Полтавський обласний інститут післядипломної роботи ім..М.В.Остроградського
Авторська робота
на тему
«Розробити алгоритм проведення, матеріали, картки контролю, картки самооцінювання для «Щоденні 5» у період квітень-травень 1 клас»
Виконала:
вчитель початкових класів
Сватківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Хижняк Мотрона Григорівна
Полтава
2019 рік
Вступ
Прийшовши до школи першокласникам важко писати в зошитах. Діти, висловлюючи свої думки, бояться помилитися, тому вчителі повинні відшукати всі шляхи правильної дії, щоб діти залюбки виконували письмову роботу, вільно висловлювали свої думки і стали успішними.
В цьому нам допоможе методична система «Щоденні 5». Цю педагогічну технологію навчання читанню і письму розробили дві вчительки початкових класів з м.Сіетл( США ) – Гейл Боші та Джоан Мозер. Дана методика включає в себе 5 щоденних діяльностей :
- читання для себе (учень сам обирає, що читатиме);
- читання з другом ( учні разом читають і опрацьовують прочитане);
- слухання (слухання аудіозапису чи вчителя,що читає текст; розвиток вміння усвідомлювати почуте);
- письмо для себе (тема обирається самостійно, робота виконується у вільній формі);
- робота зі словами (різноманітні вправи для розуміння слів, їх значень та написання).
Завдяки «Щоденні 5» учні розвивають у собі креативність, самостійність, збільшують свій словниковий запас, вчаться співпрацювати, робити висновки.
Мета даної авторської розробки:розробити алгоритм проведення «Щоденні 5»; розвивати в учнів самостійність, відповідальність при роботі у групах та в парах; формувати творчу особистість кожної дитини; прищепити школярам бажання пізнавати нове, навчатися із задоволенням.
Відповідно до цієї мети, конкретними завданнями будуть :
- встановити взаємодію та взаєморозуміння між школярами під час роботи в парах та у групах;
- навчати самостійності та розвивати витривалість при виконанні завдань;
- розвивати уяву, зв'язне мовлення, відповідальність дітей;
- покращити навички читання і письма учнів;
- описати алгоритм проведення методики у певний період навчання;
- розробити необхідні картки та матеріали для роботи.
У період квітень - травень діти, зазвичай, вже навчилися читати та писати, і ознайомлені з діяльністю «Щоденні 5». Для прикладу, візьмемо тему «Загадки», урок - навчання грамоти.
Етап 1. Читання для себе.
Матеріали: книжки, журнали, картки контролю та самооцінювання, аркуші паперу, олівці, фломастери.
Вчитель збирає школярів на килимок та повідомляє про роботу із діяльністю «Щоденні 5» - читання для себе, також повідомляє тему – «Загадки». Після цього педагог оголошує, з ким із учнів він працюватиме індивідуально чи в малій групі. Далі школярі самостійно обирають книгу/журнал/газету для читання, пояснюючи свій вибір (за бажанням). Можна використовувати при цьому картки контролю. На цей час діти вже знайомі з різними способами читання: читання словами, картинками, перекажи історію. Перший етап буде тривати 5 хв. По його закінченню кожен з дітей дасть відповіді на питання в картці самооцінювання.
Етап 2. Письмо для себе.
Матеріали: аркуші паперу, картки контролю та самооцінювання, щоденник вражень, ручка/олівці/фломастери.
Вчитель повідомляє про початок нової діяльності – «Письмо для себе». Він пропонує учням теми, які можна описати у щоденнику вражень чи на папері. Наприклад:
-Що таке загадка?
- Які ви знаєте загадки?
- Загадка- це цікаво чи ні?
Діти можуть не писати, а намалювати відповіді на обрану тему. Тоді вчитель має запропонувати підписати малюнок.
Після того, як час виконання цього виду діяльності вийшов, учні заповнюють карти самооцінювання та переходять до наступного етапу.
Етап 3. Читання з другом ( Читання для когось ).
Матеріали: книжки, журнали, картки контролю та самооцінювання, аркуші паперу, олівці, фломастери.
Для цього етапу необхідно, щоб діти об'єдналися по двоє. Це можуть зробити вони самостійно (за однаковими інтересами ), чи їх може поділити вчитель (використавши лічилку, або за певним принципом – за алфавітом, хлопчик-дівчинка, тощо ). Тексти для читання підбираються як вчителем, так і самими школярами. Діти читають по черзі (по реченню, по абзацу чи по сторінці), а потім виконують завдання на картках контролю, не забуваючи про картки самооцінювання.
Етап 4. Слухання.
Матеріали : книги/журнали/газети , аудіозаписи загадок .
Для цього етапу вчитель підготовлює для школярів аудіозаписи, відповідні книги чи тексти. Але учні можуть і самі вибрати аудіозапис чи матеріал для роботи. Слухаючи вчителя чи аудіозапис, діти вчаться бути уважними, розуміти почуте, вчаться правильно інтонувати слова залежно від ситуації.
Етап 5. Робота зі словами.
Матеріали : слова, малюнки до слів, словники, засоби для письма .
Слова , що потрібні для цього етапу роботи, визначаються по-різному : вчитель підбирає слова згідно з навчальною програмою; слова підбирають учні (незрозумілі, незнайомі) ; слова підбираються вчителем і учнями разом .
Наприклад, робота буде вестися із незнайомими словами, які діти зустрічали, читаючи загадки . Тож спочатку це слово необхідно знайти у словнику, розібратися з його значенням. Далі можна придумати речення з цим словом, чи ,навіть, історію . Ще один варіант роботи з таким словом – «оживити» його , виліпивши з пластиліну чи намалювавши.
Переваги методики «Щоденні 5» :
Список використаних джерел :
1