Викладання літератури має свою специфіку – впливає на емоційну сферу читача. Тому актуальним є використання можливостей сучасних медіа (комп’ютери, відео файли, презентації, анімація, ілюстрації…). Це залучає до процесу переробки інформації механізми образного сприйняття. Використання сучасних медіа включає обов’язковий аналіз отриманої інформації.
Вправи з використанням елементів медіаосвіти. Їх завдання – розвивати критичне мислення учнів, аналізувати отриману інформацію, бачити маніпуляції в новинах, рекламі, інтернеті, розрізняти фейки та правду.
-
«Зіпсований телефон».
Важливо знати джерело інформації , як вона передається, як спотворюється в процесі передачі, упускається щось важливе.
-
7 клас, різні варіанти підручників. Учні групами опрацьовують матеріал про письменника, знаходять матеріал в інтернеті, переглядають відео з навчального циклу «Енциклопедія».
-
Першоджерелом в літературі є текст. Можна запропонувати учням порівнювати текст твору, його екранізацію, короткий зміст на сайтах.
-
Гра «Передай інформацію». Стають ланцюжком, один за одним, 7-10 учнів. Останній передає попередньому жестами якусь літературну інформацію. Так до першого. Потім порівнюють першоджерело і останню інформацію, відгадують твір, подію, персонажа, знаходять невідповідності, з’ясовують причину «збою».
-
«Неповні новини». В сучасному інформаційному просторі високою є небезпека маніпуляцій. Нам можуть подавати неповну інформацію з метою приховати правду, важливе. Щоб переконатись у правдивості джерела варто дати відповідь на питання – хто? що? де? коли? чому? яким чином? Такий принцип аналізу інформації можна використати і на уроках літератури, даючи відповідь на ці питання. Наприклад, під час вивчення біографії письменника.
6 клас. Біографія Джека Лондона. Інформація від учня : письменник був золотошукачем. Учні знаходять відповіді на питання хто? що? де? коли? чому? яким чином? в підручнику. Таким чином підтверджують або спростовують даний факт.
-
«Власне судження». Часто інформацію людина подає спираючись на власні вподобання, ставлення до події, людини. Тому інформація може спотворюватись.
Гра за казкою «Червоний Капелюшок». Учні поділяються на 4 групи. Їм пропонується розповісти цю історію з різних позицій:
-
Телеканал «Вовк-ТБ», що захищає права вовків
-
Газета «Казкове королівство», що прославляє подвиг лісорубів
-
Радіопередача «Я маю право», де гостя-юрист захищає права дітей, проти жорстокості батьків, що відправили дитину у ліс.
-
Випуск новин, в якому є «бегущая строка». Потрібно скласти текст такого рядка про події, що сталися в казці.
Потім учні аналізують результат кожної групи, чим відрізнялось в них трактування казки, чому.
-
«Літературні фейки». Учням пропонується скласти новини (речення) по тексту. Іншим потрібно визначити – це фейк чи ні. Звертається увага на деталі в тексті (описи, одяг, роздуми, рухи, кольори, предмети). Щоб дати відповідь, діти звертаються до тексту. Таким чином заглиблюються в нього, дізнаються щось нове, те що пропустили, не помітили.
-
Літературне телешоу про життєві цінності після вивчення літературних творів
-
Реклама літературного твору, персонажа, письменника….