Віктор Кицун
вчитель математики Старосинявської ЗОШ І-ІІ ступенів №1
Методи перевірки правильності виконання арифметичних дій
Важливо не тільки вміти швидко та правильно виконувати обчислення, але й раціонально перевіряти отриманий результат. Такі вміння не менш важливі, ніж самі обчислення.
Додавання можна перевірити відніманням. Якщо від суми відняти один із доданків, маємо отримати другий доданок: 34 + 66 = 100, бо 100 - 34 = 66 або 100 - 66 = 34.
Віднімання можна перевірити двома способами: додаванням і відніманням. Якщо до різниці додати від’ємник, маємо отримати зменшуване: 124 - 96 = 28, бо 28 + 96 = 124. Якщо від зменшуваного відняти різницю, маємо отримати від’ємник: 197 - 83 = 114, бо 197 - 114 = 83.
Множення можна перевірити діленням. Якщо добуток поділити на один із множників, маємо отримати другий множник: 45·35 = 1575, бо 1575:45 = 35 або 1575:35 = 45.
Ділення можна перевірити діленням і множенням. Якщо ділене поділити на частку, маємо отримати дільник: 125: 5 = 25, бо 125:25 = 5. Якщо частку помножити на дільник, маємо отримати ділене: 225:15 = 15, бо 15·15 = 225.
Навіть для таких нескладних прикладів, ці способи незручні, адже для того, щоб перевірити результат, доводиться виконувати ще одну, інколи навіть складнішу дію. А як перевірити правильність додавання кількох доданків чи добутку кількох множників? Існують й інші, більш раціональні методи, які з великою ймовірністю дозволяють виявити помилки в обчисленнях.
За допомогою чисел-підстановок зручно перевіряти правильність виконання додавання, множення та піднесення до степеня. Щоб перевірити віднімання та ділення, добування коренів, доцільно попередньо замінити їх виразами для перевірки – відповідно додавання та множення.
1. Знаходимо числа-підстановки. Для цього обчислюємо суми цифр компонентів дії, за потреби – суми цифр отриманих результатів, поки не отримаємо одноцифрові числа.
2. Знаходимо контрольне число. Для цього виконуємо над числами- підстановками ту дію, яку виконували над даними числами ( у додаванні – додаємо; у відніманні – віднімаємо; у множенні – множимо; у діленні – ділимо; у піднесенні до степеня – підносимо до степеня) і додаємо цифри отриманого результату, поки не отримаємо одноцифрове число, яке і є контрольним для перевірки правильності відповіді.
3. Порівнюємо отримане контрольне число із числом-підстановкою, отриманим під час обчислення відповіді. Якщо вони збігаються – дію виконано правильно, якщо ні – під час обчислень припущено помилку.
123·234 = 28782 ?
1+2+3 = 6 – число-підстановка для числа 123;
2+3+4 = 9 – число-підстановка для числа 234;
6·9 = 54; 5+4 = 9 – контрольне число для перевірки правильності відповіді; 2+8+7+8+2 = 27; 2+7 = 9 – число-підстановка для отриманої під час обчислень відповіді. Оскільки 9 = 9, то дію виконано правильно.
12345 - (345+2341) = 9659 ?
1+2+3+4+5 = 15; 1+5 = 6 – число-підстановка для 12345;
3+4+5 = 12; 1+2 = 3 – число-підстановка для 345;
2+3+4+1 = 10; 1+0 = 1 – число-підстановка для 2341;
9+6+5+9 = 29; 2+9 = 11; 1+1 = 2 – число-підстановка для 9659;
6 - (3+1) = 2 – контрольне число. Оскільки 2 = 2, дію виконано правильно.
Або: 12345 - (345+2341) = 9659 ? Якщо дію виконано правильно, має виконуватися рівність 12345 = 9659+345+2341. Виконаємо перевірку:
1+2+3+4+5 = 15; 1+5 = 6 – число-підстановка для 12345;
9+6+5+9 = 29; 2+9 = 11; 1+1 = 2 – число-підстановка для 9659;
3+4+5 = 12; 1+2 = 3 – число-підстановка для 345;
2+3+4+1 = 10; 1+0 = 1 – число-підстановка для 2341;
2+3+1 = 6 – контрольне число. Оскільки 6 = 6, то дію виконано правильно.
12342 = 1522456 ?
1+2+3+4 = 10; 1+0 = 1 – число-підстановка для 1234;
1+5+2+2+4+5+6 = 25; 2+5 = 7 – число-підстановка для 1522456;
12 = 1 – контрольне число. Оскільки 1 ≠ 7, то дію виконано неправильно.
Для правильної відповіді 1522756 число-підстановка дорівнює 1:
1+5+2+2+7+5+6 = 28; 2+8 = 10; 1+0 = 1.
4914:21 = 234 ? Якщо дію виконано правильно, то має виконуватися рівність 4914 = 21·234. Виконаємо перевірку:
4+9+1+4 = 1+8 = 9 – число-підстановка для 4914;
2+1 = 3 – число-підстановка для 21;
2+3+4 = 9 – число-підстановка для 234; 3·9 = 27; 2+7 = 9 – контрольне число.
Оскільки 9 = 9, то обчислення виконано правильно.
Примітка. Спосіб має свої недоліки: не завжди зручний для перевірки віднімання та ділення; не дозволяє виявити зайві або пропущені у відповіді нулі.
Можливі ускладнення:
а) під час перевірки віднімання контрольне число від’ємне.
Прирівнюємо різницю чисел-підстановок чисел, які віднімали, та числопідстановку відповіді. Замінюємо віднімання додаванням і продовжуємо алгоритм. Тобто потрібно перетворити вираз на суму та продовжити перевірку.
113 - 89 = 24;
1+1+3 = 5; 8+9 = 17; 1+7 = 8;
5 - 8 = 6? Заміна: 5 = 8+6; 8+6=14; 1+4 = 5. 5 = 5, дію виконано правильно.
б) під час перевірки ділення контрольне число – дріб.
Прирівнюємо частку чисел-підстановок чисел, які ділили, та числопідстановку відповіді. Замінюємо ділення множенням і продовжуємо алгоритм. Тобто потрібно перетворити частку на добуток і продовжити перевірку.
Існують раціональніші прийоми для перевірки правильності виконання дій: метод відкидання дев’яток і метод відкидання одинадцяток (порівняння по модулю 11), детальний опис яких можна знайти у посібнику, зазначеному нижче.
Навчаємось, усміхаючись!
J – Татку, наш учитель сказав, щоб ти не допомагав мені більше готувати уроки.
– А він не пояснив чому?
– Сказав, що мені досить і тих помилок, які я роблю сам… J
У статті використано матеріали посібника «Цікаво. Про100. Зручно» Способи та прийоми раціональних обчислень для школярів та студентів і не тільки…/ упоряд. Кицун В. П., Кицун О.В – Хмельницький., ФОП Мельник А. А. 2018. – 150 с.
ISBN 978-617-7600-26-7
УДК 519.813
При копіюванні матеріалів посилання на видання обов’язкове.
Всі права застережені All rights reserved