Матеріали до уроку "РЗМ. Контрольний докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі"

Про матеріал
Матеріали до уроку "РЗМ. Контрольний докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі" (із орієнтовним планом та фото до тексту)
Перегляд файлу

26 листопада четвер

План-конспект уроку

ПІБ та посада викладача

вчитель української мови та літератури

 Бесараб Марія Олексіївна

 

Назва предмету

Українська мова

Дата. Клас

26 листопада 8т

Базовий підручник

О.П.Глазова. Українська мова 8клас

Цілі уроку

  • повторити матеріали про особливості опису пам’яток історії та культури, а також  вимоги до написання докладного переказу;
  • формувати та вдосконалювати вміння відтворювати  опис пам’ятки й переказувати текст публіцистичного стилю  зі збереженням стильових вимог вихідного зразка;
  • після ознайомлення з текстом, що містить  описи пам’яток історії і культури,  стимулювати учнів до обміну думками та враженнями від почутого;
  •  розвивати логічне й образне мислення, пам’ять, культуру мовлення;
  •  сприяти збагаченню словникового запасу учнів;
  • виховувати любов і повагу до культурної спадщини свого народу;
  • удосконалювати вміння переказувати,  логічно мислити, порівнювати, узагальнювати, робити висновки.

 

Тема уроку

37-38)  Урок мовленнєвого розвитку №9. Контрольний докладний письмовий переказ  розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й  культури в  публіцистичному стилі (за простим або складним планом) з використанням прикладок

Необхідне технічне обладнання

Комп’ютер, телефон

Тези та зміст

Сьогодні ми продовжимо мову про пам’ятки історії та культури, які залишили нам у спадщину предки.

Бесіда.

 У чому відмінність слів пам’ятка і  пам’ятник?
 Які з відомих українських пам’яток архітектури ви можете назвати? (Софійський собор, Києво-Печерська лавра, Почаївська лавра).

Над описом пам’ятки історії та культури працюємо  протягом кількох уроків. Сьогодні  у нас  контрольний докладний письмовий переказ  розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й  культури в  публіцистичному стилі (за простим або складним планом) з використанням прикладок.

Згадаймо!
Презентация на тему: "Прикладка як різновид означення Місто Львів. Прикладка  Наприклад: Освітлений вогнями, підходить пароплав (який?) «Тарас Шевченко»  Прикладкою називається.". Скачать бесплатно и без регистрации.
Сьогодні ми  будемо говорити про Львів.
 

АРОМАТ ЛЬВОВА

 

      Після кількагодинної прогулянки вулицями Львова починаєш відчувати себе мислителем загальнолюдського значення. Сюди приїжджають не просто подивитися, а духовно наснажитися. Не один колишній львів'янин, нині мешканець Києва, а  чи Варшави, чи Нью-Йорка, сподівається знову наситити своє серце флюїдами Львова, відчути солодку відповідність свого внутрішнього ритму з пульсом буття.

      У ту мить, коли довговічне каміння нашіптує про нетлінні цінності світобудови, коли історію прочитуєш навіть дотиком руки,- кров по жилах струменить так лагідно, як вода лісового струмочка.

     Різноманітні вежі, шпилі, куполи, колони є ніби вулканічним виверженням духовної магми здобутків людства, яка так буйно прорвалася назовні з невидимих глибин у цьому місті, що зветься Львовом, і застигла в дивовижних архітектурних формах. Тут сповнюєшся відчуттям, що життя не минає даремно…

      Невеликий архітектурний комплекс Вірменського катедрального собору є загомим фрагментом Львова, без якого той не був би самим собою. Мікросвітові собору притаманна аура, у якій народжуються емоції, здатні народжуватися тільки тут.

     Заснований 1356р., він став і культовим осередком численної вірменської громади й одним із культурних центрів львівського поспільства. Щоразу, крокуючи Вірменською вулицею, радо відчуваєш, як силует вежі храму, спроектованої Петром Красовським із Лугано, лагідно проникає в твою свідомість.           
      Відгороджене ґратками подвір'я Вірменського собору викликає непереможне бажання потрапити під його склепіння, бо здається, що, ступивши за цей поріг, опиняєшся в іншому вимірі простору і часу.  
    У мить, коли у зливу  ти стоїш між сивокамінними колонами цієї споруди непроникна  стіна дошкульного львівського дощу  створює ледь помітне водяне екранне полотно, на якому пробігають живі картини минулого. І це казково! А якщо спроби споглядання візій виявилися марними, то можна згадати яскраву сцену з відомого кінофільму за участю Михайла Боярського «Д'артаньян і три мушкетери», у якій відбувається дуель гасконця з Атосом, Портосом і Арамісом. Місцем зйомки її й стало це подвір'я. Тут же - надгробки з епітафіями 600-річної давності, з яких удається зрозуміти хіба те, що й могили не вічні.

      Вулиця Вірменська - одна з не багатьох, яка передає львівську старовину найчіткіше, так би мовити, стійко утримує її аромат. Лаконічна й виразна форма ренесансного порталу житлових  будинків  чи не найкраще засвідчує собою XVIст., яке на Вірменській «випинається» з багатьох кутків і ніяк не поступиться наступним століттям. Навіть Хронос, котрий є символом швидкоплинності часу, фігурою котрого оздоблений фасад однієї з найцікавіших кам'яниць Львова (№ 20)- ампірний будинок «Пори року», ніяк не може зарадити такому повільному рухові століть на цій вулиці. Навіть зодіакальний фриз, яким оздоблено цю ж кам'яницю, своїми дванадцятьма сузірними знаками втричі швидше лічить перебіг року, однак історична зміна віків усе одно ледь торкається вулиці Вірменської. Приваблюють рельєфи роботи Гартмана Вітвера на кам'яниці № 21, на яких прадавні міфологічні мотиви, напевно, також покликані символізувати людський поступ через народження нових поколінь. Поколінь, яким хоч і накреслено передавати одне одному естафету конкретної миті - «тепер і тут», а все ж таки судилося колись оволодіти часом завдяки подоланню простору...

 

 Аналіз структури тексту

Визначити, то виражає заголовок: тему чи основну думку.

З'ясувати тип і стиль мовлення тексту.

Які типи мовлення наявні в тексті?

На які частини можна поділити висловлювання? Виділити мікротеми. Проаналізувати, як вони взаємопов'язані. Скласти план, виписавши ключові речення з кожної частини тексту.

 
Перш ніж це зробити,  порівняйте ваші уявні картини, що виникли під час прочитання тексту із реальними зображеннями вулиці і собору, описаними у тексті переказу.

Вірменський  катедральний собор

Дзвіниця Вірменського собору

Вірменський собор (Львів) - Wikiwand

 

Бесіда за змістом тексту

 

Коли був збудований Вірменський катедральний собор?

Ким був спроектований цей собор?

Які емоції переповнюють автора під час перебування на подвір'ї Вірменського катедрального собору?

Які будинки, крім собору, знаходяться на вулиці Вірменській?

У якому архітектурному стилі збудовано ці будинки?

 

Мовностилістичний аналіз висловлювання

 

Лексико-стилістична робота

 

Дібрати контекстуальні синоніми до Вірменського катедрального собору, використані в тексті (питомий фрагмент Львова, культовий осередок вірменської громади, культурний центр львівського поспільстві).

Пояснення лексичного значення слів:

 Флюїди - за містичним уявленнями спіритів - «психічний струм», що його висилає людина.

Аура - гіпотетичне поле, яке створюється живим організмом; біополе.

Поспільство - народні маси, простий люд.

Склепіння - опукле перекриття або покриття, що з'єднує стіни, підпори будівель, споруд, мостів.

Аркада - ряд арок, що спираються на стовпи або колони; гале­рея з арок.

Візія - привід, мара.


Орієнтовний план твору
1. Місто духовного натхнення.
2. Кожен камінчик – свідок історії.
3. Здобутки людства в архітектурних формах.
4. Вірменський  катедральний собор.

5. Інший вимір простору і часу.
6. Живі картини минулого.
7. Вулиця Вірменська утримує  аромат львівської старовини.
8. Ренесансний портал у минуле.
9. Естафета новим поколінням.
 

Практичне завдання

-Повторення.
- Прослухайте текст.
-  Визначте його тему й основну думку.

-  Вдумайтеся в суть теми, запропонованої для роздумів.

- Визначте  стиль і тип мовлення.

-  Випишіть слова-терміни., власні й загальні назви.

-  Складіть план переказу.
- Робота над переказом.

Домашнє завдання

Завершити роботу над переказом.

 

 

docx
Додано
24 листопада 2020
Переглядів
1964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку