Урок "Лексичне значення слова"

Про матеріал
Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова. Мета: □ навчальна: пояснити особливості слова як мовної одиниці; навчити розрізняти однозначні й багатозначні слова; □ розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички ,залученню учнів до процесу ухвалення рішень □ виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови
Перегляд файлу

Дата__________                                                                     Клас________

Урок №_______

           Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова.

Мета:

 навчальна: пояснити особливості слова як мовної одиниці; навчити розрізняти однозначні й багатозначні слова;

 розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички ,залученню учнів до процесу ухвалення рішень

 виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.

ХІД УРОКУ

  1.    ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Розгадайте кросворд .

 

Лексичне значення слова. Однозначні та багатозначні слова - ЛЕКСИКОЛОГІЯ - Українська мова 5 клас - С.Я. Єрмоленко - підручник - Грамота 2013

1. Письмове повідомлення для особи або установи.

 

2. Колективне відвідування музею, визначного місця.

 

3. Автор музичного твору.

 

4. Головне місто держави.

 

5. Буква, яка дуже рідко трапляється на початку слова.

 

6. Перерва в навчальних закладах на певний час для відпочинку учнів.

 

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

 

Проблемні завдання й питання.

Оповідання-жарт "Чому він так сказав?”

 Сашко прийшов до школи розгублений.

-Що з тобою? - запитав його Боря.

-Я одержав листа від Мишка. Треба відвідати його. А може, він уже в лікарні. Ось прочитай, що він пише.

 У листі було написано: "Сьогодні вдома не було нікого. Я пішов гратися на кухню. І сам не помітив, як зламав спинку, відбив носик і відкрутив вушко. Що тепер буде?”

 Прочитавши листа, Боря засміявся і заспокоїв Сашка: "Не турбуйся, здоровий твій Мишко”.

Чому Боря так сказав? Як ви думаєте?

Давайте ближче знайомитися з однозначними і багатозначними словами.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Картинки по запросу конспект уроку Лексичне значення слова

Це цікаво!

Словники — особливі книжки, які допомагають уживати слова правильно, доречно. Словники бувають різні. Орфографічний словник підказує, як правильно написати слово.

У фразеологічному словнику зібрано стійкі звороти й пояснення їх змісту.

Словник синонімів допоможе з кількох близьких за значенням слів дібрати те, яке найбільше підходить до змісту висловленої думки. А словник антонімів пропонує слово з протилежним значенням.

Словник власних імен пояснить, що означає твоє ім’я. Часто користуємося перекладними словниками, наприклад, англо-українським і українсько-англійським, німецько-українським і українсько-німецьким, російсько-українським і українсько-російським...

У тлумачному словнику розкривається лексичне значення слова.

Зі словника іншомовних слів дізнаємося, з якої мови прийшли в нашу мову чужі, запозичені слова. А етимологічний словник розповідає про походження слова

Прослухайте казку і скажіть, яких слів більше в українській мові?

1) Казка «Про Однозначні й Багатозначні слова».

   Жили-були в чудовій країні Лексиці слова,  Однозначні й Багатозначні. Однозначні були самозакоханими, дуже любили самих себе і не раз хизувалися своєю неповторністю. «Ми – особливі, -  говорили вони, -  маємо одне-єдине значення і нікому його не віддамо». А Багатозначні не вважали себе особливими, бо були дуже скромними. Вони охоче дарували свої значення багатьом явищам, предметам, людям, якщо їх про це просили.

   Одного разу, коли відбувалось святкування Дня Мови, цариця Лексикологія отримала багато привітань. Ці вітання вона передала своїм підлеглим – словам. Особливо багато вітальних листівок отримали Багатозначні слова – цілий мішок! Це й не дивно, бо вони були дуже щедрими до інших. А однозначні слова дуже засумували, бо їм надіслали тільки невеликий пакуночок привітань. Вони зрозуміли, що своїм гонором відштовхнули всіх.

Отже, у котрий раз перемогли  доброта й скромність, а пиха й зарозумілість залишились зневаженими

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Яке слово повторюється у вірші?

  Ось сонечко грає промінням на річці

  Сніг грає на сонці і сріблом іскриться.

  Я граю в футбол, а сусід грає в «Кено».

  Матуся теж грає в театрі на сцені

  В оркестрі татусь грає на контрабасі.

  Дідусь і онук грають в гру на терасі.

                                           (О.Шибаєв)

 Слово «грає». Як ви думаєте, скільки значень має це слово? Одне чи декілька?

Слова, які мають одне лексичне значення називаються однозначними, а ті, що мають декілька лексичних значень – багатозначними.

2. Вправа «Розфарбуй мене»

 

3. Розподіліть подані слова . Заповніть таблицю в зошиті.

Однозначні слова                                                  Багатозначні слова

Бузок, вушко, велосипед, калина, крапка, лінія, жайворонок, Крим, слово, плаче, легкий, буква, вітрянка, чорнобривці, вушко, будинок, бузок.

 

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Лексичне значення слова • розуміє «участь»; сутність поняття
• висловлює судження про
важливість участі у процесі
прийняття рішень.
навички участі у суспільно-
політичному житті
повага до прав людини
повага до різних поглядів, ідей,
навички критичного мислення;
навички співпраці.
Вправа «Снігова куля участі»,
5 клас
Час: 15 хв..
Інструкція
1. Учитель показує картинку з посібника «Компасіто» (с. 298, «Участь») та пропонує кожному/ній учню/
учениці написати на папері визначення поняття «участь».
2. Учні об’єднуються у пари. Обидва учасники в парі мають презентувати одне одному свої визначення
поняття «участь» та погодити спільну позицію між собою.
3. Наступним кроком є групування пар – формування груп по чотири особи. Кожна пара у групі представляє
своє визначення поняття «участь» та погоджує спільну позицію між собою.
4. Групи представляють свої напрацювання (з урахуванням часу на коментарі та роз’яснення).
Обговорення Підсумок
Яке лексичне значення має слово
(поняття) «участь» у тлумачному
словнику української мови?
Чому участь для дітей є важливою?
В ухваленні яких рішень щодо життя
класу/школи ви берете участь?
Орієнтація на розуміння, що участь – це включення в діяльність, виконання разом
спільної дії, вирішення проблем чи поставлених
завдань; відповідальність за ухвалення рішень;
висловлювання власної думки й слухання думок
інших.
 

 

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Продовжіть  речення

   1. Лексикологія –  це ……(словниковий запас мови).

       2. Лексика –це…( сукупність слів мови).

       3. Лексичне значення слова – це те, …(що означає слово).

       4. За кількістю лексичних значень слова бувають… (однозначні і багатозначні).

       5. Багатозначними є слова, що…(мають кілька лексичних значень).

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Випишіть із тлумачного словника п’ять однозначних і п’ять ба­гатозначних слів.

► Творча вправа: створіть асоціативний кущ до слова весна. Дослі­діть, чи є серед слів однозначні.

Використані матеріали
Посібник з Переглянутої
Європейської хартії про участь молодих людей у
місцевому та регіональному житті («Снігова куля
участі», с. 111–112).
Посібник з освіти дітей правам людини «Компасіто»
(«Участь», с. 298–304).
 

docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
2891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку