

6. Назвіть ім’я видатного інженера та математика стародавньої Греції, який обрахував число . (Архімед)

7. Який великий російський письменник закінчив НДПУ? (А.С.Грибоєдов).

7. Хвилина відпочинку. Перегляд сценки «Що важче?»

І частина (входять 2 учні)

1 уч. – Як ти вважаєш, що важче: алгебра чи геометрія?

2 уч. – Я думаю (дістає підручник, зважує), що геометрія.

1 уч. – А на мій погляд, алгебра важча.

2 уч. – Та ні, геометрія!

1 уч. – А давай перевіримо (забирає підручник із геометрії і б’є ним по голові товариша).

2 уч. – Ти що робиш?

1 уч. – Як що? Експеримент проводжу. Це була геометрія. А тепер спробуємо алгебру (б’є товариша підручником з алгебри по голові). Ну, то що важче?

2 уч. – Алгебра…

1 уч. – От бачиш!

ІІ частина (бабуся звертається до онука – другого учня, який грав у І частині).

Бабуся – Ох, онучок, чого ти такий сумний?

2 уч. – Та ні… просто від алгебри голова розколюється

Бабуся – Ох ти, сердешний… Та невже в школі нічого легшого від алгебри немає?

2 уч. – Є.

Бабуся – І  що ж це?

2 уч. – Геометрія.

8. Підведення підсумків конкурсу «Художник».

Оцінювання робіт за п’ятибальною системою.

9. ІV етап «Геометрично-алгебраїчний».

Перші 8 запитань пропонуються командам по черзі, 9 запитання – хто швидше. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Запитання:

1. Чому дорівнюють кути ромба, якщо одна із його діагоналей дорівнює стороні? ()

2. У рівнобедреному трикутнику  одна сторона дорівнює 10 см, а друга -  25 см. Яка з них основна? (10 см )

3. Як провести пряму так, щоб вона перетнула всі сторони трикутника?

(C:\Users\User\Desktop\1.jpg)

 4. Як за допомогою однієї лінійки побудувати кут, що дорівнює даному? (Побудувати кут, вертикальний до даного)

 5. Обрахувати раціональним способом:   (8200)

 6. Скільки кутів зображено на малюнку? (10)

C:\Users\User\Desktop\geogebra-export (1).jpg

 7. Назвати продукт харчування який є аргументом для якості їжі? (сіль)

C:\Users\User\Desktop\geogebra-export.jpg

 8. Зобразити у вигляді графіка функції прислів’я: «Чим далі в ліс, тим більше дров».

C:\Users\User\Desktop\geogebra-export (1).jpg

 9. Гра «Швидко сумуй».

 Заздалегідь на зворотній частині дошки записані та закриті числа.

 1000

     30

 1000

     40

 1000

     20

 1000

     10

 Ведучий по черзі відкриває кожну зі стрічок. Члени команди швидко усно знаходять суму. Хто швидше і правильно її назве – отримає 1 бал. (4100)

10. Хвилина відпочинку. Гра із вболівальниками «Не зіб’юсь».

Порахувати до 30, замість числа, що ділиться на 3, говорити: «Не зіб’юсь» (або замість числа, що ділиться на 4, говорити: «Я розумний»).

11. V етап «Філологічний».

Командам необхідно колективно згадати і написати на папері прислів’я із числівниками. Наприклад:

  • Один за всіх і всі за одного.
  • Одна нога тут, а друга там.
  • Семеро одного не ждуть.
  • Один у полі не воїн.
  • За одного битого двох небитих дають.
  • За двома зайцями поженешся – жодного не спіймаєш.
  • Сім раз відміряй, один раз відріж.
  •  Одна голова добре, а дві краще.
  • Не май 100 грошей, а май 100 друзів.
  • Одна ластівка весни не робить.

В цей час вболівальники відгадують загадки.

1. Летіла птиця на морозі,

Над хатами морозним днем,

Згубила літеру в дорозі,

І стала цифрою з нулем.

Що це за птиця? (сорока; 40)

2. Кругла куля  непроста,

Голуба, велика:

Без будинків там міста,

Без води там ріки,

Без людей і без землі,

І шляхи, і гори,

І моря, і взагалі –

Всі земні простори.

Що це таке? (глобус)

3. Ці числа є великі,

А і є малюки.

Проте з них кожне має

Лише два дільники.

(Прості числа)

4. Яке місто складається із 101 імені? (Севастополь)

5. Сім братів роками рівні, а імена різні (сім днів тижня).

6. Оди говорить, два дивляться, два слухають (голова).

7. У двох матерів по п’ять синів і всі на одне ім’я (пальці рук).

8. Про цю дорогу в народі кажуть: «До неї дійдеш – сім потів проллєш»(веселка).

Бали за правильні відгадки отримує та команда, вболівальник якої дав правильну відповідь. Після закінчення гри із вболівальниками, команди віддають листочки із прислів’ями журі. Член журі по черзі читає їх вголос. У цьому конкурсі оцінюється і кількість, і правильність прислів’я.

12. VІ етап «Хто краще знає математичні терміни».

Ведучий називає літеру, а команди по черзі називають термін математики, який починається на цю літеру. Наприклад:

Д (діаметр, дотична, діагональ, довжина…)

К (куб, коло, квадрат, конус, координата, кут, косинус, котангенс…)

П (піраміда, призма, похідна, пряма, перпендикуляр, похила, площина, паралелограм, прямокутник…)

О (ордината, об’єм, означення, один, одинадцять…)

Виграє та команда, яка назвала термін на дану літеру останньою.

13. Підведення підсумків. Нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 січня 2022
Переглядів
1110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку