Майстер – клас
Тема: АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІНФРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ.
Педагог: Савченко Ольга Ярославівна
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ МАЙСТЕР-КЛАСУ: привести колег до усвідомлення необхідності введення інформаційно-комунікаційних технологій навчання в освітній процес; створити умови для професійного спілкування, самореалізації та стимулювання зростання творчого потенціалу педагогів; впроваджувати нові підходи у викладанні і навчанні в практику.
Очікувані результати: учителі усвідомлюють необхідність введення інформаційно-комунікаційних технологій у практику викладання математики; апробують деякі техніки під час майстер-класу, включать у свій арсенал.
Матеріально-технічне і методичне забезпечення: комп'ютер (або ноутбук), SMART-дошка, документ-камера, смартфони колег, планшети або ноутбуки для учасників майстер-класу, картки, роздатковий матеріал.
У даному майстер-класі показана вся система роботи вчителя математики над реалізацією методичної теми. Для підтвердження систематичного використання ІКТ продемонстровані завдання з різних тем для здобувачів освіти різних класів.
Сценарій майстер – класу
Мотиваційний етап.
Мета: створення психологічного настрою і мотивація учасників майстер-класу на спільну діяльність.
Вступне слово майстра. Доброго дня, шановні колеги! Мене звуть Савченко Ольга Ярославівна. Сподіваюся, що сьогодні спільна робота буде плідною і принесе нам радість і задоволення від досягнутих результатів. А почати свій майстер-клас я хочу такими словами: «Якщо ми будемо навчати сьогодні так, як навчали вчора, ми вкрадемо в дітей завтра».
Але перш ніж почати працювати, мені хочеться поцікавитись, якщо б вам надалась можливість обрати для себе, яким шляхом іти разом зі мною майстер-класом, що б Ви обрали: легко - складно, цікаво - не цікаво. (відповіді).
Організація роботи з теми майстер-класу
Сучасний учень не сидить на уроках, які проходять за «класичною схемою», відкривши рота і слухняно вбираючи в себе, неначе губка, всі приготовані для нього знання. Іншими словами, сучасний учень засвоює з усього потоку інформації лише ту її частину, яка його найбільше зацікавила і викликала найменше труднощів. Учні з інтересом вчаться тому, що є не дуже складним, обов’язково цікавим і тому, що можна практично застосувати в житті. А якщо уроки не цікаві, то вони стають непотрібними взагалі. Для навчання - це мертвий вантаж, непотріб. Тому, коли вчитися легко і цікаво, тоді пізнавальний інтерес у дитини є завжди.
Звичайно, у кожного із нас є своє розуміння того, яким шляхом сьогодні разом підемо майстер-класом. Я вважаю, що навчання має бути, в першу чергу, цікавим, тільки тоді ми зможемо отримати насолоду від нашої співпраці .
Вправа «Кроссенс» (підведення до теми)
Кроссенс – асоціативна головоломка нового покоління.
Завдання: знайдіть асоціативний зв'язок між картинками. Визначить, про що буде йти мова на майстер-класі.
Посилання на вправу:
https://docs.google.com/drawings/d/1ITMv0jKuO0kyyTVl8tqHGCof5umfQV-vzU447RxTtwc/edit?usp=sharing
Скриншот робочого вікна вправи:
Сучасний розвиток інформаційних технологій відкриває перед учителем перспективи використання принципово нових навчальних засобів: смартфонів, планшетів, додатків та програм, які надають можливість активізувати та урізноманітнити навчальний процес, зробити його інтерактивним та цікавим. Тому темою свого майстер-класу я обрала:
«АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІНФРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ»
Актуальність теми є беззаперечною, оскільки використання ІКТ у процесі навчання дозволяє більш широко й повноцінно розкрити творчий потенціал кожного учня. Сьогодні школа повинна забезпечити формування і розвиток інтелектуальної, творчої та ініціативної особистості, здатної жити за принципово нових умов, реалізувати себе у житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства.
Обрана мною тема майстер-класу не є випадковою, оскільки вважаю, що вчитель повинен іти в одну ногу із часом, і зі своїми учнями.
Мета майстер-класу. Сьогодні я вам покажу, що уроки математики із використанням ІКТ досить цікаві, по-справжньому привабливі, змістовні і найголовніше - сучасні, тому сприяють не тільки підвищенню рівня розуміння та засвоєння навчального матеріалу, а й підвищенню пізнавальної активності учнів. Використання ІКТ дозволяє модернізувати методи та форми організації освітнього процесу, дає змогу ефективно використовувати час на уроці .
-Що ж, почнемо?
Шановні колеги, уявіть себе учнями і ви на уроці математики. Поверніться, будь ласка, один до одного, посміхніться, подаруйте усмішку і мені. Як відомо, посмішка робить багатшим тих, хто її отримує, а той, хто дарує - при цьому не стає біднішим. Посмішка - це мить, а в людській пам'яті залишається іноді на усе життя. Тож даруйте один одному посмішку частіше. А щоб приємний настрій зберігався протягом усього нашого заняття, я прикріплю ось такий смайлик на дошку!
- На мотиваційному етапі уроку, для мене важливим є з'ясування емоційної готовності учнів до уроку, тому завжди використовую різні прийоми: обмін побажаннями у парах, графічне зображення настрою, побажай собі удачі, зіпсований телефон, світлофор, кольоровий настрій, барометр настрою тощо. Сьогодні я продемонструвала прийом «Подаруй посмішку».
Розподіл вчителів на групи.
Оберіть, будь ласка, листочок того кольору, який вам до душі (червоний, зелений) і займіть робоче місце відповідно до кольору листочка. Таким чином склалося 2 групи: Група 1 (червоні листочки), Група 2 (зелені листочки).
А до нашого заняття візьміть, будь ласка:
Упевненість,
Старанність,
Працьовитість,
Ініціативність,
Харизматичність
І тоді в кінці нашого майстер-класу вас чекатиме УСПІХ.
Усі завдання та посилання на них розміщені на сервісі Google Classroom.
Classroom, як і Gmail, Диск і Документи, входить в пакет безкоштовних сервісів Google Suite for Education. У Classroom вчитель може легко і швидко створювати і перевіряти завдання в електронній формі. Завдання і роботи при цьому автоматично систематизуються в структуру папок і документів на Диску, зрозумілу і вчителю, і учням. На сторінці завдань видно, що задав вчитель. Учням досить просто натиснути на завдання, щоб приступити до його виконання. Інформація про здані роботи оновлюється в режимі реального часу, і вчитель може оперативно перевірити всі роботи, поставити оцінки і додати свої коментарі. Використання інтерактивних вправ на уроках дає кращий результат тоді, коли учні виконують їх індивідуально за допомогою різних Інтернет-сервісів.
Це зменшує шум у класі, підвищує ефективність роботи кожного учня і дає можливість вчителю проконтролювати кожного з них. В Інтернеті багато сервісів надають таку можливість, але якщо вчитель хоче їх використати, то йому потрібно організувати доступ до них всіх учнів. Особливо це актуально, коли на уроці використовуються завдання, створене, на різних сервісах. Саме тут у нагоді стає Classroom, адже в ньому можна прикріплювати посилання, завантажувати документи і різні завдання, які учні повинні будуть виконати на різних етапах уроку. Використання даного сервісу можливе на будь-якому ґаджеті, що має вихід в Інтернет, що спрощує роботу вчителя та підвищує зацікавленість учня, адже він усвідомлює свою невідривність від даного предмету і бачить зв’язок з життям.
Будь ласка, за кодом доступа приєднайтеся до класу МАЙСТЕР-КЛАС з математики.
Код доступа: w4gkupu
Пояснення:
Будь ласка, пропрацюйте кожен етап майтер-класу, адже тільки так можна сформувати загальну картину про проведення урока математики з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Виконання своїх робіт (оцінювання) зафіксуйте в он-лайн таблиці. Будьте уважні, для кожної групи створений окремий аркуш за кольором вибраного листочка. Виберіть свій аркуш та поставте відмітку про виконання вправи.
Посилання на Google-таблицю оцінювання роботи під час майстер-класу:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c6zGzceNUOpUiS_mZ6sYJwZHuFpjfTB8H2I1lttrXWg/edit?usp=sharing
Нумо, вперед до досягнення успіху!
ВПРАВА 1. Раціональні числа.
Вправа створена для відпрацювання знань, удосконалення вмінь та навичок з теми «Раціональні числа» 6 клас. Робота виконується двома групами в google-презентації, яка надає можливість одночасного редагування спільного документа декількома користувачами.
Пропоную Вам перейти за посиланням і виконати подане завдання.
Не забуваймо про правила роботи в групі.
Скриншот завдання групи №1.
Посилання на завдання групи №1.
https://drive.google.com/open?id=190Gqzprdwc8ei_7NcjpFFuWIhMOgvsrUVN7xCS3L2s8&authuser=0
Скриншот завдання групи №2.
Посилання на завдання групи №2.
https://drive.google.com/open?id=1HM4VF8crrCgEAwE1AV6fuV188EFr-H7WTNdTa_Qa1o4&authuser=0
Даний вид вправ можна виконувати під час удосконалення знань, вмінь і навичок здобувачів з теми «Раціональні числа». Учні відпрацьовують навички класифікації раціональних чисел.
ВПРАВА 2. «Формули скороченого множення» .
Вам пропонується виконати завдання, у якому треба встановити відповідність лівої та правої частини тотожності, яка являє собою формулу скороченого множення.
Перейдіть на посиланням та виконайте вправу https://learningapps.org/1335751 .
Пам’ятатйте про необхідність фіксації результатів роботи у Google-таблиці.
Дана вправа буде корисна учням 7 класу в курсі алгебри з теми «Формули скороченого множення» для закріплення навичок роботи з формулами. Завдання передбачає з’єднання відповідних зображень та їх описів перетягуванням за допомогою лівої кнопки миші. Можна задавати режими виконання завдань: або при правильній відповіді пари отримують зелене обрамлення і залишаються на екрані, або зникають. Неправильні варіанти обрамляються червоним кольором.
ВПРАВА 3. «Розв’яжи рівняння»
Під час вивчення теми «Рівняння» у 6 класі з метою вироблення практичних навичок правильного розв’язання рівнянь Вам пропонується виконати вправу «Інтерактивний пазл».
Перейдіть за посиланням та виконайте вправу:
https://learningapps.org/1704581
Інтерактивна вправа – пазл. На вкладках обирається потрібна категорія і розкриваються (зникають) ті пазли, що їй відповідають. Під пазлами можна розмістити зображення, ключове або кодове слово тощо. Кількість вкладок і пазлів можна задати при заповненні форми шаблону вправи.
Усі апробовані нами інтерактивні вправи з онлайн-сервісів дозволяють підвищити активність учнів на уроці, внести елементи гри, змагання, урізноманітнити форми роботи, переключати увагу учнів, залучати зорову пам'ять, тощо. Формують в учнів вміння самим формулювати запитання і визначення, активізують пізнавальні здібності учнів, розвивають їх увагу, пам'ять, мислення.
Вправа 4. «Види чотирикутників».
Вам пропонується зануритись у світ кросвордів у ролі учнів 8 класу. Пригадайте основні означення видів чотирикутників. Перейдіть за посиланням і приєднуйтеся до розгадування http://puzzlecup.com/?guess=A24F795B45DF14AU .
Багато дітей захоплюються розгадуванням кросвордів, проявляючи при цьому завидну завзятість. Особливо діти люблять інтерактивні кросворди, які можна розгадувати всім класом. Сервіс Puzzlecup.com дозволяє не тільки створити кросворди на різні теми, а й надати посилання для розгадування. Кросворди можна використовувати на всіх етапах уроку. Використання кросвордів дає можливість ширше пропагувати досягнення і значення математичної науки, прищеплювати учням любов до математики, сприяти виявленню і розвитку здібностей учнів, а також глибшому засвоєнню ними програмного матеріалу.
Вправа 5. «Дії з натуральними числами» (тестування).
З метою перевірки знань учнів 5 класу з теми «Дії з натуральними числами» пропонуємо Вам пройти тест у Classtime.
Перейдіть за посиланням https://www.classtime.com/code/WZD8MR
Це онлайн-сервіс для миттєвих тестів, які можна проводити під час уроку. З ним можна легко зацікавити та згуртувати учнів і додати ігрові елементи в навчання. Учням особливо до смаку такі завдання, адже вони працюють у класі зі смартфонами. Classtime можна використовувати під час проведення підсумкового оцінювання в кінці вивчення теми або розділу, а також експрес-перевірки знань на уроці.
Приклади використання технологій Smart та BYOD (на базі сервісу Pliсkers) на будь-яких етапах уроках математики.
Використання SMART - дошки за допомогою інтерактивних наочних посібників можна застосовувати в алгебри та геометрії, для побудови графіків різних функцій (лінійної, квадратичної, степеневої, зворотної, показовою, тригонометричних функцій). Передбачені можливості редагування побудов: зміна кольору графіків, товщини лінії, малювання, створення підписів графіків, нанесення і створення підписів точок, масштабування сітки, відображення координат точок, створення відбитків побудов.
Учні при необхідності виконують додаткові побудови і за отриманим рисунком виконують розв’язання задачі.
Цікаві можливості для супроводу пояснення нового матеріалу або перевірки знань і вмінь надає ПЗ SmartNotebook. Це такі технічні прийоми, як приховане зображення, шторка, можливості коментарів, написів пером або маркером, використання вбудованих зображень та анімацій, ігрових прийомів для перевірки знань.
Використання інтерактивної дошки і відповідного ПЗ дозволяє комбінувати значну кількість цікавих завдань, залучаючи учнів до активної роботи, покращити якість презентації нового матеріалу.
Pliсkers. Використання даного інтерактивного ресурсу дозволяє поліпшити зворотній зв'язок з класом, надає можливість в ігровій формі відповідати на питання та в реальному режимі часу отримувати відповіді, аналізувати їх та виставляти оцінки. Наявність смартфонів і комп’ютерів в учнів не потрібна, тільки смартфон учителя з доступом до Інтернету.
То ж пропоную вам скористатися картками з шифрами відповідей та відповісти на кілька питань (Демонстрація ресурсу та практичної роботи вчителя з аудиторією).
Етап - рефлексія.
Мета: самооцінка діяльності учасниками майстер-класу.
Чи активно Ви працювали під час майстер-класу? Відкрийте Google-таблицю, перевірте, чи всі вправи виконані і вчасно оцінені?
Перегляньте найбільш вдалі додатки, обговоріть результати і дайте відповідь на питання:
1. Що сподобалося на майстер-класі і викликало позитивні емоції (інформація, форма роботи тощо)?
2. Що не сподобалося на майстер-класі, здалося нудним, залишилося незрозумілим, було непотрібним і марним?
3. Чи готові ви до використання поданих додатків?
4.Чи підвищив проведений майстер-клас вашу особисту ІК-компетентність?
Заключне слово вчителя до учнів.
Пам'ятайте, що приємна розмова - краща за будь-які ліки. Лікуйте душі чарівним словом і доброю посмішкою. Я дякую учасникам майстер-класу за співпрацю. А на добру згадку про нашу зустріч хочу подарувати ось ці смайлики УСПІХУ.
Шановні колеги! Головне для мене - це почути від учнів, що урок був цікавим і захоплюючим, значить він не пройшов даремно.
Дякую всім за увагу!