Тема: Майстер-клас. Канзаші - як вид декоративно- прикладного мистецтва. Виготовлення квітів у техніці «канзаші».
Наочність: зразки та ілюстрації робіт, виготовлених у техніці канзаші, інструкційні картки.
Інструменти і матеріали: голки, ножиці, стрічки, нитки, булавки, свічка чи запальничка, намистинки, пінцет.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок – презентація
Хід уроку:
І. Організаційний момент
-Сьогодні у нас незвичайний урок. На ньому присутні наші мами. Діти, посміхніться до них, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та передайте своїй матусі. Можна пригорнутися до неї. Тепер із гарним настроєм починаємо працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Тема нашого уроку: Канзаші - як вид декоративно-прикладного мистецтва.
-Діти, згадайте, яке це як декоративно-прикладне мистецтво? Так, це мистецтво прикрашати свій побут.
ІІІ. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
1. Вступна розповідь
-А що ж означає слово «канзаші» (до речі, правильно говорити «кандзасі»? З японської мови цю назву дослівно перекласти неможливо. Вважається, що його отримали із двох слів: «камі» ( означає «волосся») і «сасу» (вставляти). Тобто, канзаші – це різноманітні прикраси для волосся. Але так ще називають і цілий напрямок мистецтва, спрямований на виготовлення найрізноманітніших чудових прикрас із стрічок, намистинок та інших деталей.
Японкам заборонялося носити прикраси на руках та шиї, тому вони намагалися якнайбільше причепурити свою зачіску. Спочатку прикрашали свої шпильки, палички, заколочки, гребінці просто квітами, але вони швидко в’янули. Тому оригінальні чудові квіти почали виготовляти власноручно. Ці прикраси були доповненням кімоно. Інколи така прикраса коштувала більше, аніж саме кімоно. Вважалося, що ці аксесуари не просто прикрашали, а і могли захистити від зглазу та від злих сил. Та хоча сьогодні Kanzashi не мають такого значення, як раніше, все ж таки вони не відійшли в історію, а застосовуються і до тепер, вже не тільки у традиційній зачісці. Вони знайшли місце в сучасному гардеробі японки та стали улюбленцями багатьох дівчат у всьому світі.
Всі ми дуже любимо красиві речі, вони піднімають нам настрій і дарують радість. А якщо вони зроблені ще і своїми власними руками, то є унікальними та індивідуальними для нас. Створити щось красиве зможе кожний, хто оволодіє технікою канзаші.
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Тому сьогодні у нас на уроці майстер-клас: «Виготовлення квітів у техніці «канзаші». Ви дізнаєтеся, яку квітку ми будемо виготовляти, коли відгадаєте загадку:
Запалали в чистім полі квіти гарні, всі червоні.
То палає влітку так польовий червоний … (Мак)
Мак є одним із рослинних символів та оберегів українського народу. Отак ми від далекої Японії перейшли до нашої рідної України.
Створював народ про мак прислів’я та приказки. Спробуйте їх пояснити:
Засипала, як маком дрібненько. (Заговорила швидко)
Як маком усіяно. (Про щось численне)
З ранку й макової росинки в роті не мав. (Голодний)
Гарна дівка, як маківка. (Дуже вродлива)
3. Правила безпеки праці
- Для роботи нам потрібні такі інструменти: : голки, ножиці, стрічки, нитки, булавки, свічка чи запальничка, намистинки, пінцет.
-Повторимо правила безпечної роботи з інструментами.
1. Свічку тримати у підсвічнику.
2. Запалювати її безпосередньо перед початком роботи.
3. Не допускати контакту рук з полум’ям свічки.
4. Після обпалювання тканини використовувати пінцет або не затримувати пальці надовго.
5. Ножиці передавати тупим кінцем.
6. Голку зберігати в гольниці і з ниткою.
7. Використовувати наперсток під час зшивання пелюсток.
8. Голку передавати тупим кінцем.
9. Після закінчення роботи обережно загасити полум’я свічки.
4. Аналіз зразка виробу.
-Навчатиме нас сьогодні виготовляти маківку у техніці канзаші наша мама, справжня майстриня цієї справи Таратута Лідія Олексіївна. Немає в нашій школі дівчинки, яка б не прикрашала свою зачіску її чудовими квітами. Вироби із стрічок у цьому класі – це теж створили її умілі, талановиті руки. Спостерігайте за цими справді золотими руками і навчайтеся. но
ІІІ. Інструктаж
ІV. Практична робота.
Виготовлення маківки у техніці канзаші.
V. Підсумок уроку.
- З якою технікою ми сьогодні познайомилися?
- Що означає слово «канзаші»?
- Прикраси, створені сьогодні на уроці, є для вас найкращими, адже у них зберігається тепло ваших і матусиних рук. Діти, я думаю, що цей урок ви запам’ятаєте на все життя. А маківка хай приносить вам удачу і щастя.