Математичний турнір «Розумники»
(позакласний захід)
Advertisemen
Мета:
Форма проведення: гра - змагання.
Обладнання:
План
5.IIтур «Своя гра»
6. Математичні фокуси:
а) "Скільки вам років?";
б) "Живий арифмометр";
7.ІІІ тур «Поміркуємо логічно»
8.Вікторина для вболівальників
9. Гра «Ой, не можу!»
10. ІV тур «Це моя точка зору»
11. "Математичні танці"
12. V тур“Показуха”
13.Весела перерва
14. Виступ журі. Нагородження учасників і переможців
Доповідь - бесіда по темі вечора.
1-й ведучий. Ми живемо в 3 тисячолітті! В час визначних відкриттів і досягнень людства. Ми багато що знаємо, багато що уміємо. Нам відомий вислів старогрецького математика, філософа, що жив у VI ст. до н.е. – Піфагора – «Все є число». Значить, як у минулому, так і в майбутньому, без математики не обійтися.
Відеозапис «Історія виникнення чисел»
2-й ведучий. Звучить музика, і здається, що може бути спільного між математикою і музикою, між сухими формулами і божественними звуками? А виявляється, є. Ви замислювалися коли-небудь над тим, що за предмет – математика? Ось, наприклад, що вивчає астрономія?
1-й ведучий. Зірки.
2-й ведучий. Вони реально існують?
1-й ведучий. Так.
2-й ведучий. Що вивчає біологія?
1-й ведучий. Навколишній світ, тварин, рослин.
2-й ведучий. Вони реально існують?
1-й ведучий. Так.
2-й ведучий. Що ж вивчає математика?
1-й ведучий. Числа. Геометричні форми.
2 Ведучий. Вони реально існують? До них можна доторкнутися?
1-й ведучий. Ні.
2-й ведучий. Значить, математика займається речами, яких насправді немає?!
1-й ведучий. Значить, це наука, існуюча тільки в людських думках. Наука, створена розумом людини. І здається чимось надприродним, бо за допомогою формул можна розрахувати політ космічного корабля, «економічну ситуацію» в країні, погоду «на завтра», описати звучання нот в мелодії.
2-й ведучий. „Предмет "математика" настільки серйозний, що корисно не упускати випадку зробити його трохи цікавим", - писав видатний учений XVII століття Паскаль. І хоча математика здається багато чим серйозною, і навіть нудною наукою, іноді і в ній прослизає пустотлива усмішка.
Відеопрезентація «Математика навколо нас»
1-й ведучий. В математиці відвіку існують жартівливі задачі. Але вирішують їх люди не тільки ради розваги. Іноді задача-жарт дозволяє глибоко проникнути в суть правил, краще запам'ятати.
2-й ведучий. Щоб відразу настроїтися на математичний лад, вирішимо таку задачу: треба довести, що 2=1. Очевидно, що а2 – а2 = а2 – а2 . Ліву частину розкладемо по формулі різниці квадратів, а з правої винесемо загальний множник за дужки.
Одержимо (а – а) (а + а) = а (а – а), скоротивши, тобто поділивши обидві частини рівності на (а – а), одержимо а + а = а, тобто 2а = а або 2 = 1
Де була помилка? (до глядачів). Чому вийшло така безглуздість? Яке правило порушено? (а – а = 0, на нуль ділити не можна, а ми розділили)
1-й ведучий. А скільки в математиці загадкових курйозів! Ось, наприклад, якщо ми зробимо найгрубішу помилку і скоротимо дроби і просто закреслюючи цифру 6 в чисельнику і в знаменнику, одержимо… вірну відповідь!!!
2-й ведучий. А ось курйоз, пов'язаний з властивостями числа 12345679. Якщо його помножити на 9, то в результаті вийде число, записане тільки цифрою 1. Якщо помножити на 18, то вийде число записане, тільки 2, а якщо помножити на 27, як думаєте, якою цифрою буде записано одержане число? Вірно, цифрою 3.
1-й ведучий. Є числа з вельми цікавими властивостями. Якщо, наприклад, число 12 записати навпаки – 21, то квадрат знов даного числа виявиться квадратом числа, також записаного навпаки: 122 = 144, а 212 = 441.
2-й ведучий. Ще один цікавий факт: існує всього три числа, рівні сумі своїх цифр, піднесених до степеня, рівного їх кількості. Ось вони 81;512;2401
81 = (8+1) 2; 512 = (5+1+2)3; 2401 = (2+4+0+1)4.
1-й ведучий. Не тільки руки, ноги і тіло вимагає тренування, але мозок людини вимагає вправ. Рішення задач, головоломок, математичних ребусів, розвиває логічне мислення, швидкість реакції. Недаремно говорять, що математика - гімнастика розуму. Так давайте сьогодні і займемося цією математикою.
2-й ведучий. Зараз кожний з вас може перевірити свою увагу, пам'ять, уміння логічно мислити. Хотілося б, щоб після сьогоднішньої зустрічі ви інакше подивилися на математику, відчули її красу і більш глибоко усвідомили необхідність її вивчення.
Тим, хто вчив математику,
Тим, хто вчить математику,
Тим, хто буде вчити математику,
Тим, хто ще не знає,
Що може любити математику
Сьогоднішній турнір присвячується!
1 вед. Доброго дня, дорогі друзі! Ми ради вітати вас на нашій грі!
Сьогодні ми розпочинаємо шкільний інтелектуальний марафон!
2 вед.Ви можете сказати, що марафон – це щось спортивне. Дійсно, марафон
названий на честь еллінського воїна, який прибіг в Афіни з містечка
Марафон зі звісткою про перемогу над персами.
1 вед. А наш марафон – інтелектуальний. На всіх гравців чекають складні
випробування, причому з різних наук. Сподіваймося, що звістка про
переможців нашого марафону швидко рознесеться по всій школі. А зараз
зустрічаємо наших марафонців!
2 вед. У грі приймають участь учні 7 – 9 класів. Привітаємо їх! ...
1 вед. І нехай пані Фортуна визначить найрозумнішого учня школи!
А щоб їй допомогти, представляємо наше журі: ...
І тур. «Розминка»
Умови конкурсу:
У першому турі гравці відповідають на 10 запитань, ставлячи літеру відповіді, яку вони вважають правильною в оціночний бланк після того, як ведучий прочитає запитання.
За правильну відповідь надається 1 бал.
Завдання для конкурсу «Розминка»
а) байкер; б) кронштейн; в) штепсель; г) піксель.
склав 25м. Скільки було учнів?
а) 24; б) 25; в) 26; г) 27.
1 вед.(збирає бланки відповідей і віддає їх журі) Шановне журі, оцініть, будь- ласка, наших гравців. А ми, поки є час послухаємо
казку – головоломку " Сімнадцять верблюдів"
Це було давно. Жив в аулі старий Мокша. Було у нього троє синів. Коли Мокша помер, він залишив спадщину — 17 верблюдів і заповів розділити їх так: старшому сину віддати половину стада, середньому — одну третину, а молодшому —- одну дев'яту частину стада. Причому умову висунув таку:жодноговерблюда не різати.
Поховали діти батька і почали ділити спадщину. Ділили, ділили, але розділити не змогли. Старший вимагає собі половину стада — І7 навпіл, тобто 8,5; як же верблюда навпіл розділити? Середній син вимагає свою частину; одну третину від 17 — 5,75 верблюда; знову не виходить! Та й молодший не хоче поступатись; вимагає дев'яту частку стада - 1,88 верблюда.
Довго сперечалися брати, а вирішити нічого не змогли. У цей час на верблюді по аулу проїжджав старий чоловік. Під'їхав до братів та й питає:
— Про що ви сперечаєтесь, діти? Йому розповіли. Посміхнувся лукаво старий і говорить:
— Я поділю!
І поділив спадщину. Усі троє братів залишились задоволеними, а старий сів на свого верблюда і поїхав далі.
Як мудрий старець розділив верблюдів?
Відповідь. Старий додав до 17 верблюдів свого. Потім стадо у І8 верблюдів він розділив на 2 частини і 9 верблюдів віддав старшому сину. Потім 18 розділив на З і 6 верблюдів віддав середньому сину. І нарешті 18 поділив на 9, 2 верблюди дістались меншому сину. Таким чином він дуже мудро розділив 17 верблюдів між синами (9+6 + 2 =17). А на своєму верблюді поїхав додому.
2 вед. Слово для оголошення результатів першого туру надається журі.
ІІ тур. «Своя гра»
Умови конкурсу:
На ігровому полі розміщені назви 6 тем: інформатика, географія, арифметика, фізика, алгебра, жартівлива математика, геометрія, космонавтика. Ви за бажанням обираєте одну найцікавішу для вас тему і повинні будете відповісти на 7 запитань. Першим починає той, хто набрав більшу кількість балів в конкурсі «Розминка».
Поле для конкурсу «Своя гра»
|
1. Арифметика |
2. Жартівлива математика |
3. Інформатика |
4.Фізика |
5.Геометрія |
6. Географія |
7. Алгебра |
8. Космонавтика |
1. Запитання до теми «Арифметика»
2. Запитання до теми «Жартівлива математика»
3. Запитання до теми «Інформатика»
4. Запитання до теми «Фізика»
7 клас
8 клас
9 клас
5. Запитання до теми «Геометрія»
7 клас
8 клас
9 клас
6. Запитання до теми «Географія»
7. Запитання до теми «Алгебра»
7 клас
8 клас
9 клас
8. Запитання до теми «Космонавтика»
Вед. Журі підраховує результати другого конкурсу, а в нас –
математичні фокуси
а) "Скільки вам років?".
Ведучий звертається до присутніх: «Не хочете відповісти? Ну, добре, скажіть мені тільки, скільки буде, якщо від числа, в 10 раз більшого, ніж число ваших років, відняти добуток якого-небудь одноцифрового числа на 9».
Діставши відповідь ведучий говорить: «Дякую! Тепер я знаю, скільки вам років. Ви народились у...».
Відгадування. Від здобутого результату треба відокремити число одиниць і додати його до числа, що залишилося після відокремлення.
Нехай учневі 17 років і він виконав такі операції: 17 • 10 — 4х9 = 134. Почувши цей результат, ведучий додає числа 13 і 4 і дізнається, що учневі 17 років. Звичайно, після цього «відгадати» рік народження учня неважко.
б) "Живий арифмометр"
Учасникам конкурсу пропонується порахувати геометричні фігури.
Вважають так: 1-ий круг, 1-ий трикутник; 2-ий - круг; 1-ий квадрат і т.д. поки не зіб'ються. Переможцем оголошуємо того, хто більше порахує, поки не зіб'ється і хто швидше (використовується секундомір) .
ІІІ тур. «Поміркуємо логічно»
Умови конкурсу:
гравцям буде запропоновано 2 запитання з логічним навантаженням. Отримує бал той, хто правильно за відведений час виконає завдання.
|
9 |
4 |
|
|
3 |
6 |
|
|
1 вед. А поки наші гравці працюють над завданням, ми проведемо вікторину для вболівальників.
Вікторина для вболівальників
2 вед.Всім гравцям - прошу здати роботи для оцінювання їх в журі.
Поки журі виносить свій вердикт по третьому туру марафону, ми трохи
відпочинемо. Гра називається «Ой, не можу!»
Гра «Ой, не можу!»
Для перемоги в цій грі треба бути уважними. Запрошую взяти участь у грі 6 гостей. Учасники гри повинні по черзі називати числа натурального ряду за винятком тих, які або діляться на 3, або містять цифру 3. Замість цих чисел треба говорити «Ой, не можу!». Наприклад, 1, 2, ой не можу, 4, 5, ой не можу, ...
Хто порушує правила гри, той вибуває і йде на місце. Так триватиме доти, поки не залишиться один учасник. Він і буде переможцем.
1 вед.Слово для оголошення результатів третього туру надається журі.
ІV тур. «Це моя точка зору»
Ми зустрічаємось з науками щодня. Але чи дійсно вони нам потрібні?
Відеозапис « Чому потрібно вивчати математику? »
Чи потрібні знання взагалі людині? На це запитання ми просимо відповісти наших конкурсантів. Оцінюється грамотність, лаконічність, доказовість виступу. На підготовку дається 2 хвилини. Виступ оцінюється максимально в 5 балів.
(методичний прийом «Мікрофон»)
"Математичні танці".
1.Учні, які вміють танцювати, одержують паперові картки. На одних картках задачі, а на інших — відповіді на них. Той, хто розв'язав задачу, танцює з тим, у кого картка з відповіддю на цю задачу. Задачі розв'язують усно. У танцях бере участь стільки пар, скільки дано задач; тривають вони 5—10 хв. Хто перший знайде пару, той переможець.
Відеозапис «Падає сніжок…»
Прислів’я та приказки:
1. Ану вставай, чоловіче, третій півень кукуріче.
2. Артіль міцна, як всі за одного, а один — за всіх.
3. За одного вченого дають десять невчених.
4.Сім роківмак не родив і голоду не було.
5. Біда біду перебуде — одна мине, десять буде.
6.Сім мішків вовнита всі неповні.
V тур«Показуха»
Показати за допомогою жестів слова – математичні терміни.
За кожне правильно відгадане слово – 2 бали.
2 вед.Журі підбиває результати конкурсів, а в нас – весела перерва…(виступи гумористів)
Хлопці розповідають гуморески Павла Глазового.)
Мученик науки
Повернувсяпершокласникіз занять додому.
Ніс в чорнилі, мов мазнули квачиком по ньому.
— Що з тобою, мійсиночку? — засміяласьмати. —
Та невжетившколіносом учишсяписати?
— Смійся, смійся, — каже хлопчик. — Зараз тизаплачеш,
Коли двійку у моємузошитіпобачиш.
Табель
ПитаєтьсясинабатькоОпанас:
— Ну так де ж твій табель за дев'ятийклас?
— На деньок у мене попросив Марат.
— А чогоцераптом?
— Каже, напрокат.
Учиться вінкласно, на "чотири" й "п'ять".
Хочемоїмтабелемпредківполякать.
Таткова доня
Сусідспитавмаледівчатко,
Чи самогонку варить татко.
Воно крутнуло головою:
— Не варить, ні!
Вінп'є сирою.
Таємниця мозку
Кличе хлопець:
— Чуєш, татку!
— Чоготобі, синку?
— Я знайшову себе в книжціцікаву картинку.
На картинцілюдськиймозок. Череп нібизнятий…
Так чого в людинимозокгеть увесь пом'ятий? —
Батько глянув, посміхнувся:
— Тут ясна картина.
Як народиться, синочку, на цейсвітлюдина,
То вправляють і вправляютьїй«мозги»потрошку,
Доки стане в неїмозок схожим на гармошку
Найкраща мова
Йде синок до школивперше.
Пита батька мати:
— Якіймові ми синочка
Будемонавчати —
Українськійчиросійській?
Обидві ж хороші.
— Хайвивчає ту, якою
Печатаютьгроші.
Куца Фенька
Десять літ финтила Фенька в моднійміні-юбці,
Але пари підшукати не вдалось голубці.
І не знала б Фенька бідна, як їйбутидалі,
Та замітку прочитала в свіжомужурналі,
Що в столиціелектронні є вжеавтомати,
Щодівкамдопомагаютьженихівшукати.
Жвава Фенька найкоротшуодягласпідницю
І негайнополетілалітаком в столицю.
В інститутприбігла Фенька рано на світанку
І надряпала записку на вузенькім бланку:
«Підшукаймені, машина, щоб жених бувкласний,
представительний мужчина, а не шкет нещасний.
Щобімєлвін чин солідний, персональну дачку,
Збереженія на книжці й льогковую тачку.
Бувнеп'ющий, некурящий і до гроба вєрний.
В заключення сообщаю свой портрет примєрний.
В мене таліяізящна і фігура стройна,
А за проче-остальноє тоже я спокойна».
Розписаласяпід бланком ще й черкнула риску.
Вклав учений у машину Феньчину записку,
І дала машина Феньцівідповідькуценьку:
«Представительний мужчина чхать хотів на Феньку!»
1 вед.Слово для оголошення результатів цього туру і гри в цілому надається журі ...
(Виступ журі. Нагородження учасників і переможців)
Вчитель.Як підсумок нашого заходу- гумореска «Шлюбний контракт».
Діти! Ви молодці! Ви всі сьогодні виграли. Хтось виграв, перемігши страх перед сценою, хтось – перед товаришами, хтось – перед собою. Ви здобули чергову перемогу над собою. Це головне! Спасибі вам за свято науки, що ви нам подарували!
І на закінчення я хочу згадати письменника Л.Толстого, який вважав , що людина схожа з дробом, знаменник якого є те, що вона про себе думає сама, а чисельник те, що про неї думають інші. Я бажаю всім учасникам змагання , щоб чисельник у вашому житті завжди був більший від знаменника.
Дорогі колеги, любі учні! Щиро вітаю усіх з Новим 2018 роком!Нехай новий рік буде для Вас щедрим на успіхи і принесе смак нових перемог! Нехай завжди вас супроводжує щаслива зірка, Боже благословення, а поруч панують любов, злагода та добробут!
До нових зустрічей! Дякую.
Колядка «Старий рік минає »
ШЛЮБНИЙ КОНТРАКТ
Здоровенькі були, школярі!
Я чув, що у вас сьогодні свято.
Можна до вас у гості? (Учні: Так )
Дякую. Мене звати Петро.
Ось яка історія зі мною вийшла.
Я теж колись був такий малий, як ви, та вчився у школі…
І була у нашому класі дівчина Галя…
А якою красунею вона була!
Очі – карі, брови – ниточками, малинові губи, коса – до пояса.
Закохався я у неї до безтями.
Галя уважно слухала на уроках.
І я теж уважно … дивився на Галю.
Ледь дочекавшись закінчення школи,
Я запропонував Галі свою руку і серце.
Галя відповіла мені взаємністю.
Я ж бо був козаком, нівроку.
І, як дівчина сучасна, вона уклала шлюбний контракт.
НУ…, щоб всю домашню роботу поділити навпіл.
За шлюбним контрактом одну половину денної роботи
Я маю виконувати до обіду, а другу половину денної роботи
Я маю виконувати після обіду, а моя Галя – решту роботи.
Хлопці, як ви вважаєте, такі умови шлюбного контракту хороші? ( Так)
О!.. Ви, напевне, теж в мою Галю закохані.
Я теж так вважав… І, що ви думаєте?
Я тепер за тим контрактом перу, борщі варю, вареники ліплю,
По господарці пораюсь… І так цілий день, і кожного дня.
А Галя - відпочиває і до обіду, і після.
Правда, серце у неї добре. Сама фарбується, чепуриться,
А інколи і самостійно їсть, що не по контракту.
Галя:
Ось де він! Я тебе скрізь шукаю.
Петю, чого ти так розбазікався?
У тебе, що роботи немає? Швиденько додому.
Я ж бо спішу з дівчатами на свято.
Петро: (до Галі)
- Не нервуй, люба Галю, я вже біжу.
(До глядачів)
Дякую, що ви мене вислухали,
Але , даруйте, мушу вже бігти.
Бо у цьому клятому шлюбному контракті
Ще про якісь штрафи та відсотки пише.
Бо ж коли ми на уроках математики вчили відсотки –
Я дивився на свою Галю.
Моя вам порада.
Слухайте уважно на уроках, або ж шукайте адвоката,
Незакоханого в мою Галю.