Майстер – клас на тему: «Мотивація учнів на уроках математики з метою формування життєвих компетентностей»
Керівник майстер – класу: Ручковська Т.С.
Мета майстер - класу: розкрити шляхи формування в учнів позитивної мотивації навчання на різних етапах уроку математики; поглибити професійні знання щодо репрезентованої теми; вдосконалити процес навчання математики
Об'єкт дослідження: процес навчання математики за допомогою мотиваційної системи.
Предмет дослідження: мотивація навчання математики
Гіпотеза дослідження: якість навчання беспосередньо залежить від рівня мотивації
Доброго дня шановні колеги! Дозвольте представитись – Ручковська Т.С., вчитель математики та фізики ВЗОШ №3, стаж роботи -35 років. Дякую, що завітали на мій майстер – клас. Почнемо з вправи «Очікування». На листочках напишіть «Щ о я очікую від сьогоднішнього майстер – класу?» На символічному макеті спробуємо сплести віночок втілених надій. Кожен озвучує свою надію.
Підготувати цікавий та продуктивний урок справа далеко не з простих. Завжди постає нарізне питання: яким чином в повній мірі виконати завдання уроку та забезпечити формування ключових компетентностй. Одночасно треба приділити достатньо уваги реалізації наскрізних ліній і позитивно мотивувати учнів на різних етапах уроку. Тож пропоную свої 11 ідей для реалізації цих цілей.
Ідея І. Розпочнемо урок нестандартно.
Замість перевірки домашнього завдання, опитування або ж активізації опорних знань, приступимо до уроку грою в слова. Учні мають виконати завдання: створити ланцюжок слів, пов’язаних з математикою. Кожне наступне слово повинно починатися на передостанню букву попереднього. Гра збагачує математичний словниковий запас, активізує пам'ять. Кожен учасник намагатиметься згадати щонайбільше термінів , а дехто вас приємно здивує.
Пропоную вам теж таку розминку зі словом «інтеграл» та «логарифм».
Ідея ІІ. Правильна мотивація – запорука успіху.
Завдання: Запевнити учнів, що вони легко виміряють висоту найвищої будівлі міста, не підіймаючись вгору. При вивченні теми «Подібні фігури». При вивченні теми «Звичайні дроби» учням легко доводиться, як поділити сім хлібин між вісьмома людьми.
У сьомому класі на уроці під час вивчення теми: «Степінь із натуральним показником» знайомлю учнів з картиною художника М.П. Богданова – Бєльського, на якій зображена сільська школа 19 століття під час уроку арифметики. Школярі вирішують цікавий і складний приклад. Пропоную вам усно розв’язати це завдання, користуючись підказкою.
(Додаток 1)
На мою думку, розвивати мотивацію учнів можна й за допомогою зацікавлення через постановку проблем, створення проблемних ситуацій. Проблемність пробудить думки учнів, дасть змогу осмислити суть порушених питань, зробити глибокі висновки.
Ідея ІІІ . Відпочиваємо активно
Зверніть увагу, що відпочинок і релаксація є необхідним під час уроку. Пропоную вам скласти сенкан, це цікавий досвід міжпредметних зв'язків мови та математики! Нагадайте форму побудови такого вірша.
Сенкани можуть створювати не лише гуманітарії (Додаток 2)
Перша строфа поняття
Друга строфа два прикметники
Третя строфа три дієслова
Четверта строфа речення із поняттям
П’ята строфа узагальнююче слово
У вас є приклади, а ви спробуйте скласти свої сенкани до понять Мотивація та Компетентність.
Цікава, змістовна
Спонукає, змушує, інтригує
Дає можливість отримувати знання
Успіх
Наші учні в переважній більшості ігромани, скориставшись цією залежністю можна запропонувати завдання головоломки судоку
Судоку — основана на логіці головоломка-пазл з числами. В перекладі з японської мови "су" позначає слово "число", "доку" має безліч різних перекладів, але в цілому означає щось одне, одиничне, цілісне. Оригінальну назву головоломки японською дуже важко вимовити, і для англійців його довелося скоротити до "Sudoku".
Рішення головоломки не вимагає математичних розрахунків, але потребує терпіння і здатності до логічного мислення. По деяким даним рішення головоломок Судоку поліпшує пам"ять, мислення, а також перешкоджає розвитку і навіть лікує захворювання пов"язані з головним мозком (таких, як хвороба Альцгеймера).
Хоч Судоку і не математична задача але для розв’язання головоломки потрібно основне вміння математики – логіка. (Додаток 6)
Ідея ІУ . Математика має бути практичною.
На кожному уроці математики повинна розв’язуватись текстова задача. Я намагаюсь використовувати задачі прикладного характеру.З математики починається все. Дитина тільки народилась, а перші цифри в її житті вже звучать: зріст, вага. Дитина ще не може вимовити слово «математика», а вже займається нею: розв’язує задачі по підрахунку іграшок, кубиків. Та й батьки про математику і задачі не забувають. Готуючи їжу для малечі, зважують її, тут потрібно розв’язувати елементарні задачі: скільки потрібно приготувати їжі, враховуючи вагу дитини.Математичні задачі розвивають мислення, логіку, комплекс вмінь: вміння групувати предмети, розкривати закономірності, визначати зв’язки між явищами, приймати рішення.
Пропоную ознайомитись з текстами задач і визначити для людей якої професії будуть в нагоді дані задачі. (Додаток 3)
змінилась вартість робіт у порівнянні з початковою?
(Маляр, штукатур, плиточник)
(Кухар)
(Водій)
(Вчитель)
Розв’язування задач, пов’язаних з життям, підвищує інтерес учнів до предмета. Вони мотивують пізнавальну діяльність і реалізують компетентнісний підхід. Здавалось би, що після школи математика ніде не пригодиться. На жаль! Тут приходиться використовувати математику ще більше. Під час навчання в вузі, на роботі чи вдома потрібно постійно розв’язувати задачі, і не тільки математичні. Яка ймовірність успішної здачі іспиту? Скільки коштів потрібно заробити, щоб купити квартиру? Скільки можна отримувати, якщо займатися математикою і розв’язком математичних задач? Яким повинен бути об’єм вашого дому і скільки для цього потрібно цегли? Як правильно розрахувати, щоб народилась дівчинка чи хлопчик? І тут на допомогу прийде математика. Вона крокує крізь за людиною, допомагає їй розв’язувати задачі, робить життя людини на багато зручніше.
Ідея У . Аналогія допомагає бачити основні характеристики об’єктів
Справа в тому, що у фольклорі найчастіше можна зустрітися із змалюванням залежностей між величинами, що пояснюється, перш за все тим, що такі залежності є найпоширенішими у повсякденному житті. Вивчаючи окремі властивості функцій, доцільним вважаю використати їхній фольклорний опис. Наприклад, приказка «чим далі в ліс, тим більше дров» якнайкраще ілюструє властивість зростання функції, «багато диму – мало тепла» - її спадання, «не було ще ночі, якої не змінив світанок» - періодичність, «вище голови не стрибнеш» - обмеженість, «ні риба, ні м'ясо» - функцію, що не є ані парною, ані непарною. Знаходити аналогії можна і між методами, діями, які використовуються в математиці і в літературі та мові. Наприклад, дія зведення подібних аналогічна пошуку однорідних членів речення.
Вважаю вправу зі встановлення таких аналогій дуже добрим інструментом розвитку уявлення, пам’яті, образного мислення..
Ідея УІ . Виклик емоцій
Щоб викликати в школярів емоції, на уроках математики знайомлю з прикладами неординарних ситуацій із життя талановитих людей які пов’язані з математикою. Так наприклад : Сієна Моріс – та що малює числами. Сієні 30 років. Більшу частину життя вона присвятила образотворчому мистецтву. І тільки три роки тому відмовилася від звичних штрихів і почала малювати числами. Для цієї техніки художниця винайшла власну назву – numberism (числізм). Її оригінальні картини – це нагромадження чисел від 1 до 12. Спитаєте, чому саме до 12? А тому, що вона використовує цифри тільки із циферблатів годинників, до того ж розбитих. Творчість художниці - не просто малюнки з математичним ухилом, це філософські роботи про те, як зникають секунди і як четвертий вимір, а саме час, формує три інші.
Використовую математичні фокуси. Наприклад : швидкий рахунок суми чотиризначних чисел.
Знайомлю з іншим способом множення - геометричним ( Японський спосіб).
Ідея УІІ . Прагнення бути сучасним
Чи аналізували ви вік ваших учнів, які найбільше захоплюються математикою? Ґрунтуючись на власних спостереженнях, можу зазначити, як правило, у молодшій школі математика є одним з найулюбленіших предметів у більшості школярів. У середніх – показник трошки меншає. А чим складнішою стає навчальна програма, тим менше залишається прихильників цього предмету серед школярів. У чому ж річ?
На жаль, через брак наочності для багатьох учнів складні алгебраїчні чи тригонометричні формули так і залишаються лише цифрами на папері чи дошці. В уяві школярів, як правило, не мають жодного відношення до реального життя. Як допомогти учням осягнути тонкощі математики? Пропоную залучати сучасні технології, які доступні кожному!
Подивіться в свою сумку. Без чого ми і наші учні не уявляють свого існування. Звичайно це смартфон. Як зробити цей пристрій корисним на уроці? Саме активне використання в повсякденному житті, легкість зчитування та кодування, наявність смартфонів у більшості населення стали причиною популярності використання QR-кодів серед вчителів та учнів для навчання.
Добірка цікавих та пізнавальних інтернет-ресурсів, які дозволять візуалізувати математику, завдяки чому складна теорія стає для учнів наочною та цікавою запропоновані для вашого ознайомлення. (Додаток 4)
Ідея УІІІ . Дивовижна інформація
Такий підхід дасть змогу переконати учнів у доступності пізнання глибини математичних істин (Додаток 5)
Уся алгебра 7 клас в одній задачі
)
Уся алгебра 8 клас в одній задачі
≥3
<3
≤13
≥0
Уся геометрія 9 клас в одній задачі
Трапеція АВСD вписана в коло. Бічна сторона і більша основа відповідно рівні 30 і 50. Косинус одного з кутів рівний - : R;C;Sкола;Sтрап ; Ртрап.
Давайте разом спробуємо проаналізувати які основні поняття можна повторити при розв’язуванні даних вправ.
Ідея ІХ . Займатися на уроках математики мейкерством
Мейкерство – це створення чогось своїми руками.
Наприклад, на уроці математики в 5 класі під час вивчення теми “Шкали” можна запропонувати учням створити мензурку з пластикового стаканчика.
Перегинаючи папір, можна утворювати відрізки, кути та інші геометричні фігури. Якщо учні кілька разів перегинанням отримають кути, що утворюються в разі перетину двох прямих січною, то краще зрозуміють сутність і властивості таких кутів. Мейкерство сприяє розвитку винахідницьких навичок.
Використовуючи картон, учні легко можуть зробити з розгорток просторові фігури і, відповідно, дослідити їх властивості. Давайте разом почаклуємо над шматочком картону і зробимо із розгортки цікавий виріб – бонбоньєрку , а потім перевіримо, що нам бажає доля. ( Додаток 6)
Ідея Х . Розповідати цікаві історії, притчі
Часто такі прийоми допомагають досягти кількох цілей. Таке поєднання дає змогу подати учням матеріал у новому світлі, що значно підвищує їх інтерес, концентрує увагу та відповідно покращує процес мислення й самого навчання.
(Притча про вчителя – майстра)
___________________________________________________________
Таким чином, маючи в арсеналі усі вищевказані методи навчання, намагаюсь прищеплювати учням любов до математики та зацікавленість нею.
На мій погляд, успіх будь-якої розпочатої справи залежить від того, наскільки вдало, ефективно й точно сформовано позитивне ставлення до навчання через пізнавальні мотиви. Створення у дітей таких мотивів – одна з важливих складових досягнення успіху в діяльності, крім цього, позитивно налаштовані учні спроможні правильно оцінити свої здібності, успіхи й невдачі.
Отже, успіхи в навчанні й вихованні дітей залежать від мотивації, від наявності значущих стимулів до засвоєння знань, формування вмінь та навичок, набуття певних особистісних якостей.
Переконана, що школа – це місце для тих, хто створює себе сам. Для тих, хто накопичує власну компетенцію, використовує всі надані можливості. Школа – стартовий майданчик для побудови власного життя, власної кар’єри.
І найголовніший капітал – інтелект – здобувається саме тут. І хочу подякувати вам за увагу та терпіння і завершити свій майстер – клас сенканом:
Учитель…
Розумний, уважний.
Навчає, виховує, любить.
Той, хто творить людину.
Майстер!