Звуки мови і знаки письма, їх співвідношення. Вимова голосних і приголосних звуків у словах. Типи орфограм.

Про матеріал
Мета: узагальнити знання про звуки мови та знаки письма, про вимову голосних і приголосних, про типи орфограм, удосконалювати вміння характеризувати звуки мовлення та вимовляти їх відповідно до норм орфоепії, визначати в словах орфограми та обґрунтовувати вибір написання відповідним орфографічним правилом; виховувати поважливе ставлення до природи; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, удосконалювати вміння й навички роботи з таблицею.
Перегляд файлу

Урок № 65

Тема: Звуки мови і знаки письма, їх  співвідношення. Вимова голосних і приголосних звуків у словах. Типи орфограм.

Мета: узагальнити знання про звуки мови та знаки письма, про вимову голосних і приголосних, про типи орфограм, удосконалювати вміння характеризувати звуки мовлення та вимовляти їх відповідно до норм орфоепії, визначати в словах орфограми та обґрунтовувати вибір написання відповідним орфографічним правилом; виховувати поважливе ставлення до природи; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, удосконалювати вміння й навички роботи з таблицею.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.

Обладнання: таблиці, підручник.

 

Хід уроку

 

 

І. Повідомлення теми і  мети  уроку.

 

ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

 

*Запитання та завдання.

  • Витлумачити терміни звук мови та звук мовлення.
  • Які ви знаєте органи мовлення?
  • Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення?
  • Яке походження назви фонетика?
  • Що утворюють звуки мовлення, поєднуючись і розміщуючись у певному порядку?
  • Чи втрачає слово при переміщенні звуків смисл?
  • На якій основі звуки поділяються на голосні й  приголосні? 
  • Як зветься графічний знак, що служить для позначення звука на письмі? 
  • Який розділ науки про мову вивчає  знаки письма?
  • Яке походження слова графіка? 
  • Із скількох літер складається український алфавіт?
  • Чому не можна сказати  голосна буква, мяка буква?
  • У чому полягає різниця між буквою і звуком?
  • Що вивчають такі розділи науки про мову, як орфоепія та  орфографія?

 

* Опрацювання таблиці.

 

 

 

Співвідношення між буквами і звуками

 

 

Е =  [е]  або   [е]

 

[cерце], [cе стра]

И =  [и]  або  [и]

[cин], [си ніти]

Я =  [йа]  або [а]

[cімйа], [хвила]

Ю = [йу]  або [у]

[йунак], [лудина]

Є =   [йе]  або [е]

[йевропа], [сине]

Ї =    [йі]

[йіжак],  [мойі]

Щ =  [шч]

[шчука], [плошка]

ДЖ =[дж]

[ходжу], [джміл’]

ДЗ =   [дз]  або [дз’]

[дзвонити], [дзоб]

Ь – окремо звука не позначає

[ден’] [мужно]

 

ІІІ. Виконання  вправ на застосування узагальнених правил.

 

*Робота біля дошки. Записати слова. Назвати букви, якими воно записане, та позначувані буквами звуки. У кожному слові назвати звуки голосні й  приголосні. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Як у цих словах позначається мякість приголосного?

Зразок:  [м рі й а].

 

Небо, земля, мрія, життя, щастя, джерельце, rедзь.

 

* Записані на дошці (спроектовані через кодоскоп)  слова переписати за алфавітом. Після виділених слів указати в дужках кількість літер і звуків. Підкреслене слово записати фонетичною транскрипцією.

 

Надія, майбутнє, обрій, добробут, серйозний, ящір, роз’яснити, зорепад, ллється, переливається, боротьба, віддзеркалення, батьківщина, мережка, по-українськи, святковий.

 

 

* Розподільний диктант. Подані слова записати в три колонки: а) слова, у яких кількість букв і звуків збігається; б) слова, у яких  звуків менше, ніж букв; в) слова, у яких звуків більше, ніж букв. За схемою, поданою на с.245 підручника, зробити  фонетичний розбір виділених слів (усно).

 

Барвінок, плющ, троянда, васильки, дзвіночки, калина, ліщина, в’яз, тінь, блакить, яр, байрак, ягода, полуниця, бджола, синь, юнь, озеро, річенька, морський, хвилюється.

 

 

* Записані на дошці (або спроектовані через кодоскоп) слова прочитати, додержуючи орфоепічних  норм. Наголошення виділених слів перевірити за словником.

 

Крилатий, веснянка, голубка, широчінь, щирість, щебетати, хрущик, джемпер, кукурудза, броджу, ґудзик, ґудзь, дзиґлик, аrрус, проrавити, ґирлига, горниця, підґрунтя, гніт (уярмлення), rніт (нитка), фабрика, фартух, професія, фельдшер, фарфор, вокзал, легко, кігті.

 

ІV. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

 

*Бесіда.  

  • Що в дослівному перекладі з грецької означає слово орфографія?
  • Що є предметом вивчення цього розділу науки про мову? 
  • Яке написання називається орфограмою? Які є види орфограм?

 

V. Виконання  вправ на застосування узагальнених правил.

 

* Словниковий диктант. Визначити в словах орфограми. Які з орфограм є буквеними, які – небуквеними?

 

Зима, білосніжний, сніжно-білий, прилетіти, до озера, на сьогодні, безземельний, беззаконний, віч-на-віч, часто-густо, роз’яснення, п’єдестал,  сміється, змагаєшся.

 

* Диктант за аналогією. Визначивши в диктованому слові орфограму, записати інше слово з тією ж орфограмою. Вказати орфограми буквені й

небуквені.

 

День, ожеледь, криниця, мята, безязикий, лимонний, алея, в Україні, став би, високоосвічений, синьо-жовтий, по-нашому, директор, радіо.

 

 

* Диктант із коментуванням. Вказати орфограми буквені й небуквені. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.

Зразок: [з д а й е ц]

 

І. Прилітають з-за моря лелеки і гніздяться на буйнім гіллі, та між ними немає одної – так здається мені. (П.Воронько.) Стоять озера в пригорщах долин. Луги цвітуть у придорожній смузі. І царствений цибатий чорногуз поважно ходить в ранній кукурудзі. Там, як зривались чорні бурі, чорнозем тоннами  несло. (Л.Костенко.)

ІІ. Весняна квітка у хустці синій на пагорб талий зійшла, сміється. (П.Воронько.) Ця спідниця не буде  носиться  у квітах маленьких на ситці. (Л.Білозерська.) Краще всіх окрас широка щедрість прикрашає нас. (Ф.Війон.) Лишилось тільки розвести руками на всі степи аж по Великий Луг. (Л.Костенко.)

 

VІІ.  Підбиття підсумків уроку.

 

VІІІ. Домашнє завдання. П. 17, вправи 259 (усно),261 (письмово).

 

 

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
3428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку