Майстер-клас
для вчителів початкових класів
Вчитель: Ольга Новиченко
Гімназія №3
Новоград-Волинської міської ради
Житомирської області
Засвоєння основ математики у початкових класах вимагає великого розумового напруження, високого ступеня абстрагування й узагальнення, активності думки. Воно не можливе без пошуків нових шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів. Школярі мають не лише засвоїти визначену програмою систему знань з математики, а й навчитися спостерігати об’єкти, явища, процеси, порівнювати їх, виявляти взаємозв’язок між математичними поняттями, діями, величинами та їх відношеннями, навчитися логічно міркувати, виділяти головне, обґрунтовувати свої висновки, користуватися математичною мовою.
Цілком природно, що саме в грі слід шукати приховані можливості для успішного засвоєння учнями математичних ідей, понять, формування необхідних умінь і навичок.
Ігрові ситуації та ігри (малюнки довільні)
Необхідно поданий малюнок розфарбувати відповідно до нумерації. Наприклад:
1- блакитний 2- рожевий 3- жовтий 4- зелений 5- червоний
6- фіолетовий
2. Гра «Мовчанка» .
а) при закріпленні складу числа 8 – вчитель показує картку із цифрою 3, а діти шукають таку картку, щоб у сумі було 8. ( 5);
б) при усному рахунку – діти показують відповідь до прикладу, який вчитель називає.
3. Гра « Впізнаймо». Необхідно з’єднати числа в порядку їх зростання і розфарбувати малюнок.
4. Гра «Сусіди» (Тема: «Попереднє і наступне число до даного»)
а) вчитель показує картку із цифрою, а діти називають його «сусідів» (попереднє і наступне до даного числа);
б) вчитель називає «сусідів» - діти називають відповідне число;
5. Гра «Засели сусідів» (Тема: «Склад числа»)
6. Гра «Хованки».
Необхідно відшукати кількість зазначену певних предметів. (6 метеликів)
7. Гра «Долоньки» (оплески всі діти повинні робити одночасно)
а) вчитель плескає в долоні, діти також плескають і рахують кількість оплесків;
б) вчитель плескає в долоні, діти мовчки рахують і підіймають картку (віяло) з відповідним числом;
в) вчитель показує або виставляє на набірному полотні певну кількість предметів, а діти мовчки рахують і показують картку з відповідним числом;
г) вчитель показує число, а діти роблять певну кількість оплесків.
8. Гра «Лічба струмочком» (закріплення лічби)
а) вчитель починає рахувати – діти (чи одна дитина) продовжують;
б) вчитель починає лічити, а далі продовжують діти ( по черзі) ті, кого називають;
в) лічба «від … до …» як у прямому, так і в зворотному порядку;
г) лічба з використанням таблиць.
9. Гра «Склади приклад»
а) скласти приклад за демонстраційним матеріалом;
б) скласти приклад, щоб отримати задану відповідь (- Який можна скласти приклад, щоб отримати у відповіді 6?);
в) скласти приклади на додавання (віднімання).
10. Гра «Віднови чисельний ряд»
Записати на дошці цифри, пропустивши деякі із них, діти мають назвати пропущені.
11. Гра « Відшукай цифру»
Вчитель називає число, а діти знаходять і розфарбовують відповідні цифри
12. Віршовані задачі.
Наприклад: Ось до класу на урок
Залетіло шість сорок,
Дві пізніше прибуло.
Скільки всіх птахів було? (6 + 2=8)
13. Гра «М’яч»
Вчитель кидає м’яч учневі і називає приклад. Той, хто отримав м’яч називає відповідь і повертає м’яч вчителю. Якщо він помилився, учні виправляють.
14. Гра «Живі приклади»
Вчитель викликає до дошки декілька дівчаток і декілька хлопчиків. Відповідно до того, чи сходяться групки дітей в одну, чи розходяться з однієї на різні і складаються приклади на додавання та віднімання.
Аналогічно ілюструється правило «Додавання, віднімання числа 1 (2, 3, та ін.)»
15. Ігри «Цікаві квадрати», «Цікаві трикутники»
Розташувати числа так, щоб у рядках, стовпчиках, діагоналях у сумі вийшло те саме число.
16. Гра «Заповни віконечка»
а) потрібно вставити числа у віконечка, щоб вийшла дана відповідь.
Наприклад: + = 9 - = 4
б) вставити у віконечко одне із пропущених чисел.
Наприклад: 7 + = 19 - 25 = 4
Необхідно з’єднати вираз із його відповіддю.
Наприклад: 6+4 9
8-5 2
2+7 10
9-7 3
19. Гра «Шифрувальники».
Робота з таблицями-шифрограмами. За допомогою букв скласти слово, а щоб взнати букву – розв’язати приклад.
А Л Ш І Р В Д К Я О Т
10 16 2 18 5 30 21 8 9 32 45
22–20 = 2 Ш 3 8 = 21 Д
21–13 = 8 К 2 9 = 18 І
30 + 2 = 32 О 9 5 = 45 Т
8 + 8 = 16 Л 3 10 = 30 В
90 –81= 9 Я 8 4 = 32 О
45–40 = 5 Р 45 : 9 = 5 Р
28 – 9 = 18 І 60 : 6 = 10 А
Щоб визначити яким кольором потрібно розфарбовувати деталі малюнка, слід розв’язати приклади. Приклади добираються відповідно до матеріалу, який вивчається.
На дошку вивішується плакат розміром А-1 на якому зображена квітка з різнокольоровими пелюстками. В центрі квітки, а також на її пелюстках зроблені кишеньки, в які вставляються картки з числами. Діти складають приклади, відповідно до теми уроку (чи на закріплення) і розв’язують їх.
22. Гра «Струмочок» (закріплення усного рахунку)
Діти по черзі називають приклад і обчислюють його, причому кожен наступний приклад слід починати із відповіді до попереднього.
Наприклад:
5 + 5 36 : 4
- 3 + 15
+ 2 : 6
- 1 8
- 6 - 7
23. Гра «Кругові приклади»
Алгоритм їх розв’язання подібний до «Струмочків». Відмінність полягає в тому, що приклади вже записані, лише потрібно правильно обчислити їх і відшукати наступний - він буде починатись відповіддю до попереднього.
Наприклад:
6 + 4 = 9 - 3 = 5 3 =
15 – 7 = 10 : 2 = 8 + 1 =
24. Гра «Знайди закономірність»
Учитель записує на дошці числа або вивішує таблицю з числами. Діти уважно розглядають і визначають закономірність запису чисел. Можна проводити усно або як хвилинку каліграфії.
Наприклад:
1 3 5 . . 11 13 . . 19 …
2 4 . 8 . 12 . . 18 . …
25. Гра «На відпочинок до моря» («Кіт і мишка», «Мишка і сир», «Зайчик і капуста», «Вовк і зайчик» і т. п.) Діти повинні «перелітати» з одного прикладу до іншого і розв’язувати. Хто допустить помилку – до моря не потрапить. Відповіді пишуть над прикладами.
6+4 3-1 7+2 8-4 9+1
5-2 7-4 3+3 5+4 10-2
6-1 2-0 4+4 1+8
26. Гра « Відгадай задумане число»
Гра базується на вмінні дітей розв’язувати рівняння.
Наприклад: « Я задумала число. Якщо його зменшити на 8, то отримаємо 45. Яке число я задумала?» ( х – 8 = 45 )
27. Ігрова ситуація «Допоможемо Незнайкові» (усний рахунок)
На дошці заздалегідь написані і обчислені з помилками вирази. Учні знаходять допущені помилки, обчислюють правильно і «доводять» Незнайкові, що вони старанні і уважні діти.
28. Гра «Числа - перебіжники»
Учні поділені на три команди. З кожної виходить по 5 учнів. Їм роздають картки з цифрами й знаками дій. За сигналом діти складають приклади на додавання. Потім вчитель пропонує з цими ж числами утворити інші приклади на додавання (наприклад, 3+7=10 і 7+3=10). У кожній команді один з її членів записує складені вирази на дошці. Порівнюючи пари виразів, діти повторюють переставний закон додавання. Виграє та команда, яка склала більше прикладів за відведений час і сформулювала переставний закон додавання.
29. Ігровий момент. «Містер Дріб»
- До нас сьогодні завітав містер Дріб. Ось подивіться, який він гарний. (намальований хлопчик, одяг якого складає орнамент з геометричних фігур розділених на одинакові частини).
А далі слід запропонувати учням самостійно скласти такі запитання на знаходження цілого від числа: знайти на малюнку однакові геометричні фігури, розділені на різну кількість рівних частин. показати їх у вигляді дробу і визначити, який з них найбільший або найменший.
Я описала лише частинку із того, що використовую на уроках математики.
Ще дуже дітям подобається відшуковувати з яких геометричних фігур складається котик (чи якийсь інший предмет), грати у математичне лото, доміно, яке зробили на уроці трудового навчання, виводити казкових героїв із лабіринтів, розгадувати математичні ребуси (100лиця, 40а, ві3на …), розв’язувати логічні задачі.