Матеріали із досвіду роботи з використання інноваційних технологій для розвитку творчого мислення учнів на уроках зарубіжної літератури

Про матеріал
Запропонований матеріал знайомить із методами та прийомами,які використовую у своїй роботі для активізації навчально-пізнавальної діяльності,розвитку творчого мислення учнів,реалізації їх творчого потенціалу
Перегляд файлу

Використання інноваційних технологій для розвитку творчого мислення учнів

на уроках зарубіжної літератури

 

Бурхливий розвиток нових  інформаційних технологій наклав певний відбиток і на розвиток особистості сучасної дитини, яку сьогодні важко уявити без комп’ютера, планшета чи мобільного телефону.

За нинішніх умов учителю все складніше залучити учнів до читання.  А головне завдання літератури виховати зацікавленого читача.  Тому треба знайти такі підходи, щоб зацікавити учнів. Тут не обійтися без інновацій.

Використання інноваційних технологій у процесі вивчення зарубіжної літератури сприятиме активізації навчально-пізнавальної діяльності, спонукатиме до зростання творчої активності, реалізації творчого потенціалу особистості.

Перед собою ставлю завдання: будувати  уроки, спрямовані на підтримку і розвиток життєвих компетентностей учнів з метою подальшої адаптації в соціумі, реалізації як творчих особистостей.

Для себе я обрала мультимедійні технології , інтерактивні методики та технологію розвитку критичного мислення. Їх використання я хочу продемонструвати на прикладі вивчення твору Е. Портер «Поліанна».

«Добрий учитель , як  гарний артист спочатку захоплює аудиторію, а потім викладає урок»», писав Джон Кларк. Дуже мудрі слова, бо важливо, прийшовши на урок, налаштувати дітей на роботу, створити атмосферу довіри та доброзичливості, зацікавити, заінтригувати учнів.  І якщо вчителю це вдасться, то це запорука успішного уроку.

То як же можна почати урок?  Пропоную декілька педагогічних стратегій, які використовую у своїй роботі.

  • На початковому етапі урокуце і традиційне вітання, дидактичні сугестії (легенди, притчі, поезії), малюнкове вітання, музичне вітання, формула уроку, міні-тренінг, афірмації, рефреймінг та інше.  Зупинюся на деяких із них.
  • Аутотренінг.
  •            Скажіть, чи може листя існувати без стовбура, а стовбур без листя? Уявіть, що

ви листя, а я   стовбур. 

      Отже, я без вас не можу існувати, а ви без мене не опануєте тему. Тож ми повинні

працювати у творчому тандемі.

  • Примітка. На дошці  вивішується смайл  “ Радість ”  із побажаннями гарного настрою.
  • «Афірмації»– Короткі позитивні висловлювання  (фрази), які при

багаторазовому повторенні  закріплюють необхідний образ або певну установку в  підсвідомості людини.  

Завдання:  створення позитивного настрою

Наприклад: 

  • Я вірю в себе і свої можливості!
  • Я – особистість творча!
  • Я все можу!
  • Я можу все робити добре!
  • Я володію цим матеріалом!
  • Я здолаю всі перешкоди!

Афірмації можна використовувати як на початковому етапі, так і на етапі рефлексії.

  • Ефективним є прийом«Рефреймінг»  (зміна рамки),який  дозволяє поглянути на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору.  Можна використовувати:
  • на початку уроку
  • Я хочу досягти високого результату в навчанні, навіть якщо   у мене є проблеми.
  • на етапі рефлексії
  • Я не відмінник, зате веселий.
  • А на етапі опрацювання навчального матеріалу за допомогою рефреймінгу  можна знайти нове розв'язання проблеми, побачити позитивне  навіть у найнесприятливішій ситуації.  Наприклад : Поліанна отримала у подарунок із  благодійної допомоги  замість  омріяної ляльки  милиці. Погляньте на цю ситуацію з іншого боку, знайдіть в  ній позитивне.  (Завдяки цьому вона дізналася від батька про  “ гру  у радість “ )
  • На етапі актуалізації опорних знань використовую методики: «Прес», «Мікрофон», «Коло думок, «Кластер», «Пароль», «Плейкаст», «Літературний крос», «Так чи ні» тощо.
  • «Пароль»  - прийом, який  допомагає швидко пригадати матеріал  попереднього

уроку за допомогою  ключових слів.  Проходить у формі гри, залучається велика кількістьдітей, активізується їх навчальна діяльність.

     Наприклад:  Е. Портер,  американська  письменниця, 1868 р., “ Поліанна “,         

роман, радість

  • «Кластер»  – це прийом,  який  спонукає   учнів вільно думати й  відкрито

висловлюватися  на певну тему, спрямований на  стимулювання  мислення про  зв'язки між окремими поняттями.

    Це графічна форма організації  інформації,  коли виділяються основні смислові  одиниці, які фіксуються  у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними.

Може використовуватися на будь-якому етапі уроку.

  • На етапі актуалізації діти висловлюють  і фіксують знання з теми, свої уявлення і асоціації :

 

цукерки                 Подарунки                                             Щастя                друзі

 

    квіти   

                   книги      листівки                                                        життя

РАДІСТЬ

 

 

Близькі люди

 

                                                 мама                                     тато   

 

 

  • На етапі формування нових знань використання «Кластера» допомагає структурувати учбовий матеріал.
  • На етапі рефлексії даний прийом виконує функцію систематизації отриманих знань:

 

 

 

 

      допомогла порозумітися            змінила долю             подарувала радість             знайшла для сироти

         з коханою на краще                         життя                       нову родину

 

 

                 лікар Чилтон                   міс Полі                     Джон Пендлтон             Джиммі Бін

 

 

    допомогла усвідомити                                                                                            допомогла полюбити                                                                         

    роль в житті мешканців                         Як Поліанна змінила                               своє ім'я

                  міста                                              світ навколо себе

 

                             преподобний                                                                                    Ненсі

                                Пол Форд                              Вдова Бентон

 

                             місіс Тарбел                                                                                 місіс Сноу                                                                                                      

 

                                                                         поклала край жалобі       

    повернула радість життя                                                                                        навчила любити життя

        після смерті доньки                                                                                           в усіх його проявах, бути

                                                                                                                                      уважною до оточуючих

 

Методика «Кластер» дещо схожа на «Асоціативний кущ», «Гронування». Та хочу зауважити, що уже навіть  сама нова  назва методу чи прийому  може  зацікавити учнів.

Сучасний урок літератури треба будувати таким чином, щоб мати  якомога більший вплив на формування естетичних смаків учнів не лише мистецтвом слова, а й мистецтвом зображення. І тут на допомогу вчителеві приходять мультимедійні презентації, плейкасти, буктрейлери.

  • «Плейкаст» інтерактивна листівка, в якій об’єднані слова, картинка (фото) і музика. Це оригінальний спосіб виразити себе, поділитися своїми  думками і настроєм.

Плейкаст  може слугувати предметом для створення проблемних ситуацій. Викликає цікавість у дітей.

  • При вивченні твору «Поліанна» на етапі мотивації навчальної діяльності учнів використовую 
  • «Буктрейлер»  короткий відеоролик за мотивами  книги.  Основне його 

завдання   розповісти про твір, зацікавити та заінтригувати читачів.

  • На етапі формування нових знань  доречними будуть методики та прийоми «Займи позицію», «Пошук причин», «Блайднес», «Жива картинка», «Карта персонажів», «Дискусійна сітка Елвермана» («павутинка» дискусії), «Прес», «Кластер».
  • «Карта персонажів».

Методика  порівняння    героїв. Учні записують імена героїв  у  колах ,  їх   характеристику – у трикутниках, а в прямокутниках   наводять  докази за текстом розповіді, що  підтверджують  ці  характеристики.

Після виконаної  роботи прошу   учнів  висловити (написати)  свої припущення, як би  повівся кожен із цих  двох  персонажів в одній із ситуацій:

а)  вони знайшли  на дорозі собаку, що заблукав;

б) вони потрапили під дощ, а в них є тільки одна  парасолька.

 

 

 

                                                                                     Джиммі

                                     Поліанна                                                                              Бін                                                              

 

 

          життєрадісна                                   добра                                   сумний                                      зневірений

 

                                      співчутлива

                                     до чужого                                                                                беззахисний

                                           горя                                                                                    

                уміла                                   «поставила»                                 складна                                 до нього                

               радіти                                       на ноги                                        доля,                                    нікому

              життю  за                              місіс Сноу;                                    сирота                                   не було

              будь-яких                              врятувала                                      не мав                                  діла; його

              обставин                                  містера                                        друзів                                   доля не

                                                             Пендалтона                                                                               хвилювала

                                                             і доглядала                                                                                    людей

                                                                за ним

 

  • Розвиває креативне мислення учнів і прийом «Пошук причин»

Прошу учнів назвати хоча б три причини того, що спонукало  Поліанну нести радість жителям міста. (Можливі відповіді учнів: приклад батька, «гра у радість», моральні якості дівчинки)

  • Методика «Дискусійна сітка Елвермана» спрямована   на організацію дискусії в

класі й формування в учнів чіткої позиції щодо обговорюваних проблем на рівні вибраних ними аргументів.

У  двох колонках «Так» – «Ні» фіксуються аргументи, що схвально або заперечно  відповідають на проблему. Після спільного обговорення  зафіксованих  у таблиці  аргументів заповнюють  графу «Висновок».

 

ТАК

ПРОБЛЕМА

НІ

Так, саме завдяки цій грі люди навчилися бачити хороше в усьому, любити життя у всіх його проявах

Чи потрібно було Поліанні розповідати жителям міста про «гру в радість»?

Ні, бо ця дитяча гра не для дорослих. У них багато проблем, їм немає коли грати в якісь ігри

АРГУМЕНТИ

 

АРГУМЕНТИ

ВИСНОВОК: саме ця дитяча гра розбудила в людях позитивне, навчила радіти життю за будь-яких обставин

  • Методика «Блайднес» спонукає учнів до логічного мислення, розвиває зв’язне

мовлення.

Алгоритм роботи:

  • розділений на кілька частин текст роздається членам групи;
  • кожен опрацьовує одну-дві частини і повідомляє їх зміст;
  • учні разом вирішують, у якій послідовності потрібно об'єднати уривки, щоб вийшов зв'язний текст;
  • зміст уривку переказують, до нього можна ставити запитання.
  • На етапі рефлексії доцільними вважаю  наступні методики і прийоми: «Дерево рішень», «Фішбоун», «Діаманта», «Піраміда твору», «Скрапбук», «Спіч у малюнках», «Займи позицію», «Мозаїка», «RAFT», «Сенкан», «Кола Вена».
  • «RAFT» (роль, адресат, формат, тема) це ще один із цікавих способів навчання

критичному мисленню. Методика спрямована на створення текстів визначеної тематики. 

За  допомогою неї  текст набуває певної форми; він полягає у  визначенні ролі (хто пише лист),  адресата (хтоотримує),  формату  (у якій формі) та теми.

 

Роль (хто пише)

Адресат, аудиторія (хто отримує)

Формат (у якій формі)

Тема (про що це)

Поліанна

Жителі міста Белдінгсвіл

Лист

Шукайте позитив у темних проявах життя

Поліанна

Людство

Записка у пляшці

Шлях до щастя простий: «завжди радіти»

Лікар Чилтон

Пацієнти

Побажання

«Як би на це була моя воля я виписував би її і продавав би в аптеці, як я виписую пігулки»

 

  • «Піраміда твору»

Метод аналізу художнього твору, який будується за алгоритмом:

  • Ім’я героя твору
  • Два слова, що описують героя
  • Три слова, що описують місце подій
  • Чотири слова, що описують проблему
  • П'ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм упродовж сюжету
  • Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми
  • Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розв'язання проблеми
  • Вісім слів, що описують розв'язання проблеми.

Приклад побудови «піраміди твору»:

  • Поліанна
  • Веселкова дівчинка
  • Нудне містечко Белдінгсвіл
  • Люди не вміють радіти життю
  • Несе світло і радість усім довкола
  • Приїзд Поліанни, зустріч з дівчинкою, “ гра в радість “
  • Люди “ прокинулись “, навчились бачити хороше абсолютно у всьому
  • Шлях до щастя дуже простий: завжди радіти, шукати позитив
  • «Фішбоун» одна із методик постановки і вирішення проблеми , дозволяє описати

і спробувати вирішити ціле коло проблем. Методика розвиває критичне мислення, візуалізує взаємозв’язки між причинами і наслідками, допомагає знайти вихід із будь-якої складної ситуації.

В основі «Фішбоуна» схема у вигляді риб’ячого скелета, де голова    питання, проблема, тема, що підлягають аналізу; верхні кістки – основні поняття теми, причини, які привели до проблеми; нижні кістки – факти, які  підтверджують існування сформованих проблем; хвіст – відповідь на питання, висновок. 

 

 

 

 

 

 

 

Причини, які привели до проблеми

Проблема                                                                                                                Висновок

 

                                                                                                                                 У

                                                                                                                                житті

                                                                                                                                завжди є

            Чи можна                                                                                                   привід   для

          навчитися                                                                                                     радості;навіть у

           радіти                                                                                                          найскрутнішу хвилину                                                                                                                                                                                                                                          

           життю?                                                                                                     можна знайти позитив,

                                                                                                                                 головне - мати для

                                                                                                                                 цього  бажання

 

 

 

 

Факти, які підтверджують існування сформованих причин

  • У своїй роботі використовую і методику «Діаманта». Це віршована форма із семи

рядків, перший і  останній з яких,   поняття з протилежним значенням.

Схема:

1-й рядок    тема (іменник)

2-й означення (2 прикметника)

3-й   дія (3 дієслова)

4-й асоціації (4 іменника)

5-й   дія (3 дієслова)

6-й означення (2 прикметника)

7-й тема (іменник)

Приклад “ Діаманти “ до образу Пендалтона

  1. Мовчун
  2. Черствий, самотній
  3. Злиться, сердиться, сумує
  4. Зустріч, Поліанна, прозріння, каяття
  1. Радіє, веселиться, всиновлює
  2. Турботливий, люблячий
  3. Батько
  • «Спіч у малюнках». Метод символічного бачення, використовуючи який учням

можна запропонувати такі завдання:

  • намалюйте предмет, який  символізував би твір чи був би  символом літературного героя;
  • визначте колір уривка поезії;
  • намалюйте ілюстрацію до твору, допустивши помилку в  зображуваному,  та запропонуйте своїм товаришам знайти  цю   помилку.

Важливе значення має пояснення  та  тлумачення дітьми створених ними  символів.

Символи твору  «Поліанна»:

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Вставки до презентації Перлини досвіду\vstrechaem-utro-ulybkojj.jpgC:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Вставки до презентації Перлини досвіду\676.gifПоліанна володіла всіма найкращими  рисами характеру, які ми  маємо виховати в собі, щоб уміти знайти ключик до кожного людського серця

Поліанна, як сонце, осяяла життя жителів міста, бо несла світло і радість усім

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Вставки до презентації Перлини досвіду\163051.jpg Якщо доля подає вам лимон, спробуйте зробити з нього лимонад. Так можна   

 перефразувати головну ідею твору

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Вставки до презентації Перлини досвіду\nadpis22.gif«Веселкова дівчинка» – так назвав Поліанну  Джон Пендалтон

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Вставки до презентації Перлини досвіду\169245.jpg«Маленька дівчинка затанцювала вогниками в моєму  житті, осяяла мій похмурий старий світ»

  •              «Скрапбук».  Методика  розвитку творчої діяльності учнів.  Скрапбук це «альбом» з фотографіями, фотоколажами, декорований картинками, малюнками, замітками, афоризмами та  іншим, для того, щоб розкрити сенс виучуваної теми.  Сторінки такого «альбому»  зазвичай оформляються за певними темами, літературними напрямами, за творчістю письменника, за образом літературного героя.
  •              «Мозаїка»

Завдання для творчих груп: із записаних на окремих папірцях слів скласти вислів, пояснити його.

Кінцевий результат:

І група.  Краса душі людської порятує світ.

ІІ група. Поліанна – це путівник, рятівник, ангел, який розбудив у людях позитивне.

ІІІ група.

Е. Портер спонукає замислитися над тим, як треба ставитися до себе, до труднощів у житті й до людей, які тебе оточують.

  • «Фанфік». Творча робота учня, пов'язана з текстом  твору; творче доопрацювання твору.

Варіанти написання фанфіків:

  • Добудую твір “, “ Стаю співавтором “
  • Написати пролог, епілог, додати пейзаж, портрет, ліричний вступ, філософські роздуми тощо.
  • Подати власну версію  передісторії, змальованих у творі подій…
  • “ З епохи в епоху “

         Адаптувати героя в нашому часі, з'ясувати актуальність  порушених автором проблем.

  • “ Фанфіки – дебати “

      Викласти власне бачення образів твору, порушених у ньому проблем

  • Моє слово на захист героя (письмове обстоювання героя)
  • Мої  поради героєві (лист із дружніми порадами)
  • Дискутую з персонажем (опис учинків або життєвих позицій героя, з якими не згоден юний читач)

Отже, інтеграція  інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури допомагає:

  •  адаптувати учня до умов сучасного життя;
  •  формувати здатність самостійно оволодівати знаннями, творчо мислити;
  •  застосовувати здобуту інформацію у власному житті; формувати ключові компетентності.                                                     

Підсумовуючи сказане, не можу не згадати слова М.А. Рибникової: «Викладати   це мистецтво, а не ремесло у цьому самий корінь учительської справи. Перепробувати  десять методів і виробити свій, переглянути десять підручників і не триматися жодного  неухильно  от єдино можливий шлях живого викладання. Вічно винаходити, вимагати, удосконалювати    от  єдиний можливий курс сучасного вчителя».

  1   

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Івашіна Таміла Василівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
23 серпня 2019
Переглядів
1651
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку