Матеріали для проведення практичних занять з факультативного курсу «Культура мовлення»

Про матеріал

Культура мовлення має виключно прикладний характер, виробляється не стільки засвоєнням теоретичних відомостей, скільки динамічною практикою. Дібраний навчальний матеріал враховує недоліки, властиві усному й писемному мовленню сучасних школярів.

Перегляд файлу

 

Орфоепічні норми. Орфоепічні помилки

 

Завдання для практичної роботи

 

  1. Прослухати й проаналізувати щодо відповідності орфоепічним нормам вимову слів:

[гараш], [зозул′а], [весна], [загатка], [борот′ба], [джем], [дивишс′а], [вивчит′с′а], [стежц′і], [т′ітчин], [вир′ісши], [нев′істчин], [безжурн′і].

  1. Позначити в словах наголоси:

 Бородавка, бюрократія, веретено, вибоїна, видобуток, вимова, випадок, вишиваний, вірші, вітчим, гетьманський, горихвістка, грушевий, допізна, допоміжний, дочка, донька, живопис, забавка, загадка, замолоду, засуха, іконопис, каталог, кілометр, клітковина, колесо, комбайнер, корогва, коромисло, котрий, кропива, кухонний, лапки, локшина, набожний, навпіл, ненавидіти, обруч, ознака, олень, осока, параліч, первоцвіт, перелік, подруга, показ, помилка, порядковий,   постаріти, призов, ремісник, решето, росяний, русло, середина, спина, старіти, столяр, тигровий, трійня, усмішка, фартух, феномен, циган, черговий, читання, чорнозем, чорнослив, шовковий, щілина, юродивий, ялинковий.

  1. Знайти порушення законів милозвучності української мови, виправити їх:

 • Живемо у Одесі, оселились в Києві, оселилися у Ужгороді, зайшов в вагон, робітники і інженери, наука і освіта, дерева і кущі, прийшов й запитав, в кімнаті у Оксани, Степан й Галина, троянди і айстри, вовк й ягня.

 • В своїй хаті й стіни помагають. Й баран буцне, як заче-                                                                                                             пиш. У усякої троянди свої колючки. І удень з каганцем його не знайдеш. Мліє степ в малинових променях передвечірнього сонця. Поспіли  груші  і яблука на Спаса. Малина і ожина одійшли давно.

  1. Виписати слова із звуком [г]:

 Аґрус, агат, агонія, алегорія, галактика, ґанок, ґатунок, гастрит, гігант, ґринджоли, ґречний, грати, ґрати, дзиґа, горгона, Євген, ґудзик, персона ґрата, ґуля, ґедзь, ґніт, гніт,  ґрунт, поліглот.

  1. З поданих варіантів запису слів у фонетичній транскрипції вкажіть ті, в яких усі слова записані правильно:

А. 1. [стежен′а], [приходит′ся], [дзиґа].

 2. [зтежен′а], [приходит′с′а], [дзиґа].

 3. [зтежен′׃а], [приходиц′׃а], [дзиґа].

 4. [стежен′׃а], [приходиц′׃′а], [дзиґа].

 5. [стежен′а], [приходиц′а], [дзиґа].

 

Б. 1. [загавишся], [безчест′а], [кв’ітчати].

 2. [загавишс′а], [безчес′ц′а], [квітчати].

 3. [заґавис׃′а], [бежчес′т′а], [кв’іч׃ати].

 4. [заґавис׃′а], [безчес′ц′а], [к’в’іч׃ати].

 5. [загавишся], [безчес′т′а], [кв’ітчати].

 

В. 1. [зс′адут′с′а], [артистці], [розчищенн′а].

 2. [с′адут′с′а], [артистці], [розчишенн′а].

 3. [с′׃адут′с′а], [артис′ц′і], [розчишчен′׃а].

 4. [с′׃адуц׃′а], [артис′ц′і], [рожчишчен׃′а].

 5. [зс′адуц׃′а], [артистц′і], [рожчишчен׃′а].

  1. Затранскрибуйте слова:
  1. Безперестанний, якби, непримиренність, нереститься, кидаєшся, щезнення.
  2. Полощешся, непереконливий, відкликаються, безтурботність, ведмеденя, якісність, нігтик.
  3. Безпросвітний, помиляться, положистість, вокзал, ябедництво, зсядеться, хворостняк, радишся.
  4. Дочці, безсмертність, якісність, зсихаються, студентство, принісши, пестливий.
  1. Підкреслити слова з подвійним наголосом:

 Алфавіт, байдуже, бородавка, бюрократія, веретено,  випадок, високо, вишиваний, військовий, вітчим, гетьманський, горихвістка, грушевий, договір, допізна, допоміжний, дочка, донька, живопис, забавка, завжди,  загадка, заголовок, замолоду, засуха, звичай, комбайнер, котрий, кропива, кухонний, локшина, мабуть, набожний, навпіл, наглядач, обруч, ознака, олень, осока, параліч, первоцвіт, перелік, подруга, показ, помилка, порядковий,  посеред,  розповісти, росяний, русло, середина, сосна, спина, старіти, столяр, тигровий, трійня, усмішка, фартух, фарфор, феномен.

 

  1. Виразно й орфоепічно правильно прочитати текст уголос: […ŷ′іл′ний зал′׃атий сонцем д′н′іпро, ŷін б’іл′ше, н′іж небо, с′в′ітит′ свойім простором. л′ітайут′ по с′л′іпуч′ій глад′ін′і лехкокрил′і байдарки; гостр′і моŷ шчучки, чоŷни заводз′ких спорцмен′іŷ, мчат′ недавно завезен′і с′уди каное, торохко-т′ат′ моторки, зблискуйучи ŷеслами, йідут′  четв’ірки, ŷіс′імки, ритм’ічно погойду-йуц′׃а смагл′уват′і т′іла, плаŷно опускайуц′׃а ŷесла на ŷоду і знову зл′ітайут′ - червон′і, жоŷт′і, оранжев’і]

 

 

Граматичні норми. Граматичні помилки

 

Завдання для практичної роботи

 

  1. Відредагувати речення з граматичними помилками та вказати, у чому полягає їх суть (помилки в утворенні форм слів, помилки у побудові словосполучень, помилки у структурі речень):

 На слідкуючій неділі по телевізору буде продовження цікавого серіалу.

Мій тато пішов з роботи за своїм власним бажанням.

Столичні прозаїки, поети, критики познайомились із творчістю криворізьких поетів. Батьківські збори відбудуться у жовтні місяці.

Шевченко писав вірші, поеми, повісті, прозу. 

Регістрація учасників конференції проводиться з 9-ої години.

Калитка жаліє наймитові шматка хліба, який працює на нього.

Батько був вільний, а мати кріпачкою.

Кайдашиха бігла по селу й кричала, що мене вбивають.

Скласти діалог з граматичними помилками й запропонувати товаришеві відредагувати його:

 - Ми довго йшли, і всі були втомлені, і хтось запропонував відпочити, а перед тим ішов дощ, і ми довго не змогли знайти сухого місця. (Нанизування простих речень)

 - Носе , баче , скіки , зара .

  1. Вибрати речення з граматичною помилкою й обґрунтувати її суть (помилки в утворенні форм слів, помилки у побудові словосполучень, помилки у структурі речень):

Уже не один космічний корабель був виведений на орбіту з людиною на борту.

Її вражало несумлінне ставлення до роботи своїх подруг.

Давно шукаю сковороду для яєшні і млинців з нержавіючої сталі.

 Розпочато підготовку мисливців для винищення вовків і осіб, які будуть керувати облавою.

 Треба навчити виготовляти моделі гуртківців.

 Притиснувши руку до дерева, кров зупинилася.

 Вражений Дмитрик її словами, чимдуж поспішив додому

 На вулиці було чути крики дитячих голосів.

 Командир координував і керував діями піхоти й танків.

              Перевірка ревізора звітності колгоспу.

