Використання інноваційних технологій для розвитку творчого мислення учнів
на уроках зарубіжної літератури
Бурхливий розвиток нових інформаційних технологій наклав певний відбиток і на розвиток особистості сучасної дитини, яку сьогодні важко уявити без комп’ютера, планшета чи мобільного телефону.
За нинішніх умов учителю все складніше залучити учнів до читання. А головне завдання літератури виховати зацікавленого читача. Тому треба знайти такі підходи, щоб зацікавити учнів. Тут не обійтися без інновацій.
Використання інноваційних технологій у процесі вивчення зарубіжної літератури сприятиме активізації навчально-пізнавальної діяльності, спонукатиме до зростання творчої активності, реалізації творчого потенціалу особистості.
Перед собою ставлю завдання: будувати уроки, спрямовані на підтримку і розвиток життєвих компетентностей учнів з метою подальшої адаптації в соціумі, реалізації як творчих особистостей.
Для себе я обрала мультимедійні технології , інтерактивні методики та технологію розвитку критичного мислення. Їх використання я хочу продемонструвати на прикладі вивчення твору Е. Портер «Поліанна».
«Добрий учитель , як гарний артист спочатку захоплює аудиторію, а потім викладає урок»», писав Джон Кларк. Дуже мудрі слова, бо важливо, прийшовши на урок, налаштувати дітей на роботу, створити атмосферу довіри та доброзичливості, зацікавити, заінтригувати учнів. І якщо вчителю це вдасться, то це запорука успішного уроку.
То як же можна почати урок? Пропоную декілька педагогічних стратегій, які використовую у своїй роботі.
ви листя, а я стовбур.
Отже, я без вас не можу існувати, а ви без мене не опануєте тему. Тож ми повинні
працювати у творчому тандемі.
багаторазовому повторенні закріплюють необхідний образ або певну установку в підсвідомості людини.
Завдання: створення позитивного настрою
Наприклад:
Афірмації можна використовувати як на початковому етапі, так і на етапі рефлексії.
уроку за допомогою ключових слів. Проходить у формі гри, залучається велика кількістьдітей, активізується їх навчальна діяльність.
Наприклад: Е. Портер, американська письменниця, 1868 р., “ Поліанна “,
роман, радість …
висловлюватися на певну тему, спрямований на стимулювання мислення про зв'язки між окремими поняттями.
Це графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними.
Може використовуватися на будь-якому етапі уроку.
цукерки Подарунки Щастя друзі
квіти
книги листівки життя
РАДІСТЬ
Близькі люди
мама тато
допомогла порозумітися змінила долю подарувала радість знайшла для сироти
з коханою на краще життя нову родину
лікар Чилтон міс Полі Джон Пендлтон Джиммі Бін
допомогла усвідомити допомогла полюбити
роль в житті мешканців Як Поліанна змінила своє ім'я
міста світ навколо себе
преподобний Ненсі
Пол Форд Вдова Бентон
місіс Тарбел місіс Сноу
поклала край жалобі
повернула радість життя навчила любити життя
після смерті доньки в усіх його проявах, бути
уважною до оточуючих
Методика «Кластер» дещо схожа на «Асоціативний кущ», «Гронування». Та хочу зауважити, що уже навіть сама нова назва методу чи прийому може зацікавити учнів.
Сучасний урок літератури треба будувати таким чином, щоб мати якомога більший вплив на формування естетичних смаків учнів не лише мистецтвом слова, а й мистецтвом зображення. І тут на допомогу вчителеві приходять мультимедійні презентації, плейкасти, буктрейлери.
Плейкаст може слугувати предметом для створення проблемних ситуацій. Викликає цікавість у дітей.
завдання розповісти про твір, зацікавити та заінтригувати читачів.
Методика порівняння героїв. Учні записують імена героїв у колах , їх характеристику – у трикутниках, а в прямокутниках наводять докази за текстом розповіді, що підтверджують ці характеристики.
Після виконаної роботи прошу учнів висловити (написати) свої припущення, як би повівся кожен із цих двох персонажів в одній із ситуацій:
а) вони знайшли на дорозі собаку, що заблукав;
б) вони потрапили під дощ, а в них є тільки одна парасолька.
Джиммі
Поліанна Бін
життєрадісна добра сумний зневірений
співчутлива
до чужого беззахисний
горя
уміла «поставила» складна до нього
радіти на ноги доля, нікому
життю за місіс Сноу; сирота не було
будь-яких врятувала не мав діла; його
обставин містера друзів доля не
Пендалтона хвилювала
і доглядала людей
за ним
Прошу учнів назвати хоча б три причини того, що спонукало Поліанну нести радість жителям міста. (Можливі відповіді учнів: приклад батька, «гра у радість», моральні якості дівчинки)
класі й формування в учнів чіткої позиції щодо обговорюваних проблем на рівні вибраних ними аргументів.
У двох колонках «Так» – «Ні» фіксуються аргументи, що схвально або заперечно відповідають на проблему. Після спільного обговорення зафіксованих у таблиці аргументів заповнюють графу «Висновок».
ТАК |
ПРОБЛЕМА |
НІ |
Так, саме завдяки цій грі люди навчилися бачити хороше в усьому, любити життя у всіх його проявах |
Чи потрібно було Поліанні розповідати жителям міста про «гру в радість»? |
Ні, бо ця дитяча гра не для дорослих. У них багато проблем, їм немає коли грати в якісь ігри |
АРГУМЕНТИ |
|
АРГУМЕНТИ |
ВИСНОВОК: саме ця дитяча гра розбудила в людях позитивне, навчила радіти життю за будь-яких обставин |
мовлення.
Алгоритм роботи:
критичному мисленню. Методика спрямована на створення текстів визначеної тематики.
За допомогою неї текст набуває певної форми; він полягає у визначенні ролі (хто пише лист), адресата (хтоотримує), формату (у якій формі) та теми.
Роль (хто пише) |
Адресат, аудиторія (хто отримує) |
Формат (у якій формі) |
Тема (про що це) |
Поліанна |
Жителі міста Белдінгсвіл |
Лист |
Шукайте позитив у темних проявах життя |
Поліанна |
Людство |
Записка у пляшці |
Шлях до щастя простий: «завжди радіти» |
Лікар Чилтон |
Пацієнти |
Побажання |
«Як би на це була моя воля я виписував би її і продавав би в аптеці, як я виписую пігулки» |
Метод аналізу художнього твору, який будується за алгоритмом:
Приклад побудови «піраміди твору»:
і спробувати вирішити ціле коло проблем. Методика розвиває критичне мислення, візуалізує взаємозв’язки між причинами і наслідками, допомагає знайти вихід із будь-якої складної ситуації.
В основі «Фішбоуна» схема у вигляді риб’ячого скелета, де голова – питання, проблема, тема, що підлягають аналізу; верхні кістки – основні поняття теми, причини, які привели до проблеми; нижні кістки – факти, які підтверджують існування сформованих проблем; хвіст – відповідь на питання, висновок.
Причини, які привели до проблеми
Проблема Висновок
У
житті
завжди є
Чи можна привід для
навчитися радості;навіть у
радіти найскрутнішу хвилину
життю? можна знайти позитив,
головне - мати для
цього бажання
Факти, які підтверджують існування сформованих причин
рядків, перший і останній з яких, поняття з протилежним значенням.
Схема:
1-й рядок тема (іменник)
2-й означення (2 прикметника)
3-й дія (3 дієслова)
4-й асоціації (4 іменника)
5-й дія (3 дієслова)
6-й означення (2 прикметника)
7-й тема (іменник)
Приклад “ Діаманти “ до образу Пендалтона
можна запропонувати такі завдання:
Важливе значення має пояснення та тлумачення дітьми створених ними символів.
Символи твору «Поліанна»:
Поліанна володіла всіма найкращими рисами характеру, які ми маємо виховати в собі, щоб уміти знайти ключик до кожного людського серця
Поліанна, як сонце, осяяла життя жителів міста, бо несла світло і радість усім
Якщо доля подає вам лимон, спробуйте зробити з нього лимонад. Так можна
перефразувати головну ідею твору
«Веселкова дівчинка» – так назвав Поліанну Джон Пендалтон
«Маленька дівчинка затанцювала вогниками в моєму житті, осяяла мій похмурий старий світ»
Завдання для творчих груп: із записаних на окремих папірцях слів скласти вислів, пояснити його.
Кінцевий результат:
І група. Краса душі людської порятує світ.
ІІ група. Поліанна – це путівник, рятівник, ангел, який розбудив у людях позитивне.
ІІІ група.
Е. Портер спонукає замислитися над тим, як треба ставитися до себе, до труднощів у житті й до людей, які тебе оточують.
Варіанти написання фанфіків:
Адаптувати героя в нашому часі, з'ясувати актуальність порушених автором проблем.
Викласти власне бачення образів твору, порушених у ньому проблем
Отже, інтеграція інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури допомагає:
Підсумовуючи сказане, не можу не згадати слова М.А. Рибникової: «Викладати це мистецтво, а не ремесло у цьому самий корінь учительської справи. Перепробувати десять методів і виробити свій, переглянути десять підручників і не триматися жодного неухильно от єдино можливий шлях живого викладання. Вічно винаходити, вимагати, удосконалювати от єдиний можливий курс сучасного вчителя».
1