Зв’язне мовлення Твір-оповідання на самостійно обрану тему

Про матеріал
Мета: формувати текстотворчі вміння з урахуванням специфіки художнього тексту конкретного літературного жанру; формувати вміння здобуті на уроках літератури й мови теоретичні знання застосовувати на практиці; розвивати увагу до влучного й доречного слова, смак, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення.
Перегляд файлу

Уроки № 63-64

Звязне мовлення

Твір-оповідання на самостійно обрану тему

Мета: формувати текстотворчі вміння з урахуванням специфіки художнього тексту конкретного літературного жанру; формувати вміння здобуті на уроках літератури й мови теоретичні знання застосовувати на практиці; розвивати увагу до влучного й доречного слова, смак, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення.

Обладання: памятка.

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІ. Підготовка до роботи над оповіданням.

 

* Робота з підручником.  Виконання  вправи 327 (І,ІІ).

 

* Бесіда.  

  • Які оповідання українських та зарубіжних письменників ви вивчали на уроках літератури?
  • Які читали самостійно?
  • Дати визначення оповіданню як жанру літератури. 
  • Що таке тема оповідання? Головна думка оповідання?
  • Яким чином пов’язані тема художнього твору та його головна думка (ідея)?

 

* Пояснення вчителя (доповнення до учнівських відповідей).

Тема – це життєві явища, що їх відібрав письменник для художнього відтворення; те, про що  йдеться в художньому творі.

Тема нерозривно пов’язана з головною думкою (ідеєю) твору, з тим, як оцінюється зображуване.

Оповідання – невеликий розповідний  художній твір про одну чи кілька  подій у житті  персонажа. Характерними ознаками оповідання є  проста композиція, однолінійний сюжет, невелика кількість персонажів. Описані в оповіданні події здебільшого відбуваються  протягом невеликого проміжку часу та  на одному місці.

Оскільки оповідання є твором розповідного характеру, в основу його тексту завжди покладено розповідь. Розповідь становить основу сюжету твору. У кожній розповіді завжди можна визначити початок (завязку), розвиток дії, кульмінацію (найцікавіший, критичний момент у розвитку дії) та завершення (розвязку). Таким чином, у кожному оповіданні  легко визначити такі  елементи його сюжету, як завязка, кульмінація й розвязка.

У тексті оповідання, як правило, є описи (портрет, пейзаж, інтер’єр тощо) або елементи опису, а також роздуми (авторські, які часто набирають вигляду ліричних відступів,  або ж  вкладені автором в уста персонажів твору).  Портрет, пейзаж, ліричні відступи – це позасюжетні елементи художнього твору.

 

* Прочитати  перелік запропонованих  для оповідання  тем.  Які персонажі могли б діяти в оповіданні, створеному на кожну з тем? Стосовно кожної теми придумати завязку, кульмінацію та розвязку; сформулювати  ймовірну головну думку  кожного оповідання.

  • Врятування  безцінної національної реліквії  із загрозою для власного життя (або ціною власного життя).
  • Відвернення загрози  епідемії страшного захворювання, спровокованого пришельцями  з іншої планети.

 

* Опрацювання памятки.

 

ПАМЯТКА ДЛЯ РОБОТИ НАД ОПОВІДАННЯМ

 

  1. Вибрати тему оповідання.
  2. Обміркувати головну думку (ідею)  майбутнього оповідання.
  3. Поміркувати, які персонажі могли б діяти в оповіданні.
  4. Придумати зав’язку, кульмінацію, розв’язку (вибудувати сюжет) оповідання. Продумати поза сюжетні елементи (портрет, пейзаж, ліричні відступи).
  5. Зробити  робочі начерки оповідання (план, характеристики персонажів, вислови, які варто використати тощо).
  6. Написати оповідання на чернетці.
  7. Відредагувати текст оповідання. Дібрати влучний і цікавий заголовок.

 

 

 

*  Вибрати тему оповідання із

 

  • спогадів про власне дитинство;

 

  • родинних переказів;

 

  • фольклорних джерел;

 

  • історичних відомостей про рідне місто (село);

 

  • реального життя  друзів,  знайомих, сусідів.

 

 

* Зачитування вчителем 2-3 зразків учнівських оповідань на самостійно  вибрану тему.

 

ІІІ. Самостійна робота учнів над оповіданням ( вибір  теми, обмірковування головної думки, робочі начерки на чернетках).

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

 

V.  Домашнє завдання. Вправа 330.

 

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
5696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку