…………………………………………………………………………………………………………………..
Дата______
Клас: 5
Тема. Приголосні тверді й м’які (повторення); вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ.
Мета. Навчальна: поглибити знання учнів про звуки мовлення, забезпечити засвоєння поняття про тверді, м’які й пом’якшені приголосні.
Виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів охайність; виховувати любов до рідної мови, прагнення знати всі її закони.
Розвивальна: формувати вміння розрізняти м’які й пом’якшені приголосні, характеризувати вивчені групи звуків; удосконалювати вміння вимовляти звуки у словах відповідно до орфоепічних норм; розвивати культуру мовлення, пам’ять.
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення: правильна вимова голосних та приголосних звуків, поєднань звукових комплексів; лексикологія: повторення понять з лексикології, засвоєння нових слів.
Міжпредметні зв’язки: з літературою (усна народна творчість (прислів’я, приказки, загадки).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи і прийоми: бесіда вчителя з учнями (евристичного, повторювального або узагальнюючого характеру), спостереження учнів над мовою, метод вправ, робота з таблицею, (за О. М. Біляєвим); інноваційні (психологічна вправа «Сонечко», ігри «Фонетичний волейбол», «Хто швидше», «Ти – мені, я – тобі», метод «Мікрофон», інтерактивна вправа з інтернет-ресурсу LearningApps.com).
Список літературних джерел: 1. Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2013, – 256 с.
2. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах/ за ред. М. І. Пнетилюк. – К.: Ленвіт, 2004, 400 с.
3. Українська мова. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 зі змінами.
4. Інтерактивна вправа https://learningapps.org/display?v=pxynefsb317
Обладнання та ТЗН: підручник з української мови для 5 класу; презентація, роздатковий матеріал, епіграф до уроку.
Структура уроку
І. |
Організаційний момент |
(1хв.) |
ІІ. |
Психологічне налаштування Вправа «Сонечко» |
(1 хв.) |
ІІІ. |
Актуалізація опорних знань 1. Гра «Фонетичний волейбол» 2. «Четвертий зайвий» 3. «Мікрофон» |
(3 хв.) (2 хв.) (3 хв.) |
ІV. |
Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку |
(1 хв.) |
V. |
Сприймання теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань |
|
|
1. Гра «Хто швидше?» 2. Дослідження-спостереження 3. Практичне застосування інформації. «Хвилинка народної мудрості» 4. Дослідження-обґрунтування 5. Вибіркова робота 6. Самодиктант |
(4 хв.) (4 хв.) (4 хв.) (4 хв.) (4 хв.) (4 хв.) (2 хв.) |
VІ. |
Систематизація й узагальнення знань Виконання інтерактивної вправи в LearningApps.com |
(4 хв.) |
VІІ. |
Підсумки уроку 1. Гра «Ти – мені, я – тобі» 2. Робота з прислів’ям |
(2 хв.) (2 хв.) |
VІІI. |
Оцінювання з коментарем |
(1 хв.) |
ІХ. |
Домашнє завдання з інструктажем |
(1 хв.) |
Хто охайний, той людям приємний
Народна творчість
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня, діти! Перевірте чи в усіх вас на столах є підручники, зошити, ручки, олівці. Чергові, скажіть, хто сьогодні відсутній.
ІІ. Психологічне налаштування
Вправа «Сонечко»
Сл. Привітайте одне одного. Уявіть, що сонечко торкнулось промінцем вашої долоні. Передайте це тепло товаришеві і посміхніться йому.
IІI. Актуалізація опорних знань учнів
1. «Фонетичний волейбол»
Сл. Я називаю звук, кидаю м’яч одному з вас. Учень з м’ячем повинен визначити, який це звук (голосний чи приголосний, сонорний чи шумний, глухий чи дзвінкий); зачитати домашнє завдання (вправу, образок).
2. «Четвертий зайвий»
Сл. Знайдіть «зайвий» звук або слово в кожному рядку. Свою відповідь аргументуйте.
1. [у], [о], [й], [а]; 2. [б], [п], [д], [ґ];
3. [м], [в], [н], [ш]; 4. Мім, сім, коло, дуб
3. «Мікрофон» Сл.
ІV. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку
Сл. Як ви вже зрозуміли, діти, сьогодні говоритимемо про зовнішній вигляд людини. Він може багато що розповісти про людину. Якщо ти чистий, охайний і зачесаний, інші вбачають у цьому ознаку самоповаги й охочіше слухають. В оточуючих складається позитивне враження.
Сл. Мовна тема звучить так: «Приголосні тверді й м’які; вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ». Запишіть її.
V. Сприймання теоретичного матеріалу у процесі виконання практичних завдань
1. Гра «Хто швидше?»
Сл. Зараз перевіримо, наскільки ви знаєте правила, які дотримуються охайні люди. Вам необхідно продовжити речення словами. Хто знає відповідь, швидко піднімає руку і відповідає.
– Як прокинувся – вставай, ліні волі... (не давай).
– Квіточку роса умила, а тебе умиє... (мило).
– І дивись не барись, у школу швидко-швидко... (мчись).
Але й тут не поспішай, подивись спочатку, чи нічого не забув, чи в портфелі все в... (порядку).
– Не носи в кишені жуйки, крейду, яблука і булки, кнопки, цвяхи, сірники, а носи... (носовички).
– У школі, класі не брудни, сміття бачиш ... (підніми).
– Будь охайним завжди сам, уникай дірок і ... (плям).
А ви всі ці правила виконуєте?
2. Дослідження-спостереження
Сл. Дати характеристику звукам (голосний чи приголосний, сонорний чи шумний (дзвінкий чи глухий)) у словах:
Піднімати, носовик, мчись, плям, мило.
У яких словах приголосні, позначені літерами н, л, с, м’які? Якими літерами позначається м’якість на письмі?
Коментар вчителя
Сл. М’якість приголосних звуків у фонетичному записі позначається спеціальним значком ['], наприклад: [пл'а'ма]. М’якими і твердими можуть бути приголосні: [д'] [д], [з'] [з], [дз'] [дз], [л'] [л], [н'] [н], [р'] [р], [с'] [с], [т'] [т], [ц'] [ц], а звук [й] – завжди м’який. (Де Ти З’їСи Ці ЛиНи, ДЗиР). М’якими перераховані приголосні будуть, якщо після них знаходяться літери ь, я, ю, є, і, які позначають м’якість.
3. Практичне застосування інформації. «Хвилинка народної мудрості»
Я знаю, що ви дуже любите відгадувати загадки. Послухайте й відгадайте, про кого чи про що в них йдеться. Ці поняття «роблять» нас охайними.
Сл.
• Твій одяг вийде, мов картинка:
Усе по тобі рукав і спинка.
Тож на примірці так годиться
Стій рівно і не смій крутиться. (Кравець)
• Два кільця, два кінця,
А посередині цвях. (Ножиці)
• Я блискуча, гостренька,
Маю вічко маленьке,
За собою несу
Довгу-довгу косу. (Голка)
• По малій білій річці
Плаває гарячий пароплав —
То вперед, то назад. (Праска)
• Зуби є, а рота немає. ( Гребінець).
• Любить митися і купатися, але від того тільки худне. ( Мило).
Сл. Прочитайте слова. Запишіть їх у фонетичній транскрипції.
Кравець, одяг, ножиці, зовнішній вигляд.
4. Дослідження-обґрунтування
Сл. Наведіть приклади слів, у яких після літер б, ж, г, к писався б знак м’якшення. Якщо таких слів не існує, то чи можуть бути такі звуки м’якими?
Прочитайте слова. Як вони впливають на зовнішній вигляд людини? Чи однаковою є вимова підкреслених звуків у кожній парі слів?
Фігура – ефектний, відтінок – волосся, імідж – мовлення.
Коментар вчителя
Сл. Приголосні звуки [б], [п], [в], [м], [ф]; [ж], [ч], [ш], [дж]; [ґ], [к], [х], [г] перед я, ю, і можуть пом’якшуватися [’], наприклад: [ф’ігу'ра]
5. Вибіркова робота
Діти відгадайте, про що йдеться в загадці: «Який є, таким покаже. І без слів про все розкаже. (Дзеркало).
Навіщо в побуті нам потрібне дзеркало? (У дзеркалі ви можете побачити, як саме виглядаєте.) Сл.
І. Прочитати текст. Назвати тип мовлення. До якого стилю належить текст? Яка його тема?
У давні часи дзеркала робили з відшліфованого металу. Нині його роблять із гладкого скла, покритого зі зворотного боку шаром металу. Саме скло – це ще не дзеркало: відображення дає нам вузький шар срібла, а скло лише оберігає його від подряпин і пошкоджень. (Для порівняння можна взяти звичайне скло і дзеркало).
Так само, як дитина дивується, побачивши своє відображення у дзеркалі, так само дивувалися древні люди. Вони не знали, як з’являється відображення, тому приписували дзеркалам магічну силу. Вони гадали, що той, кого вони бачать у дзеркалі, є їхнім духом. Так виник забобон: якщо розбити дзеркало, це може зашкодити духові.
Ми ніколи не дізнаємось, коли людина вигадала дзеркало, але можемо сказати, що цю ідею підказала жінка.
Першими здогадалися робити скляні дзеркала з шаром ртуті або олова венеціанці. З 1300 року вони стали виготовляти такі дзеркала і незабаром замінили на металеві пластини, що ними користуємося і нині.
ІІ. Виписати по п’ять слів (якщо це можливо) у три колонки: 1 – слова, у яких є хоча б один м’який приголосний; 2 – слова, у яких є хоч по одному м’якому і пом’якшеному приголосному; 3 – слова, у яких є хоча б один пом’якшений приголосний.
ІІІ. Дібрати синоніми до виділених слів.
6. Самодиктант
А як ви думаєте, хто першим почав користуватися гребінцем: чоловік чи жінка? Так, напевно, жінка. Одного разу вона зрозуміла, що може стати привабливішою, якщо укладе волосся по-особливому, незвичайно. Ось тоді, мабуть, з’явився гребінець.
Як саме гребінець допомагає покращити зовнішній вигляд людини?
Гребінець – один із найдавніших винаходів людства. Їх виготовляли зі шкіри, дерева або рогу, слонової кістки або ебенового дерева. Вони зберігаються тисячі років, а виглядають як сучасні й можуть бути використані будь-якою з наших жінок.
Яким звуком починається слово гребінець?
Коментар вчителя
Сл. Так, звуком [г]. В українській мові розрізняємо звуки [г], [ґ], які позначаються відповідними буквами г, ґ. Наприклад, ґудзик, голос. Звук [ґ] вимовляємо в порівняно невеликій групі слів. Аґрус, ґава, ґазда, ґанок, ґандж, ґатунок, ґвалт, ґедзь, ґуля.
Сл. Записати по пам’яті слова, у яких пишемо літеру ґ.
VІ. Систематизація й узагальнення знань
Виконання інтерактивної вправи в LearningApps.com
Сл. Систематизувати отриманні знання допоможе інтерактивна вправа. Тому прошу зайняти місця за комп’ютерами.
VІІ. Підсумки уроку
1. Гра «Ти – мені, я – тобі»
Сл. Перевірити, як ви засвоїли знання, допоможе гра «Ти – мені, я – тобі». Ви повинні задавати питання з теми один одному.
2. Робота з прислів’ям
Сл. Народна мудрість говорить: «Не думай бути красивим, а думай бути охайним». «Немає людей негарних, стверджує французьке прислів’я, є люди ледачі!» Як ви розумієте ці вислови?
VІІІ. Оцінювання з коментарем
Сл. Ви плідно попрацювали. І такі оцінки (учитель коментує оцінки кожного учня)… .
ІХ. Домашнє завдання з інструктажем
Сл. Опрацювати теоретичний матеріал § 24 С.89, 90; виконати впр. 188 (І – ІІ), С. 91 – 92
* перевірити, чи добре ви володієте українською мовою за допомогою завдань інтерективного плакату Thinglink.com. Можливо, ви дізнаєтеся щось нове про рідну мову!
Продемонструвати різні стилі одягу.