Матеріали для роботи над твором на уроках читання

Про матеріал

Прийоми читання. Види завдань для розвитку логічного мислення. Види завдань на етапі «Підготовча робота до сприймання тексту»Збірка пропонованого матеріалу допоможе побудувати цікавий та творчий урок. Учні з зацікавленністю працюватимуть над прочитаним твором.

Перегляд файлу

 

Види завдань на етапі «Підготовча робота до сприймання тексту»

 

  1. Загадки з відгадками – герой твору або пора року…
  2. Цікавий момент із життя автора.
  3. Складання дітьми про когось або щось.
  4. Відгадування автора за назвами або іменами героїв.
  5. Вступна бесіда.
  6. Слухання музичного твору.
  7. Ім'я героїв чи автора, назва твору або ключове слово теми зашифровані у криптограмі (ребусі, акровірші, розсипанці, мета грамі, анаграмі, шараді тощо).
  8. Опрацювання (обговорення) епіграфа, обраного вчителем.
  9. «Мозковий штурм» - учитель називає ключові слова, діти добирають асоціації за темою.
  10. Проблемне запитання.
  11. «Розмовна хвилинка»: учитель називає групу прикметників, учні – іменник, у результаті отримуємо тему уроку або назву твору.
  12. Кросворд, чайнворд.
  13. Визначення поняття «повість» («оповідання», «казка» тощо): ознаки жанру, чим відрізняються від інших.
  14. Літературна вікторина (за творами автора, опрацьованими раніше).
  15. Деформований текст – тема твору або його назва.
  16. Бесіда або традиційне зображення тварин у байках, народних казках, наприклад, лисички, вовка, їжачка тощо.
  17. Фантазування на задану тему.
  18. Крилаті вислови: що означають, їхнє походження.
  19. Мовознавчий чемпіонат по рядах: назвати найбільше приказок, прислів'їв про героя твору тощо.
  20. Виставка книжок, об'єднаних жанром, темою, одного автора тощо.
  21. Передбачення змісту тексту за прочитаним уривком.
  22. Інтелектуальна хвилинка. Запитання, пов'язані з ім'ям автора або подіями, описаними у творі, місцевістю, де відбуваються події.
  23. Продовжити прислів'я, зміст яких – тема уроку.
  24. Прогнозування подій за назвою (або малюнками).
  25. Бесіда за опорними словами (пов'язані темою), передбачення, якою темою вони пов'язані.
  26. Якщо герої твору – тварини або рослини, запропонувати дітям загадки, що вони знають про них.
  27. Словникова робота.
  28. Із букв слова-назви предмета, імені героя утворити інші слова.
  29. Розв'язання життєвих ситуацій (аналогічно до тих, що склалися у творі).
  30. Читання-розвідка (швидко прочитати текст і знайти речення з певним словом).
  31. Дібрати порівняння до слів (опорних із теми).
  32. Придумати слова – різні частини мови, що належать до певної теми.
  33. Ігровий момент (гість, телеграма, лист, посилка тощо).
  34. Бесіда за картиною.
  35. Вікторина «Хто ми і звідки?» (герої творів, уривки – слова головних героїв).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийоми читання

 

  1. Читання на одній ноті.
  2. Читання зі зміною темпу, зі зміною голосу.
  3. «Пташиний базар».
  4. Читання в темпі скоромовки.
  5. Читання під музику.
  6. Читання тексту, відриваючись від книги.
  7. «Снігова куля» (поступове підвищення голосу).
  8. «Буксир».
  9. Хорове читання,відтворюючи інтонацію вчителя.
  10. Читання «диктором».
  11. «Дощ, дощик, злива».
  12. Читання «віконечком».
  13. «Хамелеон» (одне й те саме речення з різними інтонаціями).
  14. На дошці слова з перемішаними буквами, пов'язані темою тексту.
  15. Чергування читання мовчки і вголос.
  16. Робота над правильним диханням: набравши повітря, прочитати якнайбільшу кількість слів.
  17. Читання тексту з пропущеними словами.
  18. Читання за смужкою.
  19. Читання абзацами.
  20. Читання  з поясненням незрозумілих слів.
  21. Читання діалогів.
  22. Читання напіввідкритого тексту.
  23. Читання тексту із закритою першою буквою слова.
  24. Читання тексту, позначаючи незрозумілі слова.
  25. Читання-гудіння.
  26. Читання «ланцюжком».
  27. Читання питальних (окличних) речень.
  28. Читання мовчки.

 

 

 

 

 

 

 


 

Види завдань для розвитку логічного мислення

 

1. Гра «Так чи не так?». Учитель перекручує слова та інформацію, діти

 виправляють.

2. Гра «Будь уважний». Коли звучить правильна відь, діти плескають у долоні.

3. Гра «Хто зайвий?». Учитель називає події, імена героїв, серед яких с зайві. 

4. Вибіркове читання: опис, міркування, пошук характеристики образу героя за планом (портрет, дитинство, вдача, характер...).

5. Пошук і читання багатоскладових слів (односкладових, слів зі злиттям приголосних, з апострофом тощо).

6.  Закінчення слів: роз... (повідь), га ...(нок), за… (гадка) тощо.

7.  Правильно пронумерувати пункти поданого плану.

8. Гра «Що я чую? Що я бачу?». Знайти в тексті і зачитати речення.  

9. «Скринька запитань»: 1-й ряд ставить запитаня, 2-й - відповідає, 3-й - погоджується з відповіддю - або виправляє.

10. Знаходження слів, шо починаються з певної літери, розташування їх в алфавітному порядку.

11. Виписати в алфавітному порядку 20 нових слів.

12. Визначення правди і вигадки (наприклад, у казці).

13. Читання тексту зі скороченням (учні пропус­кають речення, без яких зміст залишається зрозумілим).

14. Знаходження слова, яке найчастіше повто­рюється. Для чого його використав автор?

  1.        Знаходження рядків, у яких автор висловлює своє ставлення до героя.

16. Визначення ролі слів зі зменшувальними суфіксами.

17. Знаходження рядків, які допомагають нам зро­зуміти переживання, внутрішній стан героїв.

  1.        Добір прикметників-назв кольорів, якими автор (чи діти) зображують, наприклад, осінь, зиму тошо.

19.Учитель показує ілюстрації, а учні шукають відповідні уривки в тексті.

  1.        Знаходження дієслів, які показують, як іде осінь тошо.

21.Закінчення речення з тексту.

  1.        «Вибери прислів'я»: з поданих прислів'їв ви­брати ті, які підходять за змістом.

23.Знаходження в тексті антонімів, синонімів до поданих учителем слів.

24.Пояснити, чим життя персонажів книжки відрізняється від нашого життя.


Вправи для розвитку творчих здібностей

 

  1.       Драматизація уривку з оповідання.
  2. Добір прислів’їв до змісту тексту.
  3. Написання уявного листа, який один герой міг надіслати іншому.
  4. Якого б героя ввели до твору? Навіщо?
  5. Давно написане оповідання переписати в сучасному стилі.
  6. Написання уявного діалогу, який міг би відбутися між двома героями твору.
  7. Знаходження й читання речень, які можна було б розфарбувати певним кольором, або знаходження в тексті відповідного речення до даного кольору.
  8. Читання уривка, що викликає сум, радість, співчуття тощо.
  9. Знаходження епітетів, порівнянь, метафор.
  10. Знаходження слів та словосполучень, вжитих у переносному значенні.
  11. Заміна поданих висловів словами з тексту.
  12. Написання віршів, присвяченого твору.
  13. Складання мелодії на слова вірша й виконання пісні.
  14. Уявляючи себе на місці головного героя, що ти змінив би в собі, у своїх вчинках?
  15. Поділ вірша на уривки, які слід читати з різною інтонацією.
  16. Переказ від зміненої особи.
  17. Складання рими.
  18. Добір прикметників для опису героя.
  19. Перероблення оповідання на казку.

 

 


 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ananchenko Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
542
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку