Письмове додавання трицифрових чисел з переходом через розряд. Складання і розв’язування задачі за коротким записом.
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового додавання трицифрових чисел з переходом через розряд; закріпити вміння знаходити периметр прямокутника; формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел; розвивати увагу, мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
— Прочитайте розв’язання задачі
— Зачитайте відповіді прикладів на дві дії.
2. Математичний диктант
— Запишіть вирази, знайдіть їх значення.
- На скільки сума чисел 600 і 100 більше різниці цих самих чисел?
- Від суми чисел 500 і 400 відніміть 700.
- До числа 150 додайте різницю чисел 250 і 50.
- Від різниці чисел 770 і 70 відніміть 200.
- Від числа 1000 відніміть суму чисел 600 і 400.
- Від числа 500 відніміть суму чисел 140 і 60.
Відповіді:
(600 + 100) – (600 – 100) = 200 (770 – 70) – 200 = 500
(500 + 400) – 700 = 200 1000 – (600 + 400) = 0
150 + (250 – 50) = 350 500 – (140 + 60) = 300
3. Робота за картками індивідуального контролю
Картка 1
1) Запишіть чотири трицифрових числа, в яких кожна з подальших цифр на 1 менше, ніж попередня.
Наприклад: 432.
2) Розв’яжіть рівняння.
x + 340 = 570 610 – x = 230
Картка 2
1) Запиши числа в порядку зростання.
409; 45; 374; 589; 144; 639; 712.
Підкресліть числа першого розряду.
2) Обчисліть приклади.
640 – 220 580 – 300
430 + 250 500 – 380
360 – 320 4 м 60 см – 40 см
460 + 240 1 м 50 см + 50 см
III. Повідомлення теми уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися письмово додавати трицифрові числа з переходом через розряд; складати і розв’язувати задачі за коротким записом; обчислювати периметр прямокутника.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовча робота
7 + 8 6 + 7 12 – 5 14 – 8
70 + 80 60 + 70 120 – 50 140 – 80
2. Пояснення нового матеріалу (с. 102, завдання 659)
— Розгляньте запис у підручнику.
368
225
593
Під час обчислення прикладів такого виду міркуйте так:
— До 8 од. додати 5 од., буде 13 од. 13 одиниць — це 1 дес. і 3 од. Цифру 3 запишемо під одиницями, а один десяток додамо до десятків. 6 дес. Додати 2 дес., буде 8 дес. та ще 1 дес., буде 9 дес. Цифру 9 запишемо під десятками. Тепер додаємо сотні: 3 сотні додати 2 сотні буде 5 сотень. Запишемо цифру 5 під сотнями. Одержимо суму 593.
3. Первинне закріплення нового матеріалу (с. 102, завдання 660)
— Знайдіть суми, записуючи числа стовпчиком.
4. Творча робота
— Складіть задачі різних видів за виразом: 325 + 413.
Фізкультхвилинка
V. Розвиток математичних знань
1. Складання задачі за коротким записом (с. 102, завдання 661)
— Складіть за коротким записом задачу.
— Що потрібно дізнатися, щоб відповісти на питання задачі? (Скільки було гумок) Скільки дій у задачі? (Дві)
— Розв’яжіть задачу самостійно, склавши до неї вираз.
320 + 245 – 300 = 265 (гум.)
Відповідь: 265 гумок.
2. Робота над задачею на рух (с. 102, завдання 662)
— Розгляньте короткий запис задачі.
?
246 на 20 км менше
— Повторіть умову задачі за коротким записом.
— Скільки кілометрів до зустрічі пройшов перший потяг? (246 км)
— Чи можемо ми дізнатися, скільки пройшов другий потяг? (Так. 246 – 20)
— Що запитується в задачі? (Яка відстань між містами?)
Розв’язання
1) 246 – 20 = 226 (км) — пройшов другий потяг.
2) 246 + 226 = 472 (км)
Відповідь: 472 км відстань між містами.
VI. Підсумок уроку
— Поясніть прийом письмового додавання за прикладами: 319 + 128; 684 + 235.
VII. Домашнє завдання
С. 103, завдання 665; 666.