………………………………………………………………………………………………………………….
Дата______
Клас: 5
Тема. Звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки.
Мета. Навчальна: забезпечити засвоєння учнями термінів, що позначають розділи науки про мову; поглибити знання учнів про звукову систему української мови, удосконалити знання про голосні та приголосні звуки, навчити відрізняти звуки від букв; забезпечити засвоєння класифікацію приголосних за участю шуму та голосу.
Виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів чуття прекрасного; формувати шанобливе ставлення до природи.
Розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати голосні та приголосні звуки; удосконалювати вміння вимовляти звуки у словах відповідно до орфоепічних норм; розвивати зорову й слухову пам’ять школярів.
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення: правильна вимова голосних та приголосних звуків, поєднань звукових комплексів; лексикологія: повторення понять з лексикології, засвоєння нових слів; будова слова: повторення основних понять з розділу.
Міжпредметні зв’язки: з літературою.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи і прийоми: бесіда вчителя з учнями (евристичного, повторювального або узагальнюючого характеру), спостереження учнів над мовою, метод вправ, робота з підручником, таблицею, ілюстрацією (за О. М. Біляєвим); інноваційні (асоціативний кущ, тестування за допомогою інтернет-ресурсу Plickers, метод «Незакінчене речення», сенкан).
Список літературних джерел: 1. Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2013.
2. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах/ за ред. М. І. Пнетилюк. – К.: Ленвіт, 2004, 400 с.
3. Українська мова. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 зі змінами.
Обладнання та ТЗН: підручник з української мови для 5 класу; таблиця «Звуки мови та мовлення», відео казки, презентація, роздатковий матеріал, епіграф до уроку.
Структура уроку
І. |
Організаційний момент |
(1хв.) |
ІІ. |
Психологічне налаштування «Комплімент» |
(1 хв.) |
ІІІ. |
Актуалізація опорних знань 1. Бліц-опитування 2. Асоціативний кущ «Осінь» 3. Перегляд казки про звуки |
(3 хв.) (2 хв.) (3 хв.) |
ІV. |
Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку |
(1 хв.) |
V. |
Сприймання теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань 1. Робота з ілюстрацією «Мовний апарат» |
(3 хв.) |
|
2. Слово вчителя |
(3 хв.) |
|
3. Робота з таблицею «Звуки мовлення» |
(4 хв.) |
|
4. «Фонетичні сходинки» 4.1. «Сходинка перша». Комплексне завдання 4.2. «Сходинка друга». Реконструювання 4.3. «Сходинка третя». Консонантизм 4.4. «Сходинка четверта». Робота з підручником |
(4 хв.) (2 хв.) (3 хв.) (4 хв.) |
VІ. |
Систематизація й узагальнення знань Тестування за допомогою інтернет-ресурсу Plickers |
(4 хв.) |
VІІ. |
Підсумки уроку 1. «Незакінчене речення» 2. Творче абстрагування |
(2 хв.) (3 хв.) |
VІІІ. |
Оцінювання з коментарем |
(2 хв.) |
ІХ. |
Домашнє завдання з інструктажем |
(2 хв.) |
Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла
Микола Гоголь
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня, діти! Перевірте чи в усіх вас на столах є підручники, зошити, ручки, олівці. Чергові, скажіть, хто сьогодні відсутній.
ІІ. Психологічне налаштування
«Комплімент»
Сл. (Урок починається з того, що вчитель підходить до першого учня і говорить комплімент)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Сл. 1. Бліц-опитування
2. Асоціативний кущ «Осінь»
Сл. Діти, скажіть, яка зараз править пора року? Які асоціації у вас викликає осінь. З ваших відповідей давайте сформуємо «Асоціативний кущ».
3. Перегляд казки про звуки
Розумнички! Бачу ви добре засвоїли матеріал попередніх уроків. Але ми і далі продовжимо вивчати багатство мови.
Сл. Усі в дитинстві любили слухати казки, а потім їх і читати. Пропоную вам послухати незвичайну казку.
Питання до відео
ІV. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку
Запишіть тему уроку «Звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки».
V. Сприймання теоретичного матеріалу у процесі виконання практичних завдань
Сл. 1. Робота з ілюстрацією «Мовний апарат»
Звук (фонема) – найменша одиниця мови та мовлення. Звуковий склад мови вивчає фонетика, а правила вимови звуків – орфоепія. Звуки мови творяться мовним апаратом людини, її мовними органами. Мовний апарат складається із чотирьох частин:
Як ви думаєте, які людські органи входять до дихального апарату? (діафрагми, легені, бронхи, трахеї)
Які порожнини вам відомі? (глотки, носа, рота)
Назвіть органи вимовляння. (язик, зуби, вуста, піднебіння та язичок)
2. Слово вчителя
Сл. Голос виникає тоді, коли під тиском видихуваного повітря голосові зв’язки періодично коливаються, наближаючись при цьому одна до одної і напружуючись.
Із гортані струмінь повітря разом з голосом чи шумом потрапляє в порожнину глотки, а потім у ротову чи носову порожнину. Звуки остаточно формуються у надгортанних порожнинах. Робота мовних органів, яка необхідна для утворення звука, називається артикуляцією.
Усі мовні звуки поділяються на голосні (6) та приголосні (32). Голосні – це звуки мови, в основі яких лежить голос. При творенні голосних на шляху видихуваного повітря відсутні перепони. Якщо наголос у слові падає на голосний звук, то він – наголошений, якщо ні, то ненаголошений. Приголосні – це звуки мови, в основі яких лежить шум або шум із більшою чи меншою силою голосу. При творенні приголосних на шляху видихуваного повітря мовні органи створюють більші чи менші перепони.
Сл. 3. Робота з таблицею «Звуки мовлення»
Голосні |
Приголосні |
||
а, о, е, и, і, у |
Сонорні (Г > Ш) |
Шумні |
|
[м]и [в]и[н]и[л]и [р]і[й] |
Дзвінкі (Г < Ш) |
Глухі (лише шум) |
|
[г]о[ж]е [ґ]е[дз]ю [б]у[д]е у [дж]а[з]і |
[ц]а[п] [х]о[ч]е [ф]і[с][т]а[ш][к]и |
Розгляньмо таблицю «Звуки мовлення»
4. «Фонетичні сходинки»
Сл. 4.1. «Сходинка перша». Комплексне завдання
Пропоную виконати наступний вид роботи.
Сл. Прочитати текст (на екрані і як роздатковий матеріал). Визначити тип, стиль й основну думку. Придумати назву тексту.
Чарівниця осінь усе змінює на свій лад. Ось зелені листочки стали жовтими. А то й зовсім червоними. Як тільки пролетить вітерець, листя вкриває землю, кружляючи в осінньому танці.
Хоч восени багато птахів летять в теплі краї, високо в небі прощально махають крилами. Звеселяють нас горобчики, з лісів спішать синички, щоб люди себе знову змогли відчути помічниками пернатих друзів.
У садах наливаються соком пізні яблука на щедрий врожай. На поля виходять щасливі трударі, вони радіють цій порі.
По золотих деревах скачуть прудкі жовтогарячі білочки. Вони не мають часу сумувати: грибів, горішків вдосталь, щоб зробити зимові запаси.
Чарівниця осінь золотою палітрою навіює надію, бо потім знову настане весна. Сл.
4.2. «Сходинка друга». Реконструювання
Сл. Записати запропоновані «осінні» слова, змінити в них одну літеру. Новоутворенні слова записати. Назвати відмінні звуки. Довести, що заміна одного звука іншим призводить до зміни значення слова.
Гриб, ліс, плід, пора, вітер, дощ.
4.3. «Сходинка третя». Консонантизм
Сл. Консонантизм – система приголосних звуків. За літерами на позначення приголосних звуків установити зашифровані словосполучення, які пов’язані з осінньою порою.
Ббн лт, крткй днь, сннй дщ, мсць лстпд.
4.4. «Сходинка четверта». Робота з підручником (фонетична транскрипція) С. 88
Сл. Прочитати теоретичний матеріал С. 88. Назвати особливості написання слів у фонетичній транскрипції.
Напишіть слово восени у фонетичній транскрипції.
VІ. Систематизація й узагальнення знань
Сл. Тестування за допомогою інтернет-ресурсу Plickers
Орієнтовні запитання
1. Найменша одиниця мови та мовлення…
А звук; Б морфема; В слово; Г речення.
2. Звуки мови та мовлення вивчає…
А лексикологія; Б будова слова; В орфографія; Г фонетика.
3. Кількість звуків в українській мові…
А 32; Б 33; В 36; Г 38.
4. Скільки в словах мереживо, багряніє, покоси голосних звуків
А 3; Б 4; В 5; Г 6.
5. Сонорні звуки в рядку
А [ж], [ч], [ш], [дж]; Б [б], [п], [в], [м];
В [м], [в], [н], [й]; Г [г], [к], [х], [ґ].
6. Назвіть рядок, у якому в слові тільки глухі приголосні
А осінь Б шишка В вітер Г дощ
VІІ. Підсумки уроку
1. «Незакінчене речення»
Сл. Завершіть речення:
«Осінь для мене…»
«На уроці я навчився (навчилася)…»
«Проблеми виникли з…»
2. Творче абстрагування
Сл. Уявити себе в осінньому лісі. Скласти сенкан.
Орієнтована відповідь
Осінь
Різнобарвна, дощова
Дарує, чарує, дивує,
Найкрасивіша пора року
Ліс
Сподіваюся, що кожен з вас буде насолоджуватися осінньою порою. Осінь це сухі кленові листочки, що обпадають з дерев. Це дощові дні, коли приємно дивитися на яскраві кольори, які в цей час особливо природні. Осінь найромантичніша пора, коли закохатися дуже легко. Нехай восени падають тільки листочки, а не настрій.
VІІІ. Оцінювання з коментарем
Сл. Ви плідно попрацювали. І такі оцінки (учитель коментує оцінки кожного учня)… .
ІХ. Домашнє завдання з інструктажем
Сл. Опрацювати теоретичний матеріал § 23 (С. 87, 88); виконати впр. 177, 180; * написати образок дощового осіннього дня, за бажанням розмістити його в Office 365 One Note класу.