Майстер-клас
«Шляхи подолання освітніх втрат на уроках української мови»
Автор майстер-класу: Гладжикурка Любов Дмитрівна
Дата проведення: 2024 рік
Категорія учасників: члени МО вчителів суспільно-гуманітарного циклу
Обладнання:
Мета майстер-класу:
Завдання майстер-класу:
Вступне слово: Доброго дня, шановні учасники майстер-класу. Сьогодні я хочу поділитися із вами досвідом з подолання освітніх втрат на уроках української мови.
Робота вчителя приносить мені надзвичайно велике щастя, адже найбільша насолода у житті – це спілкування з дітьми, а діти – наше майбутнє. Саме від нас, учителів, залежить, яким воно буде, тому що наші уроки формують вказують дітям на життєві істини.
Сьогодні до вашої уваги пропоную майстер–клас на тему «Шляхи подолання освітніх втрат на уроках української мови». Подолання освітніх втрат на уроках української мови демонструє перед нами важливе завдання, що потребує не лише системного підходу, а й впровадження ефективних стратегій. Одним із найважливіших аспектів мого досвіду є розуміння та визначення освітніх втрат, з якими стикаються мої учні. Ретельне спостереження за навчальним процесом дозволяє мені вчасно виявляти проблемні моменти та шукати шляхи їх вирішення. Отож, я роблю це так…
І. Першим етапом будь-якого уроку є організаційний момент. Я застосовую такі методи, як «Комплімент», «Посмішка», «Привітання», «Смайлики», «Коло успіху». Пропоную вам «Коло успіху». Отже, окреслимо «Коло успіху», хто в нього ступатиме, той матиме успіх, тому будемо аплодувати, домовились. Хто сьогодні вранці встав бадьорим - станьте в коло. У кого є донька – станьте в коло. У кого є син станьте в коло. Хто сьогодні дуже добре підготувався до уроку – станьте в коло. Хто прагне миру в Україні - станьте в коло. (Такий метод теж є одним із методів подолання освітніх втрат – психологічних, соціальних.
Передбачення https://wordwall.net/uk/resource/42187366
Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу, яка сприятиме попередженню появи посттравматичного стресового розладу, тривожних розладів та депресій)
Дякую!
ІІ. Повідомлення теми, мети. Готуючись до сьогоднішнього майстер-класу я підготувала всі етапи уроку у 8 класі з теми «Повторення вивченого з теми «Морфологія»». Пропоную вам, як і завжди на уроках, спільно сформувати мету нашого уроку. (Формулюється мета уроку. Метод кубика з формувального оцінювання. Впровадження ефективних способів мотивації учнів до навчання) Добре, але перш ніж ми з вами розпочнемо повторення, давайте визначимося, на що нам потрібно найбільше звернути увагу.
(Тест для визначення освітніх втрат в гул-формі)
Проблеми визначено, отож приступаємо до їх вирішення. (Коригування календарних планів, постійна їх адаптація за наслідками діагностики, гнучкість.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Активне впровадження прийомів візуалізації. Моє проблемне питання «Формування ключових компетентностей учнів на уроках української мови та літератури засобами ейдетики». Тому над активним впровадженням засобів візуалізації я постійно працюю. Ейдетика – це вчення про пам’ять, засноване на образних враженнях, дозволяє утримувати і відтворювати запам’ятовані образи або явища. Переваги використання методів ейдетики:
Пам’ять – розширення можливостей, об’єму пам’яті.
Уява, фантазія – збагачення словесної і образної уяви, багатогранність сприйняття світу.
Творче мислення – вміння вирішувати будь-яке завдання легко, оригінально, із задоволенням.
Структурність – один блок містить декілька тем.
Лаконічність – максимум закодованої інформації при мінімумі візуальних або графічних знаків.
Швидкість – здатність швидко знаходити рішення та генерувати ідеї.
Увага – розвиток об’єму та тривалості уваги, вміння помічати деталі, без напруження їх пригадувати.
Гнучкість – застосування різноманітних підходів для рішення завдання.
Відчуття – розвиток не тільки зорової пам’яті, але й слухових, тактильних відчуттів.
Основна формула, що відображає суть методів ейдетики:
уява+позитивні емоції = засвоєна інформація.
(Картки-схеми. Ейдетичний прийом піктографування)
Дуже важливо пам’ятати, що в роботі зі схемою вчитель тільки створює проблемну ситуацію і навідними питаннями задає алгоритм її вирішення через елементи Ейдетики, але всю пошуково-аналітичну роботу діти проробляють самі й самі підбирають ейдетичні образи кодування інформації для кращого запам’ятовування та економії часу. Саме в самостійності та структурованості полягає природність, індивідуальність і глибинність навчання в цілому та в знайденому дитиною образі зокрема. Створюючи таку схему, наповнюючи її, дитина поступово формує стійке уявлення про об’єкт – дієприкметник у даному випадку.
Пропоную вам, використовуючи метод піктографування створити картку-схему частини мови «Вигук».
РЕСУРСИ, ІЗ ДОПОМОГОЮ ЯКИХ МОЖНА РОЗРОБЛЯТИ НАВЧАЛЬНИЙ КОНТЕНТ
Теоретичні матеріали
«Лайфхаки з української мови». Онлайн-курс EdEra та ГС «Освіторії». Онлайн-лекції з поясненням, відеорозбором типових завдань та онлайн-тестуванням із демонстрацією результату
https://ilearn.org.ua/courses/preview/1
Супроводжувальний онлайн-конспект до курсу «Лайфхаки з української мови» (для друку матеріалів або самостійного опрацювання онлайн)
https://ukr-lifehacks.ed-era.com/
«Лайфхаки з української літератури». Онлайн-курс
EdEra та ГС «Освіторії». Онлайн-лекції з поясненням, відеорозбором типових завдань та онлайн-тестуванням із демонстрацією результату
https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:Osvitoria_
and _EdEra+lifehacks201+lifehacks201/about
Супроводжувальний онлайн-конспект до курсу «Лайфхаки з української літератури» (для друку матеріалів або самостійного опрацювання онлайн) https://edera.gitbook.io/lit-lifehacks/
Практична частина. Вправи онлайн
Платформа іLearn https://ilearn.org.ua/
Львівський центр оцінювання якості освіти (тести з усіх тем мови та літератури; тестування відбувається за обмежений час із демонстрацією результатів) http://lv.testportal.gov.ua:8080/
Онлайн-тести зовнішнього незалежного оцінювання (згруповано за темами) https://zno.osvita.ua/
Classtime . Покликання для створення власного акаунта та реєстрації учнів на тест. До кожної теми в посібнику запропоновано покликання на окремий тест
https://www.classtime.com/auth/login
Edpuzzle . Ця програма пропонує тести за навчальним відео; її можна використати для самостійного опанування матеріалу. До окремих тем у посібнику запропоновано завдання у цій програмі https://edpuzzle.com/
Quizizz . Гейміфікована платформа для створення відкритих і закритих запитань, які можна виконувати онлайн як самостійно, так і в командах https://quizizz.com/
Quizlet . Платформа, яка допомагає запам’ятовувати визначення, образи, значення за допомогою онлайн-карток. На основі цієї платформи пропонуємо низку карток з української мови та літератури, які можна роздрукувати https://quizlet.com/olga_pytur
Дошка Padlet . Віртуальна стіна, на яку можна прикріплювати фото, файли, нотатки тощо. За QR-кодом можна переглянути матеріали до кожного правила орфографії та організувати роботу як онлайн, та і офлайн https://padlet.com/
Сервіс для створення ментальних карт Google .
Онлайн-інструмент для узагальнення інформації з можливістю додати зображення та покликання. Готову ментальну карту можна завантажити в різних форматах https://coggle.it/
https://learning.ua/mova/piatyi-klas/znakhodymo-nepravylne-slovo
https://learning.ua/mova/piatyi-klas/
https://learning.ua/mova/piatyi-klas/hra-slova-perevertni
https://ivanna-site.in.ua/tsikavi-vpravy-5-klas/946-rozvytok-zviaznoho-movlennia-vprava-2-5-klas
Ресурси для розвитку комунікативних навичок
Скетч-шоу «Лайфхак українською» https://tv.suspilne.media/programs/lifehack_ua
Теле- й аудіоуроки Олександра Авраменка https://www.youtube.com/playlist?list=PLpjP6nb03Z4k5W
dj8qOj3s_o49a0f9qxX
Тікток-канал Андрія Шимановського (наголоси, лексичні й орфоепічні помилки, чистомовки) https://www.tiktok.com/@shymanovski
Ресурси для пошуку медійних текстів
Платформа Ukrainer https://ukrainer.net/
Журнал «Куншт» https://kunsht.com.ua/
Сайт «Читомо» https://chytomo.com/
Сайт «Друг Читача» https://vsiknygy.net.ua/
Сайт «Слух» https://slukh.media/
Каталог українських музичних виконавців
https://notatky.com.ua/ua-muzyka/
Список створений за матеріалами посібника Ольги Питюр «Бомбезна українська», у якому можна знайти конкретні приклади застосування зазначених ресурсів.
Ефективне повторення навчального матеріалу, інтеграція матеріалу, який потрібно надолужити з новим навчальним матеріалом, впровадження самостійного опрацювання матеріалу з подальшим контролем, використання з цією метою цифрових ресурсів.
Із цією метою можу пропонувати учням різні продукти. Почала використовувати ШІ. Особливо тоді, коли під час нової теми виявиться, що діти мають прогалини. Особливо, коли це не весь клас. Тоді швиденько ШІ допомагає, скидую посилання і діти запитують ШІ. https://chatgpt.com/c/8daa96ca-f2c2-4906-93b7-4f130ef1d6a5
Використання пошуково-дослідницьких завдань.
Я роблю це так. 1 хвилина – і ШІ згенерував 7 пошуково-дослідницьких завдань з теми "Морфологія".
Пошуково-дослідницькі завдання з теми "Морфологія"
Завдання 1: Аналіз частин мови
Мета: Дослідити різні частини мови, їх морфологічні ознаки та синтаксичні функції.
Завдання 2: Створення морфологічного словника
Мета: Дослідити морфологічні ознаки слів різних частин мови та створити морфологічний словник.
Завдання 3: Морфологічний аналіз віршів
Мета: Проаналізувати віршовані тексти з точки зору морфології.
Завдання 4: Дослідження діалектів
Мета: Дослідити морфологічні особливості діалектних слів.
Завдання 5: Дослідження запозичених слів
Мета: Дослідити морфологічні ознаки запозичених слів у українській мові.
Завдання 6: Морфологічний аналіз художнього тексту
Мета: Провести морфологічний аналіз уривку з художнього тексту.
Завдання 7: Дослідження морфемної структури слів
Мета: Дослідити морфемну структуру слів та визначити їх складові частини.
Ці завдання допоможуть учням глибше зрозуміти морфологічні аспекти української мови, розвинути навички аналізу та дослідження мовних явищ. Мотивація дітей до навчання через показ, як знання допоможуть у житті.
Впровадження диференційованого підходу до навчання.
Перевага диференційованого навчання у тому, що воно:
- стимулює й активізує пізнавальну діяльність учнів;
- сприяє свідомому засвоєнню матеріалу;
- коригує розумову діяльність учнів;
- розвиває їхню творчість і здібності;
- виховує самостійне мислення;
- допомагає виокремити головне у виучуваному матеріалі;
- підвищує ефективність процесу засвоєння знань;
- сприяє усуненню формалізму в оцінюванні знань учнів;
- привчає учня самостійно працювати.
Диференціація та індивідуалізація навчання допомагає залучити до роботи кожного учня, знайти найоптимальніший, найраціональніший підхід до груп школярів різних рівнів, дає можливість учневі засвоїти максимум інформації, поданої педагогом на уроці. Технологія диференційованого навчання дозволяє створювати сприятливі умови для того, щоб кожен учень міг оволодіти навчальним матеріалом відповідно до рівня своїх навчальних можливостей.
Для використання диференційованого підходу на уроках української мови потрібно скористатися такими правилами:
1. Для диференціювання використовують вправи підручника, друкований дидактичний матеріал.
2. Завдання пропонують за кількома варіантами, що полегшують підготовку до занять, перевірку завдань після кожного етапу уроку.
3. Вправи добирають так, щоб усі учні могли одночасно їх закінчити.
4. Варіанти не нав’язують. На уроці створюють такі умови, за яких учень має можливість сам дібрати посильне завдання. Так забезпечують гуманне ставлення до кожного вихованця.
5. Оцінюють здебільшого спільне завдання. Це дає можливість не поспішати з добором вправ, оскільки учні знають, що різні види робіт пропонуються для того, щоб усі змогли успішно виконати спільне завдання.
6. Діти кольоровими картками сигналізують про обраний варіант, що дає можливість побачити кожного учня.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Для І групи: підбити підсумки; виділити головне; провести роботу з першоджерелами; знайти відповідь на проблемне питання або пропонується самостійна робота для вивчення нового матеріалу.
Для ІІ і ІІІ груп: осмислення нових понять; проведення словникової роботи; завдання для актуалізації раніше вивченого.
ІІІ. Закріплення і повторення нового матеріалу
На цьому етапі перед усім класом ставиться пізнавальне завдання, а кожна група розв’язує його своїми шляхами на своєму рівні.
Домашнє завдання
Учитель дає завдання загальне для всіх груп: прочитати параграф, а далі диференційовано:
- скласти план відповіді;
- дати відповіді на запитання;
- скласти таблицю;
- навести свої приклади (всі завдання підготовлені заздалегідь учителем).
Я роблю це так. Покажу на ІІІ етапі уроку - Закріплення предметних компетентностей.
На цьому етапі перед усім класом ставиться однакове пізнавальне завдання, а кожен розв’язує його своїми шляхами на своєму рівні. Звичайно, за таких умов учні виконуватимуть завдання за різний час. Тоді використовую метод «Списана дошка». Кожен, хто виконає, іде до дошки – пише своє прізвище. За бажання бере картку з додатковим індивідуальним завданням або чекає ще на двох учнів для роботи в групі.
Завдання.
Виписати займенники, визначити їх розряд за значенням.
Захоплююся Пташечкою – Катериною з Азовсталі. Катерина – парамедик, що опинилася в самому пеклі Маріуполя, а потім ще витримала чотири місяці полону. Дзвінкий голос, що співав українські пісні і підтримував силу бійців під час постійних ворожих обстрілів. Катерина стала співочим символом України під час війни та прикладом, як має триматися жінка аби вижити у полоні. Надихаюся красою її голосу та мужністю. Співочо пташко, розправ свої крила і лети!
Катерина Поліщук мріяла бути співачкою, отримала освіту, а потім зрозуміла, що хоче допомагати людям. Закінчила необхідні курси і дуже скоро допомагала пораненим та людям, що потребували медичної допомоги. Після визволення з полону легендарна захисниця Азовсталі виконала гімн України перед матчем клубів Динамо-Шахтар. Пташечка стала героїнею для всіх українців, дівчиною зі сталі та міцним характером, дівчиною, яка своїм голосом полонила світ.
ІУ. Рефлексія
Самооцінювання за допомогою кубика з формувального оцінювання
Моя супер сила
Пропозиції щодо подолання освітніх втрат в умовах війни
1.Коригування календарних планів, постійна їх адаптація за наслідками діагностики, гнучкість.
2. Під час організації навчальної діяльності
2.1 Активне впровадження прийомів візуалізації.
2.2 Впровадження ефективних способів мотивації учнів до навчання.
2.3 Запровадження інтерактивних форм роботи на уроці
2.4 Ефективне повторення навчального матеріалу, інтеграція матеріалу, який
потрібно надолужити з новим навчальним матеріалом, впровадження
самостійного опрацювання матеріалу з подальшим контролем, використання з цією метою цифрових ресурсів.
2.5 Використання пошуково-дослідницьких завдань.
2.6 Створення базового навчального контенту з відкритим доступом для
здобувачів освіти.
2.7 Мотивація дітей до навчання через показ, як знання допоможуть у житті.
3.Індивідуальна робота з учнями
3.1 Проведення додаткових занять та консультацій для подолання освітніх втрат упродовж навчального року (у тому числі і під час канікул).
3.2 . Впровадження диференційованого підходу до навчання
3.3 Ефективне використання годин варіативної складової
3.4 Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу, яка сприятиме попередженню появи посттравматичного стресового розладу, тривожних розладів та депресій
4. Партнерство з батькам
Список використаних джерел: