Українська мова 7 клас
Тема: Майбутній час дієслів
Мета:
Обладнання:підручник,дидактичний матеріал, таблиця «Дієслово», фотолюстрації,кюар-коди.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Епіграф до уроку:
Ну, й візьмемо - дієслово, само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
а вже до півдесятка слів.
Д. ТБІЛОУС
I. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда
2. «Лінгвістичний портрет дієслова»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми з вами далі будемо працювати над вивченням
дієслова. А підказкою до геми уроку буде загадка.
Усі ми рівні перед ним і світлі, й темні, й русі.
Коли й на місці на однім, то все одно ми в русі.
А він біжить, а він летить,
Бо вічності він служить.
Якщо прогавити хоч мить, то вже не надолужить. Хто він? (Час)
IV Повідомлення теми й мети уроку.
Теперішній час вказує на події, факти, які відбуваються в момент мовлення про них.
- Сьогодні на уроці ми з вами далі будемо працювати над вивченням
дієслова. А підказкою до теми уроку буде вправа «Четвертий зайвий».
Завдання:
1)визначити у рядку «зайве» слово і прокоментувати чому;
2) у «зайвих» словах підкресліть другий склад - знайдете ключ до нашого уроку.
1.Тримай, милий, лікарський, святкова.
2. Відчиняю, майбутнє, слухатиму, шити.
3. Поспішав, дружній , відвідуватимеш, пишу.
4.Зачастити, червертий, тисячею, сорока.
Ключ: майбутній час.
Отже ,тема нашого уроку «Майбутній час дієслова» .
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Робота з підручником.
Вправа 100, с. 37,
Впр.158 с.99 (5речень) Записати речення і визначити дієслова майбутнього часу,зꞌясувати вид і форму кожного з них.
Сад розбудять пташині пісні.Спинюся я і довго буду слухать.У задумі стоятиме сад.Устане ще день яснобарвний,умиється сонце росою. Я нині знову буду говорити про почуття високі і святі.
2.Пояснення вчителя (з використанням таблиці «Дієслово»).
Дієслова майбутнього часу означають дію або стан, які будуть відбуватися вже після моменту мовлення про них.
Майбутній час має три форми: просту, складну і складену.
Проста форма утворюється тільки від дієслів доконаного виду, відповідає на питання: що зроблю? Донесу,прочитаю.
Складна і складена —від недоконаного виду.
Складна форма відповідає на питання: що робитиму?(до неозначеної форми додається суфікс-м- та особове закінчення) нестиму,читатиму.
Складена форма відповідає на питання: що буду робити?(утворена сполученням до неозначеної форми й особової форми допоміжного дієслова бути) буду нести, буду читати.
- Давайте повернемося до нашого епіграфа. Назвіть дієслова ,які використані в цих рядках. Назвіть дієслово майбутнього часу.(Візьмемо- складна форма)
3.«Я – коректор». Робота з деформованим висловлюванням
Відновити текст.Поставити дієслова у формі майбутнього часу.
Поїд… знайомитися зі степовим біосферним заповідником Асканія-Нова. Відвід… штучний ставок та пташник. Знайомл…з життям промислово-мисливських і декоративних птахів. Цікавл… планами на майбутнє.
4.Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка
До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них
складену форму майбутнього часу.
Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятись за розум, продати душу.
Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.
5.Творче конструювання
А)Утворіть складну форму майбутнього часу в 1 і 2 особах однини і множини. Виділити закінчення. Летіти, сидіти, казати, берегти, запрягти, стерегти.
Б)Утворити від складеної форми майбутнього часу складну. 2-3 форми ввести у речення, ускладнені однорідними членами.
Буде радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, буду захищати.
В). Від неозначеної форми дієслова утворити складну форму майбутнього часу в першій і другій особах однини і множини. Виділити закінчення, скласти речення, використовуючи дієслова складеної форми майбутнього часу.
Летіти, сидіти, казати, берегти, запрягти, стерегти.
5.Дослідження – відтворення
Відновити вислови усної народної творчості, уставляючи потрібні за змістом дієслова у формі майбутнього часу з довідки. Визначити форму майбутнього часу дієслів
Біля жару й камінь … (тріснути). Біля сухого дерева і мокре … (горіти). Блискавка … (блищати) – і камінь … (тріщати). Від зрізаного дерева пагінці таки … ( прорости).
Довідка: надійти, перепадати; тріснути; горіти; блищати, тріщати; прорости.
6.Вибіркова робота . Прослухати пісню Володимира Івасюка «Я піду в далекі гори» понад 50 років, найвідоміший хіт, який співає вже третє покоління співаків.
Завдання виписати дієслова і визначити форму часу
VI.Закріплення вивченого матеріалу.
- Виберіть дієслова й розподіліть їх у три колонки: I – теперішнього часу; II – минулого; III – майбутнього.
Дрімає ліс, надягати плащ, прокинеться літо, біжу навприсядки, літо збігло, прийшла осінь, іде дощ, тане сніг, прилетіли журавлі, небо потемніло, милуюсь красою, земля ожила, посіємо пшеницю, сьогодні буду косити,світитиме сонце.
- Назвіть дієслова, що вживаються в переносному значенні.
- Розібрати за будовою: збігло,косити.
2. Колективна робота.
- Запишіть речення, підкресліть усі члени речення. Визначте дієслова, з’ясуйте їх час, вид, особу й число.
1. Якщо ти прагнутимеш вершини, то матимеш середину (Г. Сковорода). 2. Я рідним полем завжди буду йти (Д. Павличко). 3.Буду матері слово у серці носити
(С.Литвин).4.За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата (А.Малишко).
3. Робота в групах (картки).
Учні розподілені за групами по рядах.
I група – дієслова минулого часу, II група – дієслова теперішнього часу, III група – дієслова майбутнього часу.
Земля рідного краю є безцінною. ЇЇ потрібно берегти й дбати про неї. Без землі немає й країни, її історії, духовності. Піклуйтеся про свою країну й землю.
Я дивлюся на сіро-синій Дніпро, слухаю плескіт хвиль. Нічого дорожчого у світі немає для мене. Я не хочу й нізащо не розлучуся з моєю рікою. Як багато хочеться мені сказати про любов до ріки рідної, ясної.
4. Творча робота
Від поданих дієслів утворіть усі можливі форми майбутнього часу. Перевірте себе за таблицею ст.38
Знати,дізнатися,схопити,хапати,оббити,розробляти,винаходити.
Утворіть форми майбутнього часу 2-ї особи однини й множини.
Мріяти, знати, дати, їсти, возити, піймати, вистукати, вирішити.
Визначте пряме (1) і переносне(2) вживання часових форм дієслів.
1. У зоряній тиші пропливає ніч, і контури гір означаються так легко, начебто тільки лінії малюнка.
2. Багрянцями осені вкрились ліси, дні стоять сонячні, по всьому узліссі розпалахкотілися дуби, неначе величезні багряні парашути, що розкрились і не закриваються.
3. Надворі тихо, тепло, ясно... Біля нас мала дітвора грається: одно підбіжить — чоломкнеться, друге підлізе нищечком та залоскоче або смикне, третє сяде на тебе верхи — ньо!..
4. А жайворонки ткали свій спів із землі до сонця, і зозуля наковувала долю.
5. В’ячеслав, подивований несподіваною обізнаністю керівника, змушений буркнути: «Цього факту не заперечиш...»
6. Як дихне вітерець, то все поле загойдається, захвилюється.
7. Уривок із мого щоденника. Міркую про сучасну українську белетристику. Думаю так: іде пора романтизму.
8. А потім щілинки його очей знову веселішають, видно, згадалось моєму сусідові щось смішне.
9. Відпустки дають у травні, червні і коли вже стиглий виноград.
10. Тихо, крадькома, мов кішка, насувалася юнакова загибель. Як осіння журба між дерев, м’яко ступала загибель. І прийшла загибель.
11. Хірурги, що досі не очунялись після своєї праці, сидять, як вичавлені, мовчки курять в кінці коридору біля акваріума. Посхилялися лобами один до одного, пожурились і смалять, знімаючи з себе напругу.
Прочитайте й визначте, у якому реченні є всі три форми майбутнього часу. Визначте особу і число всіх трьох дієслів у цьому реченні.
1) Я буду вчитись в інституті і водночас працюватиму рисувальницею (Ю. Смолич). 2) Доки житимеш ти, будуть квіти цвісти і людська не погасне любов (О. Ющенко). 3) Отак і житимуть віками зігріті ниви живим вогнем, і руки батька над колосками, і місяць білий над білим днем. 4) Змужнілими орлятами майнули діти в світ, а мати виглядатиме хто знає скільки літ (Нар. тв.).
Визначте, від яких дієслів можна утворити просту форму майбутнього часу, а від яких — лише складену форму майбутнього часу. Утворіть і запишіть ці форми (1 ос. однини).
Мріяти, посадити, зігріти, дивитися, тремтіти, залити, забути, шукати, заробляти, заробити, допомогти, допомагати.
Додаткові завдання
1. Вибіркова робота
До таблиці записати дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часів.
Минулий час |
Теперішній час |
Майбутній час |
|
|
|
Якщо стоятимеш на березі, то зловиш очима далеку лінію горизонту, контури низьких, похилих берегів і не зможеш надивуватися озерним плесом. Який же ти незвичайний,
Свитязю! Про розміри озера ходять легенди. За глибиною Свитязь не має рівних в
Україні. Переважає він і прославлений угорський Балатон, і легендарну білоруську Нароч.
Середня глибина Свитязю сім метрів. За літо прогрівається тільки поверхневі води. Взимку вода в озері буде ще прозорішою, ніж влітку.
2.Подані дієслова запишіть у три колонки залежно від того, в якому часі вони вжиті: 1) теперішньому; 2) минулому; 3) майбутньому.
Озивається, стямився, вечоріє, забув, стихне, дивуватимусь, смієшся, скористалася, клубочаться, змерхне, шелестить, вернемося, кліпнув, смеркає, снитиметься, сюрчали, збагнула, хочете, підпадьомкатиме, заїжджав, дякуємо.
Ключ. З других букв повинно скластися шість недописаних слів у рядку з народної пісні: „Чом, чом„.?“.
VII.Підсумок уроку.
1.Тести (взаємоперевірка)
1. Дієслово-це
А) службова частина мови, що служить для зв’язку слів у реченні;
Б) самостійна частина мови, що називає ознаку предмета;
В) самостійна частина мови, що вказує на дію предмета;
2. Позначити речення, у якому дієслово вжито у формі інфінітива:
А) Треба сумлінно виконувати свої обов’язки.
Б) Вони збережуть ваші речі.
В) Характер людини формується під впливом її оточення.
3. Позначити рядок, у якому всі дієслова вжито в особових формах:
А) Співати, понесуть, збираємо;
Б) засвоїте, катаємось, жартую;
В) казати, жбурнувши, обираємо;
4. Позначити рядок, у якому всі дієслова мають недоконаний вид:
А) піймати, вискочити,радію;
Б) фарбую, сидітиму, буду казати;
В) складу, відпочину, напишу;
5. Позначити рядок, у якому всі дієслова мають доконаний вид:
А) Відповів, схитрувати, принесу;
Б) формувати, косити, терпіти;
В) сміятися, плаваю, створював;
6. Дієслово має такі форми:
А неозначена форма, особове дієслово;
Б неозначена форма, інфінітив, особове дієслово;
В неозначена форма, особове дієслово, безособові форм на -но, -то, дієприкметник, дієприслівник.
Вправа «Мікрофон».
1.На які часи розподіляються дієслова?
2.У чому полягає особливість поділу дієслів на часи?
3.Чим характеризуються дієслова теперішнього часу часу?
4.Які граматичні категорії властиві дієсловам теперішнього часу?
VІІІ. Оцінювання знань учнів, мотивація оцінки.
-Чи був урок цікавим? Чого ви досягли на ньому?
ІХ. Домашнє завдання.
§.11(правило вивчити),впр…або
- випишіть із творів художньої літератури 6 речень із дієсловами майбутнього часу, з’ясуйте їх час, вид, особу й число.
Пояснення домашнього завдання.
1. Скласти зв’язну розповідь у науковому стилі про час дієслів.
2. Виписати з художньої літератури по два речення з дієсловами минулого, теперішнього, майбутнього часу. Визначити вид дієслів