" Методи перевірки правильності виконання арифметичних дій "

Про матеріал
Важливо не тільки вміти швидко та правильно виконувати обчислення, але й раціонально перевіряти отриманий результат. Такі вміння не менш важливі, ніж самі обчислення. Традиційні методи не завжди зручні, адже для того, щоб перевірити результат, доводиться виконувати ще одну, інколи навіть складнішу дію. А як перевірити правильність додавання кількох доданків чи добутку кількох множників? Існують більш раціональні методи, які з великою ймовірністю дозволяють виявити помилки в обчисленнях.
Перегляд файлу

Віктор Кицун

вчитель математики Старосинявської ЗОШ І-ІІ ступенів №1

 

Методи  перевірки  правильності виконання  арифметичних дій  

 

Традиційні методи перевірки                

Важливо не тільки вміти  швидко та правильно  виконувати  обчислення, але й раціонально перевіряти отриманий результат. Такі вміння не менш важливі, ніж  самі обчислення.   

Додавання можна  перевірити відніманням.  Якщо від суми відняти один  із доданків,  маємо  отримати  другий  доданок:     34 + 66 = 100,  бо  100 - 34 = 66  або 100 - 66 = 34.  

Віднімання можна перевірити двома способами: додаванням і відніманням.  Якщо до різниці додати  від’ємник,  маємо отримати зменшуване:  124 - 96 = 28, бо  28 + 96 = 124.  Якщо від зменшуваного  відняти різницю, маємо отримати  від’ємник: 197 - 83 = 114,   бо 197 - 114 = 83.

Множення можна перевірити  діленням.   Якщо добуток поділити на один із множників, маємо отримати другий множник:  45·35 = 1575, бо 1575:45 = 35 або  1575:35 = 45. 

Ділення можна перевірити діленням і множенням.  Якщо ділене поділити на частку, маємо отримати дільник:  125: 5 = 25, бо 125:25 = 5.  Якщо частку помножити на дільник,  маємо отримати ділене:  225:15 = 15, бо 15·15 = 225.

Навіть для таких нескладних прикладів, ці способи незручні, адже  для того, щоб перевірити результат, доводиться виконувати  ще одну, інколи навіть складнішу дію.  А як перевірити правильність додавання кількох  доданків чи добутку кількох множників?  Існують й інші, більш раціональні методи,  які з великою ймовірністю дозволяють виявити помилки в обчисленнях.

 

 Метод додавання  цифр  числа 

 

 

За допомогою чисел-підстановок зручно перевіряти правильність виконання додавання, множення та піднесення до степеня. Щоб перевірити віднімання  та ділення, добування коренів,  доцільно попередньо замінити  їх виразами для перевірки – відповідно  додавання та множення.

1.                 Знаходимо числа-підстановки. Для цього обчислюємо суми цифр компонентів дії,  за потреби – суми цифр отриманих результатів, поки не отримаємо одноцифрові числа. 

2.                 Знаходимо контрольне число. Для цього виконуємо над числами- підстановками  ту дію, яку виконували над даними числами  ( у додаванні – додаємо; у відніманні – віднімаємо; у множенні – множимо; у діленні – ділимо; у піднесенні до степеня – підносимо до степеня) і додаємо цифри отриманого результату, поки не отримаємо одноцифрове число, яке і є контрольним  для перевірки правильності відповіді.

3.                 Порівнюємо отримане контрольне число із числом-підстановкою, отриманим  під  час обчислення  відповіді.  Якщо  вони  збігаються –  дію виконано правильно, якщо  ні – під час обчислень  припущено  помилку.

123·234 = 28782 ?

1+2+3 = 6 – число-підстановка для числа 123;

2+3+4 = 9 – число-підстановка для числа 234;

6·9 = 54;  5+4 = 9 – контрольне число  для перевірки правильності відповіді; 2+8+7+8+2 = 27;  2+7 = 9 число-підстановка для  отриманої під час обчислень відповіді.  Оскільки  9 = 9,  то дію виконано правильно.

12345 - (345+2341) = 9659 ?

1+2+3+4+5 = 15;  1+5 = 6 – число-підстановка для 12345;

3+4+5 = 12;  1+2 = 3 – число-підстановка для 345;

2+3+4+1 = 10;  1+0 = 1    число-підстановка для  2341;

9+6+5+9 = 29;  2+9 = 11;  1+1 = 2 число-підстановка для  9659;

6 - (3+1) = 2 – контрольне число.  Оскільки  2 = 2,  дію виконано правильно.

 

Або:  12345 - (345+2341) = 9659 ?   Якщо дію виконано правильно,  має   виконуватися рівність  12345 = 9659+345+2341.  Виконаємо перевірку:

1+2+3+4+5 = 15;  1+5 = 6 –  число-підстановка для  12345; 

9+6+5+9 = 29;  2+9 = 11;  1+1 = 2   число-підстановка для  9659;

3+4+5 = 12;  1+2 = 3 – число-підстановка для  345;

2+3+4+1 = 10;   1+0 = 1  –  число-підстановка для  2341;

2+3+1 = 6 – контрольне число.  Оскільки  6 = 6, то дію виконано правильно.

12342 = 1522456 ?  

1+2+3+4 = 10; 1+0 = 1  число-підстановка для 1234;

1+5+2+2+4+5+6 = 25; 2+5 = 7 –   число-підстановка для 1522456;

12 = 1 – контрольне число.  Оскільки 1 ≠ 7,  то дію виконано неправильно.

 Для правильної відповіді  1522756  число-підстановка дорівнює 1:

 1+5+2+2+7+5+6 = 28;   2+8 = 10;  1+0 = 1.

4914:21 = 234 ?  Якщо дію виконано правильно, то має виконуватися рівність  4914 = 21·234.   Виконаємо перевірку:

4+9+1+4 = 1+8  = 9  число-підстановка для  4914; 

2+1 = 3   число-підстановка для  21;

2+3+4 = 9    число-підстановка для  234;  3·9 = 27;   2+7 = 9 – контрольне число.      

Оскільки 9 = 9,  то обчислення виконано правильно.

 

Примітка. Спосіб має свої недоліки: не завжди зручний для перевірки віднімання та ділення;  не дозволяє виявити  зайві  або пропущені  у відповіді  нулі. 

Можливі ускладнення: 

  а) під час  перевірки віднімання  контрольне число  від’ємне.

Прирівнюємо різницю чисел-підстановок чисел,  які віднімали,  та  числопідстановку відповіді.  Замінюємо віднімання додаванням і продовжуємо алгоритм. Тобто потрібно перетворити вираз на суму та продовжити перевірку.

 

113 - 89 = 24;

1+1+3 = 5;  8+9 = 17;  1+7 = 8;

5 - 8 = 6?   Заміна:  5 = 8+6;   8+6=14;   1+4 = 5.   5 = 5,  дію виконано правильно.

 

б) під час перевірки ділення  контрольне число  –  дріб.

Прирівнюємо частку  чисел-підстановок   чисел,  які ділили,  та числопідстановку відповіді.  Замінюємо  ділення множенням  і  продовжуємо алгоритм. Тобто потрібно перетворити  частку  на  добуток   і  продовжити перевірку.

Існують   раціональніші  прийоми  для перевірки правильності виконання дій:  метод відкидання дев’яток і  метод  відкидання  одинадцяток  (порівняння по модулю 11),   детальний опис яких можна знайти у посібнику,  зазначеному нижче.

 

 

Навчаємось, усміхаючись!

 

J     – Татку, наш учитель сказав, щоб ти не           допомагав  мені  більше  готувати  уроки.

  А він не пояснив чому?

  Сказав, що мені  досить і тих помилок, які  я роблю сам… J

 

 

У статті використано матеріали посібника   «Цікаво. Про100. Зручно» Способи та прийоми раціональних обчислень для школярів та студентів і не тільки…/ упоряд. Кицун В. П.,  Кицун О.В – Хмельницький., ФОП Мельник А. А. 2018. – 150 с. 

ISBN 978-617-7600-26-7

УДК 519.813

При копіюванні матеріалів посилання на видання обов’язкове

     

Всі права застережені                                                    All rights reserved  

 

 

pdf
Додано
12 березня 2019
Переглядів
12783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку