Урок № 65
Тема: Звуки мови і знаки письма, їх співвідношення. Вимова голосних і приголосних звуків у словах. Типи орфограм.
Мета: узагальнити знання про звуки мови та знаки письма, про вимову голосних і приголосних, про типи орфограм, удосконалювати вміння характеризувати звуки мовлення та вимовляти їх відповідно до норм орфоепії, визначати в словах орфограми та обґрунтовувати вибір написання відповідним орфографічним правилом; виховувати поважливе ставлення до природи; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, удосконалювати вміння й навички роботи з таблицею.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
*Запитання та завдання.
* Опрацювання таблиці.
Співвідношення між буквами і звуками
|
|
Е = [е] або [е] |
[cерце], [cе стра] |
И = [и] або [и] |
[cин], [си н’іти] |
Я = [йа] або [‘а] |
[cімйа], [хвил’а] |
Ю = [йу] або [‘у] |
[йунак], [л’удина] |
Є = [йе] або [‘е] |
[йевропа], [син’е] |
Ї = [йі] |
[йіжак], [мойі] |
Щ = [шч] |
[шчука], [плошка] |
ДЖ =[дж] |
[ходжу], [джм’іл’] |
ДЗ = [дз] або [дз’] |
[дзвонити], [дз’об] |
Ь – окремо звука не позначає |
[ден’] [мужн’о] |
ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнених правил.
*Робота біля дошки. Записати слова. Назвати букви, якими воно записане, та позначувані буквами звуки. У кожному слові назвати звуки голосні й приголосні. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Як у цих словах позначається м’якість приголосного?
Зразок: [м р’і й а].
Небо, земля, мрія, життя, щастя, джерельце, rедзь.
* Записані на дошці (спроектовані через кодоскоп) слова переписати за алфавітом. Після виділених слів указати в дужках кількість літер і звуків. Підкреслене слово записати фонетичною транскрипцією.
Надія, майбутнє, обрій, добробут, серйозний, ящір, роз’яснити, зорепад, ллється, переливається, боротьба, віддзеркалення, батьківщина, мережка, по-українськи, святковий.
* Розподільний диктант. Подані слова записати в три колонки: а) слова, у яких кількість букв і звуків збігається; б) слова, у яких звуків менше, ніж букв; в) слова, у яких звуків більше, ніж букв. За схемою, поданою на с.245 підручника, зробити фонетичний розбір виділених слів (усно).
Барвінок, плющ, троянда, васильки, дзвіночки, калина, ліщина, в’яз, тінь, блакить, яр, байрак, ягода, полуниця, бджола, синь, юнь, озеро, річенька, морський, хвилюється.
* Записані на дошці (або спроектовані через кодоскоп) слова прочитати, додержуючи орфоепічних норм. Наголошення виділених слів перевірити за словником.
Крилатий, веснянка, голубка, широчінь, щирість, щебетати, хрущик, джемпер, кукурудза, броджу, ґудзик, ґудзь, дзиґлик, аrрус, проrавити, ґирлига, горниця, підґрунтя, гніт (уярмлення), rніт (нитка), фабрика, фартух, професія, фельдшер, фарфор, вокзал, легко, кігті.
ІV. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
*Бесіда.
V. Виконання вправ на застосування узагальнених правил.
* Словниковий диктант. Визначити в словах орфограми. Які з орфограм є буквеними, які – небуквеними?
Зима, білосніжний, сніжно-білий, прилетіти, до озера, на сьогодні, безземельний, беззаконний, віч-на-віч, часто-густо, роз’яснення, п’єдестал, сміється, змагаєшся.
* Диктант за аналогією. Визначивши в диктованому слові орфограму, записати інше слово з тією ж орфограмою. Вказати орфограми буквені й
небуквені.
День, ожеледь, криниця, м’ята, без’язикий, лимонний, алея, в Україні, став би, високоосвічений, синьо-жовтий, по-нашому, директор, радіо.
* Диктант із коментуванням. Вказати орфограми буквені й небуквені. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
Зразок: [з д а й е ц’:а]
І. Прилітають з-за моря лелеки і гніздяться на буйнім гіллі, та між ними немає одної – так здається мені. (П.Воронько.) Стоять озера в пригорщах долин. Луги цвітуть у придорожній смузі. І царствений цибатий чорногуз поважно ходить в ранній кукурудзі. Там, як зривались чорні бурі, чорнозем тоннами несло. (Л.Костенко.)
ІІ. Весняна квітка у хустці синій на пагорб талий зійшла, сміється. (П.Воронько.) Ця спідниця не буде носиться у квітах маленьких на ситці. (Л.Білозерська.) Краще всіх окрас широка щедрість прикрашає нас. (Ф.Війон.) Лишилось тільки розвести руками на всі степи аж по Великий Луг. (Л.Костенко.)
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІІ. Домашнє завдання. П. 17, вправи 259 (усно),261 (письмово).