Відокремлені означення. Матеріали до уроків

Про матеріал
Засвоївши теоретичний матеріал та виконавши тренувальні вправи, учні умітимуть знаходити відокремлені члени в реченні; правильно розставляти розділові знаки при відокремлених членах ре¬чення; правильно будувати та інтонувати речення з відокремленими членами; аналізувати й оцінювати виражальні можливості речень із відокремлени¬ми членами .
Перегляд файлу

Відокремлення означень

 Відокремленими означеннями найчастіше бувають узгоджені означення, виражені прикметниками, дієприкметниками, прикметниковими і дієпркметниковими зворотами, що стоять після означуваного слова.

 

Умови відокремлення означень

Означення відокремлюється комами

Приклад

1.Поширене означення, виражене дієприкметниковим чи прикметниковим зворотом:

а) якщо воно стоїть після пояснюваного слова;

б) якщо воно стоїть перед пояснюваним словом і має обставинний відтінок;

в) якщо воно відірване від означуваного слова іншими членами речення;

Місто, освітлене вогнями, лежало в долині.

Осяяні сонцем, гори блищать; їм кедри і сосни казки шепотять(О.Олесь).

Повиті млою, стоять в задумі стрункі тополі.

 

2.І поширене, і непоширене означення, яке стосується особового займенника.

Серце закалатало, і він, знеможений, осів на сходинки ганку(Г.Школяр).

3. Непоширене означення,

а) якщо вого відірване від означуваного слова іншими членами речення;

б) якщо воно стоїть після означуваного слова, перед яким є означення або займенник;

 

в) якщо означуване слово пропущене;

 

Наліг туман на воду й береги, густий і непрозорий( М.Рильський).

 

Прощай, синє море, безкрає, просторе(Леся  Українка).

Все місто спить, суворе й мовчазне (Л.Костенко).

Попадали,змучені, на землю й так лежали(І.Багряний).

4. Неузгоджене означення, виражене непрямими відмінками іменників з прийменниками  для підкреслення їх змістової ролі у реченні.

Увійшла в клас дівчинка-панночка, в блакитному платтячку,з темною,густою,підрізаною косою(С.Васильченко).

Зверніть увагу! Якщо перед означуваним словом немає означення, непоширені означення, що стоять після нього, можуть відокремлюватись або не відокремлюватись за бажанням автора.При записуванні таких речень слід керуватись їх інтонуванням.Наприклад: Леліє даль, волога і блакитна              (М.Бажан). Горить вікно яскраве і сумне (П.Перебийніс).

Означення відокремлюється тире

Приклад

1.Якщо стоїть в кінці речення і на нього падає логічний наголос;

Небо розгорнуло свій намет − синій, широкий, глибокий( Панас Мирний).

2.Якщо воно виражене неозначеною формою дієслова.

Є найстрашніша з наук − розуміти все (В.Коротич).

Тренувальні вправи

Вправа 1.Знайдіть у реченнях відокремлені означення і з’ясуйте умови відокремлення.

 1.Отак  завжди чогось чекаю, закоханий в красу життя (Г.Коваль).  2.Оповитий рожевим туманом, острів немов зрушив з місця й поплив у морі мінливого сяйва (О.Донченко). 3. Синіють кришталевою стіною високі гори,покриті вічним снігом (І.Франко). 4.Життям і канчуками вчений, він, загнаний під самий низ,останній гривеник Шевченку на перший пам’ятник приніс (Б.Олійник). 5.Благословенная давно, цвісти ти мусиш, Україно! (В.Щурат). 6. Листя пожовкле, спалене вітром, з шепотом тихим тихо летить (О.Олесь). 7. Позбавлений можливості поговорити з людьми, Дорош у стократ сильніше переживав свою трагедію (Гр.Тютюнник).

 Вправа 2.Перепишіть речення, розставте, де потрібно, коми при відокремлених означеннях.

 1.Розгромлені в запеклих боях котились за Дніпро величезні гітлерівські полчища (О.Довженко). 2. Стомлені за денну пору бджоли вели якусь тиху таємну пораду між собою, і тільки було чути ніжне заспокійливе гудіння (В.Івченко).  3.В імлистій долині осяяні срібним промінням сонця стояли широкі лани золотого жита і пшениці (М.Коцюбинський). 4. Навіть діти занепокоєні батьківською тривогою довго не засинали (А.Головко). 5.Освітлені сонцем схили світяться смарагдом (В.Шевчук).  6. Заглиблена у спогади не почула, як розчинилися двері (А.Шиян).

7.Палкої, поетичної вдачі вона не могла вдовольнитися буденним життям (М.Коцюбинський). 8. Над берегом послався густо зацвічений білою ромашкою луг (В.Козаченко). 9. Напоєний незабаром зіллям зогрітий теплом Остап розплющив очі ( М. Коцюбинський). 10.Переможений поглядом її променистих очей він якось зів’яв (А.Хижняк).

Вправа 3. Розподіліть на групи і запишіть послідовно рчення залежно від умови відокремлення означень: а) означуваним словом є займенник;     б) відділені від означуваного слова іншими членами речення; в) стоять після означуваного слова.

 1.Все місто спить,суворе й мовчазне (Л.Костенко). 2. Ген, килим, витканий із птиць, летить над морем (Л.Костенко). 3. Сам лагідний, сумирний, він давно не міг зрозуміти, від чого все те лихе (С.Черкасенко).4. Наснились сині проліски мені, і я, щаслива, плакала вві сні (І.Х ристенко). 5. Оточена зеленим шумовинням, в кущах розлогих дикої тернини стоїть похила хата лісникова (А.Малишко).6. Стоїть старе гетьманське місто Глухів, позбавлене і слави, і краси (Ю.Мушкетик).

Ключ.Замініть послідовно номери виписаних речень буквами:1-т, 2-о,   3-о, 4-с, 5-р, 6-г. Якщо ви правильно виконали завдання, то із букв прочитаєте назву українського міста.

Вправа 4. Перебудуйте речення так,щоб невідокремлені означення стали відокремленими.

 1.Настав вечір, і прив’ялі за день від пекучого сонця квіти почали оживати.  2. У  небі пливли освічені вечірнім сонцем хмарки. 3. На вкритій жовтим листям траві лежали червонобокі яблука. 4. Хвилювалося розбуджене весняним вітерцем жито.

Вправа 5. Із двох простих речень утворіть одне із відокремленим означенням, поясніть розділові знаки.

 1.Тарас довго стояв під горою. Його зачарувала краса Дніпра, темної лісистої  гори з монастирем.  2. Вітер щось шепоче травам. Вони вмиті росою.3. Мене зачудувало і вразило дядькове слово. Я не знав,що відповісти. 4. А скрипучі вози вивозили з двору роки і спомини. Вони були дорогі для мене і моїх батьків.

Вправа 6. Доповніть речення поширеними і непоширеними означеннями. Запишіть їх, поставивши розділові знаки.   

 1.Висипали …зорі, зійшов місяць,… 2. Щебетали пташки у гущавині молодого гілля… 3.Красно грає весняне сонце на небі… 4. Зелена трава … піднялася вгору, а я лежав серед цих трав…

Вправа 7. Прочитайте ререння. Знайдіть у них неузгоджені означення. Поставте, де потрібно, розділові знаки.

 1. Вбігла сусідка у фартусі просто від печі (В.Земляк).2. Тимко у новому сіренькому костюмчикові штани навипуск поверх чобіт картуз на кучерях стоїть понуривши голову прощається з рідними (Гр.Тютюнник).      3. Зараз за Музичною скелею були на Дніпрі сумні скелясті острови а з правої руки з високого скелястого берега вже дивились на запорожців Старий Кодак з його біленькими хатками невеличкою церквою й височенними окопами (А. Кащенко). 4. Уся в чорному з прив’ялими біля уст борознами часу вона нагадує тих матерів які у церквах вимолюють долю дітям (М.Стельмах). 5. Переляканий без шапки запорошений снігом мчався Василько по дорозі назустріч холодному вітру (М.Куліш). 6. Підперезаний налигачем у гостроверхій старій шапурині він побрязкуючи занозами поволеньки збирався на оранку як той чумак по сіль (Гр.Тютюнник). 7.Через дорогу проти церкви стояла школа нова висока під залізом (М.Куліш).

Впправа 8. Прочитайте речення. Поясніть вживання тире.

 1.Не всидів Сивоок довго на візку, зістрибнув,знову відбіг від Ситника, став − неприручений, упертий, свавільний (П.Загребельний). 2.Така моя робота повсякчасна − відповідати кожному й за все! (Т.Севернюк). 3. А душа вклоняється просторам і землі за світлу радість − жить. ( О.Теліга). 4. Тиша, тиша довкола – повна, урочиста (О.Гончар). 5. Дійшовши цього висновку, Андрій зробив тверду постанову − добиватися згідно закону за всяку ціну обізнання з матеріалами справи (І.Багряний).

Вправа 9. Запишіть речення під диктовку. Звірте написане з надрукованим. Поясніть розділові знаки.

 1.Мабуть, немає нічого чарівнішого в світі за осінній ліс, тихий, задумливий, сповнений незбагненного таїнства матері-природи (І.Цюпа). 2.Яке ж то горе − слово лицеміра, гнучке й блискуче, мов гадюча шкіра(Д.Павличко). 3. Все раділо, стріваючи день; і день зрадів,розцвітаючи,ясний, теплий,погожий (Панас Мирний).4. Кирило лишився сам і байдуже дивився, як ніч огортала садок − чорна, густа і тепла (М.Коцюбинський). 5.Місяць,закоханий в ніч чарівну, сяє, щасливий, і світить (Олександр Олесь). 6.Нас було двоє у вересневій ночі: криниця,сповнена водою,і я, сповнений спраги.(Ю.Мартич). 7. Була вже ніч. Осяяні місячним сяйвом, дерева стояли в цвіту,як наречені (О.Довженко). 8.Небо затяглося суцільною ковдрою,вірніше безліччю ковдр, згромаджених одна на одну (І.Багряний). 9.Он за лугом ліс, що немовби розімлів,оповитий гарячою сизою млою(Р.Іванченко). 10.Приїхала і, знеможена,відразу лягла (У.Самчук). 11.Ліг і дивлюся в небо − глибоке, бездонне,блакитне (М.Івченко).12.На забутих слідах,оповите печаллю гіркою, б’ється серце, мов птах, і не спить, і не знає покою (Леонід Первомайський). 13. І, захолонувши  в дивній грації,зітхають свіжістю дівочою акації, вітрами обціловані до ніг(В.Симоненко).14.Мов крізь рожеву млу, струмує синя Рось і Корсунь устає,садами оповитий(М.Рильський). 15. І сад показує старий граф князівні.Обведений високим муром, з облупленими урнами,хоч і причепурений, проте буйний і розтріпаний,забутий роками серед каміння і бетону велетенського міста, він має в собі багато затишних, сумних, сільських куточків (В.Винниченко).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мушаровська Світлана Гнатівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 листопада 2020
Переглядів
17139
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку