Зарубіжна література 9 клас
Тема: Урок позакласного читання. Гроші як рушійна сила і фатум суспільства у романі О. де Бальзака "Батько Горіо"
Мета: проаналізувати композицію, жанрові особливості роману «Батько Горіо», схарактеризувати головних героїв твору; розвивати навички аналізу епічного твору, вміння порівнювати та узагальнювати, розширювати культурний світогляд; прищеплювати інтерес до творчості О. де Бальзака, естетичний смак.
Компетентності, що формуються: предметні — уміння аналізувати композицію роману «Батько Горіо», характеризувати її головних героїв, відзначати жанрові особливості твору, коментувати інтерпретації образу Батько Горіо іншими митцями; ключові — спілкування державною мовою (уміння письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, погляди), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (вибіркове, пошукове)).
Обладнання: текст роману «Батько Горіо», портрет письменника
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
Роман «Батько Горіо» є одним з ключових творів «Людської комедії». Він свідчить про те, як стрімко відбувся розвиток Бальзака - реаліста в середині 30-х рр.. Тільки-но досягнувши «завоювання абсолютної правди» в «Ежені Гранде», він зразу ж робить принципово важливий крок вперед, створюючи «Батько Горіо» - нову романну структуру, котра відповідала завданням зображення сучасного суспільства в різних аспектах і вимірах, аналізу внутрішніх відносин і зв’язків суспільного цілого. Таким чином роман О. Бальзака «Батько Горіо» стає ніби праобразом пізніших найбільш глибоких і багатогранних романів письменника . І разом з тим є першим твором, написаним вже як частина грандіозного цілого, «Людської комедії», і його герої це вже й персонажі, що повертаються, що живуть на більш широкому просторі.
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ
Слово вчителя
Роман «Батько Горіо» (1834-1835) був створений за надзвичайно короткий час. Після його виходу у світ Бальзак у листі до Е. Ганської зізнавався: «Твір цей написано за сорок днів; за ці сорок діб я не спав і вісімдесяти годин. Проте тепер я можу тріумфувати». Роман мав такий величезний успіх у читачів, що Бальзакові стало навіть образливо за свої попередні твори, зокрема за «Луї Ламбера» й «Лілею в долині»: письменник вклав у них немало своїх роздумів, спогадів, ліризму, тимчасом як «Батько Горіо» є «об’єктивним романом», у якому зображується зовнішня дійсність.
V. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над романом «Батько Горіо».
Обмін враженнями від прочитаного твору
2. Завдання для роботи в групах
3. Індивідуальні повідомлення учнів
Роман «Батько Горіо» є одним з кращих романів О. Бальзака і по майстерності композиції, і максимальній концентрації дії, і по незвичайній економії художніх засобів, які використовує автор .
В романі дві сюжетно-композиційні лінії: перша - трагічна історія батька Горіо, який втратив не тільки все своє багатство, але і саме дороге – любов своїх дітей. Він перед смертю впевнився в тому, що гроші дають все.
Друга лінія - історія Растіньяка, який, похоронивши батька Горіо, кидає виклик Парижу: «Ну тепер, хто кого!». В романі «Батько Горіо» від початку і до кінця витримує протиставлення двох соціальних світів: на верху буржуазне і великосвітське суспільство, внизу – пансіон Воке – світ бідності, паризька клоака. В центрі кожного із цих світів Бальзак поставив жіночу фігуру: з одної сторони – представник Сент-Жерменського передмістя віконтеса де Босеан, з іншої – власниця пансіону пані Воке.
На перший погляд ці два світи зовсім різні і відокремлені непрохідною безоднею. Але в дійсності вони міцно зв’язані між собою, і завдання автора в тому і заключається, щоб показати внутрішній зв’язок низів і верхів буржуазного суспільства. Це він і розкриває на долі Растіньяка, який одночасно належить і до того і до іншого світу.
Подібно до інших творів Бальзака, роман «Батько Горіо» містить докладні описи інтер’єрів, звичаєвих і побутових деталей, портретів персонажів, їхнього одягу, манер тощо. Особливо це характерно для експозиції творів, зокрема й роману «Батько Горіо» з його знаменитим описом пансіону мадам Воке, який став хрестоматійним. Письменник був переконаний, що без побутових елементів, без описовості сюжет не буде правдивим, але ці скрупульозні, детальні описи були для нього не самоціллю, а засобом виявлення залежності характеру й ментальності персонажів від життєвого середовища.
Разом з тим описи в романі «Батько Горіо» (як і в інших творах Бальзака) - це ніби декорації, у яких розгортається драматична дія, набираючи дедалі більшого напруження. Відтворення драматизму сучасного життя та виявлення його прихованих причин і в цьому романі залишається першорядним завданням автора. Єдину можливість зробити сучасність цікавою для читачів Бальзак вбачає у виявленні під її безбарвною поверхнею бурхливих пристрастей, драматичних колізій, потаємних глибин, які бентежать розум і почуття. Гостро відчуваючи драматичну природу сучасного динамічного суспільства, письменник скрізь знаходить приховані драми - вони розігруються і в розкішних особняках аристократів, і в жалюгідних притулках для злиденних, таких, як пансіон мадам Воке.
Головна тема — тема грошей, пристрасть до золота. Письменник дослідив у двох головних аспектах:
• філософський, як причина розпаду «природних» зв'язків, коли духовними цінностями свідомо жертвували заради досягнення матеріальних цінностей;
• соціальний, коли стан людини у суспільстві визначався товщиною гаманця, а втрата капіталу вела до втрати обличчя, і тоді людина ставала «нічим» — пустим місцем.
Центральна фігура цього художнього дослідження — батько Горіо — типовий представник епохи Реставрації. Ще в молодості Горіо свято повірив у силу золота: все купується і продається. Він спритно використав голод за часів революції і «продаючи борошно вдесятеро дорожче», нажив великі капітали, став фабрикантом вермішелі. Для героя гроші самі по собі нічого не варті, він здобував їх тільки заради своїх дочок — Анастазі й Дельфіни. Він прагнув для них лише щастя і заради цього робив усе, що міг, — забезпечував грошима, вигідно, з його точки зору, видав заміж — за барона і графа. Аж тоді розпочалася його справжня драма. Він мріяв про здійснення свого найзаповітнішого бажання — щоб на його самовіддану батьківську любов дочки відповідали таким самим почуттям. Та дівчата змалку звикли до розкошів, і це згубило їхні душі. А коли Горіо допоміг дочкам вийти із скрутного становища, витративши на них свої останні заощадження, і перетворився на злидаря, вони забули про нього.
Розбещені вседозволеністю, егоїстичні Анастазі і Дельфіна так і не навчилися бути вдячними. Горіо для них — лише джерело грошей і без них батько втрачав всілякий інтерес.
Важливо зазначити, що «пристрасть» — родинна риса сім'ї Горіо. Пристрасно і безжалісно добував свій мільйон голова сім'ї. З усією егоїстичністю і пристрастю затамовували свою жадібність його дочки. Для батька Горіо і для його дочок пристрасть — це природне почуття. Різниця лише в тому, що дочки взагалі втратили своє людське обличчя через пристрасть, а батько з усією пристрастю, хоча і в спотвореному вигляді, присвятив себе їм.
Трагедія Горіо — яскравий приклад того, як буржуазна дійсність нівечила стосунки між дітьми й батьками. Пізніше його дочки також стануть жертвами, а виграють представники нової формації, такі як Ежен де Растіньяк, аристократ — альфонс Максим де Трай.
Горіо, Растіньяк, Вотрен, віконтеса де Босеан майже однаковою мірою можуть претендувати на головне місце у творі. При цьому кожен з них є окремою соціальною групою з відповідними їй уявленнями: Горіо — буржуазія, Растіньяк — провінційне дворянство, віконтеса — паризьке великосвітське дворянство, Вотрен — злочинний світ. Життєвий шлях Горіо відтворює історію збагачення, яке ґрунтувалося на розрахунку, і падіння, коли життя підпорядковується почуттю. Растіньяк утілює в собі молодих шанолюбців, які спочатку наївно гадають, що всього можна досягти наполегливою працею, але які поступово усвідомлюють, що основний рушій суспільства — корисні зв'язки, якщо відсутні багатство і високі титули, що забезпечують перші місця у державі. Віконтеса де Босеан, багата і знатна від народження, необхідна автору для того, щоб показати їхню ефемерність, якщо людську душу заполонює почуття. Вотрен, каторжанин-утікач, майже романтична за своєю силою — і фізичною, і духовною — особистість, утілює в собі сміливий розрахунок, який позбавлений емоції, ґрунтується на глибокому знанні сучасного світу. Вотрен і віконтеса де Босеан, перебуваючи на різних соціальних полюсах, подані як своєрідні ідеологи сучасності, що однаково розуміють її сутність.
Растіньяк показаний в еволюції. Спочатку це наївний провінціал, котрий постійно порушує великосвітський етикет; у цей час він мріє «бути вірним доброчесності» і «своєю працею досягти багатства». Проте він швидко зрозумів, що у «світі» найважливіше мати добре пошитий фрак. Поступово він відмовляється від юнацьких мрій. Щоправда, не зважується прийняти план збагачення, запропонований каторжанином Вотреном, оскільки боїться стати співучасником злочину, але у кінці роману, осудивши дочок, які не приїхали поховати батька, він їде до однієї з них — Дельфіни — обідати. Це початок «поєдинку» з Парижем, з якого він вийде переможцем, оскільки, втративши ілюзії, зможе діяти відповідно до законів цього світу. Растіньяк із тих, хто від стадії «бажати» переходить до стадії «могти».
Система образів роману «Батько Горіо «підпорядкована не лише соціальному принципу, а й сімейному: тут змальовані сім'я Растіньяків, де Ресто. Нусінженів, Тайферів, де Босеан, Горіо. Щоразу автор показує, як інтимні сімейні стосунки, якщо вони й були, змінюються стосунками грошовими. Цю думку найчіткіше виражає помираючий Горіо: «За гроші купиш усе, навіть дочок». Для Бальзака у сімейних стосунках розкриваються суспільні стосунки.
VІ. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ
1. Бесіда
1. Чому стало можливим моральне переродження Растіньяка?
2. Яку моралістичну ідею Бальзак вклав в історію батька Горіо?
3. Визначте коло основних проблем, порушених у романі «Батько Горіо».
4. Яка загальна ідея об’єднує лінії Растіньяка та Горіо?
5. Знайдіть спільні риси в романі «Батько Горіо» і повісті «Гобсек».
6. Як зміна задуму вплинула на художню структуру роману «Батько Горіо»?
7. Як у системі персонажів роману «Батько Горіо» відображається структура французького суспільства, його контрасти й суперечності?
8. Які загальні принципи «Людської комедії» втілилися в романі «Батько Горіо»?
2. Тести
1. Оберіть найкоректніший і найповніший варіант продовження твердження.
Трагедія Горіо полягає в тому, що...
A. ...раніше він був багатий і успішний, а потім зубожів.
Б. ...через раптове зубожіння він змушений животіти в найжалюгіднішій комірчині пансіону Воке і зрештою помирає, покинутий своїми близькими.
B. ...він став жертвою жорстокого егоїзму своїх доньок.
Г. ...його беззастережна батьківська любов розбестила доньок, перетворила їх на моральних монстрів, які вбили батька своїм прагматично-споживацьким ставленням.
2. Укажіть правильне продовження твердження.
У романі «Батько Горіо», як і в інших творах «Людської комедії», Бальзак вважав головним своїм завданням...
A. ...вибудувати захоплюючий пригодницький сюжет.
Б. ...виявити життєву драму під поверхнею безбарвної буденності.
B. ...описати побут людей свого часу.
3. Яка з наведених нижче характеристик Растіньяка не відповідає дійсності?
A. Растіньяк від самого початку був готовий перетворитися на прагматичного кар’єриста.
Б. Растіньяк - виходець із збіднілої аристократичної родини, яка потерпала від жорсткої матеріальної скрути.
B. Растіньяк прибув до Парижа, щоб власними працею і талантом зробити кар’єру.
Г. Пізнаючи суспільство, Растіньяк усвідомлює неминучість своєї моральної деградації.
VІI. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