Матеріали стануть у нагоді вчителям-словесникам та класним керівникам по оформленню класного куточка по підготовці до ДПА з української мови у 9 класі. Добірка містить витяг із Листа МОНУ щодо закінчення 2017-2018 н.р., методичні зауваги щодо проведення диктанту, пам'ятку для учнів "Як писати диктант", а також критерії та норми оцінювання диктанту.
Готуємося до ДПА з української мови
ДПА здобувачів базової середньої освіти здійснюється у письмовій формі з трьох предметів:
Завдання для проведення ДПА укладають вчителі закладу освіти, відповідно до затверджених Міністерством орієнтовних вимог до змісту атестаційних завдань, і затверджує керівник закладу освіти.
Результати ДПА не враховуються при виставленні річних оцінок з предметів, з яких проводилось ДПА. Оцінки за ДПА виставляються в Класному журналі у колонку з написом "ДПА" без зазначення дати після колонки з написом "Річна" і додаток до свідоцтва про базову середню освіту; заносяться до Протоколу державної підсумкової атестації, книги обліку і видачі документів про здобуття базової середньої освіти.
Готуємося до ДПА з української мови
Проведення державної підсумкової атестації
з української мови в дев'ятому класі
Методика проведення диктанту є традиційною, узвичаєною, проте проведення державної підсумкової атестації у формі диктанту має певні особливості.
Вид роботи й назву тексту потрібно записати на дошці. Спочатку вчитель читає весь текст, після чого не дає ніяких пояснень щодо його змісту, правописних особливостей та тлумачення значень використаних у ньому слів (з огляду на те, що тексти адаптовано для навчальних потреб, у них майже відсутня так звана авторська пунктуація, немає діалектизмів, застарілих слів, складної зі значеннєвого погляду, а тому малозрозумілої для учнів лексики тощо). Учитель може давати тільки коментарі формального характеру, як-от: розміщення заголовку, запис автора чи джерела тексту та ін.
Після прочитання всього тексту вчитель читає перше речення повністю, а учні тільки уважно слухають його. Далі це саме речення диктується для запису частинами, причому кожна частина, як правило, читається тільки один раз (частиною в цьому випадку треба вважати словосполучення з двох-п'яти слів або частину складного речення приблизно з тією ж кількістю слів). Учитель може повторно прочитати частину речення, якщо вона велика за обсягом, у ній змінено нормативний порядок слів або під дією певних зовнішніх чинників учні недочули якогось слова або словосполучення). Після того як учні запишуть усе речення, його треба прочитати повністю повторно, щоб атестовані мали змогу перевірити записане.
У такий спосіб диктується кожне речення тексту. Учитель обов'язково вказує місце поділу тексту на абзаци. Після запису всього тексту він читає його ще раз від початку до кінця, роблячи паузи між реченнями, дещо триваліші від звичайних, і надаючи змогу учням ретельно перевірити написане й усунути можливі помилки. Текст треба диктувати виразно, відповідно до норм літературної мови, з правильним наголошуванням слів та інтонуванням звукового потоку, у такому темпі, щоб учні встигали вільно його записувати.
Після повторного читання всього тексту учні здають диктанти вчителеві. Часу для додаткової перевірки надавати не потрібно: сумніви щодо правописного оформлення роботи учні повинні вирішувати в процесі написання.
Готуємося до ДПА з української мови
Пам'ятка для учнів «Як писати диктант»
Готуємося до ДПА з української мови
Критерії оцінювання диктанту
Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких критеріїв:
Нормативи оцінювання диктанту
Бали |
Кількість помилок |
Бали |
Кількість помилок |
1 |
15-16 і більше |
7 |
4 |
2 |
13-14 |
8 |
3 |
3 |
11-12 |
9 |
1+1(негруба) |
4 |
9-10 |
10 |
1 |
5 |
7-8 |
11 |
1(негруба) |
6 |
5-6 |
12 |
- |