Урок позакласного читання
Клас -9
Тема : Шлях до вічної оселі Тараса. Заочна подорож
Мета: ознайомити учнів , як українська громада виконала заповіт поета; удосконалювати уміння виступати перед аудиторією, виразно читати твори; формувати ціннісне ставлення до кращих представників культури нашого народу..
Обладнання: портрет Шевченка, виставка „Дорога Шевченка до Канева”.
Вислови: 1.Багато духовних вождів було у нас, багато великих поетів, вчених, подвижників ,- але на долю їх святих могил не випало поки що того, що випало на долю цієї.
Ця одинока могила , на високій кручі Дніпра- народний пам‘ятник.
Григорій Мачтет.
Смерть Тарасова нічого в нас не одняла, яко в народу;ні, вона нам, яко народові, очі осіяла, вона перед нами велике діло Шевченкове вповні явила , а самого Шевченка , мов на гоі серед нас поставила...
„Основа”, Некролог, 1861 рік.
Випереджувальні завдання: учні працюють у групах , готують відповідні завдання.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Інтеграція предметів : історія, мистецтвознавство, українознавство.
Наскрізні лінії-1, 5, 6, 9
Основний зміст уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель: Несподівана смерть Шевченка приголомшила не лише земляків поета, а й усіх кому дороге його ім‘я, його поетичне слово. Поет, що весь час боровся проти кріпацтва і неволі, лише 7 днів не дожив до маніфесту про звільнення мільйонів рабів- братів його.
Смерть його стала всенародним болем і втратою. Осиротілий народ оплакував смерть Тараса Шевченка, щиро молився за його душу.
Сьогодні ми з вами проведемо заочну подорож тією дорогою, якою повернувся наш Кобзар до місця вічного спочинку.
Весною гарно квітне Канів,
Прекрасною стоїть гора,
Де в травні місяці чудовім
Тут перепоховали Кобзаря...
Ми зупинимося на трьох станціях .Дізнаємося багато цікавого.
Сприйняття навчального матеріалу.
Перша станція ”Смерть Кобзаря – всенародне горе”.
Поет: Намріяв: поставити хату,
Садок посадить над Дніпром
І віку свого доживати
В хатині , повитій добром.
В саду йому виділись діти
І мати весела при них.
Та смерть не дала порадіти
З живих несказаних утіх.
Лиш в думах дітей і дружину
Любов‘ю палкою зігрів.
Поета звела в домовину
Тюремна опіка царів.
Поет: Тихесенько Україна плаче...
Поховала дух великий і серце гаряче.
Поховала наша мати найкращого сина -
„Вічну пам‘ять” заспівала уся Україна.
Біограф1.:У день смерті поета вірні його друзі зібралися ввечері у Михайла Лазаревського і всі разом вирішили так увінчити пам‘ять свого побратима:
1.Перевезти тіло його на Україну, згідно з поетовим заповітом.
2. Поставити на могилі його пам‘ятник.
3. Видати якнайкраще його твори.
4.Заснувати народну школу імені Шевченка.
5.Допомагати його рідним.
6.Відвідувати кому-небудь з найближчих друзів могилу Шевченка.
Відразу ж друзі почали збір коштів на увічнення пам‘яті поета.
28 лютого відбулося поховання поета.(Демонструється малюнок „Шевченко в домовині”).Відкриту домовину несли студенти на руках аж до Смоленського кладовища , яке було від Академії мистецтв на відстані кілька верстов. Падав густий сніг за домовиною Тараса Шевченка йшли прибиті горем його співвітчизники – Микола Костомаров, Пантелеймон Куліш, Василь Бєлозерський, Павло Чубинський, брати Лазаревські, Григорій Честахівський, Олександр Афанасьєв – Чужбинський.
Поет: Не в степу , не на могилі,
Над Дніпром широким,
Ти заснув єси , Кобзарю,
Вічним сном глибоким.
Цей вірш став народною піснею, що понині виконують кобзарі на Тарасовій горі.
Поховали поета на Смоленському кладовищі в дубовій домовині, котру поставили в дощану скриню, вкриту всередині свинцем. Поховали на тому місці , де часто він любив сидіти з альбомом в руках.(Показуємо малюнок Т.Шевченко „Куточок Смоленського кладовища в Петербурзі”).
Всі розуміли , що незабаром доведеться перевозити тіло поета на Україну.(Демонструємо ескіз Соколова „Могила Шевченка на Смоленському кладовищі”).
Письменник: А Тарас Шевченко лежав у труні , оббитій білим глазетом , на чорному катафалку посеред академічної церкви. На труну поклали великий лавровий вінок, багато живих квітів.
Дивно спокійне і гарне було в нього лице. Розправились гіркі зморшки, і немов заснув він або ,може , тільки закрив стомлені очі, щоб спокійно додумати велику добру думу...
А народ все надходив і надходив...
Хоч в газеті не було повідомлення , але разюча звістка облетіла всіх, і всі поспішали прийти попрощатись з Тарасом . І , заходячи сюди , кожен відчував такий нестерпний жаль, що , такий докір і собі , і всьому навколишньому життю. Певне треба було його більше берегти, просто по-людяному берегти. І таке незмірне почуття любові й пошани було до присутніх, що, здавалося, воно гуртувало навколо цієї труни всіх в одну велику сім‘ю, об‘єднану великим спільним горем. Українці, росіяни, поляки, художники, письменники , вчені, студенти зібралися тут, і всі дріб‘язкові сперечання, непорозуміння, - все зникло , зблідло перед цією труною...
Потоки людей линули до Академії. Сніг великими пластівцями з летів з сірого неба. Давно Петербург не бачив такого натовпу. Тисячі підходили і підходили. Уже не могли пройти в Академію. Густий натовп стояв на набережній, аж до Царського мосту.
От студенти винесли труну. Вони не поставили її на катафалк. Вони несли її до самого Смоленського кладовища, до самої могили. І над натовпом височіло спокійне , величне лице Кобзаря. Труну несли відкритою...
Станція друга „ Початок дороги до вічної оселі”.
Історик: Дозвіл на перевезення поета на Україну було отримано в квітні.
В останню дорогу на Україну громада українців доручила везти одному з братів Лазаревських – Олександру Матвійовичу, майбутньому історику України та вірному другові поета, художнику Григорію Миколайовичу Честахівському.
58 днів перебував прах Шевченка в Петербурзі. 26 квітня 1861 року друзі поета зібралися на Смоленському кладовищі , викопали дубову труну з тілом поета , вклали її в іншу свинцеву, а цю – в соснову, оббиту по боках металом і в двох місцях була стягнена пасками. Встановили на спеціальні дроги. На домовині зоріла віньєтка з лаконічним надписом. Цього сумного дня з вінків , що були на могилі поета брали по металевому листочку.
(Показ фотографій листків з домовини поета).
Сумними були обличчя друзів . З прощальним словом до поета звернулися його земляки. З промовою виступив Пантелеймон Куліш. Йшов мокрий сніг, від якого потемніла червона китайка. Траурна процесія ушила через увесь Петербург. Жалобна процесія привертала увагу і до неї . до неї вливалися все нові шанувальники слова поета. Йшов сніг, але люди його не помічали, поволі добралися до вокзалу. І тут востаннє стовпилися коло труни. Тихо й бережно підняли його на плечі, поставили у вагон, зібралися в далеку путь. Так почався останній шлях Кобзаря.
Звучить пісня „Заповіт”.
Драматурги.
Інсценізація уривку з роману Оксани Іваненко „Тарасові шляхи”.
Честахівський: Батько Тарас їде до своєї господи.
Михайло Лазаревський: Дивіться ж , хлопці, дивіться :на вас поклалися.
Михайло Лазаревський (до брата): Сашко, Сашко, коли б Тарас устав та подивився. А ти , Грицьку, замальовуй і записуй усе, що можеш.
Честахівський: Хіба можливо все записати і замалювати?!
Олександр Лазаревський: Записуй, замальовуй усе. Коли б я міг малювати. Може , це тільки початок того безсмертного життя , його невмирущої слави, і з нас спитають не тільки мої брати і мати , не тільки громада в Києві чи Петербурзі ,а та нова громада. Що може вирости з наших онуків.
Честахівський: Коли б я був справжній художник! Хіба я можу своїми невправними малюнками, своєю невпевненою рукою передати все те, що побачу?!
Критик: Наступного дня поїзд з домовиною поета вирушив у далеку дорогу. Першою зупинкою була Москва. З поетом попрощатися прийшли московські друзі, вчені, письменники , актори.
З Москви до Києва залізниці не було, тому Шевченкову домовину довелося везти поштовим трактом6спеціальними ресорними дрогами, запряженими трійкою коней. Цей похід та похорон зафіксував Честахівський у своїх малюнках.
Перевезення праху Шевченка стало історичним поверненням його в Україну, Де б не проходила домовина Шевченка, назустріч виходили люди, ніби передаючи його наступним. Цей похід був величним , досі до цього ніким не бачений, тому й залишився назавжди в пам‘яті народній, в його легендах, переказах та спогадах.
Третього травня домовина з тілом Шевченка ступила на рідну землю. Григорій Честахівський став на коліна, поклонився та тричі поцілував землю.
Після десятиденної мандрівки Україною , 6 травня домовина прибула до броварів , під Києвом. Щоб віддати шану назустріч, вийшло багато людей, а серед них студенти, гімназисти.
Поет: М.Старицький „ На спомин Т.Г.Шевченка”.
Ні, він не вмер поки ще наше слово
Гучатиме серед степів, лугів,
Його пісень перейде слава нова
У сиву даль від заздрісних віків.
І заповіт братерства і любові,
Що він нам дав , як стяг на боротьбу,
Перелетить луною в інші мови
І правдою подужає злобу!
Настане час, і з тим новим псаломом
Ми підемо по стогнах городів,
І воздамо з тимпанами та дзвоном
Хвалу йому, заступнику рабів.
Літературознавець: Символічно, що саме в цей у Полтаві було посаджений народом дуб у пам‘ять про поета.
Провести співця в останню путь прибув до Києва і відомий український поет цукрозаводчик , коштом якого вийшло останнє прижиттєве видання „ Кобзаря” 1860 року, Платон Симиренко разом з своєю родиною.
Зворушливою була зустріч з домовиною Шевченкової рідні - простих українських селян, які принесли з собою ікону Спасителя і поклали на домовину. Вони пішки прийшли зі Звенигородщини до Києва, щоб оплакати і провести в останню дорогу. Голосила по братові сестра Ярина . а разом з нею жінки Микити і Йосипа - Палажка та Мотря, дружина Варфоломія –Олександра, голосили чужі жінки, незнайомі, а ,здавалося, що тужила за ним вся Україна...
Письменник: От і ступили на українську землю.
На тихі води. На ясні зорі. І тут по селах голосили над труною жінки. Коло кожного села з юрби виходила дівчина у вишитій сорочці, у запасці, з стрічками й вінком на голові і врочисто несла на труну „канун”.
-Це той, що за нашу волю боровся ,- передавали з уст в уста.
Тарас наближався до Києва.
Травень був рясним на дощі. Це Вкраїна плакала за своїм Кобзарем, як удова за улюбленим первістком.
А від села до села лунала звістка :”Батько Тарас повертається на Україну”.
І не казали, що „везуть”,”ховають”, а казали повертається , як про живого.
Драматурги: інсценізація
Іван Сошенко: (зітхає) От і повертається1
Його дружина: Та заспокойся , не побивайся так, у тебе сил не вистачить і зустріти!
Іван Сошенко: Боже ж мій! Іду Літнім садом, молодий , щасливий, і сидить хлоп‘я в малярському халаті на перекинутій цеберці і Сатурна малює... І такі очі у того хлопця... А то був Тарас... Тарас Шевченко... А я йому не раз казав : „Кинь писати, ти художник”. Боже ж мій, господи, не знав ані щастя, ані долі.
Чалий: Іване Максимовичу! Ви говорите про нього , як про звичайну людину , а він же нашу українську мову підняв, він же наш народ світові показав, на рівні з іншими народами, його ж ім‘я безсмертне.
Студент: Він нам заповіт лишив: поховайте та вставайте... подивіться на Поділ: людей видимо-невидимо...
Чалий: Ходімо туди, назустріч Тарасові.
Історик: Для того щоб домовина вступила до Києва потрібен був дозвіл генерал-губернатора.ЇЇ дозволили поставити у церкві Різдва Христового в Києві на Подолі за умови, що не будуть виголошуватися промови, але надвечір уже була приставлена поліція, а вранці- кінні жандарми. Вранці , на панахиді, коло церкви було багато людей, але промов не було.
Літератор:” Була неділя 7 травня . З ночі ще прибував народ. Не тільки в церкву , на майдан не можна було протиснутися. Вранці почалася панахида.Без промов. Про заборону знали всі , обурювалися. Раптом народ потіснився, трохи розступився. У церкву ввійшла жінка в глибокій жалобі. В руках у неї був терновий вінок. Вона мовчки поклала його на труну і вийшла.
Ніхто її не зупинив . І вже коли її струнка , висока постава у чорних плерезах зникла в натовпі за дверима церкви, Олександр Лазаревський зробив рух побігти подивитись, довідатися , хто це був? Але вже знову зімкнувся народ , і жінка зникла.
-Терновий вінок ,- зашепотіли в юрбі.
- Саме терновий вінок за всі його страждання.”
Краєзнавець: Прийнявши рішення перевезти на Україну прах поета , петербурзька громада остаточно не вирішила , де його поховати, хоча стосовно цього велося листування .одностайності не було: одні хотіли поховати в Києві, інші - в Каневі. На нараді було вирішено поховати в Каневі.
Поет: Шумить, гуде Дніпро широкий,
Хвилю підіймає, воду розливає,
А київська громадонька сльози виливає,
Крізь домовину Тарасове слово промовляє.
Несуть труну Тарасову,
Червоною китайкою вкриту,
Та квітами весняними
Поверх труни в головах лежить вінок лавровий,
А зверх його трохи менший,
З колючками вінок терновий,
Під труною ідуть студенти
Сльози виливають та Кобзаря із Києва в Канів
Проводжають.
Перестала наша тяжка доля його вустами співати.
Остались сироти і діти , і мати.
Ой полинув орел сизий в далеку дорогу,
За вдовицю – сиротину молитися Богу,
Громадонька очицями ясненькими сльози виливає,
Устоньками щиресенькими промовляє
В останній раз із Києва батька виряджає.
Сторінка станція „Перепоховання Тараса Шевченка”.
Краєзнавець: 8 травня 1861 року домовина з тілом Шевченка покинула київський берег, і могутній Дніпро поніс прах його на своїх хвилях до древнього Канева – місця вічного спочинку .
Звучить пісня „Реве та стогне Дніпр широкий...” .
Зустрічати Шевченковому домовину вийшла канівська громада на чолі із священиком Феодосієм Чайковським з образами і корогвами та цеховою коробкою у вигляді домовини , покритою червоним сукном - то був місцевий звичай. Хто не знав, то міг подумати, що ховають двох померлих. Процесія була такою пишною , що й сам блискучий Петербург не бачив такого дива.
Виконується пісня „Козака несуть” у супроводі бандури.
Протягом трьох днів служили панахиди по покійному. Брат Варфоломій вирішив поховати Тараса коло церкви , на тій горі, де він прагнув оселитися.
Могилу копали родичі, друзі , студенти, народ, а солдати і муляри змурували склеп цегляний. Все було готове для поховання.
Поет :Сподівалися Шевченка
Сей год на Вкраїну ,
А дождалися побачить
Його домовину.
Стоїть в Каневі в соборі
Вся квітками ввита
По-козацьки червоною
Китайкою вкрита.
В могилі домовина
На світ піднялася,
Через Москву, через Київ
Сюди донеслася.
На Симона , на Зилота,
Задзвонили дзвони
Стали править Кобзареві
Нові похорони...
Уволили твою волю
Українські діти:
На Чернечу несуть гору,
Де ти хотів жити.
Краєзнавець :Дві доби домовина в Успенському соборі, після відправи панахиди та промови протоієрея Гната Мацкевича, домовину винесли з собору та поставили на козацький віз, накрили червоною китайкою , а замість волів впрігся люд хрещений: повезли , як слід , діти свого батька.
Поперед несли портрет Шевченка, щоб увесь люд бачив , яким він був живим...
Спершу домовину несли чоловіки. Однак, за давнім українським звичаєм, парубка повинні виряджати дівчата. Не відстали від цього звичаю місцеві красуні. У національному одязі оточили віз з домовиною поета. Про цю процесію з хвилюванням згадував Григорій Честахівський.
Честахівський: ”Дивлюсь , як макова нива зацвіла коло Кобзаревої домовини, а сама домовина, як найбільша маківка, красується серед великої ниви- все дівочки , як квіточки,, а дівчата, як маківочки, облавили густою батовою та й везуть Тарасів віз, а жіночки позад воза помагають; ні одної мужської душі нема, не тільки в возі , а близько коло воза . У мене навернулися на очі сльози... „
Канівські дівчата до самої гори не віддавали Шевченкової домовини. Шлях траурної процесії пролягав через весняну повінь . Не всі дівчата могли притулитися до домовини
не понад Дніпром, а за горами та лісом. Дорога була неблизька Інші услали останній шлях поета квітами і гілочками з дерев .І покрилася Кобзарева дорога зеленими вітами, як зеленим килимом. Аж серце мліло від такого дива...”
Етнограф :За ритуалом українського похорону, виряджаючи небіжчика в останню дорогу , хтось обов‘язково тужить. Під час похорону плакальницею була жінка з села Пекарів Якилина Кравцова.
Домовину донесли на гору, здавалося, що вся Україна-мати тут. Звучать прощальні промови.
Над Чернечою горою лунає „Вічна пам‘ять”. Так рідна земля взяла в своє лоно прах свого сина. Перевезення домовини Шевченка і перепоховання в Каневі свідчило про велику любов народу до свого співця.
Поет: Місяць бачив, як учора
Могилу копали.
І в могилу домовину
Стиха опускали....
Зачинилось в Україні
Покутне віконце,
Заховалось під землею
Українське сонце.
Поет: Червона китайка лежить на столі,
Червона китайка – заграва пречиста,
Над нею летять і летять урочисто
Під небом широким літа-журавлі.
Червона китайка вкривала Шевченка,
Тоді, як поета додому несли.
Поета сховали у рідній землі,
Китайку червону під сонцем лишили,
І пломінь від неї наповнює жили
У років, що рясно цвітуть край могили
І линуть у небі , немов журавлі.
Звучить пісня „На могилі моїй посадіть молоду яворину...”.
Політик: 22 травня – це наше духовне свято, яке об‘єднує всіх нас у велику „ вольну сім‘ю”.
Смерть забрала в України її сина , але його думи , пісні живуть. Адже того 22 травня 1861 року люди не поспішали розходитися , дехто ночував коло Тараса. Вогонь, який спалахнув 22 травня біля шевченкової могили , став непогасним смолоскипом, будителем нації.
Підсумок уроку.
Вчитель: Ми з вами подорожували шляхом Кобзаря . Тепер вам відомо , коли відбулося перепоховання поета. Ця дата для нас,українців, важлива, бо Шевченко – наш пророк.
Читець: Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля.
І бачиш ти із канівського схилу,
Як новий день над світом устає,
Як сивий Дніпр твою могутню силу
По жилах дротяних народу віддає.
У росяні вінки заплетені суцвіття
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.
Тебе своїм сучасником звемо.
Читець :На могилу приносять розкішні вінки
З пишних квітів садів України
Кароокі дівчата, стрункі юнаки,
І всміхаються гори й долини,
І щасливий Дніпро зустрічає дідів,
І жінок – України окрасу,
І гримить „Заповіту” безсмертного спів
На високій могилі Тараса.
Звучить пісня „Шлях до Тараса”.
Використана література.
1.Вінок Великому Кобзареві.-К.: Радянський письменник, 1961.- 489 с.
2. Дзюба І. М. Тарас Шевченко / І. М. Дзюба ; під заг. ред. В. А. Смолія. – К : Альтернативи, 2005. – 704 с.
3.О.Іваненко Тарасові шляхи .- К.: Веселка, 1985.- 690 с.
4.Кобзарева зоря .- К.: Радянський письменник,1984.- 289 с.
5.Р.Лубківський Громове дерево. Вибрані твори. - К.: Український письменник, 2006.- 525 с.
6.В.Пахаренко Шкільне шевченкознавство .- К.: Брама-Україна, 2007.- 283с.
7.З.Тархан-Береза Святиня. Науково-історичний літопис Тарасової Гори.- К.: Родовід, 1998.- 543С.
8.Шевченко - поет і художник : (до проблеми єдності образного мислення) / З.П. Тарахан-Береза ; АН України, Ін-т літератури ім. Т. Г. Шевченка, Ін-т мистецтвознавства та етнографії ім. М. Т. Рильського. – К. : Наукова думка, 1985. – 183 с.
9.Шевченко Тарас. "Я так її, я так люблю..." : вибрані вірші та поеми / упоряд. і прим. М. М. Павлюка ; вст. ст. М. Г. Жулинського. – К. : Либідь, 2004. – 704 с.
Використані джерела з Інтернету
10.Тарас Шевченко в художній літературі. – Режим доступу: http://www.ukrlit.vn.ua/article1/1488.html
11.Мистецька спадщина Тараса Шевченка. – Режим доступу: http://visnyk.hoippo.km.ua/shevchenko/458-mistecka-spadschina-tg-shevchenka.html