Відокремлення додатків
Відокремлюються додатки, виражені іменниками з окремлення прийменниками крім , окрім , опріч, заміст ь, за винятком, зокрем а, особливо, на відміну від та ін. Такі конструкції мають значення виключення, включення або заміщення одного предмета іншим. 1. Нікого тут нема, крім мене й господині (М . Рильський). 2. На відміну від безплідних кучугур, земля тут така, що могла б усе родити (О. Гончар). На письмі відокремлені додатки виділяються комами.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Додаток не відокремлюється, якщо прийменник замість можна замінити прийменником за. Я це зроблю замість тебе.
Також відокремлюються додатки:
1) Пов’язані з іменниками або займенниками,що вказують на порівняння або зіставлення, що приєднуються сполучниками ніж, аніж:
Гірше не бува, аніж докору людського слова (О.Довгий).
2) Означають тему розмови,супроводжуються прийменником щодо та сполучником то: Щодо вашої пропозиції, то її розглянуто і враховано.
Вправа1. Прочитайте виразно речення. Доведіть, що виділені конструкції є відокремленими додатками, вказавши при цьому їхнє значення та слова, за допомогою яких вони приєднуються. Зверніть увагу на розділові знаки.
1. Кожній людині властиво помилятися, але нікому, крім дурнів, не властиво бути впертим у помилці (Аристотель). 2. Він стояв посеред двору зсутулений, з опущеними вздовж пальта руками і невидющими очима дивився мимо хат, садків, городів, навіть мимо самого себе (Гр.Тютюнник). 3. Микола, замість панського лану, вийшов на своє поле (І. Нечуй-Левицький). 4. Опріч усього, Сократ не вельми шанує самого себе (Ю. Муш- кетик). 5. Всі, за винятком Бойчука, здивовано дивилися на свого шкіпера (М.Трублаїні). 6. На світі все знайдеш, крім рідної матері (Нар.творчість).
Вправа2. Складіть за змістом речень кожної пари одне речення з відокремленими додатками. Відокремлені додатки підкресліть, поясніть їхню роль у реченнях.
1. За своє військове життя Іван Сірко брав участь у п’ятдесяти п’яти битвах. Лише в одній битві Іван Сірко зазнав поразки. 2. Учні дев’ятих класів склали успішно екзамен з української мови. Учні одинадцятих класів погано склали іспит з української мови. 3. Цього року рясно вродили всі плодові дерева. Найкращий урожай цього року дали вишні.
Вправа3. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть відокремлені додатки разом зі словами, за допомогою яких вони приєдну ються.
1. Хто окрім тебе любий допоможе схололу душу нині пробудить? (М.Воробей). 2. А я не знаю нічого ніжнішого окрім берези (Леся Українка). 3. Ця несподівана зустріч зворушила всіх особливо дітей (В. Минко). 4. Там замість житечка в теплеє літечко терен зацвів (Г.Чупринка). 5. У хліві крім ластів’ячого гнізда під кроквою нічого не було (Гр. Тютюнник). 6. А тепер замість крила парусника Тоня й Віталій бачать вдалині посеред затоки темну непорушну гору якусь (О. Гончар). 7. Ягід навколо особливо дикої малини була сила-силенна (В.Донченко). 8. За винятком баби Оришки малий Чіпка нікого не любив (Панас Мирний).
Вправа 4.Продовжіть речення, щоб утворилися речення з відокремленими додатками.З'ясуйте, які значення вони мають.
1.На поле вийшли всі…2.Сад зацвів…3.Усім можна поступитися в житті… 4.Можна все зрозуміти…
Вправа5.Перепишіть,розставляючи пропущені розділові знаки. Відокремлені додатки підкресліть.
1. На його пальцях навіть на долонях шкіра так поморщилась та порепалась ніби потріскалась на жару (І.Нечуй- Левицький). 2. Усе крім риби він на світі занедбав відколи коропа на фунтів шість він упіймав (М.Рильський). 3. Вони курчата інкубаторські без квочки тому-то охороняти їх крім Ігоря нікому (А.Давидов). 4. Але нікого опріч неї не було (М.Коцюбинський). 5. Пахне грибами й медом вогкістю пахне тією що опріч назви осінь немає імені їй (М.Рильський). 6. Співають усі за винятком Ліни Кацуби дочки майора-відставника яка в їхній школі не так давно і чи не знає всіх їхніх пісень чи може в неї незлагода якась (О.Гончар). 7. Поезія Лесі Українки на відміну від переважної більшості тогочасних віршів позначена бадьорістю й оптимізмом (А.Каспрук). 8. Добре жити птицям! Далеко краще ніж людям (О.Кониський). 9. У всьому крім добрих справ знай міру і час(Народна творчість). 10. Образи «Лісової пісні» взяті Лесею Українкою з фольклору наприклад з народних пісень легенд не механічно (А.Каспрук).
Вправа 6.Перепишіть речення, поставивши розділові знаки. Обґрунтуйте наявність чи відсутність коми перед замість.
1. Тепер замість Діда Мороза все частіше звертаємося по втіху та заступництво до угодника Божого Святого Миколая (А.Губар). 2. Васько замість відповіді підвів червоне від утоми й сонця лице й мовчки погрозився палицею (В.Винниченко).3. Замість коня дісталася свиня (Народна творчість). 4. Замість вітрила флюгер поставили(О.Гончар). 5. А в кістляві голодні роки коли пухли людські обличчя ти мене годувала кашею замість хліба і молока (А.Малишко).6. Серця в браконьєра немає. Замість серця в нього торбочка з м’язів (Остап Вишня).7. А втім той бал-маскарад так і не відбувся. Зате замість нього трапився величезний скандал (Ю.Смолич).