Тема: Уживання м’якого знака і апострофа.
Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про вживання м’якого знака й апострофа, удосконалювати вміння визначати в словах орфограми “м’який знак” та “апостроф”, обґрунтовувати написання слів відповідними орфографічними правилами; удосконалювати орфоепічні навички, орфографічну грамотність; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
* Бесіда.
*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.139-140).
ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.
* Словниковий диктант. Позначити орфограму “м’який знак”.
Учитель, вогонь, радість, сядь, стань, навчається, намагаються, батько, більший, сільський, польський, льон, дзьоб, малесенький, голубонька, український, медальйон, портьєра, сеньйор.
* Переписати, на місці крапок уставляючи, де потрібно, м’який знак.
Степ.., кров.., тін.., міц.., кобзар.., буквар.., осін.., піч.., ніч.., с..огодні, л..отчик, мен..ший, кін..чик, учител..с..кий, май бут..нє, батон..чик, лис..тя, тішит..ся, заливаєт..ся, знаєш.., любиш.. .
* Подані слова та словосполучення поставити у формі давального відмінка однини.
Сопілка, бурулька, соломинка, скринька, шкатулка, рибалка, люлька, сніжинка, дівчинка, кіт Васька, кицька Пушинка, кобилка Лиска, львів’янка Мар’янка, лялька Мальвінка.
* Від поданих слів утворити присвійні прикметники.
Донька, матінка, нянька, Оксанка, Маринка, Галька, Нелька, Параска, Юлька, вчителька, дитинка, дитинонька.
* Переписати, на місці крапок уставляючи, де потрібно, м’який знак.
І. Благання я посилаю долен..ці своїй. (Леся Українка.) Ти моє дитинство золоте! В брилику і вишиван..ці білій все карбуєш.. у душі святе. (О.Озірний.) Дитина не плаче у зробленій бат..ком колис..ці дитячій. (В.Ковалівський.) В материнс..кій колисан..ці надлюдс..ке терпіння і любов.. така велична, що й кін..ця не знати. (П.Воронько.) Пропахли маком нен..ці руки. (Т.Вишталюк.) Тихий вечір сади нян..чить, співа “люлі” помаран..чам. (Ф.Г.Лорка.)
ІІ. У потемнілій різ..біленій шкатул..ці я зберігаю вишитий рушник. (В.Кордонець.) А корали, дон..чині корали зорями ранковими палали. (Д.Луценко.) І снилис.. дівчин..ці квітки лілові. (Г.Гуржій.) Хай, мов Снігурон..ці, судилос.. в той же ден.. мені прийняти смерт.. через кохання, я йду тобі назустріч.., Берендей! (Л.Забашта.) Весна й зима на терезах або на гойдал..ці примхливій. (М.Рильський.) Лети, сизий голубон..ку, де рід мене сподіваєт..ся. Скажи моїй родинон..ці: я за нею убиваюся! (Л.Боровиковський.)
ІV. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
*Бесіда.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 141).
V. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.
* Прочитати подані пари слів, відзначити відмінність у їх вимові й написанні.
Здоров’я – свято. Духмяний – м’ята. Подвір’я – повітря. Буряк – бур’ян. З’явитися – роззявити.
* Записати народні прислів’я, на місці крапок вставляючи потрібні слова. Позначити в словах орфограму “апостроф”.
Свічка свічку світить і себе ... . Хто сам в гріхах, як в ..., хай інших не судить. Піст – не міст, його ... . Як всі ... відзначати, то й сорочки не мати. На кожнім ... свої повір’я. Два лисих за гребінь ... . Щастя в повітрі ... , воно в боротьбі дістається.
Для довідок. З’їдає. Реп’яхах. Не об’їдеш. Свята. Подвір’ї. Б’ються. Не в’ється.
* Розподільний диктант. Слова з апострофом та без нього записати в дві колонки.
Полум’я, надбрів’я, поспів’я, надвечір’я, лисогір’я, прип’ятський, медвяний, рутвяний, Святослав, В’ячеслав, Воробйов, Прокоф’єв, Лук’янченко, об’їжджати, святковий, невід’ємний, дзвякнути, мавпячий, повір’я, Дем’янчук, Муравйов, ряжанка, цвях, зв’язок, міжгір’я, врятований, торф’яний, зоряний, пів’ящика, пів-Ялти, пів’яру, кур’єр, брязкіт, пюпітр, дит’ясла, дебют, різьбяр.
* Пояснювальний диктант.
І. Летять століття, мов космічна мить, а пам’ять не вмирає і не в’яне. (С.Жук.) Лет мрії як із дійсністю з’єднати? Як поєднати землю і блакить? (В.Семченко.) Ця химера таки невідв’язна, я дарма з нею стільки б’юсь: наче й крила мої не зав’язано, а піднятися ввись боюсь. (В.Кордонець.) А землю тільки з неба осягнеш – під фюзеляжем – рідне Білозір’я, крислатий клен на батьковім подвір’ї. (А.Горбівненко.) Люди, я на сторожі чистих криниць, святих криниць ваших сердець. (В.Поліщук.) Не роз’єднай нас, доле, у путі, не дай нам, Боже, поодинці впасти! (В.Лупейко.) Поміж ненавистю й любов’ю душа стікає кров’ю. (Л.Білозерська.) Життя – як вокзал. Хтось приїжджає, хтось від’їжджає. (Л.Костенко.) І день пливе у далину рудим нав’юченим верблюдом. (Д.Луценко.)
ІІ. Ліс зеленим полум’ям лиже сиві хмари. (О.Галета.) Ще літом дихає забір’я. (Г.Алексєєва.) Вже надвечір’я туманцем сріблиться. (Л.Косило.) І крадеться там сором’язливе сонце русявим хлоп’ятком підстриженим. (М.Косякевич.) Сонце в тихім надвечір’ї наче кісточка у фрукті. (Ф.Г.Лорка.) Червоне сонце опускається в роз’южену куряву. (В.Шевчук.) На прив’язі стежок гойднуться хати. (А.Горбівненко.) Солов’ями затьохкає ніч горобина, і рясними дощами обізветься спека. (А.Малишко.) Навіть скрекіт зляканих сорок серце не роз’ятрює, а тішить. (Д.Луценко.) Достигле сонце, наче помаранча, насіяло духмяних промінців. (В.Герман.) Осінні хмарини, жоржини вечірнього неба! Здійміться високо, полиньте далеко! (В.Свідзінський.) Студеного дощу іржаві цвяхи рвуть шмаття хмар. (В.Герман.) І стільки галактик у тому сузір’ї, що навіть поет завмира в недовір’ї. (В.Базилевський.)
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. П. 18, вправа 272.