Математичний калейдоскоп

Про матеріал
Цей дидактичний матеріал пропонується вчителям початкових класів для організації і проведення уроків математики.
Перегляд файлу

 - 1 -

              Головне управління освіти та науки

Харківської обласної державної адміністрації

 

 

 

Харківський обласний науково-методичний

інститут безперервної освіти

 

 

виставка-ярмарок

педагогічних ідей

 

Математичний

калейдоскоп

 

 

 

 

 

Мокрій Людмила Іванівна

Вчитель вищої категорії

Сахновщинської ЗОШ І-ІІІ ст.. №1

Харківської області

 

 

 

 

 

 

Харків 2019 рік


  

Математичний калейдоскоп

 

          Сучасний шкільний курс математики має великі розвиваючі можливості завдяки своїй цілісності й логічній строгості. Багатьом учням математика здається нелегкою і мало зрозумілою, тому нерідко діти намагаються запам’ятати правила, не розуміючи їх, а це гальмує дальше розуміння нового матеріалу.

 Здобуті учнями міцні знання перетворюються в переконання тільки тоді, коли вони є результатом свідомої самостійної роботи думки. Отже, застосовую такі методичні прийоми, які б збуджували думку школярів, підводили їх до самостійних пошуків, висновків та узагальнень.

Досить значним стимулом самовираження дітей у різних видах навчально-пізнавальної роботи є цікаві завдання з математики. Ця робота пов’язана з чинною програмою і водночас дає змогу дитині виявити себе у нестандартних ситуаціях.

 Хочу поділитися власним досвідом із використання математичних завдань.

 Пропоную добірку математичних ігор, вікторин, олімпіад; звертаю увагу на місце математики на екскурсіях.

 Цей дидактичний матеріал пропонується вчителям початкових класів для організації і проведення уроків математики.


Математичні ігри

 Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання й виховання молодших школярів.

 У грі найповніше проявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності дітей. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.

 

 

 

Цікаві дії

Варіант 1.

 Учням пропонують записати трицифрове число (наприклад, 432) і прочитати його навпаки (234), виконати віднімання (432-234=198). Прочитати утворений результат навпаки (891). Знайти суму двох останніх чисел (198+891=1089).

 Результат можна сказати заздалегідь, тому що будь-яке інше число, а не 432, може привести до того ж результату, якщо лише дві крайні цифри різні. (Наприклад: 154,451,451-154=297, 792,297+792=1089)

Варіант 2.

Відшукати множники:

 

 

123456789   123456789  123456789

x 9   x   x 

__________   ___________              _________

111111111   333333333  444444444


Виклади квадрат

Варіант 1.

 

 

 Вивішується зразок на дошці і пропонується з кісточок доміно викласти такий самий квадрат перед собою на парті та підрахувати кількість очок на кожній стороні квадрата. Тут з’ясовується цікава закономірність, що сума очок на кожній стороні квадрата однакова. Потім пропонується скласти так само інший квадрат з однаковою сумою очок на сторонах. Перемагає той, хто зможе це зробити найшвидше.

 

 

 

 

 

*

*   *

   *

*   *

*   *

   *

*   *

*   *

*   *

 

     *

*

* * *

* * *

 

*

*   *

*   *

 

 

 

 

 

Варіант 2.

 З повного набору кісточок доміно скласти одночасно сім таких квадратів.


Розстав вартових

 Уздовж стін квадратного укріплення потрібно поставити 16 вартових. Командир розмістив їх так, як показано на малюнку, по 5 чоловік з кожної сторони.

 

 

 

 Потім прийшов полковник і незадоволений розміщенням вартових, наказав поставити солдат так, щоб з кожної сторони було їх по 6. Слідом за полковником прийшов генерал, розсердився на полковника за його розпорядження і розмістив солдат по 7 чоловік з кожної сторони.

 Яке було розміщення в двох останніх випадках?

Відповідь:


П’ять пар чисел

 

 Кожен учень одержує два види фішок з числами .Добери до кожної фішки першого виду фішку другого, щоб різниці між числами всіх п’яти пар були однакові.

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

 


Математичні екскурсії

 Екскурсія є також одним із видів позакласної роботи з математики. Під час складання і розв’язування задач на матеріалі навколишньої дійсності учні досліджують практичні питання. Такі завдання дають змогу школярам виявити ініціативу, кмітливість, самостійність, а вчителю - більшу можливість здійснювати особистий підхід до учнів.

 

Вправи у вимірюванні відстані “на око”.

1. Відстань між телеграфними стовпами 50 метрів. Знаходячись на прямій   дорозі, вздовж якої ідуть телеграфні стовпи, визначити відстань до дерева, до будівлі, розміщених біля дороги. Для цього рахується кількість проміжків між стовпами до місця, де стоять, до окремого дерева, будівлі. Помноживши 50 метрів на отримане число проміжків, знаходимо відстань до об’єктів.

2. Вимірювання довжини свого кроку. А потім вимірювати відстань кроками. Для цього заздалегідь вимірюється відстань, наприклад, в 20 метрів. Потім проходиться вільним кроком ця відстань 4 рази, запам’ятовуючи кількість кроків. Ці числа додають і отриману суму ділять на 4. Так відомо, скільки кроків робиться в середньому на відстані 20 метрів. Поділивши 20 метрів на середню кількість кроків, визначаємо довжину свого кроку.


Елементи математики під час проведення предметних екскурсій

 

 1.Продовження життя окремих порід дерев:

 

 

Дуб, бук, липа – 300 років і більше;

ялина живе до 120 років;

сосна – до 60 років;

береза – до 25 років;

горобина – до 80 років;

верба – 100 років і більше.

 

 

 

 

 2. Про користь птахів.

 

Синиця - за літо обслуговує 40 яблунь, поїдаючи всіх шкідників.

Дятел – 1 дятел за день з’їдає до 750 – 900 короїдів.

Зозуля – поїдає за день в середньому до 40 гусениць, до 40 коників, 5 личинок хруща., до 50 личинок чорноліток.

Мухоловка – зовсім невелика пташка, вона з’їдає за день до 300 мух і комарів.

Сова – з’їдає за ніч 7 – 8 мишей. Одна совина сім’я знищує за рік до 10 тисяч мишей-полівок, рятуючи цим до 20 т зерна, які могли б знищити миші.

 


3.Тривалість життя тварин.

 

Миша – 3 роки.

Бджола – до 5 років.

Ластівка – 9 років.

Горобець  - до 11 років.

Шпак, кріль – до 12 років.

Собака – 24 роки.

Корова – 30 років.

Голуб свійський – 35 років.

Кінь – 55 років.

Беркут – 80 років.

Лебідь – 100 років.

 

 

 4.Біля річки:

 

Окунь-хижак – живе 10-12 років. За цей час може вирости до 50 см і важити до 3-4 кг.

Щука-хижак – щоб важити 1 кг,  повинна з’їсти другої риби 21-22 кг. Вона може прожити до 300 років і важити 35-40 кг.

 

 

 5.На полі:

 

  • Яка середня урожайність з 1 га  зернових?
  • Скільки гектарів в день збирають одним комбайном?
  • Яка площа зайнята під даною культурою?


Норми висіву на 100м2  кілограмах)

 

 

Пшениця озима  200-250

 

Ячмінь   200-250

 

Соняшник   100

 

Пшениця яра   200

 

Жито озиме   150-170  

 

Горох    250-300

 

 

 6. У бібіліотеці:

 

  • Герой роману Жюля Верна “Навколо світу за 80 днів” Філеас Фогг зробив кругосвітню мандрівку за 80 днів. У той час вважали, що це фантазія. Але виявилося, що письменник надто точно розрахував подорож свого героя. У 1889 році, ще за життя Ж.Верна, в подорож за маршрутом Фогга вирушила 22-річна журналістка Елізабет Котрейн. Навколо світу вона об’їхала за 72 дні 6 годин 10 хвилин 11 секунд.

 

 

 

  • Політ першого космонавта Юрія Олексійовича Гагаріна почався о 9 годині 7 хвилин, а закінчився о 10 годині 35 хвилин.

  1. Скільки повних годин, хвилин, секунд тривала подорож журналістки?

 

 

 

  1. Скільки часу тривав політ Ю.Гагаріна в космосі?

 

 

 

  1. Скільки повних годин, хвилин, секунд тривав політ Ю.Гагаріна?

 

 

 

  1. На скільки менше часу витратив на свою подорож космонавт, ніж журналістка? (Відповідь дати в годинах, хвилинах, секундах.)


Математичні вікторини

 

 

 Організація вікторин – є однією з форм  роботи з математики. Змагання у формі вікторини дозволяє виявити кращого математика, кращий клас.

 Вікторини проводяться з метою підвищення інтересу учнів до математики, для виявлення любителів математики, які зможуть надалі розвивати  свої можливості в математичних гуртках та олімпіадах.

 

 

4 клас (І варіант)

 

  1. Після обчислювання поставте потрібні знаки >,< чи =

 

 

4 км * 750 м;  5 ц * 8000 г  ( 1 очко)

 

 

  1. Поставте замість зірочок потрібні цифри :

    

 

   7*

          * * *

  _________

   * *

            * *  

         * *

   ________

      *   * * 9   (2 очка)

 


 3.Протягом деякого часу червоне світло світлофора включалося 5 разів. По скільки разів між першим і останнім включеннями червоного світла засвічувались зелене і жовте світло?

 

 

 Розв’язання :    4     4     4    4   4 

   жжжжжжжж

      З     З     З    З

 

Число включень зеленого світла на одне менше, ніж червоного, тобто 4 , а число включень жовтого світла вдвічі більше, ніж зеленого, тобто 8.

(2 очка) 

 

 4. Виміряй сторону і знайди площу заштрихованої частини квадрата.

(3 очка)

 

 5. В одному і тому ж будинку у скільки разів східці на четвертий поверх довше східців на другий поверх?

 

 

(Відповідь: у 3 рази)

                                                              (2 очка)


6. Від двох пристаней, відстань між якими по річці дорівнює 72 км., вийшли одночасно назустріч один одному два катери. Швидкість кожного катера в стоячій воді дорівнює 18 км/год. Через скільки годин зустрінуться ці катери, якщо швидкість течії річки 2 км/год?

 

 (Відповідь: через 2 години)

       (3 очка)

 

7. Поділити циферблат годинника прямою лінією так, щоб суми чисел у кожній частині були однакові.

 

 (Відповідь: числа 10,11,12,1,2,3;

          числа 9,8,7,6,5,4.)

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

       (2очка)

 

 

 

8. У скільки разів збільшиться площа квадрата, якщо кожну сторону його збільшити у 2 рази?

 

 

 (Відповідь: в 4 рази) 

                                                                                                          (1 очко)


4 клас (ІІ варіант)

  1. Який із записів правильний:

а)3 кг 55 г = 355 г

б)3 кг 55 г = 3550 г

в)3 кг 55 г = 3055 г

г) 3 кг 55 г = 30055 г    

 

       (1 очко)

  1. Замініть зірочки цифрами і визначте зменшуване.

   

 

  * 6 * 1

        - 5 * 9 *

      _________

  4 2 8 4    

 

       (2 очка)

  1. Якщо Зіна стане між Ніною і Сергійком, то Маша виявиться поруч із Сашком, а Сергійко – у центрі. Назви всіх дітей по порядку – зліва направо.

 

( Відповідь: Ніна, Сергійко, Маша, Зіна, Сашко.)

       (2 очка)

  1. В даному трикутнику провести два відрізка так, щоб

 

 

а)трикутник ділився на три трикутника;

б)трикутник ділився на два трикутника і один чотирикутник;

в)трикутник ділився на три трикутника і один чотирикутник.

Відповідь:

 

 

 

       (3 очка)


5. Яку найбільшу кількість однакових букетів можна скласти з 18 жовтих і 24 червоних троянд, щоб у кожному букеті була однакова кількість жовтих і червоних троянд?

   

       (2 очка)

  1. Склади і розв’яжи задачу.

 

 

Швидкість

Час

Відстань

Велосипедист

15 км/год

Однаковий

105 км 

Мотоцикліст

60 км/год

? км

 

       (3 очка)

 

 

 

 

  1. Як зміниться частка, якщо ділене зменшити у k разів, а дільник збільшиться у p разів?

 

(Відповідь: частка зменшиться у k• p разів)

 

       (2 очка)

 

 

 

 

 

 

  1. Побудуй 4 різні фігури, площа кожної з яких дорівнює 8 см2.

                                                                                                          (1 очко)


Математична вікторина (3 клас)

Тема: Таблиця множення.

Мета: Через цікаві вправи сприяти підняттю інтересу дітей до математики: засвоєнню ними таблиці множення, розширенню їх кругозору. Розвивати логічне мислення.

 

Хід заняття

 1.Вступна частина.

  • Діти, зараз у нас буде не звичайний урок, а година цікавої математики.

 

 Вам потрібно бути уважними, активно, швидко, але подумавши, виконувати ті завдання, які вам будуть запропоновані, так як ми проведемо змагання між командами. За кожну правильну відповідь, за кожну розв’язану задачу, команда одержує очки. В кінці підрахуємо очки і дізнаємось, в якій із команд діти найактивніші.

Переможцем буде та команда, у якої буде більше очок. Що ж ми будемо робити? Про це ви дізнаєтесь, якщо швидко розв’яжете на карточках приклади. Тому, хто перший розв’яже приклад, дається право підійти до дошки, перевернути цю картку і голосно прочитати те, що написано на її зворотній стороні.

 

 

  • Що ж ми будемо робити?
  • Розв’язувати, відгадувати, грати.
  • Отже, сьогодні ми будемо розв’язувати цікаві задачі, відгадувати загадки, проводити захоплюючі ігри.


11. Основна частина.

Розв’язувати приклади ви вже почали.

 

 

1.Розв’язати задачу.

  До двох зайчиків в обід

  Пристрибали три сусіда.

  На городі зайці сіли

  і по сім морквинок з’їли.

 

Скільки з’їли зайчатка морквинок?

 

    (Відповідь: 35 морквинок)

2.Приклади – ребуси:

 

 7   *  6  7  *   7  7   *   7

 

Відповідь :          48      56      64

 

  1. Розв’язати задачі.

а) Лимон дорожче яблука в 3 рази. Що дорожче – 15 яблук чи 5 лимонів?

Відповідь : 5 лимонів коштують стільки ж, скільки 15 яблук, тому що лимон дорожче яблука в 3 рази, тому і 1 лимон коштує стільки ж, скільки 3 яблука.

 

б) Які оцінки одержали дівчатка : «9»,   « 10»,  «12»?

 

 

у Ані – не «9»    Відповідь:  «12»

у Ніни не «9» і не « 12»          «10»

у Жені -?             «9»

 

  1. Дайте відповіді на питання:

а) Добуток двох чисел більше одного із них в 4 рази і більше другого в 5 разів. Чому дорівнюють множники і добуток?

Відповідь: 4, 5 і 20

 

 

           б) На який час був назначений збір класу:

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               Відповідь: на 21 годину

5. Задачі – жарти.

а) Рибалка за 2 хвилини впіймав 4 рибини. За скільки хвилин він впіймає 8 таких самих рибок?

  Відповідь: відповісти не можна.

б) Одне яйце звариться за 4 хвилини. Скільки часу потрібно, щоб зварити три таких яйця ?

Відповідь: 4 хвилини, якщо варити разом.

 

в) На складі було 5 цистерн з паливом, по 6 тонн в кожній. Із двох цистерн паливо видали фермерам. Скільки цистерн залишилось?

  Відповідь: 5 цистерн.

6. Загадки

а) У кого п’ятачок є, а на нього нічого не купиш?

  Відповідь: у поросяти.

б) Ні хвоста, ні голови, а чотири ноги. Що це?

  Відповідь: стіл.

7. Давайте пограємо.

а) Гра « Знай таблицю множення»

Учасники стають в одну шеренгу. В руках тримають номери від 1 до 9. Називаємо будь-який добуток із таблиці множення, на приклад 35. Із шеренги повинні вийти ті діти, у яких номери 5 і 7. Якщо 24= 6   4,               24= 8    3, то вибігають всі четверо.

б) Гра «Телефон»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь однієї ланки «ланцюжка» передається пошепки. Виграє та команда, у якої « телефон працює краще».

 

8. Порахуй швидко:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      III Підсумок заняття


Математичні олімпіади

Математичні олімпіади підвищують інтерес учнів до математики, розширюють їх кругозір, виявляють здібних учнів, дають можливість проявити себе у нестандартних ситуаціях. Хоч і відбувається на олімпіадах природний відбір в турах, але ж одночасно кожна дитина реалізує власну потребу у самореалізації та самоствердженні.

 

З КЛАС

I відбірковий тур

  1.    Запишіть усі трицифрові числа, використовуючи цифри 0,4 і 7, щоб жодна цифра у кожному числі не повторювалася. Скільки всього десятків у найбільшому числі?
  2.    Запишіть число 110 п'ятьма дев'ятками.
  3.    Побудуйте трикутник із шести паличок. Переставте дві палички так, щоб вийшло два однакові трикутники.
  4.    Сума зменшуваного, від'ємника і різниці дорівнює 46. Знайдіть зменшуване, від'ємник і різницю, якщо від'ємник на 9 біль­ший, ніж різниця.
  5.    Шість стовпів для огорожі ділянки розміщено в один ряд. Від­стань між двома сусідніми стовпами 5 м. Скільки метрів стано­вить відстань між крайніми стовпами?

II відбірковий тур

  1.     Посадили 444 квасолини. З кожної сотні не проросло чотири насінини. У скільки разів більше насінин квасолі зійшло, ніж не зійшло?
  2.     Які цифри треба записати замість "зірочок", коли відомо, що остача — найбільша з можливих?

* 1 : 9 = 7 (ост.*)

3. Знайдіть усі значення букви К, при яких нерівність

29 —К< 12 буде правильною.

  1.     Скількома способами можна скласти букет із п'яти троянд, якщо є троянди білого і червоного кольору?
  2.     Маса манної крупи в столовій ложці 25 г, а в склянці — 200 г. Як за допомогою склянки і столової ложки відсипати 300 г ман­ної крупи?

ЗАВДАННЯ ОЛІМПІАДИ

I варіант

1. У "віконечка" запишіть знаки дій і розставте дужки так, щоб одержати правильні рівності.

 

48 4 3 = 24

48 4 3 = 42

48 4 3 = 16

 

2. Скільки всього трикутників зображено на рисунку? Запишіть усі трикутники.

 

 

           B

A        D       E      F         C

 

  1. Для нумерації сторінок книжки використано 910 цифр. Скільки сторінок у книжці?
  2.     Розв'яжіть задачу двома способами.

У саду 18 білих троянд, червоних — на 3 більше, ніж білих, а рожевих — на 9 менше, ніж червоних. Скільки рожевих тро­янд розквітло в саду?

5. Запишіть усі трицифрові числа, використовуючи цифри 7, 0 і 9, щоб жодна цифра у кожному з чисел не повторювалася.

II варіант

  1.     Як за допомогою п'яти двійок і знаків дій отримати число 7?
  2. Діти вирішили посадити 24 саджанці. Дубків має бути стільки, скільки лип, а тополь — у 2 рази більше, ніж дубків. Скільки саджанців кожного виду посадили?
  3.     Заповніть квадрати.

 

 

4. Запишіть у «віконечка» знаки дій так, щоб рівності були правильними.

 

12 6  2        2 = 8

18 9  3        2 = 12

 

5. Відновіть запис.

 

  2*                      

+*7                       

   81

 

  7*

- *4

  32

  *5

- 3*

  26

 

6. Є дві каструлі: на 5 л і на 3 л. Як за їх допомогою набрати з бочки 4 л води?

 

 

 

1 тур ( 4 клас)

1. Тестування.

 

 1) Визначте одиниці виміру площі.

 

 а) м;  б)см;  в) км.

 2) Визначте правильний запис числа двісті сорок дев’ять тисяч шість

 

 а) 249600 б)249006 в)249060

 3) Знайдіть х з рівняння: 72  :  х = 18

 

 а) 3  б) 4  в) 5

 4) Обчисліть 60   700

 а) 42000 б) 4200 в) 420000

 5) Розташуйте числа за порядком їх збільшення.

  7002, 6999, 7999, 7000

 6) Чи вистачить 40 гривень, щоб купити 3 альбоми по 16 гривень кожний?

  а) так        б) ні в) не знаю

                                                                             (6 балів)

2. З пункту А виїхав велосипедист зі швидкістю 14 км/год. Через дві годин із цього пункту в протилежному напрямі виїхала вантажна машина зі швидкістю 58 км/год. Через скільки годин після виходу автомашини відстань між велосипедистом і машиною становитиме 244 км?                                                                                                                                                                                      (5 балів)


3. Склади задачу за скороченим записом і розв’яжи її.

 

          1 – 250 ц 50 кг

        11 – 1/3 від 1  це в 2 рази менше, ніж 111

      111 -      ? 

      (5 балів)

4.Якщо додати зменшуване, від’ємник і різницю, то одержимо 120. Знайти зменшуване, від’ємник і  різницю, якщо різниця менша зменшуваного на 24.

 

( Відповідь:  60-24 = 36 )

      (3 бали)

  1. У школі 370 учнів. Доведи, що серед них обов’язково знайдуться хоча б  два школярі, які б народилися в один день.

 

 ( Відповідь: рік має 365 ( 366) днів    365 <370)

                                                                                                          (2 бали)

 

 6. Порахуйте!

 Перевірте свою геометричну спостережливість. Порахуйте, скільки трикутників у фігурі, зображеній на малюнку?

 

 

 (Відповідь: 35 трикутників)

                                                                                                          (5 балів)

(Максимальна кількість балів – 26)


ІІ – тур ( 4 клас)

 1. Використовуючи цифри  0, 6, 1, 9, 8 запиши найбільше і найменше шестицифрове число.

                                                                                                          (2 бали)

 2. На два будівництва відправили 12 однакових ящиків з  цвяхами. Коли на обох будівництвах витратили 120 кг цвяхів, на першому будівництві залишилось 4 ящики, а на другому 3 ящики. Скільки кілограмів цвяхів залишилось на першому будівництві і на другому?

                                                                                                          (5 балів)

 3.Батькові 32 роки, одному з його синів 8 років, а другому – 6 . Через скільки років вік батька дорівнюватиме сумі років обох синів?

                                                                                                          (5 балів)

 4. Розв’яжи рівняння ( х -2146) : 6 = 5324

                                                                                                          (3 бали)

5.Побудуйте п’ятикутник АВСДЕ. Проведіть в ньому відрізки АС, АД, ЕС. Знайдіть і запишіть всі многокутники, однією з вершин яких є точка В.

 

                                                                                                          (3 бали)

   

  1. За 3 хвилини колоду розпиляли на півметрові частини, причому кожне розпилювання займало одну хвилину. Знайди довжину колоди.

Відповідь: 2 м

                                                                                           (4 бали)

Максимальна кількість балів - 22
Математичний КВК

КВК  - максимально стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу школярів. КВК спрямований на розвиток, підвищення якості знань, формування працьовитості. Велике значення має емоційна сфера дитини, розвиток її природних задатків, удосконалення здібностей.

 

КВК ( 3 клас)

 Клас розподіляється на дві команди. Кожна з них обирає собі капітана.

 1 етап. Команди оголошують назву та девіз групи.

 Розминка.

1.Коли пташці виповниться 6 років, що станеться з нею потім? (піде 7-й рік)

2.У п’ятикутнику відрізали один кут. Яку одержали фігуру? (Шестикутник)

3.Клас вишикувався у 4 ряди по 10 учнів. У класі – 36 учнів. Як вони вишикувалися ?(В прямокутник)

4.Як у кімнаті розмістили 16 стільців, щоб біля кожної стіни стояло по 5 стільців? (Поставити по одному стільцю в кожний куток)

За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

 2 етап. Кращий математик.

1.Яке число треба відняти від 3319, щоб одержати 33 сотні?  (19)

2.Скільки вийде десятків, якщо 6 тисяч поділити на 3 десятки? (20)

3.У скільки разів половина більша за свою половину?

( у два рази)

 3 етап. Зупинка задачі.

  1. Мишці до нірки – 20 кроків. Кішці до нірки – 5 стрибків. Поки кішка зробить один стрибок, мишка зробить 3 кроки, а один стрибок кішки дорівнює 10 крокам мишки. Чи наздожене кішка мишку?
  2. Поїзд завдовжки в 1 км їде зі швидкістю 60 км за годину. За який час він проїде відстань 3 км?
  3. У Петра і Миколи було порівну горіхів. Петро дав Миколі 2 горіхи. На скільки більше горіхів стало у Миколи, ніж у Петра?

 4 етап. Конкурс капітанів

Капітани одержують по три кубики і виконують завдання одночасно.

  1. Збудувати вежу так, щоб:

а) червоний кубик був вище від синього, а зелений – між ними;

б) зелений кубик був не нижнім і не верхнім, а синій – вищий від червоного.

2. Подати кожне число у вигляді добутку двох чисел і замінити його буквою, яка записана на перехресті рядка і стовпчика, номери яких збігаються з множниками даного числа Прочитати зашифрований текст.

2

4

5

2

Б

Ш

Р

7

У

Е

А

9

Ч

А

К

 

Завдання виконується усно, букви записуються на дошці.

5 етап. Завдання болільникам

 У той час, коли капітан виконує своє завдання, болільники  команд по черзі ставлять один одному такі запитання:

1.Одна машина перевозить три бетонні плити. Скільки треба машин, щоб перевезти 10 таких плит?

 (4 машини)

2.Коли Іринка на повороті виглянула з поїзда у вікно, то помітила, що попереду неї 9 вагонів, а за нею  - ще 7.Скільки вагонів у поїзді, в якому їхала Іринка?               (17 вагонів)

6 етап. Конкурс кмітливих

  1. Із дев’яти однакових паличок склади п’ять трикутників.

                               

 

 2.Віднови запис. Однакові фігури позначають однакові цифри.

+

          3        0        6         2         1          6 

 

 7 етап. Естафета команд

  1. На дошці зображено годинник, на якому замість цифр стоять букви. Для кожної команди стовпчиком записані приклади:

 324 : 54 =    168 : 28 =

 144 : 12 =     96 :  8   =

 800 : 80 =            200 : 20 =               

 126 : 14 =            117 : 13 =

 171 : 57 =            186 : 62  =

 96  :  12 =           200 :  25 =

 98 :  14 =               91 :  13  =                                                       

 

 

 

 

 

 

Команди шикуються вздовж дошки і по черзі розв’язують приклади (по одному прикладу кожна). Розв’язавши приклад, учень записує не відповідь, а букву, яка відповідає цьому числу на циферблаті годинника і швидко передає крейду наступному учневі, а сам сідає на місце. Якщо всі приклади будуть розв’язані правильно і відповіді правильно замінені буквами, то вболівальники кожної команди прочитають слово молодці.

Команда, яка набрала найбільше балів, стає переможцем. Їй вручається приз та значки “Юні математики”.

 

КВК 4 клас

Тема: Багатоцифрові числа.

 

Мета: Удосконалювати обчислювальні навички і вміння розв’язувати задачі. Розвивати логічне мислення. Виховувати почуття колективізму.

 

 

Хід заняття

Клас розподіляється на дві команди.

 

1.Привітання команд, вибір капітана.

 

Девіз команди “Юні математики”

Ми – математики, ми всезнайки.

Носа вам ми втремо –

Всі призи заберемо!

 

Девіз команди “Розумників”

Розумники – молодці!

Швидко ми розв’язуємо.

Перемогу в боротьбі

Здобути зобов’язуємося!

 

2.Конкурс “Розминка”

  1. Скільки в кімнаті котів, якщо в кожному із чотирьох кутів кімнати сидить по одному коту, проти кожного кота сидить по три коти і на хвості у  кожного кота сидить по коту? (4)
  2. Назвіть п’ять днів підряд, не користуючись назвою чисел місяця і не називаючи днів тижня.

 (позавчора, вчора ,сьогодні, завтра, післязавтра)

  1. Коли пташці виповниться 5 років, що станеться з нею потім?  (піде 6 – й)
  2. Якщо в 12 годин дня йде дощ, чи можна чекати через 36 годин сонячної погоди?

  За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал

3.Конкурс Задачний.

  1. Сто курей з’їдають за 100 днів 100 кг зерна. Скільки кілограмів зерна з’їдять 10 курей за 10 днів?

                     ( Відповідь 1 кг)

  1. Для виходу на орбіту штучного супутника Землі швидкість космічного корабля має бути близько 8 км/сек. Яку відстань пройде космічний корабель за 1 годину?

  (Відповідь 8    3600 = 28800 (км))

  1. Мотоцикліст, проїхавши 120 км, заміряв залишок пального і виявив, що витрачено 1/3 запасу. Чи вистачить залишку пального, щоб проїхати всю відстань 350 км., від початкового до кінцевого пункту?

 (Відповідь: мотоцикліст може проїхати всього 360 км. 360 > 350, пального вистачить)


  1. Конкурс “Тримайсь, капітане!”

 Розшифруйте запис. Однакові фігури позначають однакові цифри.

 (Відповідь: 555+556 = 1111)

 

  1. Конкурс – естафета “Хто швидше?”

По черзі розв’язати приклади:

128 : 32

 

126 : 42

844 : 4 

 

633 : 3

700 : 70

 

400 : 40

60    100

 

80     100

13     6

 

18     4

5 т =  ? ц

 

5 т = ? кг

 

  1. Мозгова атака.
  1. Доведи, що місяць має не більше як п’ять субот.
  2. Порівняй: ¼ частина центнера і ¼ частина тонни.
  3. 10 насосів за 10 хвилин викачують 10 т води. За скільки хвилин20 таких насосів викачають 20 т води?

   (відповідь : за 10 хвилин)

  1. через 2 роки Сергій буде вдвічі старший , ніж він був 2 роки тому. Скільки років буде тоді Сергію?

   (відповідь : 8 років)

  1. Конкурс “ Ти для мене, я для тебе.”

Завдання готують команди.

  1. Підсумок.

Команда, яка набрала найбільше балів, стає переможцем.

Їй вручається приз. 


Економічні завдання

 

У сучасних умовах важливо дати дітям початки економічного виховання. Складовим елементом економічного виховання є формування в ранньому віці поважного ставлення до навколишніх людей і результатів їхньої  трудової діяльності. Нині очевидна актуальність економічної тематики. Діти майже на кожному кроці зустрічаються з такою термінологією як кредит, бартер, оренда, бізнес та ін. Розкрити для учнів початкових класів змістову сторону економічних понять через математичні завдання, мовні вправи – мета вчителя.

  1.      Як можна назвати продукт, який виготовили не для того, щоб ним користуватися самому, а на продаж?

   Гроші ( 20)

   Товар (10)

Підтвердити правильність вибору відповіді можна, якщо розв’яжеш задачу : В лісовому хорі “Місолька” співають 15 жайворонків, а солов’їв – на 8 менше. Із усіх цих птахів першими голосами співають 12 пташок, а решта – другими голосами. Скільки пташок у хорі “ Місолька” співають другими голосами?

  1.      Учасник гри “Зоряний час” Сергій отримав як приз цілу пачку лотерейних квитків “Зоряний час”. Він продав їх учням своєї школи. Як називається діяльність , якою займався Сергій, продаючи лотерейні квитки?

   Гра ( 5 )

   Бізнес ( 6 )

Перевірити правильність вибору відповіді допоможуть геометричні фігури : скільки на малюнку чотирикутників і трикутників разом ?


  1.      Як називаються гроші, які підприємець бере як позику в банку?

    Позика ( 12 )

    Кредит ( 13 )

Виконай дії і перевір правильність відповіді.

 

 

  1.      Всі люди й усі підприємства, які отримують прибутки, обов’язково частину з них виплачують державі. Як називають такі виплати?

    Податок

    Внесок

 

Впевнитись у правильності вибору відповіді допоможе цей цікавий годинник.

 

11 =  8  + …

15 = … + 7                           

12 = 6   + …

17 = … + 8

13 = 6 + …

12 = … + 4

12 = 0  + …

 

  1.      Вчений щось винайшов. Підприємець вирішив використати цей винахід для організації виробництва. Але йому для цього необхідно отримати дозвіл. Як називають такий дозвіл?

    Ліцензія ( 13)

    Бартер ( 12)

 Щоб перевірити відповідь, треба знайти число, виконавши арифметичні дії:

 

15-7   …+8   …-4

 

 

 …+4   …-9   …+6            ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задачі валеологічного змісту

Курець вбирає в себе 20 % диму. Скільки відсотків диму потрапить у приміщення, забруднюючи його?

***

З 5 г жиру людина отримує 45 ккал енергії. Скільки кілокалорій отримає людина з 10 г жиру?

***

Для нормального життя впродовж року людині необхідні кисень, їжа і питна вода, не менше 2 тонн. Скільки всього цього потрібно людині, щоб прожити 10, 20 років?

***

Кров в організмі людини оновлюється через кожні 122 дні. Скільки разів на рік відбувається оновлення крові в організмі? ( Рік – 366 днів).

***

Серце здорової людини робить 60 ударів за хвилину, а хворої – 90 . На скільки більше ударів робить хворе серце?

***

Організм дитини повинен отримувати за добу 400 г овочів, 50 г сиру, 500г фруктів та ягід, 25 г олії, 60г крупи і 300 г хліба. Скільки всього продуктів повинні отримувати діти за добу Результат записати в кілограмах і грамах?

***

Лягати спати треба о 21:00, а прокидатись – о 7:00. Скільки годин повинен відпочивати учень?

***

 Для дитини потрібно 4 кг круп на місяць, а для дорослої людини – в 3 рази більше. Скільки кілограмів крупів необхідно для твоєї сім’ї на місяць?

 

 

 

 

 

 

Математичні кросворди

По горизонталі:

  1. Результат дії множення.
  2. Одиниця довжини.
  3. Результат дії ділення.

По вертикалі:

  1. Назва числа при діленні.

4. Результат дії додавання.

5. Геометрична фігура.

 

 

По горизонталі:

  1. Попереднє число числа дев’ять.
  2. Результат дії віднімання.
  3. Геометрична фігура.
  4. Наступне число після числа шість.

По вертикалі:

  1. Знак дії віднімання.
  2. Одиниця довжини (10 см).
  3. Назва числа при додаванні.
  4. Одиниця довжини.


По горизонталі:

  1. Назва числа, яке закінчується нулем.
  2. Назва числа, що на одиницю більше від попереднього.
  3. Одиниця вимірювання місткості.

По вертикалі:

  1. Двоцифрове число, що налічує три десятки.
  2. Назва числа при дії ділення.
  3. Наступне число після 99 .
  4. Назва кутів у квадраті.


Математичні фокуси

( 3 клас)

Тема: Додавання та віднімання трицифрових чисел.
Множення двоцифрових чисел на одноцифрове.

Мета: Удосконалювати навички додавання та віднімання трицифрових чисел, множення двоцифрових чисел, множення двоцифрових чисел на одноцифрове.

Розвивати логічне мислення, пам’ять, правильно і чітко висловлювати свою думку.

Виховувати інтерес та любов до математики.

Хід роботи

Завдання

  1. Запишіть трицифрове число, у якого число одиниць на 1 менше числа десятків, а число десятків на 1 менше числа сотень. Переставте в цьому числі цифри в зворотньому порядку і від більшого числа відніміть менше. В результаті завжди отримуємо 198.

Наприклад: 432- 234 = 198

  1. В трицифровому числі, записаному різними цифрами, переставте цифри в зворотному порядку і від більшого числа відніміть менше, в результаті в одержаному числі цифра десятків, а також сума чисел сотень і одиниць завжди будуть дев’ятки.

Наприклад: 531-135 =396;3+6 = 9.

Отже, попросивши назвати цифру сотень (або одиниць) результату, можна відгадати останній.

  1. Якщо вдвічі збільшити будь-яке однозначне число, то одержимо парне число. Додамо 3, отримаємо парне, яке помножимо на 5, одержимо число, яке закінчується на 5. Тому ,взявши 3 і додавши до трьох 27, одержимо 30, поділивши яке на 6, отримаємо 5.
  2. Запиши будь-яке двоцифрове число, використовуючи різні цифри, крім 0. Змінивши місцями цифри, одержимо друге число.
  1.      Поділіть суму цих чисел на суму цифр одного із них. Ви одержите  1 .
  2.      Поділіть різницю цих чисел на різницю цифр одного із них. Ви одержите 9 . В чому тут секрет ? А він простий.
  1. ( 10а + в) + (10в + а) = 11а + 11в;
    11(а+в):(а+в)=11.
  2. (10а + в) – (10 в + а) = 9 (а-в)

( при ав); 9(а-в); (а-в)=9.

  1. Запишіть будь-яке трицифрове число, у якого різні цифри сотень і одиниць. Змінивши місцями цифри сотень і одиниць, одержите інше трицифрове число. Відніміть від більшого числа менше і отриману різницю поділіть на різницю чисел, сотень та одиниць. Ви одержите 99. Якщо записано було число 100а + 10в + с(ас), то (100с+10в+а)=99а-99с=99(а-с).

Можна запропонувати назвати крайні цифри задуманого числа і по ним назвати частки від ділення різниці зворотних чисел на 9. Наприклад: записано число 275. Частка дорівнює 33 , тому що 5-2=3 і 3  11=33.

Дійсно: 572 – 275 =297; 297 : 9=33.

 

Підсумок роботи.


Література

 

Корденський Б.А. Математическая смекалка. – М.: Наука, 1991 – 9 – 11 с.

 

Болховитинов В.Н. Твое свободное врем. – М.: Дет.лит., 1970 – 30 – 45 с.

 

Богданович М.В. Міркуй, порівнюй, обчислюй. – Т.: Підр. Посіб., 1997.

 

Кіналь М.П. Математика. – Т.: Астон, 2002.

 

Савченко О.Я. Розвиток пізнавальної самостійності молодших школярі. – К.: Рад. Шк., 1982.

 

Микитинська М.І., Мацько Н.Д. Математичні ігри в 1-3 класах. – К.: Рад. Шк., 1980.

 

Карнаух П. М. Цікаві завдання з математики. – Тернопіль:Навчальна книга – Богдан,2004.

 

Будна Н.О. Предметні олімпіади у початкових класах. – Тернопіль:Навчальна книга -  Богдан,2005.

 

doc
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Інші матеріали
НУШ
Додано
30 січня 2019
Переглядів
578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку