Завдання: за поданими рядками поезій Т. Шевченка визначити його назву.
1. І мене в сім’ї великій, / В сім’ї вольній, новій, / Не забудьте пам’янути / Незлим тихим словом.
2. Доля, де ти! Доля, де ти? / Нема ніякої; / Коли доброї жаль, боже, / То дай злої, злої!
3. Реве та стогне Дніпр широкий, / Сердитий вітер завива, / Додолу верби гне високі, / Горами хвилю підійма.
4. Утни, батьку, щоб нехотя / На весь світ почули, / Що діялось в Україні, / За що погибала, / За що слава козацькая / На всім світі стала!
5. Все йде, все минає і краю немає, / Куди ж воно ділось? Відкіля взялось? / І дурень, і мудрий нічого не знає. / Живе… умирає… одно зацвіло, / А друге зав’яло, навіки зав’яло… /І листя пожовкле вітри рознесли.
6. Он глянь,— у тім раї, що ти покидаєш, / Латану свитину з каліки знімають, / З шкурою знімають, бо нічим обуть / Княжат недорослих, а он розпинають / Вдову за подушне, а сина кують, / Єдиного сина, єдину дитину, / Єдину надію! В військо оддають!
7. Кохайтеся, чорнобриві, / Та не з москалями, / Бо москалі — чужі люде, / Роблять лихо з вами.
8. А мене, мої сестрички, / За те не впустили, / Що цареві московському / Коня напоїла — / В Батурині, як він їхав / В Москву із Полтави.
9. За горами гори, хмарою повиті, / Засіяні горем, кров’ю политі / Споконвіку Прометея / Там орел крає, / Що день божий добрі ребра / Й серце розбиває.
10. Нема на світі України, / Немає другого Дніпра, / А ви претеся на чужину / Шукати доброго добра, / Добра святого.
11. Замовк неборака, сиротами кинув? / І гори, і море, де перше витав, / Де ватагу пройдисвіта / Водив за собою,— / Все осталось, все сумує, / Як руїни Трої.
12. Тяжко мені сиротою / На сім світі жити / Свої люде — як чужії, / Ні з ким говорити. / Нема кому розпитати, / Чого плачуть очі; / Нема кому розказати, / Чого серце хоче…
Тести
«Сон» («На панщині пшеницю жала»)
1. Поезію «Сон» Т. Шевченко присвятив:
а) всім жінкам України; б) своїй матері; в) Лесі Українці; г) Марку Вовчку.
2. Знайомлячи читача з героїнею твору, поет зазначає, що вона:
а) збирала гриби; б) обмолочувала снопи;
в) жала пшеницю; г) доглядала панське життя.
3. Який сон побачила жінка, задрімавши над немовлям? Що:
а) сама стала панночкою; б) її син Іван красивий і багатий;
в) у неї багато своєї землі, засіяною пшеницею; г) ставши жебрачкою, вона помирає.
4. Прокинувшись від сну, героїня:
а) розплакалася; б) почала годувати свою дитину;
в) продовжила працювати до приїзду ланового; г) вирішила смачно поїсти.
5. Віршований розмір поезії:
а) ямб; б) хорей; в) дактиль; г) анапест.
6. Риса характеру жінки, про яку Т. Шевченко зазначає у творі:
а) хитра; б) гуманна; в) працьовита; г) улеслива.
7. Що є найголовнішим і бажаним для героїні вірша?
а) За свою працю отримати багато грошей;
б) побачити власну дитину вільною;
в) мати міцне здоров’я і бути щасливою;
г) щоб її сина пан не віддав у солдати.
8. Про кого не згадується у творі?
а) офіцера; б) ланового; в) жінку-кріпачку; г) Івана.
9. Небога годувала свого сина:
а) під снопом; б) біля калини, де була криниця;
в) неподалік від лісу; г) на узбережжі річки.
10. Звуковий елемент, який має місце у творі:
а) спів солов’я; б) сміх героїні; в) плач-крик немовля; г) шелест достиглої пшениці.
11. Яким бажає жінка-кріпачка бачити власне поле?
а) Веселим; б) багатим на врожай; в) таким як панське; г) безмежним і золотим.
12. Провідний лейтмотив поезії:
а) працюй і будеш у пошані пана;
б) мрія про вільне і щасливе життя;
в) одружений Іван стане багатим;
г) чим більше вижатих снопів, тим вища плата за виконану роботу.
«Наймичка». «Пролог»
1. Караючи свою нещасливу долю, Ганна зверталася до:
а) широкого степу; б) Бога; в) туману; г) батьків.
2. Під час блукання у неділю вранці-рано героїня наспівувала:
а) «Ой степи широкії»; б) «Ой у полі могила»;
в) «Кукувала зозуленька»; г) Ой у полі вітер віє».
«Наймичка». Розділ І
3. Трохим з Настею сумували через те, що:
а) були бідними; б) повсякчас втрачали здоров’я;
в) вимушені працювати на пана; г) не мали дітей.
«Наймичка». Розділ ІІ
4. Дід виїхав до Городища, аби:
а) придбати необхідних ліків;
б) відвідати сина, який там служив у війську;
в) запросити до себе кумів;
г) продати дещо з хатнього краму.
«Наймичка». Розділ ІІІ
5. Чому старі вирішили прийняти до себе наймичку? Бо:
а) вважали себе за багатих; б) вже нездужали;
в) вона дуже сльозно просила; г) їм важко було працювати на городі.
6. Після тривалих страждань Ганна відчула себе щасливою тоді, коли:
а) знаходилася поруч зі своєю дитиною;
б) мала можливість заробити на хліб;
в) підкинула власну дитину чужим людям;
г) батьки дозволили їй повернутися додому.
«Наймичка». Розділ IV
7. Рід діяльності Марка:
а) ковальство; б) чумакування; в) мисливство; г) гончарство.
«Наймичка». Розділ V
8. Під час весілля Марка, Ганна:
а) обробляла городину; б) співала і танцювала;
в) жебракувала у Городищі; г) пішла на прощу до Києва.
«Наймичка». Розділ VII
9. Через те, що син наймички тривалий час не повертався, вона:
а) мусила розважати його дружину і дітей;
б) зверталася з молитвою до святого Миколая;
в) ходила до ворожки цікавитися долею улюбленця;
г) вирушила на його пошуки.
10. Якого подарунка віз Марко Ганні?
а) сукна дорого; б) шитий пояс; в) червоного шовку; г) парчі золотої.
11. Повернувшись благополучно додому, герой:
а) помолився Богу; б) поцілував рідну землю;
в) заспівав веселої; г) подякував воликам.
12. Наприкінці твору наймичка:
а) зізналася Маркові, що вона його мати;
б) залишила хату сина і вирушила у мандри;
в) вирішила присвятити останні роки життя службі Богові;
г) втопилася з горя у річці.