Міський методичний кабінет Управління освіти
Бахмутської міської ради
Майстер-клас з теми
«Формування творчої активності молодшого школяра засобами сучасних педагогічних технологій»
Підготувала і провела
Оніщенко Ірина Валентинівна,
учитель початкових класів Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №18
ім. Дмитра Чернявського
Мета: ознайомити присутніх із авторською методичною моделлю «Веселка»; представити комплекс методичних прийомів та методів роботи з учнями на уроках української мови та читання; створити умови для зростання педагогічної майстерності вчителів початкових класів; сприяти творчому розвитку педагогів, обміну досвідом, активізувати пізнавальну діяльність усіх учасників майстер-класу.
Обладнання: мультимедійна презентація; шапочки сонця, сніжинки; сніжинка, розділена на сектори, до гри «Склади сніжинку»; футаж «Сніжинки»; тексти казки та конверти; «чарівна скринька»; посвідчення казкарів; умовні позначки сонечка, сніжинки.
Цільова аудиторія: учителі початкової школи.
Чи подобається Вам веселка, у якій виграє дивовижних сім кольорів? Ці кольори утворюють веселковий міст на все небо і по ньому хочеться пробігтися, бо він неодмінно заведе у чарівну казку. І скільки б вам років не було, ви завжди із за́хватом дивитесь на неї з надією та сподіванням у майбутнє.
Наше майбутнє сьогодні сидить за партами. І нам, педагогам, необхідно створити умови для всебічного розвитку кожної дитини, його креативного розвитку, максимального розкриття обдарувань. Над цим я і працюю третій рік.
Формування творчої активності молодшого школяра неможливе без сучасних педагогічних технологій – це і є практична значущість мого досвіду. Також необхідно створити умов для забезпечення пізнавальної активності учнів у процесі навчання, їх творчого розвитку.
Я недаремно розпочала свій виступ із розповіді про веселку, бо головним результатом своєї роботи вважаю створення методичної моделі «Веселка». Кожна її складова (колір веселки) - симбіоз методів та прийомів, сучасних педагогічних технологій (ігрові, інтерактивні, створення ситуації успіху, диференціація та індивідуалізація навчального процесу тощо), які дають ширше коло для співпраці у системі «учитель – учень», створюють можливість для підвищення результативності навчально-виховного процесу, а головне сприяють розвитку творчого потенціалу кожного учня. Вважаю, що завдяки зазначеній методичній моделі, можна виховати ініціативного учня, який використає творчість у будь-якому виді діяльності.
Існує проста «формула», яка підіймає завісу над таємницею народження творчого розуму: «Спочатку відкрити істину, відому багатьом, потім відкрити істини, відомі деяким, і нарешті відкрити істини, нікому ще невідомі». Мабуть, це і є шлях становлення творчої сторони інтелекту, шлях розвитку винахідницького таланта. Обов'язок вчителя - допомогти дитині стати на цей шлях.
Талант в дитині кожній, як зернятко,
Знайдіть його і дайте прорости.
Дар той у неї від матусі й татка,
А ми вже мусимо його знайти!
Знайдіть його і людям подаруйте ,
Допоможіть пробитися у світ.
Усіх отим талантом зачаруйте
Сьогодні, завтра, через сотню літ…
Пропоную Вам на короткий час перетворитися на учнів 3-го класу та побувати на уроці українського літературного читання з теми, яку ви бачите на екрані («Розвиток мовлення. Василь Сухомлинський «Сніжинка і Сонечко». Складання казки за поданим початком»).
1. Мотивація навчальної діяльності. Розгадування загадки (асоціативний кущ).
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому,
Хай буде він для вас повчальним,
За це подякуєм йому.
А що ми будемо робити,
Про кого будем говорити,
Ви можете усі сказати,
Як зможете загадку відгадати.
Його не сіють, а воно кожного дня сходить.
Взимку — зірочка, на весні — водичка.
Але спочатку трішки пофантазуємо!
- Уявіть, що Ви – сонечко (на екрані з’являється малюнок Сонечка).
- Складіть сенкан із цим словом.
Сонце
Тепле, ласкаве, гаряче
Світить, гріє, посилає проміння
Сонечко всміхається нам із висоти
Світило
Сонечко
Лагідне, веселе, золоте.
Пестить, гріє, пече, сходить.
Землю красить сонце, а людину – праця.
Життя.
Летить падає розуміє вирішує опускається сідає торкається кружляє розтає дізнається відчуває згадує червоніє виблискує кружляє сміється пурхає
У повітрі кружляють пухнасті сніжинки.
Зелену ялинку прикрасили білосніжні сніжинки.
Коментар: Зазначені вправи сприяють розвитку мовлення та творчої уяви молодших школярів, а також збагаченню їх словникового запасу.
- Молодці!
- Подивіться, як чарівно кружляють сніжинки.
(футаж «Сніжинки»)
4. Гра «Склади сніжинку» (на основі прийому «Кубування»).
(проводиться індивідуально)
- Придивіться уважніше, що спільного між ними? (вони білі, ніжні, мають рівну кількість граней – 6).
- На ваших партах знаходяться грані однієї з сніжинок із завданням. Якщо вони будуть виконані правильно, утвориться казкова сніжинка.
(завдання на частинках сніжинки та на слайді)
1-а грань: лексичне значення слова «сніжинка».
2-га грань: спільнокореневі слова.
3-га грань: словосполучення.
4-та грань: синоніми.
5-та грань: вірш зі словом.
6-та грань: прислів’я, приказки
Орієнтовні відповіді:
1-ша грань: СНІЖИ́НКА, и, ж. Кристал снігу у вигляді зірочки. Миготіли за вікном сніжинки .
2-га грань: корінь сніж-: білосніжний, підсніжник, сніжок, сніжний.
3-га грань: блискуча, яскрава, срібна (сніжинка);
Кружляє, сяє, танцює, тане (сніжинка).
4-та грань: кристалик, пушинка.
5-та грань: СНІЖИНКИ Анатолій Костецький
Тоненькі сніжинки
На мене сідають,
Мене за ялинку,
Напевне, вважають.
6-та грань: З неба сніжинка – зіркою, а на долоньку – краплею.
Білі сніжинки на чорну землю, і те їй до обличчя.
Коментар: Даний вид роботи проходить на основі прийому «Кубування». Під час його виконання використані ігровий момент, міжпредметні зв’язки, що допомагає акумулювати думки й міркування школярів навколо понять, які розглядаються на уроці.
5. Показове читання діалогу із казки В.Сухомлинського «Сніжинка і Сонечко» учнями.
- Запрошую до читання тексту учнів, на парті яких шапочки головних героїв нашої казки.
(поки читають, готую конверти)
Василь Сухомлинський
Сніжинка і Сонечко
Автор (Сонечко): Високо в небі, у білій хмарі, народилася красива, блискуча, мов срібне мереживо Сніжинка. Спустилася вона тихенько на ялинкову гілку, озирнулася навколо. Бачить – засніжене поле, а на синьому небі – Сонечко. Кругле, сліпучо-яскраве. Розчванилася Сніжинка.
Сніжинка: Ну яка в тобі краса, Сонечку? Ти кругле, як тарілка. А я мов вирізане з тонкого срібла мереживо. Кожна голочка в мене блищить. Як захочу – сяятиму яскравіше, ніж ти.
Автор (Сонечко): Усміхнулося Сонечко, але нічого не відповіло.
Наступного дня воно піднялося раненько. І відразу ж стало гаряче-гаряче.
Сніжинка:Душно мені, душно!
Автор (Сонечко): Застогнала Сніжинка…
Коментар: об’єднання учнів у групи відбулося завдяки прийому «Сліпий капітан», завдання в конвертах різного рівня:
І група складає кінцівку казки за допомогою опорних слів,
ІІ група - за малюнком та опорними словами.
5. Презентація робіт учнів
- Молодці! У вас вийшли цікаві кінцівки казки.
- А тепер прочитайте, що ж справді відбулося з нашими героями.
8. Ознайомлення з продовженням казки за В.Сухомлинським (читає вчитель).
І заплакала Сніжинка. З тонких гілочок капнули на засніжене поле маленькі слізки. Не стало Сніжинки. А Сонечко сяє. Іскриться. Сніжинка стала маленькою крапелькою, а Сонечко як було, так і залишилося Сонечком.
(текст на екрані)
9. Підведення підсумку. Рефлексія.
- Діти, мені дуже сподобалося, як ви працювали на уроці. Ви - справжні казкарі. І це буде засвідчено у вашому «Посвідченні казкаря», яке ви отримуєте за роботу на уроці з Чарівної скриньки. На першій сторінці ви вже можете залишити свої перші відмітки:
приклейте сонечко, якщо у вас на уроці все вийшло та ви отримали задоволенні від роботи;
значок півсонця та півсніжинки, якщо ви зацікавилися, але виникли питання;
нічого не зрозумів, нічого не вийшло.
Я хочу, щоб мої учні були талановитими і творчими, а тому докладу багато зусиль для їх впевнених перших кроків по сходинках творчості. Допоможе мені в цьому моя «Веселка», яка несе в собі сім щасливих, дивовижних, радісних кольорів спілкування із вихованцями!
На згадку про сьогоднішню зустріч хочу подарувати кожному частинку веселки.
Дякую за увагу.