Прослухати вислови й проаналізувати їх щодо відповідності граматичним нормам (помилки в утворенні форм слів, помилки у побудові словосполучень, помилки у структурі речень):

 Дякую вас .по програмі , оцінки по історії , із-за хвороби , при вашій допомозі, добрий по натурі , розкажи за брата , по всіх питаннях , поділитися про враження , звертатися на допомогу , оволодіння цього матеріалу , думка над тим , його звільнили з-за  відсутності доказів, наперекір .

  1. Редагування речень, у яких допущено помилки в узгодженні та керуванні слів:

 Слід потурбуватися за  своє здоров’я, опанувати собою . Дмитро знався у  публіцистиці. Левко докоряв товариша . Діти часом завдають батькам прикрощі . Щоб не заподіяти лихо, він змовчав. Успішне навчання грамоті  – запорука грамотності. Згідно наказом ухвалили рішення. Відповідно  урядової постанови маємо діяти. Перекупщики їздять . Він поводився стосовно   обставин. Олена весело сміялася  товаришів. Тимко знущався собаки. Хлопець діяв у відповідності настановами.

 

  1. Редагування речень, у яких допущено помилки в узгодженні присудка з підметом:

 Хай на ньому цвітуть росяниста доріжка, і зелені  луги, й  солов'їні  гаї ... (А.Малишко). Радів  і садок, і поле, і долина... (Л.Глібов). Захоплено вітав Крушельницьку Львів і Петербург, Варшава і Відень, Буенос-Айрес і Нью-Йорк (О.Гончар). В її темній глибині відбиваються  і ліс, і гори, і село з хатками та садками, і небо безоднє  та синє з білими, наче павутиння, хмарками... (Панас Мирний).

Визначити підмети та присудки в кожному реченні. З'ясувати особливості узгодження присудка з од­норідними підметами:

 Може, то не тільки птиця, а и вербне сонце розгойдує свій передсвятковий дзвін і струшує на землю співуче зо­лото роси (М.Стельмах). Тягнуться до сонця і квіти, і трави, віти кучеряві, гори голубі (В.Сосюра). Чи то садок видніє, чи город, чи поле (Панас Мирний). У душі разом заговори­ла и одрада, и жаль, і докора (Панас Мирний).  І  роси, і птиці, і трави з зорею вітають мене (В.Сосюра). Вдень не лише сонце - все небо, здавалось, палило, дихало спекою (О.Гончар). Над дорогою попадалась вся в цвіту груша або кущ черемхи (М.Коцюбинський). Перед нею яскравим видивом пролинула її країна, Київ, Весела Кам'янка (Ю.Яновський). Тополі й пальми, кедри и осокори тебе зустрінуть з висоти (С.Крижанівський). 3 кімнати чується сміх, гомін, музика (С.Васильченко).

  1. Записати речення, вибравши форму узгодження присудка в числі з однорідними підметами:

 1ноді глибоку тишу (порушує, порушують) стукіт дятла чи шерех збитої білкою кедрової шишки (О.Донченко). Івась і Грицько (йшли, йшов) по боках і (доглядав, доглядали) овечат (Панас Мирний). Наука и труд, знання і школа манливо (кличе, кличуть) до мети (П.Усенко).  І ця пісня, і дві тополі, і веселка над селом, і золотий туман, сонця на заході, і дощик, що на-справді йшов стороною, (перевернув, перевер­нули) душу паруб-кові (М.Стельмах). І (пливе, пливуть) то­ненькими, поплутани-ми струмочками не то думка, не то мрія (М.Івченко). Життя і мрія в згоді не (буває, бувають) і вічно борються, хоч миру прагнуть (Леся Українка). Не вітер, а буря над землею в замети (клали, клала, клав) білий сніг (Л, Первомайський).

  1. «Пошук-редагування» Прочитати подані речення, знайти допущені помилки та пояснити їх суть:

 Четверо науковців поділилося інформацією з журналістом про українознавство в США й Канаді.

 УВАН (Українська Вільна Академія Наук) був започаткований у листопаді 1945 року в Австрії групою українських учених-емігрантів як спадкоємниця УВАН у Києві 1920-х – початку 1930-х років

 Частина  наукових співробітників Інституту мистецтвознавства, фольклористики й етнографії ім. М.Рильського перебували на науковому стажуванні в Альбертскому університеті.

 Воскобійники – відомі в США українці. Галина чи Олексій  ініціювали зароблені кошти віддати на видання творів І.Багряного.

Замінити пряму мову непрямою:

 Кайдашиха бігла по селу й кричала: «Рятуйте! Вбивають

 «Васильку, го-ов! А йди сюди!» - гукнув з подвір’я батько.

 «Я цієї пісні раніше не чув, - сказав студентові Тарас. – Ви її всю знаєте?»

 «А так! - підтвердив дідусь. – Отам, на плесі, завжди є качки.»

 «Ну, чого тебе понесло в поле? Чого?» - допитувалась мати.

 

  1. Вправи на усунення логічних суперечностей

 

 Виправте алогізми в переліках:

 Щодня кияни виходять на вулицю. До їх послуг – автобуси, трамваї, авто, таксі. Близько двох мільйонів пасажирів перевозить щодня міський транспорт і метрополітен.

 • Редакторів нашого видавництва можна поділити на наукових редакторів, літературних редакторів, а також редакторів зі званням кандидата наук.

 • Рукописи поділяються на ті, що потребують доопрацювання, ті, що не потребують його, і ті, що надійшли до видавництва із запізненням.

 • Київська область строката щодо якості доріг. Є прекрасні бетонні, асфальтовані покриття. Є бруківки і поліпшені ґрунтові  шляхи, а також широкі дво- і навіть трисмугові автостради.

 • Реалізуємо гуртом і вроздріб тканини шторні, вовняні, для спецодягу, інші.

   Хочеться побачити Азію, Індію, екзотичні країни.

 • Навчально-тренувальна фірма «Український народний сувенір» торгує товарами українських народних промислів: виробами з кераміки, скла, дерева, глини, витворами малярства, гончарства, ткацтва тощо.

 

Відредагуйте логічні невправності (стилісти називають їх сплутуванням, нерозрізненням реального й уявного):

Учителька підходить до дошки і пропонує дітям прочитати зміст таблиці.

• М. Коцюбинський увесь час дає Маланці Волик надію на свою, власну землю.

• На стіні, над ліжком, висів благенький килимок, у центрі якого плавали лебеді.

• Письменник (Пантелеймон Куліш) нарешті зглянувся над нещасним Петром і Лесею і звів їх докупи в кінці роману.

 

 

      Відредагуйте речення з логічними похибками:

І хай для Олександра Івановича Годуна прозвучить пісня «Землянка», яку в молодості співав мій батько. (Врахуйте, що Олександр Іванович і батько – це одна й та сама людина.)

  Потім Павло Попович вступив до авіаційної школи. Він вивчився на льотчика і став хорошим пілотом.

• Особливо велику увагу приділяють дітям жінки, матері… Не менш важливу роль відіграє батько.

 Усуньте порушення закону суперечності:

    Спортсменка бігла одна в останній парі.

    Спочатку Маяковський нічим не виділявся серед футуристів.. Вже у ранній період у Маяковського були якості, які суттєво відрізняли його від футуристів.

 Нарада обліковців Всеукраїнського перепису населення відкрилася в Жовтневому палаці культури. Його провела Київська міська державна адміністрація.

   Уже розвиднілося. Починають прокидатися після нічної служби прикордонники.

   Незважаючи на те, що студентська рада не працює, ніхто її роботу не контролює.

    І нині, пішовши на заслужений відпочинок, ветеран продовжує працювати на підприємстві.

Вправи на забезпечення стислості та повноти викладу

          Скоротіть у реченнях зайві елементи:

  У квітні місяці було 11 самовільних прогулів.

• Зібралося чоловік сто уболівальників і пішли проїжджою частиною бруківки.

  Треба враховувати особливості і специфіку газетного стилю.

• Одна дорога і один шлях осягнення вершин редакторської майстерності – постійна і щоденна праця.

• Площа виноградника - близько 5 квадратних  гектарів.

• Ми подружилися сім’ями і час від часу обмінюємося візитами в гості один до одного.

• Діяльність товариства «Відродження» служить інтересам справи національного розвитку.

• Не виключено, що частина бібліотеки Ярослава Мудрого, можливо, знаходиться у Франції.

• З’явилася на місці події місцева поліція, заарештувала 8 чоловік демонстрантів.

• Винищувачі злітали прямо з шосе, яке було для них злітною смугою.

• Українська література пройшла багатовіковий, тривалий шлях свого розвитку.

• Довідка видана громадянці Криничко в тім, що їй дійсно дозволяється продавати своє м'ясо.

 

Стилістичні норми. Стилістичні помилки

 

Завдання для практичної роботи

 

  1. Відредагувати речення зі стилістичними помилками та вказати, у чому полягає їх суть (уживання слів одного стилю замість іншого, уживання мовних штампів, нагромадження в одному реченні слів, які належать до однієї й тієї ж частини мови, уживання слів, не властивих зображуваній епосі тощо):

 Я не можу функціонувати в таких умовах: мені потрібне добре освітлення. По лінії боротьби з правопорушниками в школі проведено ряд заходів. Він попередив усіх, що нікому ні за які гроші її не віддасть. Після перших залпів уся Січ схопилася на ноги. Кожен курінь ощетинився дулами гвинтівок. Допоможіть мені приготувати ефективну (ефектну) вечерю. Спеціалізація виробництва відбувається як по лінії важкої промисловості, так і по лінії легкої. Питання бочкотари й мішкотари досі є вузьким місцем у радгоспі. (У радгоспі й досі не вистачає бочок і мішків.) Здійснення п’ятирічного плану матиме виняткове значення у справі піднесення добробуту трудящих.

  1. Скласти діалог зі стилістичними помилками й            запропонувати товаришеві відредагувати його:

 На зборах підняли питання про забудову центру вулиці новими будинками.

 Велике в житті міста відіграє добре налагоджена робота місцевого самоврядування.

 Настав час підбити плоди діяльності організації.

 Здійснення наміченого плану матиме виняткове значення у справі піднесення добробуту трудящих.

  1. Вибрати речення зі стилістичною помилкою й обґрунтувати її суть (уживання слів одного стилю замість іншого, уживання мовних штампів, нагромадження в одному реченні слів, які належать до однієї й тієї ж частини мови, уживання слів, не властивих зображуваній епосі тощо):

              Професор далі балакав про фонетичні особливості староукраїнської мови. Червоною ниткою через усю поему проходить думка про об’єднання руських князів для захисту батьківщини.

У цій статті розповідь про навчання учнів шкіл Львова в давнину.

Петро пішов на фронт аж на три роки.

Наша влада встроює цирк у Верховній Раді.

 Візьмемо елементи коливання хвиль життя Чіпки. життя Чіпки  у різні часові проміжки .

У моєї подруги бабуся веде лежачий спосіб життя.

Кожний член суспільства має працювати за покликанням, виконуючи роботу у відповідності до свого призначення. А це приведе до такого суспільства, де будуть усі рівноправні й щасливі.

 

 

Культура мовлення. Узагальнення

 

Завдання для практичної роботи

 

  1.          Відредагувати речення та вказати  вид помилок (лексичні, орфоепічні, граматичні, стилістичні тощо):

 По вул. Коцюбинського продається диван. Запитати діда Захарченка, він хоч і б.у., але перетягнутий новими пружинами

 Деякі відпочивальники цілими днями лежать на тапчані на сонці, зіскакуючи з нього тільки для того, щоб попоїсти.

З лісу вийшли кілька солдатів у камуфляжних куртках, які щось кричали.

 Грізно поблискуючи шаблею,кінь з вершником летів вперед.

 

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
5151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку