Майстер-клас "Використання ІКТ на уроках математики"

Про матеріал
ознайомлення з шляхами формування математичної компетентності учнів засобами ІКТ, які використовуються у практиці організації освітнього процесу з математики; поглиблення професійних знань щодо репрезентованої теми; спрямування подальшої професійної діяльності педагогів на активне використання ІКТ в освітньому процесі з метою формування математичної компетентності учнів.
Перегляд файлу

Слайд 1 Майстер-клас

«Формування математичної компетентності учнів  на уроках математики шляхом впровадження ІКТ»

Автор майстер-класу: Гладкевич Алла Володимирівна,  вчитель математики вищої кваліфікаційної категорії  Кумарівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.

Дата проведення: 05.03.2019  р.

Категорія  учасників: учителі математики Довгопристанської, Кінецьпільської, Лисогірської №1, Мигіївської, Підгороднянської, Романовоболківської, Синюхинобрідської, Софіївської, Степківської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

 Необхідне обладнання: 

  • комп’ютер, презентація;
  •  плакат;    
  • роздавальний матеріал для всіх учасників майстер-класу.    

Слайд 2  Мета проведення:  

  • презентація ІКТ, які використовуються у практиці  організації освітнього процесу з математики;
  • поглиблення професійних знань щодо репрезентованої теми;
  • спрямування подальшої професійної діяльності педагогів на активне використання ІКТ в освітньому процесі з метою формування математичної  компетентності учнів.

 Завдання майстер-класу:   

  • сприяння  розвитку  педагогічної  творчості, обміну досвідом; 
  • залучення    педагогів  до  використання  ІКТ  з    метою формування математичної компетентності учнів.

Форма проведення: лабораторія «ІКТ на уроках математики»

Слайд 3 Неможливо навчати сучасних дітей так, як навчали нас.

Лілія Гриневич

 

 

Перебіг  майстер-класу

1. Відділ «Презентаційний».                                                     

Слайд 4 Доброго дня, шановні колеги! Я, Гладкевич Алла Володимирівна, 25-й  рік працюю  вчителем математики Кумарівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Запрошую вас сьогодні завітати до  лабораторії «ІКТ на уроках математики», яка має  чотири відділи: «Презентаційний», «Практичний», «Показовий» та «Рефлексивний». Слайд 5

Подивіться уважно: все навколо – математика! Сучасні будинки і мости, автомобілі і літаки, дизайн квартир і побутові прилади, навіть рекламні ролики… Психологи стверджують, що розуміння властивостей геометричних фігур допомагає нам пізнати самих себе. Оберіть найпривабливішу для вас геометричну фігуру.

Слайд 6 Вправа «Обери геометричну фігуру»

Мета: створити психологічний настрій для подальшої роботи учасників майстер-класу.

Хід вправи

Учасники майстер-класу обирають геометричні фігури і знайомляться з їх психологічними характеристиками.

Обладнання: моделі геометричних фігур,  довідковий матеріал.

Ознайомтеся з психологічними характеристиками даних геометричних фігур.

Як ви вважаєте, чи підходять отримані геометричні характеристики вам?

Слайд 7 Вправа «Очікування»

Мета: визначити очікування учасників майстер-класу.

Обладнання: плакат із зображенням будинку, моделі геометричних фігур, ручки.

Хід вправи

Учасники  записують свої очікування від роботи, зачитують їх і розташовують на фундаменті лабораторії (на плакаті).

На вибраних вами фігурах  ви маєте записати свої очікування від відвідування  лабораторії та закріпити їх на  фундамент будинку на плакаті. (Учасники майстер-класу записують свої очікування і прикріплюють відповідні  геометричні фігури на плакат із зображенням будинку).

Слайд 8 Сьогодні я презентую вам результати своїх досліджень  на тему: «Формування математичної компетентності  учнів на уроках математики шляхом впровадження інформаційно-комунікаційних технологій».  Мета відвідування лабораторії: ознайомлення з шляхами формування математичної компетентності учнів засобами ІКТ, які використовуються у практиці  організації освітнього процесу з математики; поглиблення професійних знань щодо репрезентованої теми; спрямування подальшої професійної діяльності педагогів на активне використання ІКТ в освітньому процесі з метою формування математичної  компетентності учнів.

Слайд 9 Головним моїм  завданням як   вчителя  математики я вбачаю: розвивати  математичні  здібності  й  навички учнів,  підвищувати  престиж  знань,  формувати  не  тільки  математичні,  але  й ключові  компетентності,  тобто  формувати  вміння  використовувати  набуті  в процесі  навчання  знання  в  повсякденному  житті.

  Слайд 10             Математична компетентністьоперувати числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині та в просторі; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності; розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях. (Математика 5–9 класи,  Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів)

Слайд 11 Складові математичної компетентності:

  • обчислювальна (готовність учня застосовувати обчислювальні вміння на практиці);
  • інформаційно-графічна (утворює готовність застосовувати вміння і навички, способи діяльності пов’язані з графічною діяльністю);
  • логічна (забезпечується здатністю учня виконувати логічні операції у процесі розв’язування рівнянь, розгадування ребусів і головоломок, розрізнення істинних і хибних тверджень);
  • геометрична (виявляється у володінні просторовою уявою).

Слайд 12 Процес формування  математичної компетентності базується на таких завданнях:

  • поширення системних знань через міжпредметні зв’язки, що робить людину компетентною;
  • забезпечення засвоєння учнями практичних навичок, необхідних для життя в сучасному суспільстві.

Формування  математичної компетентності учня має бути системним і включати різні аспекти освітнього процесу: урок як основну форму навчальної діяльності, факультативи, самоосвіту, позакласну роботу з математики.

Процес  навчання  неможливий  без  використання  педагогічних технологій. Будь-яка  педагогічна  технологія    це  інформаційна  технологія, оскільки  основу  технологічного  процесу  навчання  складає  отримання  і перетворення інформації.

Слайд 13 Під  інформаційно-комунікаційними  технологіями  розуміють сукупність методів та технічних засобів, які використовуються для збирання, створення,  організації,  зберігання,  опрацювання,  передавання,  подання  й використання інформації. 

Слайд 14 Використання  ІКТ  в освітньому процесі передбачає підвищення якості освіти, сприяє мотивації навчально-пізнавальної діяльності учнів, дозволяє учням глибше пізнати, міцніше засвоїти сутність теоретичних і практичних знань, краще оперувати поняттями і застосовувати отримані знання у практичній діяльності.

Слайд 15 У своїй роботі я використовую  офісні додатки, зокрема, текстовий  редактор Word,  який являє собою програму обробки тексту. З його допомогою створюю різні документи – таблиці, схеми, ілюстрації, карти інструкцій; готую роздатковий матеріал для уроків, тексти контрольних робіт, тести; допомагаю оформити школярам пояснювальні записки до творчих проектів, реферати.

             Слайд 16  Додаток Excel  на уроках є зручним засобом для обробки числових даних, побудови діаграм, які наочно представляють числову інформацію. Саме так формуються  вміння будувати математичну модель та інтерпретувати отримані результати.

Урок математики у 6 класі.

 Тема. Кругові та стовпчасті діаграми.

Етап уроку. Мотиваційний (Актуалізація опорних знань).

Задача.

У шостому класі  Кумарівської  ЗОШ  навчаються  26  учнів. Початковий рівень мають – 4 учні, середній – 9, достатній – 11 учнів, високий – 1 учень. Побудувати кругову та стовпчасту діаграми успішності учнів.             

C:\Users\admin\Desktop\M_knig_01.tif

C:\Users\admin\Desktop\M_knig_02.tif

 

    Слайд 17     Графічний редактор Paint  застосовую  на уроках геометрії для побудови геометричних фігур. З його допомогою учні  створюють і редагують зображення.

Урок геометрії у  7 класі.

Тема.  Властивості паралельних прямих

Етап уроку. Опрацювання навчального матеріалу.

Завдання. Щоб дані  довільні  прямі  стали  паралельними,   треба  динамічно змінювати  градусну  міру  одного  з  кутів  (наприклад, внутрішнього  до  такої  міри,  щоб  він  став  рівним  із різностороннім  з  ним,  або  в  сумі  із  одностороннім  становив 1800).

C:\Users\admin\Desktop\M_knig_06.tif

Слайд 18 Програма PowerPoint  використовується  мною  на всіх етапах уроку. Основні тези і  весь необхідний ілюстративний матеріал чітко і наочно виконані на слайдах,  сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності

Урок алгебри у 7 класі.

 Тема:  розв’язування систем рівнянь з двома змінними. 

Етап.  Цілевизначення і планування діяльності.

C:\Users\admin\Desktop\M_knig_21.tif

Слайд 19 Урок математики у 5 класі.

Тема. Порівняння десяткових дробів.

Етап уроку.  Мотиваційний (Актуалізація опорних знань).

Етап уроку. Опрацювання навчального матеріалу.

Слайд 20 Під час роботи над різними проектами, готуючись до позашкільних заходів, разом з учнями  виготовляємо математичні газети, буклети, лепбуки за допомогою програми Publisher.   

На  сьогодні  розроблено  значну  кількість  програмних  засобів для  використання у процесі навчання математики. Їх онлайн-версії доступні  для смартфонів та планшетів.

Слайд 21 Працюючи у програмі  Advanced Grapher, учні  не тільки будують різноманітні графіки на площині, а й проводять дослідження функцій, знаходять наближено корені алгебраїчного рівняння.

Урок алгебри у 7 класі.

Тема. Розв’язування  систем лінійних рівнянь графічним способом.

Етап уроку. Опрацювання навчального матеріалу.

Завдання. Розв’язати систему рівнянь графічно:

C:\Users\admin\Desktop\Pivtorak_posibnik_o1qdcg_05.tif

Слайд 22 Використовуючи програми GRAN1, GRAN2, GRAN3 на своїх уроках, я навчаю  учнів   будувати  та  аналізувати  функціональні  залежності, графічно  розв’язувати  рівняння, нерівності  та  їх  системи  з  однією  чи  двома  змінними;  наближено  визначати корені многочленів; досліджувати границі числових послідовностей та функцій; опрацьовувати  статистичні  дані;  обчислювати  визначені  інтеграли;  площі криволінійних трапецій; площі поверхонь та об’єми тіл обертання тощо.

Урок математики у 6 класі.

Тема.  Круг  та  його  частини.

Етап уроку. Рефлексивно-оцінювальний. (Домашнє завдання).

Завдання.  Створити колекцію  малюнків,  в  яких  приховані  дані  геометричні  фігури.

C:\Users\admin\Desktop\Pivtorak_posibnik_o1qdcg_02.tif

Слайд 23 Урок геометрії у 11 класі.

Тема. Піраміда.

Етап уроку. Опрацювання навчального матеріалу.

Задача на обчислення. У правильній чотирикутній піраміді бічне ребро  дорівнює 9  од., а  площа  основи 20 кв. од.  Обчислити   висоту  піраміди; радіус описаного навколо основи кола; кут між сусідніми бічними ребрами; кут нахилу бічного ребра до площини основи; кут між площинами суміжних бічних граней.

C:\Users\admin\Desktop\Pivtorak_posibnik_o1qdcg_03.tif

Слайд 24 Диференціювати  навчання,  здійснити   перевірку  виконання завдань мені надає можливість програмне середовище «Системи лінійних рівнянь» (ПС СЛР), яке призначено для застосування в курсі алгебри загальноосвітньої школи при вивченні теми  «Системи лінійних рівнянь з двома змінними».  Учні краще  зосереджуються  на  логіці  розв’язування  систем  лінійних рівнянь, звільняються від рутинних обчислень, що дозволяє розв’язувати набагато більшу кількість задач.

Урок алгебри у 7 класі.

Тема. Розв’язування  систем лінійних рівнянь графічним способом.

Етап уроку. Опрацювання навчального матеріалу.

Завдання. Розв’язати систему рівнянь графічно:

C:\Users\admin\Desktop\M_knig_20.tif

Слайд 25 З метою контролю знань на своїх уроках  я використовую  програми   MyTest X та Online Test Pad. Також вони дають   можливість створювати тести власноруч.

http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/2013/51m/quest3.pnghttp://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/2013/51m/quest1.png

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\admin\Desktop\загружено (1).jpg

C:\Users\admin\Desktop\images.jpg

 

 

 

 

 

 

Слайд 2C:\Users\admin\Desktop\Screenshot_20190218-205755_Chrome.jpg6 Наприклад: Тест «Сума n перших членів арифметичної прогресії» з алгебри для учнів 9  класу допомагає перевірити рівень знань учнів з даної теми та підготуватися до контрольної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 27 Розв’язувати  математичні завдання без зайвих зусиль, просто ввівши відомі параметри у відповідні формули,  мої учні мають можливість завдяки сайту  formula.co.ua.

C:\Users\admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Screenshot_20190218-214326_Chrome.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 28 Зробити акценти на ключових моментах із теми, що вивчається,  мені допомагає метод графічної систематизації – хмари слів, що  сприяє переосмисленню та систематизації навчального матеріалу. Для цього я використовую програму Word Аrt.

C:\Users\admin\Desktop\Картинки на МК 2019\vordklaud-e1512036086844.jpg

Слайд 29 Для  самостійної  роботи  на  уроці  я  інколи використовую  гаджети учнів. Для швидкого доступу до тесту створюю QR-код за допомогою  «генератора QR-кодів». Установивши необхідне програмне забезпечення, учні зчитують закодовану інформацію, відкривають  завдання на смартфонах, роблять необхідні записи у зошитах і відразу отримують свій результат, що значно полегшує як мою роботу, так і моїх вихованців.

C:\Users\admin\Desktop\Картинки на МК 2019\Формула_QRCode (3).png C:\Users\admin\Desktop\Картинки на МК 2019\TrustThisProduct_QRCode (1).png C:\Users\admin\Desktop\Картинки на МК 2019\Word Art_QRCode (2).png

Слайд 30  У цьому навчальному році наша школа почала працювати на сайті Мій Клас. Ця навчальна програма потребує інтернет-забезпечення та має багато переваг. У нашій школі проведено інтернет та WiFi,  і учні мають можливість розв’язувати тести із різних засобів: телефон, планшет, ноутбук. У цій програмі вони переглядають підручники та виконують тести. А вчителі та батьки   перевіряють їх результати.

 На виконання  завдання я даю учням  тиждень часу. Вони мають можливість виконати ці завдання не за один раз, а за п’ять разів.

 Великим плюсом цієї програми є послуга «Мій+», де учням доступні  правильні кроки розв’язування завдань  і цим самим вони швидше навчаються.

C:\Users\admin\Desktop\Screenshot_20190221-235706_Chrome.jpgC:\Users\admin\Desktop\Screenshot_20190221-235519_Chrome.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 31 Результатом використання ІКТ є підвищення рівня сформованості математичної компетентності учнів,  а саме уміння оперувати числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині та в просторі; розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.

Слайд 32 Мої учні є призерами ІІ (районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики (2016 р.) та показують добрі та відмінні результати у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру» та предметній олімпіаді «Олімпус».

Слайд 33 ІІ. Відділ «Практичний».

Завдання  для відвідувачів лабораторії

Шановні колеги! Запрошую вас до відділу «Практичний», де  ми проведемо  експеримент. Сьогодні ви маєте унікальну можливість повернутися у безтурботне дитинство і хоч ненадовго стати учнями 6 класу. Пропоную вашій  увазі  методи і прийоми, які використовую для формування математичної  компетентності на уроках математики.

Слайд 34 Щоб навчити  учнів робити акценти на ключових моментах із теми  «Звичайні дроби» (математика, 6 клас), пропоную  вам створити хмару «Дроби» у програмі Word Art. Працюватимете ви в групах, об’єднавшись за обраними вами на початку нашої зустрічі геометричними фігурами.

Учасники виконують завдання.

Слайд 35 Отримати задоволення від здобуття високих балів ви зможете, виконуючи на платформі  Online Test Pad тестові завдання по темі «Звичайні дроби. Основна властивість звичайних дробів».

Учасники виконують завдання.

Слайд 36 Узагальнити свої знання і вміння з даної теми вам допоможе програма-тренажер «Звичайні дроби» для учнів 6 класу.

Учасники виконують завдання.

Слайд 37 ІІІ. Відділ «Показовий»

         Слайд 38  Показовий урок алгебри у 9 класі на тему «Арифметична та геометрична прогресії навколо нас».

Слайд 39 ІV.  Відділ «Рефлексивний».

Слайд 40 1.Самоаналіз уроку.

Слайд 41 2.Вправа «Будинок».

Шановні колеги! Відвідавши різні відділи  лабораторії, ви  ознайомилися з моїм дослідженням на тему «Формування математичної компетентності  на уроках математики шляхом впровадження інформаційно-комунікаційних технологій», стали учасниками експерименту, спостерігали та аналізували дослід «Арифметична та геометрична прогресії навколо нас». Тож, якщо ваші очікування  справдилися, прошу вас прикрасити своїми враженнями  дах будинку.

Учасники  записують свої враження від роботи та побажання, зачитують їх і розташовують на даху лабораторії (на плакаті)

Слайд 42

 

Бібліографія.

  1. Боровик Г. В. Компетентнісний підхід до навчання учнів на уроках математики./ Методичний посібник для вчителя.
  2.               Васільєва Д.В. Особливості навчання математики в сучасній школі [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://naurok.com.ua/stattya-formuvannya-klyuchovih-kompetentnostey-uchniv-na-urokah-matematiki-88504.html
  3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти: постанова Кабінету міністрів України від 23.11.2011 №1392.
  4. Казначей І. В. Діяльнісний підхід та формування ключових компетентностей учнів на уроках математики./ Методичний посібник для вчителів/ 2013 р.
  5. Компетентністна освіта: від теорії до практики. Збірка статей. – К.: Плеяди, 2005. – 120 с. – (Відкритий урок. Основна школа. Вип. 3-4).
  6. Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ. – Х.: Факт, 2005. – 360 с.
  7.  Раков С. А. Формування математичних компетентностей випускника школи як місія математичної освіти// Математика в школі. – 2005 - № 5.
  8. Архіпова Т. Л. Вплив нових інформаційних технологій на активізацію навчально-пізнавальної діяльності підлітків / Т.Л. Архіпова. - К.: НПУ ім. МП Драгоманова, 160-167 С .160-167
  9. «Використання комп'ютера під час вивчення навчальних предметів - важливий чинник особистісно-орієнтованого навчання», П. Лосюк, «Інформатика»,       № 3, 2001 р.
  10.                    Зайцева Т. В. Використання комп'ютерних програм    на уроках алгебри та початків аналізу / Т.В. Зайцева. - К.: Школа, 1998 – с .148
  11.                       Г. Селевко. Проектуємо комп’ютерний урок.   http://osvita.ua/school/method/technol/791/
  12.                    Ачкан  В.В.  Використання  ППЗ  «GRAN1»  у  процесі  формування математичних  компетентностей  старшокласників Сучасні  інформаційні технології  та  інноваційні  методики  навчання  у  підготовці  фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми/Збірник наукових праць - №24. – К.: 2010
  13.                    Вітюк О.В. Використання педагогічного програмного засобу GRAN-3D під час вивчення курсу стереометрії. //Комп’ютер у школі та сім’ї, 2000. №3. С.18-20.
  14.                    Омельченко М.О. Про деякі можливості застосування програми «ADVANCED GRAPHER» при вивченні математики/ http://pdaa.edu.ua/sites/default/files/studconf/262.pdf
  15.                    Петрушенко  О.Ю.,  Петрушенко  Ю.В.  Система  вибору  програмного забезпечення уроків математики з реалізацією принципу наступності. – науково-методичний  журнал  «Комп’ютер  у  школі  та  сім’ї»  №1(97).  – К.: 2012. – 56 с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Марченко Маріанна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шеховець Марія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Гладкевич Алла
Пов’язані теми
Математика, Майстер-класи
Додано
4 червня 2019
Переглядів
4141
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку