Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука) Співвідношення букв і звуків.

Про матеріал
Урок-кейс (розгортки: мова, історія, фізика, хімія, технологія, мистецтво, математика), який допоможе учням поглибити знання про графіку, співвідношення звуків і букв, переконати в необхідності досконало знати алфавіт; навчити чітко розуміти відмінності між звуком і літерою. Систематизувати знання про еволюцію письмового приладдя і передбачити подальший розвиток прогресу писемності.
Перегляд файлу

Картинки по запросу перя антистрес……………………………………………………………………………………………………………………

Дата______

Клас: 5

Тема. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука) Співвідношення букв і звуків.

Мета. Навчальна: поглибити знання учнів про графіку, співвідношення звуків і букв, переконати в необхідності досконало знати алфавіт; навчити чітко розуміти відмінності між звуком і літерою. Систематизувати знання про еволюцію письмового приладдя і передбачити подальший розвиток прогресу писемності.

Виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати прагнення пізнавати щось нове (історія відкриттів і прогресу на прикладі кулькової ручки); виховувати любов до рідної мови, прагнення знати всі її закони.

Розвивальна: формувати вміння розрізняти букви й звуки; записувати слова за алфавітом, відтворювати звучання слова фонетичною транскрипцією; розвивати увагу, пам’ять, мовлення учнів.

Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення: правильна вимова букв і звуків, поєднань звукових комплексів; лексикологія: повторення понять з лексикології, засвоєння нових слів; будова слова: розбір слова за морфемами; стилістика:  типи і стилі мовлення.

Міжпредметні зв’язки: з фізикою, хімією, технологією, математика, мистецтво.

Тип уроку: урок-кейс (розгортки: мова, історія, фізика, хімія, технологія, мистецтво, математика).

Методи і прийоми:   бесіда вчителя з учнями (евристичного, повторювального або узагальнюючого характеру), спостереження учнів над мовою, метод вправ, робота з таблицею, (за О. М. Біляєвим); інноваційні (психологічна вправа «Девіз творчих та винахідливих», «Мозковий штурм», «Спіймай помилку», «Клоуз-тест», «Творче абстрагування»).

Список літературних джерел: 1. Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2013, – 256 с.

2. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах/ за ред. М. І. Пнетилюк. – К.: Ленвіт, 2004, 400 с.

3. Українська мова. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 зі змінами.

4. https://www.youtube.com

Обладнання та ТЗН: підручник з української мови для 5 класу; презентація, роздатковий матеріал, епіграф до уроку, відео з мультсеріалу «Фіксики», йод, декстрин, колби.

 

 

Структура  уроку

І.

Організаційний момент

(0,5 хв.)

ІІ.

Психологічне налаштування

«Девіз творчих та винахідливих»

 

(0,5 хв.)

ІІІ.

Актуалізація опорних знань

1. Мозковий штурм

2. «Cпіймай помилку»

3. Перевірка домашньої роботи

 

(3 хв.)

(1 хв.)

(2 хв.)

ІV.

Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку

(1 хв.)

V.

Сприймання теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань

 

 

 

Розгортка 1. Історія. Мова 

1.1. Робота з алфавітом

1.2. Групова робота. Практичне застосування алфавіту

1.3. Перегляд відео

Розгортка 2. Фізика. Мова

2.1. Робота в парах з таблицею.

2.2. Виконання комплексних завдань

 

(2 хв.)

(4 хв.)

(1 хв.)

 

(2 хв.)

(5 хв.)

VІ.

Систематизація й узагальнення знань

Розгортка 3. Технологія. Мова

Вибірковий диктант

Розгортка 4. Хімія. Мова

4.1. Редагування

4.2. Виготовлення чорнила

Розгортка 5. Математика. Мова

Розрахунки

 

 

(3 хв.)

 

(4 хв.)

(2 хв.)

 

(4 хв.)

VІІ.

Підсумки уроку

Розгортка 6. Мистецтво. Мова

6.1. Слово вчителя

6.3. Клоуз-тест

6.2. Творче абстрагування

 

 

(2 хв.)

(4 хв.)

(2 хв.)

VІІІ.

Оцінювання з коментарем                                                              

(1 хв.)

ІХ.

Домашнє завдання з інструктажем

(1 хв.)

 

Писемність засіб передачі людської мови за допомогою знаків

Вікіпедія

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня, діти! Перевірте чи в усіх вас  на столах є підручники, зошити, ручки, олівці. Чергові, скажіть, хто сьогодні відсутній.

 

ІІ. Психологічне налаштування

«Девіз творчих та винахідливих»

Сл. Пропоную вам перед початком роботи промовити такі слова:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

IІI. Актуалізація опорних знань учнів

1. «Мозковий штурм»

Сл.

  • Що таке фонетика?
  • Дайте визначення поняттю «фонема».
  • Продовжити речення: «Звуки мови та мовлення поділяються на…»
  • За участю голосу й шуму приголосні звуки поділяються на…
  • Назвіть постійно м’який звук.
  • Які приголосні звуки можуть стати м’яким у позиції перед я, ю, є, і, ь?
  • Як у фонетичній транскрипції позначається знаки м’якості й пом’якшення?
  • Назвіть у слові «написання» м’які приголосні звуки.
  • Придумайте слово з пом’якшеним приголосним звуком.
  • Назвіть слова зі звуком ґ.

 2. «Cпіймай помилку»

Сл.

Знайти і виправити помилки в поданих твердженнях:

  •     у слові алфавіт такі звуки: [а], [л], [ф], [а], [в], [і], [т];
  •     у слові каліграфія такі звуки: [к], [а], [л], [і], [г], [р], [а], [ф’], [і], [й], [а];
  •     у слові писемність такі звуки: [п], [ие], [с], [е], [м], [н'], [і], [с'], [т'], [ь];
  •     у слові графіка такі звуки: [ґ], [р], [а], [ф’], [і], [к], [а].

 

3. Перевірка домашньої роботи

Сл. Впр. 188 (І – ІІ), * впр. 188 С. 191 – 192.

Демонстрація різних стилів одягу.

 

ІV. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку

Діти, зверніть увагу на епіграф до нашого уроку.

Що є знаками передачі нашої мови на письмі?

Що ми чуємо: букви чи звуки?

Чим ми пишемо, що бачимо?

Як ви думаєте, про що ми будемо говорити на уроці?

Сл. Тема уроку звучить так: «Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука). Співвіднесення букв і звуків». Запишіть її.

А ще ми говоритимемо про еволюцію письмового приладдя; про те, хто придумав кулькову ручку; як завдяки письмовому приладдю поліпшити свою пам’ять; з чого виготовляли фарби і чорнила в стародавні часи і як в домашніх умовах виготовити чорнила, що зникають; які сучасні гаджети використовують для запису, зберігання і передачі інформації. Сл. Тому в нас не звичайний урок, а кейс-урок, який буде складатися з розгорток: мова, історія, фізика, хімія, технологія, мистецтво, математика

V. Сприймання теоретичного матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Розгортка 1. Історія. Мова 

1.1. Робота з алфавітом

Перші написи на території України збереглися від часів трипільської культури (IV II) тисячоліття до н. е.). Старослов’янська азбука (кирилиця) тривалий час була в Україні чи не єдиним видом письма, яке не було весь час однаковим, воно видозмінювалося, удосконалювалося.

Сл. Прочитайте алфавіт. Правильно називаючи літери. Дайте відповіді на запитання.

  • Скільки літер в українському алфавіті?
  • Де в азбуці розміщено знак м’якшення?
  • Як називається літера на позначення звука [й]?
  • У яких чотирьох літерах на позначення приголосних звуків до назви додаємо звук а?
  • У яких шести літер на позначення приголосних першою частиною є е?
  • Навіщо потрібно знати алфавіт?

Коментар учителя

Отже, алфавіт – це розташовані в певному порядку букви. Графіка це розділ мовознавства, що вивчає систему умовних знаків для передачі звуків на письмі.

 

1.2. Групова робота. Практичне застосування алфавіту

Чи замислювалися ви над тим, що якби людині нічим було б писати, то як би вона змогла зберігати і передавати інформацію, яка накопичувалася впродовж усієї історії існування життя на Землі? Нашим пращурам треба було придумати, чим писати, на чому писати, щоб це було зручно і зберігалося надовго. Сучасній людині, розпещеній технічним прогресом, дуже важко уявити, як раніше люди обходилися без приладдя для письма, кожне з яких має свою історію появи й удосконалення.

Сл. Пропоную об’єднатися в три групи й пригадати історію:

І група називає на чому писали стародавні люди. (Письмове приладдя людина почала використовувати з тих пір, як тільки виникла потреба у фіксуванні інформації. Це робили на скелях, стінах печер, глиняних табличках, дерев’яних табличках, залитих воском, посуді, шкірі тварин, папірусі, пергаменті,).

ІІ група називає чим писали стародавні люди. (На скелях писали вугіллям від вогнища, на глиняних дощечках – кісткою тварини або звичайною дерев’яною паличкою; на дерев’яній дощечці, залитій воском, – стилосом (металевою паличкою), гусяче перо, чорнильниця, металеве перо)

ІІІ група називає сучасні приладдя для письма (Ручки, олівці, фломастери, фарба і пензлик, крейда, друкарський верстат, типографський набір і клавіатура на комп’ютер, принтери).

Записати за абеткою названі вами слова.

1.3. Перегляд відео

Сл. Пропоную переглянути відео про історію появи кулькової ручки. Порівняйте, чи співпадає інформація з вашими відповідями.

 

Розгортка 2. Фізика. Мова

2.1. Робота в парах з таблицею

Сл. Обговоріть матеріал таблиці в парах. Розкажіть про звукове значення літер щ, ї, я, ю, є, д і ж, д і з.

Букви

Звуки

Приклади

щ

[шч]

щастя [шча´ста]

ї

[йі]

їжак [йіжа´к]

я, ю, є

[йа], [йу], [йе]:
- після м’якого знака
- після апострофа
- після голосного
- на початку слова

Мольєр [молйе´р]
здоров’я [здоро´вйа]
заява [зайа´ва]
яблуко [йа´блуко]

[а], [у], [е] + м’якість чи пом’якшення попереднього приголосного

лялька [л´а´лкака]
бювет [б’уве´т]

дж, дз

[дж] [дз], якщо входять до однієї морфеми
[д] і [ж], [д] і [з], якщо належать до різних морфем

джміль [джм’і´л′]
дзиґа [дзи´ґа]
підживити [п’ідживи´ти]
відзначити [в’ідзна´чити]

М’який знак

Не є звуком. Указує на м’якість попереднього приголосного

день [ден′]

 

2.2. Виконання комплексних завдань

Сл. З відео ви зрозуміли, що не в усіх положеннях кулькова ручка може писати. Цьому є пояснення у фізиці. Сл.

  •     Прочитати текст. Визначити його стиль і тип мовлення. Назвати тему тексту. Придумати назву.

Космонавти не відразу виявили, що кулькова ручка в космосі марна річ, оскільки вона не пише. З безвихідного становища їх несподівано врятував олівець.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Pishemo_ua/19.jpgВи й самі помічали, якщо спробувати писати кульковою ручкою на стіні або в перевернутому стані, то результату немає, а у вертикальному положенні ручка й зовсім перестає писати. А чому?

Причина проста: витікання чорнила або пасти із стержня залежить від гравітації. Чорнило повинно витікати із стержня на кульку, а потім на папір. Але так відбувається у звичайних умовах, а ось в умовах невагомості немає тієї сили, яка б штовхала пасту до кульки. Вона просто вільно бовтається в стержні.

У період, коли почалася ера космічних польотів, Пол Фішер зрозумів, що в умовах невагомості людині ніяк не обійтися без ручки, і розпочав розробку інструменту, що пише для астронавтів.

Для того, щоб в умовах невагомості паста в ручці успішно подавалася до кульки, Фішер винайшов картридж, який мав газовий підпір і спеціальний поршень. Хоча ця ручка могла писати в будь-якому положенні, проте все одно продовжувала текти. Тому Полу довелося замінити пасту на тиксотропний гель. Після такого удосконалення при обертанні кульки в’язкість гелю зменшувалася, і така ручка легко писала на всіх видах поверхонь.

У 1966 р. Фішер зареєстрував патент на таку ручку й назвав її «Антигравітаційною космічною ручкою», а з часом її почали називати просто «Космічною ручкою». Після того, як Фішер відправив свій зразок до НАСА, ця ручка була протестована і схвалена для використання в космосі.

Сл.

  •      У тлумачному словнику знайти пояснення виділеним словам.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Pishemo_ua/17.jpg (Гравітація – властивість усіх тіл взаємно притягатися; всесвітнє тяжіння. Частки матерії в туманності перебувають під впливом двох сил гравітації, тобто притягання, і, з другого боку, пружності; невагомість – фізичний стан тіла, що є складовою частиною рухомої системи, якого воно набуває, коли прискорення системи дорівнює прискоренню сили тяжіння; патент – документ, який посвідчує право винахідника на його винахід).

  •     У тексті знайти слова, у яких: а) букви я, ю, є позначають два звуки;                     б) букви я, ю, є позначають один звук; в) д і ж позначають один звук.
  •     Знайти слова з літерами щ, ї.
  •     Записати фонетичною транскрипцією слова кульковою, результату.
  •     Розібрати за будовою слово протестована.

 

VІ. Систематизація й узагальнення знань

Розгортка 3. Технологія. Мова

Вибірковий диктант

Сл. Пропоную переглянути відео. Назвати особливості відтворення запису за допомогою кулькової ручки?

Учням першого варіанту записати слова, у яких літери я, ю, є позначають один звук, другого варіанту – два звуки. Підкреслити ці букви.

(І в. – пастою, кулькою, намотує, сталевою, ручкою, зберігається, обертається; ІІ в. – для, людей, зберігається, обертається).

Сл. У розвитку письмового приладдя й далі відбуваються прогресивні зміни.

Як ви думаєте, який матиме вигляд «ручка майбутнього»?

Розгортка 4. Хімія. Мова

 

4.1. Редагування

Сл. Прочитати текст. Назвати його тему й основну думку.

Те, чим ми пишемо, це хімічні елементи або сполуки. Вугілля, що пише чорним «слідом» на стіні, це «С», крейда це [ка´льц´ій] «Са». Чорнила для кулькових ручок [виготовл´йа´йут´] з густих паст на воско-жировій [осно´ві]. У їх склад входять: фуксин, індиго і метиловий фіолетовий барвники фіолетового кольору, щавлева кислота, залізний купорос (сульфат заліза (II)). [Ка´ртридж’і] це теж вугілля.

До структуризації хімії на елементи і користуючись експериментами в [алхі´міі], фарби для письма отримували різними способами і реакціями.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Pishemo_ua/21.jpgПурпурну, найдорожчу фарбу, отримували з виділень мантії молюска  пурпурниці або мурекса.

Чорну фарбу і чорнило виготовляли з дубових горішків або з чорнила каракатиці або восьминога, а також із сажі.

Сл. Які хімічні елементи чи сполуки є складовими приладдя для письма?

Якими способами отримували різні кольори фарби?

Виправити помилки в поданих фонетичних конструкціях.

4.2. Виготовлення чорнила

Сл.http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Pishemo_ua/25.jpg Іноді потрібно було вирішити два протилежні завдання: і написати текст, і зробити так, щоб він був невидимим. Це потрібно шифрувальникам, розвідникам і конспірологам.

Для передачі секретних послань, обміну цінною інформацією і шифровок фахівці придумали зникаюче чорнило.

У наш час отримати зникаюче чорнило може будь-хто, це може зробити навіть школяр. Для цього знадобляться йод і декстрин. Щоб приготувати чорнило досить змішати 50 г йоду з ложкою декстрину, а потім профільтрувати отриманий розчин. Напис зникає приблизно через добу.

 

Розгортка 5. Математика. Мова

Розрахунки

Сл. Середня ціна ручки – 5,88 грн. Учень за чверть списує дві ручки. Скільки ручок списує учень за два семестри? Скільки грошей його батьки витратять на купівлю ручок на весь навчальний рік?

Відповідь: 1) 4 х 2 = 8 (ручок)

                  2) 5,88 х 8 = 47,04 (грн.)

Назвати усно кількість звуків і букв у виділених словах умови задачі.

 

VІІ. Підсумки уроку

Розгортка 6. Мистецтво. Мова

6.1. Слово вчителя

Коли ви обираєте ручку, на що звертаєте увагу?

Сл. Починаючи з середніх століть і до наших днів, письмове приладдя було показником добробуту їх господарів. Набори для письма ставали витворами мистецтва, ручки виготовляли з дорогих порід каменю, коштовних матеріалів. З предметів функціональної необхідності вони перетворювалися на предмети престижу й розкоші, ставали елементами прикраси інтер’єру.

Таке високохудожнє приладдя для письма не кожен може собі дозволити, тому вони стали популярні серед людей, які піклуються про свій імідж і є далеко не бідними.

Зараз у всьому світі багато магазинів елітного канцелярського приладдя, яке навіть називається дорогоцінними письмовими інструментами або коштовностями, що пишуть. Адже, наприклад, ручка Peace Pen італійської компанії Montegrappa прикрашена розсипом з 1259 діамантів, сумарна вага яких 48 каратів. Корпус ручки і перо виготовлені з платини. Ціна її космічна.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Pishemo_ua/29.jpg6.2. Творче абстрагування

Сл. Назвати якомога більше означень до ілюстрацій, на яких коштовні ручки.

6.3. Клоуз-тест

Сл. Усно продовжити подані речення

  •   В українському алфавіті існує букв…
  •   Букви я, ю, є після приголосного  звука позначають…
  •   Завжди два звука позначають букви … і …
  •   Не має звукового позначення буква…
  •   Алфавіт потрібен для того, щоб записувати слова в …
  •   Один звук букви д і з, д і ж позначають, коли входять до…
  •   До приладдя для написання належать…
  •   Чорнило повинно витікати із стержня на …, потім на …
  •   Космічну ручку винайшов …
  •   Виготовити чорнило в домашніх умовах можна, використавши … і …

 

VІІІ. Оцінювання з коментарем        

Ви плідно попрацювали. І такі оцінки  (учитель коментує оцінки кожного учня)… .

 

ІХ. Домашнє завдання з інструктажем

Опрацювати теоретичний матеріал § 25 С. 93, 94; виконати впр. 195, С. 94 – 95. Поділитися враженнями від уроку онлайн-дошці Padlet.com

* Написати твір-опис ручки в художньому стилі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хлівна Тамара Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 липня 2019
Переглядів
2441
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку