8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Матеріали до уроку "Т. Г. Шевченко. "Наймичка""

Про матеріал
Матеріали містять завдання: на встановлення відповідності (за поданими рядками поезій Т. Шевченка визначити назву), тести за змістом поезії Т. Г. Шевченка «Сон» («На панщині пшеницю жала»).
Перегляд файлу

Завдання: за поданими рядками поезій Т. Шевченка визначити його назву.

1. І мене в сім’ї великій, / В сім’ї вольній, новій, / Не забудьте пам’янути / Незлим тихим словом.

2. Доля, де ти! Доля, де ти? / Нема ніякої; / Коли доброї жаль, боже, / То дай злої, злої!

3. Реве та стогне Дніпр широкий, / Сердитий вітер завива, / Додолу верби гне високі, / Горами хвилю підійма.

4. Утни, батьку, щоб нехотя / На весь світ почули, / Що діялось в Україні, / За що погибала, / За що слава козацькая / На всім світі стала!

5. Все йде, все минає і краю немає, / Куди ж воно ділось? Відкіля взялось? / І дурень, і мудрий нічого не знає. / Живе… умирає… одно зацвіло, / А друге зав’яло, навіки зав’яло… /І листя пожовкле вітри рознесли.

6. Он глянь,— у тім раї, що ти покидаєш, / Латану свитину з каліки знімають, / З шкурою знімають, бо нічим обуть / Княжат недорослих, а он розпинають / Вдову за подушне, а сина кують, / Єдиного сина, єдину дитину, / Єдину надію! В військо оддають!

7. Кохайтеся, чорнобриві, / Та не з москалями, / Бо москалі — чужі люде, / Роблять лихо з вами.

8. А мене, мої сестрички, / За те не впустили, / Що цареві московському / Коня напоїла — / В Батурині, як він їхав / В Москву із Полтави.

9. За горами гори, хмарою повиті, / Засіяні горем, кров’ю политі / Споконвіку Прометея / Там орел крає, / Що день божий добрі ребра / Й серце розбиває.

10. Нема на світі України, / Немає другого Дніпра, / А ви претеся на чужину / Шукати доброго добра, / Добра святого.

11. Замовк неборака, сиротами кинув? / І гори, і море, де перше витав, / Де ватагу пройдисвіта / Водив за собою,— / Все осталось, все сумує, / Як руїни Трої.

12. Тяжко мені сиротою / На сім світі жити / Свої люде — як чужії, / Ні з ким говорити. / Нема кому розпитати, / Чого плачуть очі; / Нема кому розказати, / Чого серце хоче…

 

Тести

«Сон» («На панщині пшеницю жала»)

1. Поезію «Сон» Т. Шевченко присвятив:

а) всім жінкам України; б) своїй матері; в) Лесі Українці; г) Марку Вовчку.

2. Знайомлячи читача з героїнею твору, поет зазначає, що вона:

а) збирала гриби; б) обмолочувала снопи;

в) жала пшеницю; г) доглядала панське життя.

3. Який сон побачила жінка, задрімавши над немовлям? Що:

а) сама стала панночкою; б) її син Іван красивий і багатий;

в) у неї багато своєї землі, засіяною пшеницею; г) ставши жебрачкою, вона помирає.

4. Прокинувшись від сну, героїня:

а) розплакалася; б) почала годувати свою дитину;

в) продовжила працювати до приїзду ланового; г) вирішила смачно поїсти.

5. Віршований розмір поезії:

а) ямб; б) хорей; в) дактиль; г) анапест.

6. Риса характеру жінки, про яку Т. Шевченко зазначає у творі:

а) хитра; б) гуманна; в) працьовита; г) улеслива.

7. Що є найголовнішим і бажаним для героїні вірша?

а) За свою працю отримати багато грошей;

б) побачити власну дитину вільною;

в) мати міцне здоров’я і бути щасливою;

г) щоб її сина пан не віддав у солдати.

8. Про кого не згадується у творі?

а) офіцера; б) ланового; в) жінку-кріпачку; г) Івана.

9. Небога годувала свого сина:

а) під снопом; б) біля калини, де була криниця;

в) неподалік від лісу; г) на узбережжі річки.

10. Звуковий елемент, який має місце у творі:

а) спів солов’я; б) сміх героїні; в) плач-крик немовля; г) шелест достиглої пшениці.

11. Яким бажає жінка-кріпачка бачити власне поле?

а) Веселим; б) багатим на врожай; в) таким як панське; г) безмежним і золотим.

12. Провідний лейтмотив поезії:

а) працюй і будеш у пошані пана;

б) мрія про вільне і щасливе життя;

в) одружений Іван стане багатим;

г) чим більше вижатих снопів, тим вища плата за виконану роботу.

«Наймичка». «Пролог»

1. Караючи свою нещасливу долю, Ганна зверталася до:

а) широкого степу; б) Бога; в) туману; г) батьків.

2. Під час блукання у неділю вранці-рано героїня наспівувала:

а) «Ой степи широкії»; б) «Ой у полі могила»;

в) «Кукувала зозуленька»; г) Ой у полі вітер віє».

«Наймичка». Розділ І

3. Трохим з Настею сумували через те, що:

а) були бідними; б) повсякчас втрачали здоров’я;

в) вимушені працювати на пана; г) не мали дітей.

«Наймичка». Розділ ІІ

4. Дід виїхав до Городища, аби:

а) придбати необхідних ліків;

б) відвідати сина, який там служив у війську;

в) запросити до себе кумів;

г) продати дещо з хатнього краму.

«Наймичка». Розділ ІІІ

5. Чому старі вирішили прийняти до себе наймичку? Бо:

а) вважали себе за багатих; б) вже нездужали;

в) вона дуже сльозно просила; г) їм важко було працювати на городі.

6. Після тривалих страждань Ганна відчула себе щасливою тоді, коли:

а) знаходилася поруч зі своєю дитиною;

б) мала можливість заробити на хліб;

в) підкинула власну дитину чужим людям;

г) батьки дозволили їй повернутися додому.

«Наймичка». Розділ IV

7. Рід діяльності Марка:

а) ковальство; б) чумакування; в) мисливство; г) гончарство.

«Наймичка». Розділ V

8. Під час весілля Марка, Ганна:

а) обробляла городину; б) співала і танцювала;

в) жебракувала у Городищі; г) пішла на прощу до Києва.

«Наймичка». Розділ VII

9. Через те, що син наймички тривалий час не повертався, вона:

а) мусила розважати його дружину і дітей;

б) зверталася з молитвою до святого Миколая;

в) ходила до ворожки цікавитися долею улюбленця;

г) вирушила на його пошуки.

10. Якого подарунка віз Марко Ганні?

а) сукна дорого; б) шитий пояс; в) червоного шовку; г) парчі золотої.

11. Повернувшись благополучно додому, герой:

а) помолився Богу; б) поцілував рідну землю;

в) заспівав веселої; г) подякував воликам.

12. Наприкінці твору наймичка:

а) зізналася Маркові, що вона його мати;

б) залишила хату сина і вирушила у мандри;

в) вирішила присвятити останні роки життя службі Богові;

г) втопилася з горя у річці.

 

doc
Додано
12 листопада 2019
Переглядів
298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку