Гімназія «Престиж»
Майстер-клас для учнів
«Вчуся сам
і навчаю інших»
Метод проектів
на уроках зарубіжної літератури
Уклала
вчитель зарубіжної літератури
Кулик Марія Андріївна
Цей методичний посібник спрямований на допомогу учням, які прагнуть отримати нові знання через власний творчий досвід, які люблять спілкуватися і ділитися своїми досягненнями з іншими учнями, а також хочуть формувати ті вміння, які можна застосувати у практичній діяльності, адже проектна діяльність – це зв'язок школи з життям, з особистим досвідом дитини й колективним досвідом людського суспільства. З посібника учні дізнаються про метод проектів, різновиди проектів і як створити власний проект. |
ЗМІСТ
Зміст…………………………………………….………… |
2 |
Література...……..……………………………….………. |
2 |
Вступ…………….…………………………….………….. |
3 |
Типи проектів……..………………………........................ |
3 |
Етапи роботи над проектом….………………………….. |
5 |
Паспорт проектної роботи ……………………………… |
6 |
Оформлення проектної теки…………………….………. |
6 |
Презентація проекту……………………………………... |
7 |
Оцінювання………………...……………….……………. |
7 |
План самооцінки проекту………..……………………. |
8 |
Види проектів, які можна застосовувати на уроках зарубіжної літератури…………………………... |
9 |
|
Хоча чуже знання може нас чому-небудь навчити, мудрим буваєш лише власною мудрістю. Мішель Монтень
ВСТУП Метод проектів – це творча самостійна робота учнів, які самі планують, організовують і контролюють власну діяльність. Проект – це ґрунтовна робота, спрямована на опрацювання окремої теми і розв’язання певної проблеми. Проектування – це перетворення школи навчання у школу життя, де надбання знань буде здійснюватися на основі й у зв’язку з працею учнів. Учні, які мріють побути у ролі дорослої людини, можуть відчути важливість, відповідальність за справу, до якої взявся: «Вчуся сам і навчаю інших». Учні обирають тему, над якою їм буде цікаво працювати, збирають інформацію, на основі якої роблять свій творчий продукт.
ТИПИ ПРОЕКТІВ За домінуючою діяльністю:
За предметно–змістовою діяльністю:
За характером контактів:
За кількістю учасників:
За тривалістю виконання:
|
ЕТАПИ РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ
Етапи |
|
Завдання |
|
Діяльність учня |
|
Діяльність учителя |
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
І. Підготовчий |
|
Визначення мети й завдань проекту, вибір робочої групи |
|
Обговорення завдань проекту |
|
Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення мети й завдань проекту |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Планування |
|
Аналіз проблеми, визначення інформаційних джерел, розподіл обов'язків між учасниками проекту |
|
Осмислення завдань, вибір джерел отримання інформації |
|
Спостереження, консультації |
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
3. Дослідження |
|
Збирання інформації, її систематизація й узагальнення, уточнення плану діяльності |
|
Робота з інформаційними джерелами |
|
Спостереження, консультації |
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
4. Виконання |
|
Робота над виконанням проекту, його оформленням |
|
Виконання дослідження |
|
Спостереження, консультації |
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
5. Підсумок |
|
Аналіз результатів виконання проекту |
|
Участь у колективному самоаналізі проекту й самооцінці, у колективній оцінці результатів проекту |
|
Спостереження, консультації |
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
6. Захист |
|
Підготовка доповіді, публічний захист проекту, оцінка |
|
Захист проекту |
|
Участь у колективному аналізі й оцінці результатів проекту |
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
7. Оцінювання |
|
Оцінювання кінцевого результату проекту, участі окремих учнів |
|
Оцінюють діяльність шляхом колективного обговорення і самооцінок |
|
Оцінює зусилля учнів, креативність, інформативність використаних джерел,загальний рівень презентації |
||||
ПАСПОРТ ПРОЕКТНОЇ РОБОТИ До кожного проекту має додаватися паспорт. Паспорт – це своєрідна візитна картка проекту. Як правило, паспорт проектної роботи складається з наступних пунктів:
ОФОРМЛЕННЯ ПРОЕКТНОЇ ТЕКИ Проектна тека (портфоліо) – одна з обов’язкових складових проекту, яка пред’являється на захисті (презентації) проекту. Портфоліо – добірка робочих матеріалів і оформлених результатів роботи над проектом. Цей документ повністю відображає хід роботи проектної групи. До складу портфоліо входять:
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТУ Презентація проекту – процес публічного пред’явлення результатів проектної діяльності. Проектантам слід пам’ятати: презентація важлива складова проектної роботи, підсумок, демонстрація продукту, який був метою проектної роботи. Отож, потрібно підготуватися до неї з усією відповідальністю. Пам’ятка Як підготуватися та провести презентацію проекту.
ОЦІНЮВАННЯ Оцінювання проектів – дуже важливий етап проектної роботи. При виставленні оцінки враховується не тільки кінцевий результат проекту – презентація, а й поточна робота учнів над проектним завданням (враховується портфоліо). Існують певні параметри і критерії оцінювання, такі як:
А як ти оціниш свою роботу?
ПЛАН САМООЦІНКИ ПРОЕКТУ
ПРОЕКТнІ ідеї, ЯКІ МОЖНА ЗАСТОСУВАТИ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Проект «Ментальна карта» Ментальна карта – графічний прийом для відображення процесу мислення і структурування інформації у візуальній формі. Ментальну карту використовують, коли потрібно:
Як скласти ментальну карту? Для створення карти використовують білі аркуші паперу формату АЗ або А4. Можуть бути використані звичайні аркуші зошита. Для створення карти краще використовувати кольорові кулькові ручки, олівці або фломастери (краще декількох кольорів). Початок роботи: у центрі карти виділяємо тему, проблему або предмет відображення. Також можна використати відповідний малюнок Від центрального зображення проводяться тонкі лінії – гілки до основних ідей, які розкривають зміст центрального зображення і слова. Для кращого розкриття ідей використовуються малюнки. Спочатку записуються основні ідеї, потім карта редагується для кращого розуміння та естетичного вигляду.
Проект «Емблема та девіз героя» Емблема – умовне, символічне зображення якого-небудь поняття, ідеї. Девіз – короткий вислів, який виражає провідну ідею поведінки або діяльності. Наприклад, емблема Айвенго – дуб, вирваний з коренем, девіз – «Лицар Позбавлений Спадку»
Проект «Комікс»
Проект «Віртуальний музей» Віртуальний музей – це низка міні-проектів; певна кількість залів, із розташованими в них експонатами. Інформація для відвідувачів подається через лекцію екскурсовода та споглядання наочності, розташованої на стендах і у вітринах. Це можуть бути роботи, зроблені на комп'ютері або прикріплені на аркуші А-3 фотографії.
Проект «Досьє» Досьє – сукупність документів, матеріалів, що стосуються певного питання, справи, особи, а також тека, у якій містяться ці матеріали. Метою такого проекту може бути:
Слід зауважити, що обов'язковою умовою ведення проектної діяльності є не просто заповнення теки інформацією з теми (вирізки, ксерокопії, ілюстрації, фотографії або малюнки, роздруковані тексти з мережі Іnternet). Навіть якщо результатом буде певний продукт (словник, енциклопедія), проект безумовно передбачає створення творчої роботи. Для того, щоб наповнити проект творчим компонентом, учень, опрацювавши список літератури з теми, пише один із варіантів досьє:
Проект «Читацький щоденник» Цей довгостроковий проект буде доречним у будь-якому класі, адже саме завдяки йому деякі учні розширять коло своїх читацьких інтересів, зацікавляться поглибленим вивченням програмових творів, стануть прагнути розвинути мовлення, збагатити словниковий запас тощо. Можна використовувати різні форми ведення щоденника і різні форми його презентації. Зміст кінцевого продукту проектної діяльності може бути таким:
Читацький щоденник повинен мати оригінальну назву і цікаве оформлення.
Проект «Науковий журнал» Журнал може об'єднувати дослідницькі проекти, які виконуються протягом року з певної теми програми (тематичний журнал класу). Над проектом працює група «видавців»: вони верстають журнал, роблять обкладинку, пишуть анотацію, проводять рекламну кампанію (виготовляють рекламні постери), проводять презентацію.
Проект «Вистава»
Проект «Інтерв’ю з митцем» Втілення в роль кореспондента та письменника. Діалог між ними.
Міні-проект «Літературні маски» У конверт вкладають аркуш з написаними цитатами, за якими треба визначити того чи іншого героя.
Цей перелік в майбутньому ми продовжимо вашими творчими проектними роботами.
* * * * Бажаю Вам наснаги та успіхів у самостійній творчій праці!!!
ЛІТЕРАТУРА 1. Ісаєва О.О. Методичні рекомендації щодо організації роботи з обдарованими дітьми у процесі вивчення літератури в школі. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2006. – №10. 2. Косогова О.О. Метод проектів на уроках зарубіжної літератури. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008. – 144 с. 3. Сергєєв І.С. Як організувати проектну діяльність учнів // Зарубіжна література в школі. – 2007. – №1-2
|
1