Уживання м’якого знака і апострофа.

Про матеріал
Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про вживання м’якого знака й апострофа, удосконалювати вміння визначати в словах орфограми “м’який знак” та “апостроф”, обґрунтовувати написання слів відповідними орфографічними правилами; удосконалювати орфоепічні навички, орфографічну грамотність; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Перегляд файлу

Урок № 66

Тема: Уживання мякого знака і апострофа.

Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про вживання м’якого знака й апострофа, удосконалювати вміння визначати в словах орфограми “м’який знак” та “апостроф”, обґрунтовувати написання слів відповідними орфографічними правилами; удосконалювати орфоепічні навички, орфографічну грамотність; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації  вивченого.

Обладнання: таблиця, підручник.

 

Хід уроку

 

 

І. Повідомлення  теми  і  мети уроку.

 

ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

 

* Бесіда.

  • Як позначається на письмі мякість приголосних звуків? 
  • Якими буквами передається на письмі мякість приголосних? 
  • Чим відрізняється м’який знак від інших літер?
  • Чому він не може стояти на початку слова?
  • Після яких букв мякий знак не пишеться?
  • За якими правилами вживається мякий знак?

 

*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.139-140).

 

ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.

 

* Словниковий диктант. Позначити орфограму “мякий знак”.

 

Учитель, вогонь,  радість, сядь, стань, навчається, намагаються, батько, більший, сільський, польський, льон, дзьоб, малесенький, голубонька,  український, медальйон, портьєра, сеньйор.

 

* Переписати, на місці крапок уставляючи,  де потрібно, мякий знак.

 

Степ.., кров.., тін.., міц.., кобзар.., буквар.., осін.., піч.., ніч.., с..огодні, л..отчик, мен..ший, кін..чик, учител..с..кий,  май бут..нє,  батон..чик, лис..тя, тішит..ся, заливаєт..ся, знаєш.., любиш.. .

 

* Подані слова та словосполучення  поставити у формі давального відмінка однини.

 

Сопілка, бурулька, соломинка, скринька, шкатулка, рибалка, люлька, сніжинка, дівчинка, кіт Васька, кицька Пушинка, кобилка Лиска, львів’янка Мар’янка, лялька Мальвінка.

 

* Від поданих слів утворити присвійні  прикметники.

 

Донька, матінка, нянька, Оксанка, Маринка, Галька, Нелька, Параска, Юлька, вчителька, дитинка, дитинонька.

 

* Переписати, на місці крапок уставляючи, де потрібно, мякий знак.

 

І. Благання я посилаю долен..ці своїй. (Леся Українка.) Ти моє дитинство золоте! В брилику і вишиван..ці білій все карбуєш.. у душі святе. (О.Озірний.) Дитина не плаче у зробленій бат..ком колис..ці дитячій. (В.Ковалівський.) В материнс..кій колисан..ці надлюдс..ке терпіння і любов.. така велична, що й кін..ця не знати. (П.Воронько.) Пропахли маком нен..ці руки. (Т.Вишталюк.) Тихий вечір сади нян..чить, співа “люлі” помаран..чам. (Ф.Г.Лорка.)

ІІ. У потемнілій різ..біленій шкатул..ці я зберігаю вишитий рушник. (В.Кордонець.) А корали, дон..чині корали зорями ранковими палали. (Д.Луценко.)  І снилис.. дівчин..ці квітки лілові. (Г.Гуржій.) Хай, мов Снігурон..ці,  судилос..  в той же ден..  мені прийняти смерт.. через кохання, я йду тобі назустріч.., Берендей! (Л.Забашта.) Весна й зима на терезах або на гойдал..ці примхливій.  (М.Рильський.) Лети, сизий голубон..ку,  де рід мене сподіваєт..ся. Скажи моїй родинон..ці: я за нею убиваюся! (Л.Боровиковський.)

 

ІV. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

 

*Бесіда. 

  • Чи позначає апостроф на письмі звук?
  • Чи позначає мякість попереднього приголосного?
  • Для чого вживається апостроф?
  • Буквеною чи не буквеною орфограмою є апостроф? Чому?
  • Перед якими буквами вживається? Навести приклади.
  • На межі яких значущих частин слова може вживатися апостроф? Навести приклади.
  • Після яких букв і за якими правилами вживається апостроф?
  • За якими правилами апостроф не вживається?

 

* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 141).

 

V. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.

 

* Прочитати  подані  пари слів, відзначити відмінність у їх  вимові й написанні.

 

Здоровя – свято.  Духмяний – мята. Подвіря – повітря. Буряк – бурян. Зявитися – роззявити.

 

* Записати народні прислівя, на місці крапок вставляючи потрібні слова. Позначити  в словах  орфограму “апостроф”.

 

Свічка свічку світить і себе ... . Хто сам в гріхах, як в ..., хай інших не судить. Піст – не міст, його ... .  Як всі ...  відзначати, то й сорочки не мати. На кожнім  ... свої повіря. Два лисих за гребінь ... . Щастя в повітрі ... , воно в боротьбі дістається.

 

Для довідок. Зїдає. Реп’яхах. Не обїдеш. Свята. Подвірї. Б’ються. Не вється.

 

* Розподільний диктант. Слова з апострофом та без нього записати в дві колонки.

 

Полум’я, надбрів’я, поспів’я, надвечір’я, лисогір’я, прип’ятський, медвяний, рутвяний, Святослав, В’ячеслав, Воробйов, Прокоф’єв, Лук’янченко, об’їжджати, святковий, невід’ємний, дзвякнути, мавпячий, повір’я, Дем’янчук, Муравйов, ряжанка, цвях, зв’язок, міжгір’я, врятований, торф’яний, зоряний, пів’ящика, пів-Ялти, пів’яру, кур’єр, брязкіт, пюпітр, дит’ясла, дебют, різьбяр.

 

* Пояснювальний диктант.

 

І. Летять століття, мов космічна мить, а память  не вмирає і не вяне. (С.Жук.) Лет мрії як із дійсністю з’єднати?  Як поєднати землю і блакить? (В.Семченко.) Ця химера таки невідвязна, я дарма з нею стільки бюсь: наче й крила мої не завязано,  а піднятися ввись боюсь. (В.Кордонець.) А землю тільки з неба осягнеш – під фюзеляжем – рідне Білозір’я, крислатий клен на батьковім подвір’ї. (А.Горбівненко.) Люди, я на сторожі  чистих криниць, святих криниць ваших сердець. (В.Поліщук.) Не розєднай нас, доле, у путі, не дай нам, Боже, поодинці впасти! (В.Лупейко.) Поміж ненавистю й любов’ю душа стікає кров’ю. (Л.Білозерська.) Життя – як вокзал. Хтось приїжджає, хтось від’їжджає. (Л.Костенко.)  І день пливе у далину  рудим навюченим верблюдом. (Д.Луценко.)

ІІ. Ліс зеленим полумям лиже сиві хмари. (О.Галета.) Ще літом дихає забір’я. (Г.Алексєєва.) Вже надвечір’я туманцем сріблиться. (Л.Косило.) І крадеться там соромязливе сонце русявим хлопятком підстриженим. (М.Косякевич.) Сонце в тихім надвечірї  наче кісточка у фрукті. (Ф.Г.Лорка.) Червоне сонце опускається в розюжену куряву. (В.Шевчук.) На привязі стежок гойднуться хати. (А.Горбівненко.) Соловями затьохкає ніч горобина, і рясними дощами  обізветься спека. (А.Малишко.) Навіть скрекіт зляканих сорок серце не розятрює, а тішить. (Д.Луценко.) Достигле сонце, наче помаранча, насіяло духмяних промінців. (В.Герман.) Осінні хмарини, жоржини вечірнього неба! Здійміться високо, полиньте далеко! (В.Свідзінський.) Студеного дощу іржаві цвяхи рвуть шмаття хмар. (В.Герман.) І стільки галактик у тому сузір’ї, що навіть поет завмира в недовір’ї. (В.Базилевський.)

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання. П. 18,  вправа 272.

 

 

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку